Momenteel rij ik op een Kawasaki ZZR-600, wat opzich een erg fijne motor is. Ik heb er echter een groot probleem mee, en een paar kleintjes.
Het grote probleem: de hoek die m'n knieen maken is eigenlijk te klein. 'k heb in 2000 een brommerongeluk gehad, en sindsdien is m'n knie niet meer wat het geweest is. Eerst dacht ik dat met het vervangen van de harde protectoren in de motorbroek voor zachter spul het probleem wel opgelost zou zijn, maar dat is niet zo.
De kleintjes zijn: meer koppel onderin is leuk, ik kan er niet mee over auto's kijken, en een incidenteel grindpad gaat er echt niet lekker mee, en wat betere vering zou best van pas komen met al die drempels en slechte polderwegen.
Ik ben er nog niet uit of ik de Kawa de deur uitdoe, maar als ik dat wel doe, dan wil ik er eigenlijk een machine voor terug waarbij:
- De kniehoek groter is. (toch wel heel belangrijk)
- Je er niet na 2 uur afvalt.
- Meer koppel onderin.
- 160km/u op de snelweg (Dld) goed te doen is, met pit over om nog iets te kunnen accelereren.
- Incidenteel zand/grind/karrespoor pad naar een mooi plekje moet kunnen.
- Wat betere vering voor het woonwerk-over-drempels-en-vervallen-polderwegen. De 'autoloze' wegen dus.
- Goed met duo en wat bagage te rijden is. Zeg 170kg totale last.
- Comfortabel voor duo (anders komt-ie er niet in)
- Cardan geen must is. Pro-oiler werkt ook erg prima.
- De zit redelijk rechtop is. (ZZR-zit is eigenlijk al niet verkeerd)
- Redelijke bescherming tegen de elementen (winter komt eraan)
Als ik dit zo optel kom ik eigenlijk op de zwaardere 850-1200cc all-roads uit. Kwa tweecylinderervaring (vierpitters zijn zwaar ondervertegenwoordigd in het allroad segment) heb ik een paar duizend kilometer op een Honda Deauville (650cc V-twin) en een paar rondjes op (600cc, luchtgekoelde V-twin) choppers. En dan vind ik die 600-650cc tweecylinders eigenlijk niet vlot genoeg met z'n tweeen, zeker niet heuveltje op. Vandaar de zwaardere all-roads.
Budget is misschien ook nog een probleem. Geen idee wat die ZZR ('91) op zou brengen, maar veel zal het niet zijn. Ik zou maximaal zo'n 6000, eventueel oplopend tot 7000 euro bij kunnen leggen, maar de verzekering zal ook wel duurder worden (van WA naar allrisk, 600cc -> meer cc).
Als ik zo naar het eisenpakket kijk dan lijkt mij een tweedehandse BMW R1100GS een hele aardige keus. Maar dan heb je ook nog de Honda Varadero, Yamaha TDM, Suzuki VStrom, Cagina Navigator, Triumph Tiger, etc. Ik kan onmogelijk op alle motoren gaan proefrijden. Welke denken jullie dat het beste aansluit aan mijn eisen?
Dan het tweede probleem: ik wil dan ook graag op een stuk of twee-drie kandidaten proefrijden. Maar niet een 'rondje rondom de kerk'; dat heeft geen zin. Enkele uren minimaal, anders is de geschiktheid nog niet goed te beoordelen. De Honda Deauville zat best comfortabel, de eerste anderhalf uur. Maar na een dag rijden was die mening grondig veranderd en verlangde ik hevig terug naar de ZZR.
Werken dealers mee aan zoiets, kan ik beter een motor huren (zal bij bijvoorbeeld een R1100GS of TDM850 lastig worden; oude modellen), of hoe?
Het grote probleem: de hoek die m'n knieen maken is eigenlijk te klein. 'k heb in 2000 een brommerongeluk gehad, en sindsdien is m'n knie niet meer wat het geweest is. Eerst dacht ik dat met het vervangen van de harde protectoren in de motorbroek voor zachter spul het probleem wel opgelost zou zijn, maar dat is niet zo.
De kleintjes zijn: meer koppel onderin is leuk, ik kan er niet mee over auto's kijken, en een incidenteel grindpad gaat er echt niet lekker mee, en wat betere vering zou best van pas komen met al die drempels en slechte polderwegen.
Ik ben er nog niet uit of ik de Kawa de deur uitdoe, maar als ik dat wel doe, dan wil ik er eigenlijk een machine voor terug waarbij:
- De kniehoek groter is. (toch wel heel belangrijk)
- Je er niet na 2 uur afvalt.
- Meer koppel onderin.
- 160km/u op de snelweg (Dld) goed te doen is, met pit over om nog iets te kunnen accelereren.
- Incidenteel zand/grind/karrespoor pad naar een mooi plekje moet kunnen.
- Wat betere vering voor het woonwerk-over-drempels-en-vervallen-polderwegen. De 'autoloze' wegen dus.
- Goed met duo en wat bagage te rijden is. Zeg 170kg totale last.
- Comfortabel voor duo (anders komt-ie er niet in)
- Cardan geen must is. Pro-oiler werkt ook erg prima.
- De zit redelijk rechtop is. (ZZR-zit is eigenlijk al niet verkeerd)
- Redelijke bescherming tegen de elementen (winter komt eraan)
Als ik dit zo optel kom ik eigenlijk op de zwaardere 850-1200cc all-roads uit. Kwa tweecylinderervaring (vierpitters zijn zwaar ondervertegenwoordigd in het allroad segment) heb ik een paar duizend kilometer op een Honda Deauville (650cc V-twin) en een paar rondjes op (600cc, luchtgekoelde V-twin) choppers. En dan vind ik die 600-650cc tweecylinders eigenlijk niet vlot genoeg met z'n tweeen, zeker niet heuveltje op. Vandaar de zwaardere all-roads.
Budget is misschien ook nog een probleem. Geen idee wat die ZZR ('91) op zou brengen, maar veel zal het niet zijn. Ik zou maximaal zo'n 6000, eventueel oplopend tot 7000 euro bij kunnen leggen, maar de verzekering zal ook wel duurder worden (van WA naar allrisk, 600cc -> meer cc).
Als ik zo naar het eisenpakket kijk dan lijkt mij een tweedehandse BMW R1100GS een hele aardige keus. Maar dan heb je ook nog de Honda Varadero, Yamaha TDM, Suzuki VStrom, Cagina Navigator, Triumph Tiger, etc. Ik kan onmogelijk op alle motoren gaan proefrijden. Welke denken jullie dat het beste aansluit aan mijn eisen?
Dan het tweede probleem: ik wil dan ook graag op een stuk of twee-drie kandidaten proefrijden. Maar niet een 'rondje rondom de kerk'; dat heeft geen zin. Enkele uren minimaal, anders is de geschiktheid nog niet goed te beoordelen. De Honda Deauville zat best comfortabel, de eerste anderhalf uur. Maar na een dag rijden was die mening grondig veranderd en verlangde ik hevig terug naar de ZZR.
Werken dealers mee aan zoiets, kan ik beter een motor huren (zal bij bijvoorbeeld een R1100GS of TDM850 lastig worden; oude modellen), of hoe?