R100R in de reparatie

Oldwood

MF'er
2 okt 2015
64
33
Sinds vorig jaar rij ik na meer dan 30 jaar solo een zijspan, een R100R met TPSL, en volgens enkelen zou dat een goed onderhouden combinatie moeten zijn. De motor ken ik goed, het is dezelfde die ik 12 jaar heb gereden maar dan als solo. Maar zelfs die informatie kan niet voorkomen dat er wat onverwachte tegenvallers zijn: kapot gereden lagers in de cardanas... Duur grapje ;(
2711427_orig.jpg


Gelukkig ben ik gezegend met handige handjes dus de rekening kan enigszins beperkt blijven, en als je dan toch alles uit elkaar hebt dan maar gelijk ook de versnellingsbak onderhanden nemen en de swingarm lagers aanpassen.
Dat laatste was eigenlijk voor volgende winter gepland, dus nu maar wat maanden naar voren gehaald.
Het ziet er wel weer triest uit na een hele winter sleutelen.
6562298_orig.jpg


Nou is het moeilijk om een slecht (cardanas)lager tijdig te herkennen. Gelukkig was ik tijdens de rit alert genoeg om erger te voorkomen. Maar toch blijft het zuur als het gebeurt binnen een paar duizend kilometer na aankoop. Je denkt dan onwillekeurig toch of het euvel bekend was bij de vorige eigenaar. Blijft altijd lastig.
Maar goed, als alles weer in elkaar zit, weet ik in ieder geval dat ik de komende 70000 km of meer geen problemen meer hoef te verwachten...

Voor meer...
 
Laatst bewerkt:
Da's flink køt man! Maareh..... hoort dat niet in de olie te draaien? Het ziet er naar uit dat jouw cardan nog nooit olie heeft geproefd.
 
Mooi kl*te. Om op de vorige vraag antwoord te geven; dit type draait niet in de olie.

Maar toevallig had een maat van me hetzelfde afgelopen winter tijdens onze trip door Scandinavië. Alleen hij hoorde/voelde het nog eerder. Na het vervangen van de versnellingsbak (die had hij wél reserve mee...) was het euvel nog niet over. Dus moest het wel de achterste kruiskoppeling zijn, de voorste hadden we bekeken toen de versnellingsbak er uit was. Nadat we de cardan tunnnel voorzien hadden van een flinke hoeveelheid 75W90 olie kon hij met minder bijgeluiden rijden. Zo heeft hij toch nog huis gehaaald !
Zie voor wat foto's van die trip: https://www.facebook.com/Motorrijdend.Comite.Alzheimer/

Maar voor reparatie, neem eens contact op met Mat Beekers van de Boxertoko in Ysselstein (L). Hij heeft vervangings assen en reviseert ook assen.
 
Laatst bewerkt:
@Bosso: Cardanas loopt iid in een droge tunnel. De stalen plaatjes bij de lagers moeten zorgen dat de smering gegarandeerd is.

@Enigma: Als je met een 2V op vakantie gaat en een versnellingsbak meeneemt, lijkt het me dat je het bij aanvang al niet vertrouwd. Een beetje 2V bak gaat zonder problemen 70-100k mee. Ik neem ook wel wat onderdelen mee op vakantie, maar nog nooit een hele versnellingsbak. Zelfs toen ik vroeger met de Norton op stap ging liet ik die dingen thuis (wel olie en keerringen meenemen toen!).

Deze schade is mogelijk ontstaan doordat het voorste rubber gescheurd is geweest en er water in de tunnel is gekomen. Als je dan niet snel genoeg actie neemt, kan dit uiteindelijk het gevolg zijn. Helaas.
Bij Mat ben ik al een tijdje vaste klant, dat stamt uit de tijd dat ik een 2V GS reed. Maar de cardanas was inmiddels zover heen dat ook Mat er niet veel meer mee kon doen. Zelfs een ruil-as is een forse kostenpost. '(
Het positieve is dat ie heel snel de zaken kan reviseren en dat er diverse modificaties op komen die de betrouwbaarheid nog verder vergroten. En natuurlijk verwacht ik nu zeker 70-100k geen revisie meer.
 
Yep, twee zelfs! In de achterste lagers van de tunnel. Is één van de vele modificaties.
 
@Enigma: Als je met een 2V op vakantie gaat en een versnellingsbak meeneemt, lijkt het me dat je het bij aanvang al niet vertrouwd. Een beetje 2V bak gaat zonder problemen 70-100k mee. Ik neem ook wel wat onderdelen mee op vakantie, maar nog nooit een hele versnellingsbak. Zelfs toen ik vroeger met de Norton op stap ging liet ik die dingen thuis (wel olie en keerringen meenemen toen!).

Ik heb onder mijn zelfbouw met een Alfa Romeo blok (105 pk en ongeveer 145 Nm) al jaren een 2V bak, met achteruit zitten. Inmiddels al 150.000 km mee gereden. Zonder veel problemen. Wel een zwaarder koppeling gemonteerd.

En wat betreft de droge tunnels; gewoon een scheut olie erin, houd alles lekker vet. Doe ik bij de K100's ook. Ik heb het idee dat het in ieder geval geen kwaad kan.

En de cardan van die maat van me heeft het 130.000 km volgehouden. Quote van zijn antwoord: Eigenlijk al verwonderlijk dat mijn koppeling het zo lang volgehouden heeft. 130.000 km met span. En af en toe niet mild. Winter, zomer, storm, maar veel erger het hele gezin erop/erin, alles volgeladen inclusief de grote aanhanger en dan door de bergen en zo. Zelfs waar het gesloten was voor aanhangwagens, zoals de Stelvio-pas.
 
Dus als ik jullie goed begrijp, dan is BMW bij de overgang naar de eenzijdige ophanging overgestapt op olieloze cardanassen. Misschien toch eens een scheut Actionzooi er in gieten. Eindelijk een goede toepassing hiervoor.
 
Dus als ik jullie goed begrijp, dan is BMW bij de overgang naar de eenzijdige ophanging overgestapt op olieloze cardanassen. Misschien toch eens een scheut Actionzooi er in gieten. Eindelijk een goede toepassing hiervoor.
In ieder geval voor de K-serie en de paralevers. Voor de monolever tweekleppers weet ik het niet.
 
Mijn R100GS had de paralever en die moest droog zijn. Maar dat was ie niet :N Drupte regelmatig olie uit de onderste stofhoes.

Toen veel info op het net gezocht en het kwam veel voor. BMW heeft in het begin van de paralevers wel geëxperimenteerd met gevulde tunnels.
 
Ja oma, zo lang heeft het geduurd, voordat de combinatie weer rijdend is.
Na lang wachten op de gemodificeerde glijlagerset in de paralever kon eindelijk het terugbouwen beginnen, maar toen begaf mijn rug het helemaal en moest er weer twee weken gewacht worden. Maar dan eindelijk is de combinatie weer rijdend.
Nu ben ik niet bang voor een beetje regen en zo, maar de huidige winterse omstandigheden kunnen er nog wel bij om het eerste proefritje nog even uit te stellen.

De tijd dat ik platlag heb ik het idee opgevat om wat te doen aan die knetterharde vering van dit zijspan. Ik heb inmiddels twee originele zweefzadels binnen, een Pagusa van een DKW en een Denfeld duozadel van BMW, die wil ik op de motor bouwen. Ik heb daarnaast ook een groot panzadel op de kop getikt en die gaat op het onderstel van het DKW zadel. Nu nog bij de lokale smit een mooie stalen plaat maken om eea op te bevestigen en mij krijg je niet meer in de kreukels. Hoop ik.
Iemand ervaring met het bouwen van een zweefzadel op een moderne motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan