R1100GS, Varadero, TDM, Vstrom, Navigator, XXXX?

Een AT uit '94 die te koop staat en waar morgen iemand voor komt kijken.

Ik hoop voor je dat ik 'm dan niet meer te zien krijg :)

't Zadel is wel in hoogte verstelbaar. Ook bij de 1100 vziw. 't Twee nadelen van GS'sen zijn de turbulentie met het standaard scherm

Het valt inderdaad op dat de meeste oudere GSen zijn voorzien van een ander scherm :)

en natuurlijk de al genoemde tractortechniek. Een boxer voel je echt hard aan het werk zijn als je prestaties vraagt :]

Hoe moet ik me dat indenken? Trillen? Mechanische herrie alsof het ding elk moment het loodje kan leggen?

Duitsland moest toch ergens naartoe met al die motorblokken uit tanks en dergelijke na woII en ik verdenk BMW er van dat ze dat spul opgekocht hebben.

LOL! :)

Maar al met al, ik erger me dood aan m'n eigen 1150 als het gaat om geluiden in het blok, speling in de transmissie, dat soort dingen. Tot ik aan het rijden ben. Dan is het eerder YEEHAAA!

Ik rij nu Kawasaki, dus ik kijk niet echt op van geluiden uit het blok en een hakerige versnellingsbak :)
Behalve dan als ik een tijdje op een Honda gereden heb, dan maakt het opeens weer erg veel herrie en moet ik opeens weer relatief 'doorstampen' om de versnelling te veranderen :P

En met twee personen rijdt 't eigenlijk net zo makkelijk als alleen.

Ook heel belangrijk. Hoe mooi en goed een motor ook is, als m'n vriendin zixh er niet lekker op voelt komt-ie er niet in..
 
Ik heb zelf 'n Cagiva Gran Canyon 900IE gekocht als reis/allroad-fiets voor 2 personen en als vervanging voor mijn duc 750 ssc.
D.w.z. dat 500/600 km Autobahn goed te doen is op de Cagiva (aan het einde van onze vakantie hielden we 't 1000 km vol zonder zadelpijn). De Gran Canyon ziet er hetzelfde uit als de Navigator, heeft alleen het ducati 900 ss-blok ipv het TL1000-blok en is de opvolger van de Elephant. Is dus 'n iets ouder model dan de Navigator (modeljaren '99/2000), heeft wat minder vermogen maar is waarschijnlijk dus ook goedkoper. Star Twin in Loenen heeft er 2 2ehands te koop staan voor iets onder de 6000 euro geloof ik, evenals 'n hagelnieuwe Navigator: http://www.startwin.com
Op de Cagiva past 'n standaard Nonfango kofferset: 2x 36 liter zijkoffers en een 42 liter topkoffer. In elke zijkoffer past 1 helm, in de topkoffer 2. Voor een tanktas ben je aangewezen op bagster of voor veel minder geld een tanktas van Touratech voor de BMW 1100/1150 GS.

De Cagiva kent wel 'n sportieve zit: je zit kort op het stuur en je knieën maken een scherpere hoek dan bij b.v. een GS of andere allroad. Maar wel weer meer ontspannen dan op een (super)sport en met het brede stuur heb je het elders al genoemde 'king-of-the-road' gevoel.

Onderdelenlevering was nooit een _echt_ probleem; kleine dingetjes wel (stickertje niet meer leverbaar; dekseltje werd 'n ducati-dekseltje ipv met het Cagiva-olifantje etc.) maar voor onderhoud (lagers, pakkingen) heb ik bij de dealer nooit misgegrepen.

Ook 'n zand- of bospaadje meepakken is geen probleem: http://www.motor-forum.nl/forum/topic/47131/singlepost/1447190 en Post van GranCandy in topic 'Cross cursus bij Henk Seppenwolde of Gerard Rond?' Dit was tijdens de allroadcursus van Henk Seppenwoolde in Rijssen.

Elders schreef ik 'n korte conclusie over de testen van allroads in de diverse bladen: Post van GranCandy in topic 'bmw r1150gs adventure'

Succes met je overpeinzingen.
 
De Cagiva kent wel 'n sportieve zit: je zit kort op het stuur en je knieën maken een scherpere hoek dan bij b.v. een GS of andere allroad. Maar wel weer meer ontspannen dan op een (super)sport en met het brede stuur heb je het elders al genoemde 'king-of-the-road' gevoel.

En die scherpere hoek wil ik nu net vanaf.....
Overigens is ietsje voorover zitten niet erg. Is vaak iets fijner dan rechtop (dan ga ik namelijk op de langere stukken aan m'n stuur hangen, wat niet goed is voor de stabiliteit)

Onderdelenlevering was nooit een _echt_ probleem; kleine dingetjes wel (stickertje niet meer leverbaar; dekseltje werd 'n ducati-dekseltje ipv met het Cagiva-olifantje etc.) maar voor onderhoud (lagers, pakkingen) heb ik bij de dealer nooit misgegrepen.

Stickertjes zal me een zorg wezen, en wat voor dekseltje er gemonteerd word maakt me ook al niet uit, al was-ie paars met gouden stipjes. 't gaat erom dat ik zo'n dekseltje kan krijgen als ik 'm nodig heb. Of een lager. Of een pakking. Of een koppelingshendeltje. Of een versnellingspookje.

Ook 'n zand- of bospaadje meepakken is geen probleem: http://www.motor-forum.nl/forum/topic/47131/singlepost/1447190 en Post van GranCandy in topic 'Cross cursus bij Henk Seppenwolde of Gerard Rond?' Dit was tijdens de allroadcursus van Henk Seppenwoolde in Rijssen.

Dit soort paden kun je toch met zo'n beetje elke motor wel pakken :?
Goed, het zal wat langzamer gaan dan met een 'echte' all/offroad, maar da's geen ramp.
 
Hoe moet ik me dat indenken? Trillen? Mechanische herrie alsof het ding elk moment het loodje kan leggen?
Mja hoe moet je dat uitleggen? 't Blok is aan het werk. Je zou het trillen kunnen noemen. In striptaal zou je het kunnen omschrijven als BROAAAH! terwijl een CBR meer WOESSHH is. :)

Ook heel belangrijk. Hoe mooi en goed een motor ook is, als m'n vriendin zixh er niet lekker op voelt komt-ie er niet in..
Ik heb voordat ik een gs kocht een Rockster gehuurd. Zelfde blok tenslotte. M'n vriendin vond dat maar een eng ding terwijl ze op de GS ontspannen achterop zit. Ook als ik de schaamranden van de banden aan het rijden ben.
 
Mja hoe moet je dat uitleggen? 't Blok is aan het werk. Je zou het trillen kunnen noemen. In striptaal zou je het kunnen omschrijven als BROAAAH! terwijl een CBR meer WOESSHH is. :)

BOPBOPBOPBROAAAH! klinkt over het algemeen beter dan RRRRIEIENG!
Wat dat betreft hebben tweecylinders toch een streepje voor op viercylinders :) (Hoewel, het geluid van een vierpitter die 'm doortrekt naar de toerenbegrenzer is ook lekker)

Ik heb voordat ik een gs kocht een Rockster gehuurd. Zelfde blok tenslotte. M'n vriendin vond dat maar een eng ding terwijl ze op de GS ontspannen achterop zit. Ook als ik de schaamranden van de banden aan het rijden ben.

En wat is de mening van jouw vriendin achterop de GS? Te hoge voetsteunen? Goede voetsteunen? Zadel okee? Pijn in het stuitje/kont?
 
Volgens mij ben je er ondertussen nog niet uit.

Ik heb een Navigator gehad. Deze ingerolen voor een Vstrom 650. Eerder heb ik op de Vstrom 1000 gereden.
Ik vond de power van de 1000 overbodig, zeker in woonerf, flits en file Nederland.

Het karakter van de Navigator beviel me niet, te aggressief. Moeite om rustig te rijden. Bokken in lage toerentallen. De Vstrom 1000 had deze problemen niet, of in ieder geval veel minder.
Daarnaast het leveren van onderdelen binnen 1 jaar schijnt nogal moeilijk te zijn, dus voor mij hoefde het niet meer. (ik wacht nog steeds, vanaf aug 2003)

Tot op dit moment geen spijt van deze keuze. De 650 is toch 3000 Euro goedkoper dan de 1000. De 1000 Schrijft harder af. Verbruik van de 1000 is hoger.
Een nieuwe 650 heeft 3 jaren garantie, een tweedehandse 1000 kan andermans ellende zijn.
 
Volgens mij ben je er ondertussen nog niet uit.

Klopt..

Ik heb een Navigator gehad. Deze ingerolen voor een Vstrom 650. Eerder heb ik op de Vstrom 1000 gereden.
Ik vond de power van de 1000 overbodig, zeker in woonerf, flits en file Nederland.

Als je zo gaat redeneren is alles boven de 250cc overkill :)
OVer het algemeen rijd een wat zwaarder blok wat rustiger.

Het karakter van de Navigator beviel me niet, te aggressief. Moeite om rustig te rijden. Bokken in lage toerentallen. De Vstrom 1000 had deze problemen niet, of in ieder geval veel minder.
Daarnaast het leveren van onderdelen binnen 1 jaar schijnt nogal moeilijk te zijn, dus voor mij hoefde het niet meer. (ik wacht nog steeds, vanaf aug 2003)

Hmm, Navigator valt eigenlijk toch wel af. Africa Twin heb ik ook twijfel over, plus dat AT's maar amper goedkoper zijn dan een BMW R11xxGS. Varadero is nog knap duur, en zuipt. KTM950 is ook duur. Vstrom is 2e hands bijna net zo duur als nieuw, en dan weet ik het wel.. R1100GS is bijna betaalbaar en lijkt een goede keus. TDM doet stiekum ook nog wel mee in de race.

Een nieuwe 650 heeft 3 jaren garantie, een tweedehandse 1000 kan andermans ellende zijn.

Dat is met elke 2e hands zo...
 
Klopt..Als je zo gaat redeneren is alles boven de 250cc overkill :)
OVer het algemeen rijd een wat zwaarder blok wat rustiger.Hmm, Navigator valt eigenlijk toch wel af. Africa Twin heb ik ook twijfel over, plus dat AT's maar amper goedkoper zijn dan een BMW R11xxGS. Varadero is nog knap duur, en zuipt. KTM950 is ook duur. Vstrom is 2e hands bijna net zo duur als nieuw, en dan weet ik het wel.. R1100GS is bijna betaalbaar en lijkt een goede keus. TDM doet stiekum ook nog wel mee in de race.Dat is met elke 2e hands zo...

Een AfricaTwin heb ik ook gehad. Mooie motor, maar de techniek is aan vervanging toe. Vandaar dat Honda met een opvolger voor de TA en AT gaat komen in de vorm van een 750 of 800cc. (tenminste, dit wordt gemeld)
De AT is op zich voldoende snel, maar de Vstrom 650 is aanzienlijk sneller.
De AT heeft 62 krukas Pk's, de Vstrom 650 heeft er 67 op het achterwiel.
De AT is ook nog zwaarder.
De oudere AT, laatste modeltype voor 1997 weet ook goed raad met de brandstof. Daarna werden ze zuiniger. (2 pk minder, maar dat merk je niet. Andere ontsteking)

Het rustiger zijn van een zwaarder blok gaat inderdaad vaak wel op.
Maar om dan gelijk elke motor boven de 250cc overkill te noemen, nee.

Met de 650 kan ik vlot meekomen in het verkeer. In de stad ben ik volgens mij sneller dan met een 1000, wendbaarder en door de minder felle gasresponse kan je eerder op het gas gaan.
 
En wat is de mening van jouw vriendin achterop de GS? Te hoge voetsteunen? Goede voetsteunen? Zadel okee? Pijn in het stuitje/kont?

Ze is 1m70 en de voetsteunen zitten prima voor haar. Ze krijgt bij lang binnendoor rijden wel wat last van haar rug maar dat gaat eigenlijk ook steeds beter. Ze heeft voorheen nooit achterop gezeten (voorop ook niet trouwens) dus ze moet nog spieren kweken :)

Voor zover ik kan inschatten is de GS een aanrader voor je. Niet zo vreemd want ik heb er zelf één gekocht (en het rijtje was GS, TDM óf iets heel anders als een Pan European of een Kawa GTR). Grote voordeel van de GS vond ik dat je op zo'n ding écht met motorrijden bezig bent. 't Is niet de comfortabelste motor (maar comfortabel genoeg), niet de makkelijkst sturende (maar makkelijk genoeg), niet de snelste (maar wél bergen koppel). Dat soort overwegingen. Een echte alleskunner dus en dat was voor mij het belangrijkste. Ik wil achter een vriend van me aanjagen (op een XT400) over hele kleine hobbelwegen, ik wil met twee personen en bagage fatsoenlijk een paar honderd kilometer snelweg kunnen rijden én ik wil een motor die niet na 100000km het beste gehad heeft.

En zelf er aan kunnen sleutelen ;)
 

De Vstrom is ook een stuk nieuwer. Opzich is 65pk aan het achterwiel ook genoeg...

Het rustiger zijn van een zwaarder blok gaat inderdaad vaak wel op.
Maar om dan gelijk elke motor boven de 250cc overkill te noemen, nee.

Er stond ook niet voor niets een ' ;) ' achter :)

Met de 650 kan ik vlot meekomen in het verkeer. In de stad ben ik volgens mij sneller dan met een 1000, wendbaarder en door de minder felle gasresponse kan je eerder op het gas gaan.

Met de ER-5 lesmotor kon ik ook vlot meekomen. Vrijwel elke motor is sneller dan de gemiddelde auto.
'k heb nogal slechte ervaringen met de Honda Deauville 650cc tweecylinder en 2 personen+bagage. En van mijn 600cc viercylinder houd het koppel onderin ook niet over (maar da's viercylinder). Ik denk dat het daar vandaan komt dat ik eerder naar een 1000 kijk.

't nadeel is alleen dat een nieuwe Vstrom-650 een beetje boven budget ligt.

Ze is 1m70 en de voetsteunen zitten prima voor haar. Ze krijgt bij lang binnendoor rijden wel wat last van haar rug maar dat gaat eigenlijk ook steeds beter. Ze heeft voorheen nooit achterop gezeten (voorop ook niet trouwens) dus ze moet nog spieren kweken :)

Die van mij heeft die spieren onderhand wel....

Voor zover ik kan inschatten is de GS een aanrader voor je. Niet zo vreemd want ik heb er zelf één gekocht (en het rijtje was GS, TDM óf iets heel anders als een Pan European of een Kawa GTR).

Ongeveer mijn afweging dus :)

Een echte alleskunner dus en dat was voor mij het belangrijkste. Ik wil achter een vriend van me aanjagen (op een XT400) over hele kleine hobbelwegen, ik wil met twee personen en bagage fatsoenlijk een paar honderd kilometer snelweg kunnen rijden én ik wil een motor die niet na 100000km het beste gehad heeft.

En zelf er aan kunnen sleutelen ;)

Klinkt toch knap als wat er bij mij meespeelt :)
 
Een Honda Deauville is een leuke fiets.
Alleen had Honda er een 800 of meer cc versie van bij moeten maken.
De cardan vreet energie en met een 50 pk kom je dan niet echt vooruit.

Het blok is overigens identiek aan die van de Transalp 650. Alleen de versnellingsbak is aangepast voor de cardan, dus zal de overbrenging ook wel anders zijn.

Ik denk dat er op dit moment al enkele 650 Vstrom motoren worden aangeboden die net de kop eraf hebben. Raar maar waar zijn er toch personen die er vanaf willen.
Ik weet niet wat het budget is, maar rond de 7000 moet mogelijk zijn.
De 1000cc zijn volgens mij meestal nog duurder. Of je moet in DLD gaan shoppen.
Let wel op als je een 2002 1000cc koopt, dat er een modificatie aan het koppelingshuis doorgevoerd is.

Mogelijk zijn er ook via DLD 650's te koop voor een leuke prijs.
 
Een Honda Deauville is een leuke fiets.
Alleen had Honda er een 800 of meer cc versie van bij moeten maken.
De cardan vreet energie en met een 50 pk kom je dan niet echt vooruit.

Vind je? Ik vond het 100x niks. Te weinig vermogen (met 2 man en wat bagage haalde ik toch wel de ongelofelijke snelheid van 130km/u in Italie op een iets omhooglopende snelweg). Waardeloos zitten (manman, wat een pijntjes hebben vriendin & ik geleden op de terugreis van vakantie). En knap zwaar sturen.

Het blok is overigens identiek aan die van de Transalp 650. Alleen de versnellingsbak is aangepast voor de cardan, dus zal de overbrenging ook wel anders zijn.

Weet ik, en daarom valt een Transalp af..

Ik denk dat er op dit moment al enkele 650 Vstrom motoren worden aangeboden die net de kop eraf hebben. Raar maar waar zijn er toch personen die er vanaf willen.
Ik weet niet wat het budget is, maar rond de 7000 moet mogelijk zijn.

Hmm. Nieuw is interessant. Een paar jaar oud is interessant. Maar net een jaartje eigenlijk niet echt.

Let wel op als je een 2002 1000cc koopt, dat er een modificatie aan het koppelingshuis doorgevoerd is.

Heb ik daar last van?

Mogelijk zijn er ook via DLD 650's te koop voor een leuke prijs.

Mjah, zelf importeren is eigenlijk best interessant. Maar het heeft toch een 'engheidsfactor', en het is behoorlijk tijdrovend.
 
ik ben een tijdje terug van een Bandit600 overgestapt naar een TDM850. tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat dit een geweldige motor is. hij is meer straatgericht dan bv een R1150GS en rijdt behoorlijk strak over de gewone weg. dit houd echter in dat hij dus iets minder off road is, maar je geeft zelf al aan dat het off road gedeelte heel incidentieel zal zijn en dan red je je prima met een TDM. ik ben geen zandhaas maar heb op de TDM geen moeite met een grindpad of een (hard) zandpad, zolang je niet door het mulle zand hoeft te ploegen.

ook m'n vriendin is tevreden over haar zitpositie op de TDM.

iemand riep eerder ergens dat de hoek die je knie maakt op een TDM nog vrij sterk is maar dit is niet waar. ik geloof dat je al eerder over dit onderwerp een topic geopend had, waarin ik ook gereageerd had. ik heb dus hetzelfde probleem met m'n knie als ik op een sportmachine stap.
op de TDM heb ik nergens last van.
 
Wat Triumph betreft, mijn vaste monteur is tegenwoordig Triumph dealer en zegt zelf dat onderdelen etcetera niet meer zo'n probleem zijn als enkele jaren terug. De Tiger is een leuke fiets, maar ik vond de vering wat zwakjes. Mocht je dat tweedehands willen kopen, calculeer dan 300/400 euro in voor vervanging van de vering. Die driecylindermotoren draaien trouwens wel erg mooi rond.

:]
 
Ik krijg het idee dat zo'n beetje elke standaard niet-SS afgeleverd word met te slappe veren :)

Maar toch, Triumph, ik weet het nog zo net niet. Te weinig Brits bloed in m'n aderen denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan