R1100GS of Varadero?

Wat zou jij kiezen

  • BMW R1100 GS

    Stemmen: 17 44,7%
  • Honda Varadero

    Stemmen: 18 47,4%
  • ben je gek? geen van beide, maar een....

    Stemmen: 3 7,9%

  • Totaal aantal stemmers
    38

TheoN

MF'er
5 feb 2003
118
0
Huissen
Na het behalen van mijn rijbewijs een paar jaar terug heb ik een Honda Transalp (1996) gekocht. Op zich niets mis mee, prima motor waar ik al veel plezier van heb gehad. Alleen ben ik zo langzamerhand wel aan iets meer "inhoud" toe. Ik zit er dus over te denken de Transalp van de hand te doen en in te ruilen voor een wat grotere en zwaardere machine. De motor die ik wil kopen mag niet meer dan 5 a 6000 euro kosten. Ik twijfel tussen een BMW R1100gs of een Honda Varadero. Beide mooie toermachines dacht ik zo en beide haalbaar voor dit budget. Graag hoor ik hier van jullie wat jullie keuze zou zijn en waarom.
 
De Varadero, maar dat is puur vanwege het feit dat ik die persoonlijk mooier vind.
Blijft verder een individuele keuze. Heb je al proefritten gemaakt op beide machines? Allebei prima fietsen, volgens mij.

[edit]Ps, er was hier op het forum nog iemand die een Transalp zocht, dacht ik![/edit]
 
Ondanks dat ik een honda-man ben, zou ik gaan voor de GS. Vanwege het eigenwijze en de cardan.
Ik vind hem ook mooier dan de varadero.

De bmw kent uiteraard wel wat zwakke plekken..(versnellingsbak, koppeling, kfr) Tja en de honda.. Honda's zijn gewoon altijd goed.

Overigens denk ik dat dit topic in o&a thuishoort...

 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige maand een tocht met o.a. een Oostenrijker met een Varadero gereden en hij vertelde dat hij meer dan 700.000 km op de motor gereden had en bijna altijd BMW had gereden maar nu een Varadero had om dat de R1100GS die hij als laatste motor voor de Varadero had gehad in twee jaar tijd meer dan 20 maal bij de dealer had gestaan. Op de Varadero stond ongeveer 45.000 km en die had (buiten de beurten om) nog nooit bij de dealer gestaan.

De grootste nadelen van de Varadero zijn de kettingaandrijving en de lompheid/het gewicht met name als je de motor met de hand verplaatst. Het grote voordeel is de prijs: het laatste model met ABS en weinig KM's is in Duitsland te koop voor hele lage prijzen :} Bovendien is het een beestachtig sterke en soepele motor met groottoeristische kwaliteiten. Het meest overtuigend was een afdaling van een kilometer of vijf op grind (omdat het asfalt was opgebroken). Hij deed daar een minuut of twee korter over dan de rest van de groep, terwijl hij als enige een passagier achterop had _O- maar niet als enige ABS had :Y

Honda heeft het probleem min of meer erkend en in 2007 schijnt er een lichtere versie te komen en dan hopelijk met cardan of beltdrive.
 
Ik heb vorige maand een tocht met o.a. een Oostenrijker met een Varadero gereden en hij vertelde dat hij meer dan 700.000 km op de motor gereden had en bijna altijd BMW had gereden maar nu een Varadero had om dat de R1100GS die hij als laatste motor voor de Varadero had gehad in twee jaar tijd meer dan 20 maal bij de dealer had gestaan. Op de Varadero stond ongeveer 45.000 km en die had (buiten de beurten om) nog nooit bij de dealer gestaan.

De grootste nadelen van de Varadero zijn de kettingaandrijving en de lompheid/het gewicht met name als je de motor met de hand verplaatst. Het grote voordeel is de prijs: het laatste model met ABS en weinig KM's is in Duitsland te koop voor hele lage prijzen :} Bovendien is het een beestachtig sterke en soepele motor met groottoeristische kwaliteiten. Het meest overtuigend was een afdaling van een kilometer of vijf op grind (omdat het asfalt was opgebroken). Hij deed daar een minuut of twee korter over dan de rest van de groep, terwijl hij als enige een passagier achterop had _O- maar niet als enige ABS had :Y

Honda heeft het probleem min of meer erkend en in 2007 schijnt er een lichtere versie te komen en dan hopelijk met cardan of beltdrive.

Als ze dan ook de drank gewoontes eens aanpakken ,, al schijn het huidige model een 6e versnelling en nieuw injectie hier wel wat aan gedaan te hebben maar met moeite 1 op 15 is wel heel erg .......
En een paar kg eraf ook niet erg ,, en weer wat meer off road dna

Wel denk ik dat de BMW bij hele hoge km en leeftijd er frisser uit blijft zien.... bij honda gaan bouten gewoon roesten ,, ook zonder pekel of beschadiging.....

Wat die oosterijker ,, de eerste R1100GS hadden ook veel kinder ziektes ,, het duurde tot model 1150 II dubbele bougie kregen ,, het schudden in deellast en wat iritante dingen ....
De R1200GS hoor je nooit wat over , behalve dat ie erg duur is om te kopen ...

<typo>
 
Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn vind ik dat je gewoon de motor moet kiezen die je zelf het beste vind rijden. Daar gaat het uit eindelijk om "het rijden".

Toen ik zat te twijfelen tussen 2 motoren is dit wat mijn rij instructeur tegen me zei. En toen teste ik beiden uit en was mijn keus zo gemaakt.

Succes
 
Allebei prima motoren met, zoals iedereen eigenlijk al aangeeft, allebei slechte en goede punten. De BMW kan inderdaad problemen met de versnellingsbak hebben, maar dat komt meer voor bij de R 1100 RT dan de R 1100 GS. De kwalen van de Honda zijn ook al genoemd, hoog benzineverbruik en het metaal wordt snel aangetast door weersinvloeden.

Ik heb twee tips voor je die je allebei veel ellende besparen:

1) Ga echt op beide fietsen een flinke proefrit maken en rijdt met allebei dezelfde route.

2) Kies voor een motor met zoveel mogelijk onderhoudshistorie (boekjes), beide motoren zijn sterk en hebben een lange levensduur in zich, maar slecht onderhoud verkort diezelfde levensduur heel snel.

Uiteindelijk moet jij met die motor op pad, dus kies waar jij jezelf het lekkerst bij voelt. (ik denk dat je voor de BMW gaat) :Y
 
Het hoge verbuik van de Varadero (zo heb ik begrepen) gaat alleen op voor het oudere type. Het nieuwe type (met injectie en zesbak) schijnt een stuk zuiniger te zijn.

Nog een kleine verbetering op mijn vorige post: de nieuwe Varadero komt in 2008, niet 2007 dus dat duurt nog wel even (volgens de geruchten, maar informeel wel bevestigd).
 
De 'problemen' van de GS (alle 1100/ 1150 cc 4V boxers) zijn gigantisch opgeblazen door internet. Het is geen probleemloze motor, maar zeker geen fiets die je moet laten staan vanwege al die verhalen. Ze zijn niet voor niets zo goed verkocht! En de aanhang is zeer trouw.
Succes met je keuze tussen deze beide mooie, goede machines!

Jonne
 
De 'problemen' van de GS (alle 1100/ 1150 cc 4V boxers) zijn gigantisch opgeblazen door internet. Het is geen probleemloze motor, maar zeker geen fiets die je moet laten staan vanwege al die verhalen. Ze zijn niet voor niets zo goed verkocht! En de aanhang is zeer trouw.
Succes met je keuze tussen deze beide mooie, goede machines!

Jonne

Voor een deel heb je wel gelijk ,, het is door sommige figuren wel enorm opgeklopt.....
Al zijn er dingen die ze nog niet met terugroep actie's opgelost ..
Maar ik zou een 1150 er niet voor laten staan als ik het geld had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan