R1100GS, Varadero, TDM, Vstrom, Navigator, XXXX?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Momenteel rij ik op een Kawasaki ZZR-600, wat opzich een erg fijne motor is. Ik heb er echter een groot probleem mee, en een paar kleintjes.

Het grote probleem: de hoek die m'n knieen maken is eigenlijk te klein. 'k heb in 2000 een brommerongeluk gehad, en sindsdien is m'n knie niet meer wat het geweest is. Eerst dacht ik dat met het vervangen van de harde protectoren in de motorbroek voor zachter spul het probleem wel opgelost zou zijn, maar dat is niet zo.

De kleintjes zijn: meer koppel onderin is leuk, ik kan er niet mee over auto's kijken, en een incidenteel grindpad gaat er echt niet lekker mee, en wat betere vering zou best van pas komen met al die drempels en slechte polderwegen.

Ik ben er nog niet uit of ik de Kawa de deur uitdoe, maar als ik dat wel doe, dan wil ik er eigenlijk een machine voor terug waarbij:

- De kniehoek groter is. (toch wel heel belangrijk)
- Je er niet na 2 uur afvalt.
- Meer koppel onderin.
- 160km/u op de snelweg (Dld) goed te doen is, met pit over om nog iets te kunnen accelereren.
- Incidenteel zand/grind/karrespoor pad naar een mooi plekje moet kunnen.
- Wat betere vering voor het woonwerk-over-drempels-en-vervallen-polderwegen. De 'autoloze' wegen dus.
- Goed met duo en wat bagage te rijden is. Zeg 170kg totale last.
- Comfortabel voor duo (anders komt-ie er niet in)
- Cardan geen must is. Pro-oiler werkt ook erg prima.
- De zit redelijk rechtop is. (ZZR-zit is eigenlijk al niet verkeerd)
- Redelijke bescherming tegen de elementen (winter komt eraan)

Als ik dit zo optel kom ik eigenlijk op de zwaardere 850-1200cc all-roads uit. Kwa tweecylinderervaring (vierpitters zijn zwaar ondervertegenwoordigd in het allroad segment) heb ik een paar duizend kilometer op een Honda Deauville (650cc V-twin) en een paar rondjes op (600cc, luchtgekoelde V-twin) choppers. En dan vind ik die 600-650cc tweecylinders eigenlijk niet vlot genoeg met z'n tweeen, zeker niet heuveltje op. Vandaar de zwaardere all-roads.

Budget is misschien ook nog een probleem. Geen idee wat die ZZR ('91) op zou brengen, maar veel zal het niet zijn. Ik zou maximaal zo'n 6000, eventueel oplopend tot 7000 euro bij kunnen leggen, maar de verzekering zal ook wel duurder worden (van WA naar allrisk, 600cc -> meer cc).

Als ik zo naar het eisenpakket kijk dan lijkt mij een tweedehandse BMW R1100GS een hele aardige keus. Maar dan heb je ook nog de Honda Varadero, Yamaha TDM, Suzuki VStrom, Cagina Navigator, Triumph Tiger, etc. Ik kan onmogelijk op alle motoren gaan proefrijden. Welke denken jullie dat het beste aansluit aan mijn eisen?

Dan het tweede probleem: ik wil dan ook graag op een stuk of twee-drie kandidaten proefrijden. Maar niet een 'rondje rondom de kerk'; dat heeft geen zin. Enkele uren minimaal, anders is de geschiktheid nog niet goed te beoordelen. De Honda Deauville zat best comfortabel, de eerste anderhalf uur. Maar na een dag rijden was die mening grondig veranderd en verlangde ik hevig terug naar de ZZR.

Werken dealers mee aan zoiets, kan ik beter een motor huren (zal bij bijvoorbeeld een R1100GS of TDM850 lastig worden; oude modellen), of hoe?
 
Toevallig net een test in duitse blad Enduro gelezen. Waarin de
Varadero,Vstorm,Caponord en KTM Adventure tegen elkar getest werden.

De varadero viel direct af omdat ie niet echt te hanteren is op een overhard. Tevens is de veerwerg te kort (In vergelijking met de andere 3)
Maar wel de beste remmen heeft.

Vstorm, Veel bottom power en eigenlijk het beste compromis tussen de KTM en de Honda. Als je 'tussen' de regels door leest komt ie er eigelijk wel goed uit.

Aprilia, Zit er ook tussen in maar schijnt veel turbulentie te geven op de snelweg.

KTM waren ze erg over te spreken (zal met het feit sponsering te maken hebben, kwam er als beste uit.) behalve de zitbank zou te hard zijn en is dan toch een groot nadeel voor de snelweg in duitsland. Alleen over de betrouwbaarheid lees ik zo af en toe slechte dingen.

Zelf rij ik een BMW GS dakar eenpitter, en dat is inderdaad met duo passagier niet lekker rijden. Vooral heuvel op is het dan hopeloos.
 
Tja, proefrijden is altijd aan te raden, maar ja zie maar eens al die modellen te pakken te krijgen. Wordt toch moeilijk denk ik.

Als je kijkt naar de prijzen dan zal een R1100GS uit 94 net zoveel kosten als een Varadero uit 99 bijvoorbeeld. De Vstrom is wat recenter dus zal duurder uitvallen. Qua rijeigenschappen zullen ze elkaar niet veel ontlopen. De TDM is een ander verhaal, deze kan je al voor redelijke prijzen krijgen. In ieder geval stukken goedkoper dan de GS, Varadero en de VStrom, de TDM loopt dan ook al weer een aantal jaartjes mee.

Volgens mij stond er in de moto73 van een aantal weken geleden een vergelijkende test tussen de Varadero en de Vstrom. Maar ja dit waren de nieuwste modellen en of je daar dan ook weer veel aan hebt weet ik niet.

Keuzes, keuzes, moeilijk hoor. In ieder geval succes ermee!
 
In het Belgische Motor&Toerisme staat nu een vergelijkingstest tussen grote Reisenduro's. Daar komen ook de BMW en de KTM als beste uit de bus, maar de KTM is veel meer terreingericht en niet echt handig voor een duo. Die valt dus af voor jou. De BMW's zijn altijd erg goed getest, maar ook erg duur.
In de prijscategorie die jij opnoemt kom je denk ik het beste uit bij de Cagiva Navigator met Suzuki TL1000? blok. Of de wat oudere Cagiva Elephant met Ducati 900 blokken. Je wilt toch vlot met passagier en bagage rijden, dus de Yamaha Super Ténéré en Honda Africa Twin vallen wellicht af. Die zijn ook al wat ouder trouwens. De Triumph Tiger (900 cc 3-cilinder) heeft wat meer in huis, dus dat zou misschien ook een goed alternatief zijn. Die vind je misschien ook nog wel voor €7000.-.
Een TDM is ook erg leuk, maar is niet echt gemaakt voor onverhard. Net als de Ducati Multistrada, maar die is zeker nog te nieuw en te duur.
 
De varadero viel direct af omdat ie niet echt te hanteren is op een overhard. Tevens is de veerwerg te kort (In vergelijking met de andere 3)
Maar wel de beste remmen heeft.

'k hoef ook niet perse vele kilometers onverhard af te leggen. Voorbeeldsituatie: het laatste 'onverhard' avontuur(tje). Je hebt een leuk meertje tussen heuveltoppen, en heb zin om eens lekker rustig te gaan pootjebaden/rusten/picknicken. Rondom dat meertje loopt een asfaltweg. En vast ook wel een stuk asfalt naar beneden, maar daar komt iedereen, dus die valt af. Verder heb je nog van die 'bospaden' naar beneden; meestal klei/puin ondergrond, 2 autobandensporen, en gras in het midden.

Nu, laatst waren we met een VFR (vriend+vriendin) en een ZZR (ik+vriendin).
Ik kwam beneden. Zonder (onderkuip)schade ook nog eens. Maar naar boven hebben we de vriendinnen laten lopen....

Maar leuk was het wel, en het plekje was perfect. Onberoerd weiland om lekker in te liggen, beschutting/privacy door de bomen. Heerlijk om zo af en toe eens zo'n soort pad te pakken. Maar niet heerlijk genoeg om er veel 'asfaltcomfort' voor te laten liggen.

Vstorm, Veel bottom power en eigenlijk het beste compromis tussen de KTM en de Honda. Als je 'tussen' de regels door leest komt ie er eigelijk wel goed uit.

Maar waarschijnlijk te duur...

Aprilia, Zit er ook tussen in maar schijnt veel turbulentie te geven op de snelweg.

'k heb ronduit slechte ervaringen met Aprilia als er eens wat stuk gaat. Was wel een brommer, maar dan nog. Moeilijk te verkrijgen onderdelen, die ook nog eens stervensduur zijn.

KTM waren ze erg over te spreken (zal met het feit sponsering te maken hebben, kwam er als beste uit.) behalve de zitbank zou te hard zijn en is dan toch een groot nadeel voor de snelweg in duitsland. Alleen over de betrouwbaarheid lees ik zo af en toe slechte dingen.

Da's een groot nadeel ja. Ik spendeer nogal wat tijd op de snelweg. Voor de baas, en van/naar de mooie plekjes.

Zelf rij ik een BMW GS dakar eenpitter, en dat is inderdaad met duo passagier niet lekker rijden. Vooral heuvel op is het dan hopeloos.

Jah. Ik denk dat ik 70pk (aan de krukas) toch wel het minimum vind. Die 100pk van mijn ZZR nu gebruik ik toch maar sporadisch. Keertje hard wegtrekken, hard rijden, en hard de bocht uitaccelereren. Blijft leuk natuurlijk :) . Maar wat meer koppel onderin en eventueel wat minder topvermogen lijkt me comfortabeler rijden.

Tja, proefrijden is altijd aan te raden, maar ja zie maar eens al die modellen te pakken te krijgen. Wordt toch moeilijk denk ik.

Daarbij komt het feit dat ik bij aanschaf van een andere motor toch echt een lange proefrit wil maken. Met vriendin achterop, en het liefst als het pokkeweer is. Dat verplicht toch wel enigzins tot kopen bij een dealer. Althans, zo voelt dat wel.

Bestaan er eigenlijk geen zaken die oudere motoren verhuren? 'k vind het niet raar dat motorhuren zo duur is met al die vers-van-de-pers modelletjes. Lijkt me best een markt voor eigenlijk.

Als je kijkt naar de prijzen dan zal een R1100GS uit 94 net zoveel kosten als een Varadero uit 99 bijvoorbeeld.

Nou.. 2e hands Honda's zijn ook duur hoor...
Het scheelt wel iets, maar da's meer '96-'97 BMW vs. '99-'00 Honda. En het lijken me allebei machines die redelijk wat kunnen hebben.

De TDM is een ander verhaal, deze kan je al voor redelijke prijzen krijgen. In ieder geval stukken goedkoper dan de GS, Varadero en de VStrom, de TDM loopt dan ook al weer een aantal jaartjes mee.

Dat klopt. Maar voldoet een TDM net zo goed aan mijn eisen?

Volgens mij stond er in de moto73 van een aantal weken geleden een vergelijkende test tussen de Varadero en de Vstrom. Maar ja dit waren de nieuwste modellen en of je daar dan ook weer veel aan hebt weet ik niet.

Ik vrees het niet. Te nieuw.

Keuzes, keuzes, moeilijk hoor. In ieder geval succes ermee!

Voordeel is dat ik geen haast heb, dus rustig kan kijken :)

In het Belgische Motor&Toerisme staat nu een vergelijkingstest tussen grote Reisenduro's. Daar komen ook de BMW en de KTM als beste uit de bus, maar de KTM is veel meer terreingericht en niet echt handig voor een duo. Die valt dus af voor jou. De BMW's zijn altijd erg goed getest, maar ook erg duur.

Het valt opzich voor een wat ouder 2e handsje nog wel mee.

In de prijscategorie die jij opnoemt kom je denk ik het beste uit bij de Cagiva Navigator met Suzuki TL1000? blok. Of de wat oudere Cagiva Elephant met Ducati 900 blokken. Je wilt toch vlot met passagier en bagage rijden, dus de Yamaha Super Ténéré en Honda Africa Twin vallen wellicht af.

'k heb op een Super Tenere 750 gereden. Schakelen en het zadel waren twee grote minpunten van dat ding. De ZZR won met gemak kwa comfort, dus die heb ik toen gekocht. Africa Twin's vind ik 2e hands nog knap duur voor wat je ervoor krijgt.

Ik heb trouwens geen probleem met oudere brommers, als ze maar goed zijn. Leeftijd zegt bij motoren toch al minder dan bij auto's. Mijn huidige ZZR is uit '91 en in heel goede staat. Als ik ergens een hekel aan heb is het *moeten* sleutelen of naar de dealer brengen omdat er zaterdagmiddag wat stuk gaat terwijl je zondag lekker gaat tuffen.

Die zijn ook al wat ouder trouwens. De Triumph Tiger (900 cc 3-cilinder) heeft wat meer in huis, dus dat zou misschien ook een goed alternatief zijn. Die vind je misschien ook nog wel voor €7000.-.

Vanaf de ene kant krijg je bij de (2e hands) Cagiva's en Triumph ook wel veel waar voor je geld, maar bij die merken ben ik een beetje bang voor de verkrijgbaarheid van de onderdelen. D'r gaat namelijk gegarandeerd ooit wat stuk. Vroeger met m'n Aprilia en Rieju brommertjes veel problemen mee gehad; het is niet leuk als je 6 weken op een koplampunit moet wachten. Japanners en BMW's zijn wat gangbaarder, dus de kans dat vervangingsonderdelen (nieuw of sloop) beschikbaar zijn is wat groter. Kan toch ook een voordeel zijn.

Of ben ik te pessimistisch?
 
Wat de onderdelen voorziening betreft zie je het niet te negatief hoor, mijn ervaring als Verkoper van Aprilia is echt vreselijk (niets op voorraad/heel de maand Augustus leveren ze niets vanwege vakantie etcetera)
Japanners en BMW leveren iedere dag onderdelen en voorraad is erg goed bij de importeur.
Proefritten bij serieuze interesse is ook geen probleem (geen enkele dealer is blij met een klant die proef komt rijden op drie motoren en al op voorhand weet dat hij/zij er toch partikulier een aan gaat schaffen natuurlijk)
Ik zou trouwens (hoewel ik geen BMW fan ben) zeker gaan voor de R1100 GS uit dit rijtje van je.
 
Is de V-Strom 650 niet wat? met z'n 65PK komt ie al aardig in de buurt van je pk grens en weliswaar zal je nieuw moeten kopen (verwacht nog weinig 2e hands), maar voldoet denk ik verder aan een hele hoop van je eisen. Zeker omdat je aangeeft niet zwaar te willen all-roaden, maar het incidentele onverharde pad niet te hoeven mijden.
 
De Navigator is een prima ding, maar wel gemaakt voor kleine Ito's
Dus mensen met lange benen of slechte knieen kunnen in de knoop komen.
Eigen ervaring:TDM zit prima, Supertenere zit k*t, Africatwin zit prima,Navigator zit best, GS zit best, maar blijft een tractor ;) Caponord en Navigator hebben beiden het onderdelen probleem. Valt me overigens ook op dat de TDM 900, minder zit dan de 850.

Tevens valt op dat de Africatwin het beste windbescherming geeft en zodoende de beste woon-werkfiets is.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis 1 ding op je verlanglijstje, namelijk rijplezier.

Als ik de genoemde motorfietsen moet beoordelen op rijplezier krijt de KTM950 een 9,5 de R1100GS een 7, TDM een 8, v-strom, Varadero, ST en AT een 6,5 en de oude Tiger een 8+

De tdm, varadero en v-strom hebben niet zoveel ruimte tussen zadel en voetsteun als je zou willen.
 
Wat de onderdelen voorziening betreft zie je het niet te negatief hoor, mijn ervaring als Verkoper van Aprilia is echt vreselijk (niets op voorraad/heel de maand Augustus leveren ze niets vanwege vakantie etcetera)
Japanners en BMW leveren iedere dag onderdelen en voorraad is erg goed bij de importeur.

Dat dacht ik al :(
Overigens is dat informatie die maar heel lastig te krijgen is, en waar geen enkel motortijdschrift aandacht aan besteed.

Proefritten bij serieuze interesse is ook geen probleem (geen enkele dealer is blij met een klant die proef komt rijden op drie motoren en al op voorhand weet dat hij/zij er toch partikulier een aan gaat schaffen natuurlijk)

Tot nu toe heb ik nog helemaal geen spijt dat ik mijn huidige motor bij de dealer gekocht heb. Ik ga dus niet bij een dealer 3 proefritten maken en dan zeggen: 'nu koop ik 'm wel op marktplaats'. Maar ik vind het zelfs lullig als ik 3 proefritten maak en dan van alle drie moet zeggen dat het toch eigenlijk niks is.

Ik zou trouwens (hoewel ik geen BMW fan ben) zeker gaan voor de R1100 GS uit dit rijtje van je.

Da's inderdaad een van de interessantere en betaalbaardere fietsen in het lijstje. Het moet een reden hebben dat BMW-rijders zo trouw aan het merk blijven (een enkeling uitgezonderd dan)

Is de V-Strom 650 niet wat? met z'n 65PK komt ie al aardig in de buurt van je pk grens en weliswaar zal je nieuw moeten kopen (verwacht nog weinig 2e hands), maar voldoet denk ik verder aan een hele hoop van je eisen.

Lijkt me ook dat de V-strom moet voldoen. Alleen zou ik, als ik toch een berg geld uit ga geven, toch liever voor de 1000 gaan. En die liggen zowel nieuw als 2e hands toch wel boven budget. Bij Bikenet.nl vanaf zo'n EUR 9000.

Zeker omdat je aangeeft niet zwaar te willen all-roaden, maar het incidentele onverharde pad niet te hoeven mijden.

Juist. Als ik wil offroaden doe ik dat liever op een oude 125 crosser ofzo. Da's toch leuker dan 220+ kilos motor rondzeulen.

De Navigator is een prima ding, maar wel gemaakt voor kleine Ito's
Dus mensen met lange benen of slechte knieen kunnen in de knoop komen.

Navigator valt dus af.

Eigen ervaring:Supertenere zit k*t

Daar was ik ook al achter..
'k vond de vering trouwens wel super van dat ding. Een beroerde polderweg werd getransformeerd in het gladste asfalt; zo leek het.

Africatwin zit prima,Navigator zit best, GS zit best, maar blijft een tractor ;)

Hoe bedoel je dat?

Caponord en Navigator hebben beiden het onderdelen probleem.

Dan vallen ze af :(

Valt me overigens ook op dat de TDM 900, minder zit dan de 850.

Een 850-je zou kwa prijs ook gunstiger zijn..

Tevens valt op dat de Africatwin het beste windbescherming geeft en zodoende de beste woon-werkfiets is.

Ik zou moeten proefrijden, maar als ik de specs van de Africa Twin vergelijk met de Super Tenere en Deauville denk ik dat-ie toch nog wat tekort komt kwa vermogen.

Ik mis 1 ding op je verlanglijstje, namelijk rijplezier.

Oeh, dat leek zo vanzelfsprekend dat ik dat niet gemeld heb :)
Maar tot nu toe heb ik op alles waar ik op gereden heb dikke pret gehad, zelfs op de Deauville (al hield dat na een uurtje of 2 wel op wegens spier- en kontpijn).

Wat definieer jij als 'rijplezier'?

Als ik de genoemde motorfietsen moet beoordelen op rijplezier krijt de KTM950 een 9,5 de R1100GS een 7, TDM een 8, v-strom, Varadero, ST en AT een 6,5 en de oude Tiger een 8+

KTM Adventure is (helaas) te duur en het zadel schijnt niet alles te zijn.
R1100GS en TDM zijn 2e hands nog te betalen (TDM een wat jonger modelletje dan de 11GS). Varadero en AT ook. ST heb ik niet zo'n goede ervaringen mee.

Tiger is ook nog te betalen (2e hands prijs valt eigenlijk best mee), maar dan vraag ik me weer af hoe het zit met de betrouwbaarheid en verkrijgbaarheid/prijs van de onderdelen. Er zit een Triumph dealer bij mij in de buurt (Brabant Motors Grave), maar daar heb ik tot nu toe nog niet veel goeds over gehoord.

De tdm, varadero en v-strom hebben niet zoveel ruimte tussen zadel en voetsteun als je zou willen.

Hmmz. 'k heb gisteren een R1150GS bekeken die geparkeerd stond, en ook daarbij leek het tegen te vallen. Maar zonder erop te zitten zul je het nog niet weten. Heb je nog andere tips?
 
Ja, ga even langs bij een dealer waar je kunt proefrijden op een of meerdere van je favorieten en oordeel dan, hier krijg je toch ieders persoonlijke voorkeur wat betreft motoren, en ik denk dat de meesten hier niet de gelegenheid hebben gehad om op alle door jouw genoemde motoren te rijden?
Ik zelf zou nooit een Italiaan of een Triumph kopen door de onderdelen ellende, Als ik genoeg geld had zou ik een Suzuki DL-1000 kopen (heeft echt indruk op me gemaakt qua sturen/rijden en geluid), en anders een goede gebruikte BMW R 1100 GS (maar dan wel meteen een sportdemper en andere chip er in).
 
Ik heb zelf een AT, dus vandaar heb ik wat vooroordelen over de AT.

Ik ben in mei overgestapt van een CBR600 '96 naar een AT uit '99.

Tja, 2 hele andere motors, die niet te vergelijken zijn.
Bij de aanschaf heb ik gereden op een TransAlp, V-trom 650, Varadero '99, F650GS, 1100GS en nog wat modellen. Maar wat ik me kan herinneren (30 minuten proefrijden is te kort om alles goed te ondervinden en te onthouden) heb ik ff omgeschreven.

1. TransAlp heeft te weinig power. Voor de rest een prima motor. Lekker handelbaar, maar mist karakter in alle opzichten. Beetje saai dus.
2. V-trom650, prima motor, niks mis mee, genoeg vermogen, prima hoge zit, kan lekker over verkeer kijken. Erg mooi model. Helaas net buiten mijn budget wat ik wilde uitgeven.
3. Varadero, ook een prima motor, alleen zuipen de modellen met carbs. Lekker veel power. Had een goedkope varadero '99 gespot. Ik had deze gekocht als de AT niet zou bevallen.
4. F650GS, idem als TransAlp. Niet geschikt voor lange afstanden, jammer maar 1 cylinder.
5. 1100GS, stoer ding, alleen vind ik het gewicht te zwaar. Plus is de cardan. Jammer van de prijs.
6. Africa Twin, prima motor, genoeg onderdelen, betrouwbaar. Iedereen heeft het over vermogen tekort, maar zelf ervaar ik de AT prima en mis ik geen vermogen. Ik ben geen hardrijder, maar de AT haalt makkelijk 190km/u. Betersterk en weinig onderhoud. Goede windbescherming. Lekker hoog zitten en een relaxde positie.

Natuurlijk zijn die twins geen racebeesten en mis ik af en toe het doorjanken in de versnellingen. Door tegenoverstaat een boel fun en meer koppel, wat lekker rijden is. Veel relaxder dan me CBR.

Dus persoonlijk zou ik gaan voor een V-strom650, een AT als goed alternatief.
Maarja, iedereen z'n ervaring is anders en iedereen heeft z'n eigen mening. Ik zou dus lekker proefrijden en kijken wat het beste bevalt. Enja, proefrijden van een dag zal vaak niet lukken. Sommige dealers doen het wel, maar anders moet je er een huren.
 
Ik zou een goedkope AT kopen en die aanpassen aan mijn wensen.

Mjah... Is ook een mogelijkheid. Maar AT's zijn ook nog knap prijzig. En al te mooi zijn ze ook niet. Maar de hamvraag is: rijd-ie lekker en zit-ie lekker? Liever een minder mooie motor die lekker rijd/zit dan een mooie motor die niet lekker rijd/zit.

Ik heb zelf een AT, dus vandaar heb ik wat vooroordelen over de AT.
Ik ben in mei overgestapt van een CBR600 '96 naar een AT uit '99.

Bij de aanschaf heb ik gereden op een TransAlp, V-trom 650, Varadero '99, F650GS, 1100GS en nog wat modellen. Maar wat ik me kan herinneren (30 minuten proefrijden is te kort om alles goed te ondervinden en te onthouden) heb ik ff omgeschreven.

30 minuten is ook wel erg kort...

1. TransAlp heeft te weinig power. Voor de rest een prima motor. Lekker handelbaar, maar mist karakter in alle opzichten. Beetje saai dus.

De nieuwere TransAlp's met 650cc blok schijnen vrijwel hetzelfde blok te hebben als de NTV650 en Deauville. Nu zou ik daar net na het behalen van m'n motorrijbewijs wel tevreden mee geweest zijn, maar na de ZZR ga ik toch die klauwende handjes van m'n vriendinnetje als ik gas geef missen denk ik.

2. V-trom650, prima motor, niks mis mee, genoeg vermogen, prima hoge zit, kan lekker over verkeer kijken. Erg mooi model. Helaas net buiten mijn budget wat ik wilde uitgeven.

Ik zou dan zelf eigenlijk gelijk voor de 1000 gaan, en die zijn nog wat prijzig.

3. Varadero, ook een prima motor, alleen zuipen de modellen met carbs. Lekker veel power. Had een goedkope varadero '99 gespot. Ik had deze gekocht als de AT niet zou bevallen.

Die zuipen me iets teveel. De R1100GS en V-Strom 1000 trouwens ook wel, maar de Varadero nog het meeste.
Vanaf de andere kant: als de motor, zeg, 500 euro goedkoper is moet je nogal wat rijden om het verschil goed te maken.

4. F650GS, idem als TransAlp. Niet geschikt voor lange afstanden, jammer maar 1 cylinder.

idd jammmer van het blok. Het ding zelf spreekt me wel aan.

5. 1100GS, stoer ding, alleen vind ik het gewicht te zwaar. Plus is de cardan. Jammer van de prijs.

Cardan heeft ook nadelen. Meer verlies, meer gewicht, en als-ie stuk gaat ben je ook goed nat. Ketting + Pro-oiler werkt ook uitstekend.
Ik zeg geen nee tegen cardan, maar het hoeft niet perse.

Tsja, prijzig blijven ze wel, die dingen. Maar of ze meer afschrijven in een paar jaar tijd weet ik niet.

6. Africa Twin, prima motor, genoeg onderdelen, betrouwbaar. Iedereen heeft het over vermogen tekort, maar zelf ervaar ik de AT prima en mis ik geen vermogen. Ik ben geen hardrijder, maar de AT haalt makkelijk 190km/u. Betersterk en weinig onderhoud. Goede windbescherming. Lekker hoog zitten en een relaxde positie.

Mjah, AT is nog steeds een kandidaat. Zoals eerder gezegd vind ik ze niet overdreven mooi (Varadero en GS zijn iets mooier), maar als de zitpositie goed is....

Alleen als ik dat zadeltje zo bekijk vermoed ik dat ik geld moet reserveren voor iets anders. Echt comfortabel zit het er niet uit. Ik ben zowiezo niet zo kapot van Honda zadels; ik krijg zowel van een Deauville, VFR750 en CB700S pijn in m'n kont en liezen.

Vanaf de andere kant: Honda versnellingsbakken zijn wel erg lekker vind ik. Daar kan meneer Kawasaki nog wat van leren. En als ik het zo op Internet lees BMW ook...

Natuurlijk zijn die twins geen racebeesten en mis ik af en toe het doorjanken in de versnellingen. Door tegenoverstaat een boel fun en meer koppel, wat lekker rijden is. Veel relaxder dan me CBR.

Jouw CBR gedroeg zich ongeveer hetzelfde als mijn ZZR. En dan weet je ook waarom ik graag wat meer koppel onderin heb.

Dus persoonlijk zou ik gaan voor een V-strom650, een AT als goed alternatief.

Ik neig naar een R1100GS zo rond '96, maar ik zal de Varadero en AT (en eventueel een Vstrom, als-ie niet te duur word) zeker niet links laten liggen.

Maarja, iedereen z'n ervaring is anders en iedereen heeft z'n eigen mening. Ik zou dus lekker proefrijden en kijken wat het beste bevalt. Enja, proefrijden van een dag zal vaak niet lukken. Sommige dealers doen het wel, maar anders moet je er een huren.

Motoport Den Bosch gaf al aan niet moeilijk te doen over een langere proefrit. Een dag was wel een probleem, een paar uur niet.
 
Je mag met mijn brommer wel een dagje proefrijden als ik ff op die van jouw mag.
 
Mjah... Is ook een mogelijkheid. Maar AT's zijn ook nog knap prijzig. En al te mooi zijn ze ook niet. Maar de hamvraag is: rijd-ie lekker en zit-ie lekker? Liever een minder mooie motor die lekker rijd/zit dan een mooie motor die niet lekker rijd/zit.30 minuten is ook wel erg kort...De nieuwere TransAlp's met 650cc blok schijnen vrijwel hetzelfde blok te hebben als de NTV650 en Deauville. Nu zou ik daar net na het behalen van m'n motorrijbewijs wel tevreden mee geweest zijn, maar na de ZZR ga ik toch die klauwende handjes van m'n vriendinnetje als ik gas geef missen denk ik.Ik zou dan zelf eigenlijk gelijk voor de 1000 gaan, en die zijn nog wat prijzig.Die zuipen me iets teveel. De R1100GS en V-Strom 1000 trouwens ook wel, maar de Varadero nog het meeste.
Vanaf de andere kant: als de motor, zeg, 500 euro goedkoper is moet je nogal wat rijden om het verschil goed te maken.idd jammmer van het blok. Het ding zelf spreekt me wel aan.Cardan heeft ook nadelen. Meer verlies, meer gewicht, en als-ie stuk gaat ben je ook goed nat. Ketting + Pro-oiler werkt ook uitstekend.
Ik zeg geen nee tegen cardan, maar het hoeft niet perse.

Tsja, prijzig blijven ze wel, die dingen. Maar of ze meer afschrijven in een paar jaar tijd weet ik niet.Mjah, AT is nog steeds een kandidaat. Zoals eerder gezegd vind ik ze niet overdreven mooi (Varadero en GS zijn iets mooier), maar als de zitpositie goed is....

Alleen als ik dat zadeltje zo bekijk vermoed ik dat ik geld moet reserveren voor iets anders. Echt comfortabel zit het er niet uit. Ik ben zowiezo niet zo kapot van Honda zadels; ik krijg zowel van een Deauville, VFR750 en CB700S pijn in m'n kont en liezen.

Vanaf de andere kant: Honda versnellingsbakken zijn wel erg lekker vind ik. Daar kan meneer Kawasaki nog wat van leren. En als ik het zo op Internet lees BMW ook...Jouw CBR gedroeg zich ongeveer hetzelfde als mijn ZZR. En dan weet je ook waarom ik graag wat meer koppel onderin heb.Ik neig naar een R1100GS zo rond '96, maar ik zal de Varadero en AT (en eventueel een Vstrom, als-ie niet te duur word) zeker niet links laten liggen.Motoport Den Bosch gaf al aan niet moeilijk te doen over een langere proefrit. Een dag was wel een probleem, een paar uur niet.
Kom gerust eens naar de mijn AT kijken.
Het probleem met het zadel is dan ook opgelost want bij de mijne zit er een custom-made zadel kwaliteitszadel op.
Ik woon in de buurt :)
 
Je mag met mijn brommer wel een dagje proefrijden als ik ff op die van jouw mag.

Wat voor brommer had jij? Overigens sla ik zo'n aanbod nooit af; ik ben altijd benieuwd hoe andere motoren rijden :)

Kom gerust eens naar de mijn AT kijken.
Het probleem met het zadel is dan ook opgelost want bij de mijne zit er een custom-made zadel kwaliteitszadel op.

Was dat zadel niet verlaagd? Dwarsboomt dat nu net niet de reden dat ik eventueel naar een andere brommer over wil stappen? (ik wil wel, maar het kost hoe dan ook weer een forse bom duiten)

Ik woon in de buurt :)

Waar?
 
had Moto Guzzi jaartjes terug niet ook een 1000cc allroad?
een Quota oid?
alleen zie je ze niet vaak
TDM vind ik persoonlyk wat onrustig oppakken
dat zal dan ook gelden vd Super Tenere
de BMW lykt me wat zwaar
de AT lykt my wel een goeie keus
of een ouwe Cagiva Elefant met 900 Duc-blok
 
Ik zelf zou nooit een Italiaan of een Triumph kopen door de onderdelen ellende
Onderdelenellende, feit of fictie? Dat je ze vaak nodig hebt of dat je er lang op moet wachten? Ik kan alleen voor mijzelf spreken en heb geen onverwachte onderdelen nodig gehad en voor extra's nooit lang hoeven wachten voor mijn Triumph.

Waarschijnlijk heb ik vreselijk veel geluk (gehad) :+
 
Bij een triumph niet vaak nodig maar alleen slecht leverbaar.
Bij een Italiaan vaak nodig en beroerd leverbaar.
 
Triumph schijnt wel zo'n beetje de beste blokken te maken. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was het een Amerikaans bedrijfje die Triumph-blokken gebruikt voor 1 of andere racesport. Vroeger deden ze het met BMW K-blokken, omdat die zo onverwoestbaar waren. De blokken werden vreselijk getuned en er werd een dikke turbo opgezet. Maar nadat Triumph weer op de markt kwam, is dat bedrijf direct over gestapt op die blokken. Die waren al helemaal onverwoestbaar!
Verder kwamen de Triumph-blokken erg goed uit de duurtesten, en is er een motorcourier geweest die 160.000 km in 1 jaar gereden heeft met een blok uit de EERSTE serie Triumph Trophy 1200 blokken, zonder ook maar het kleinste probleem! Ik denk dat het met de betrouwbaarheid van Triumph wel goed zit!
Daarnaast is het natuurlijk ook weer wat anders dan al dat Japanse spul.
 
Noem me een watje, maar ik heb voor hoofdvervoer graag betrouwbaar spul dat anderen ook hebben. Eventuele problemen zijn zo bekend, vaak inclusief oplossing of workaround. Onderdelen vaak voorradig, en bij serieuze problemen kun je nog eens een schadefiets ofzo opkopen, of is de kans op succes bij een zoektocht langs de motorslopen wat groter.

Als het niet uitmaakt dat het ding een maandje niet rijd dan is het niet zo erg om wat aparter spul te kopen. En Moto Guzzi, Cagiva, Triumph, Aprilia, Bimota, zeldzamere japanners, etc. vallen bij mij allemaal onder 'apart spul'.

Ik heb m'n vingers net even een keer teveel gebrand. Bij de (destijds) Honda MTX is er een periode geweest dat je er amper wat voor kon krijgen. Bij de Aprilia RS50 uit '98 (oud model dus) is het zowiezo een ramp. Niet fijn als je van het ding afhankelijk bent. En hoe fijn het ook rijd en hoe betrouwbaar het ook is, er komt een dag dat er iets in de soep draait. En als je dan weken moet wachten is de pret zo over.
 
Wat voor brommer had jij? Overigens sla ik zo'n aanbod nooit af; ik ben altijd benieuwd hoe andere motoren rijden :)

Een AT uit '94 die te koop staat en waar morgen iemand voor komt kijken.
 
Hmmz. 'k heb gisteren een R1150GS bekeken die geparkeerd stond, en ook daarbij leek het tegen te vallen. Maar zonder erop te zitten zul je het nog niet weten. Heb je nog andere tips?

't Zadel is wel in hoogte verstelbaar. Ook bij de 1100 vziw. 't Twee nadelen van GS'sen zijn de turbulentie met het standaard scherm (www.stopthebuffeting.com) en natuurlijk de al genoemde tractortechniek. Een boxer voel je echt hard aan het werk zijn als je prestaties vraagt :]

Duitsland moest toch ergens naartoe met al die motorblokken uit tanks en dergelijke na woII en ik verdenk BMW er van dat ze dat spul opgekocht hebben.

Maar al met al, ik erger me dood aan m'n eigen 1150 als het gaat om geluiden in het blok, speling in de transmissie, dat soort dingen. Tot ik aan het rijden ben. Dan is het eerder YEEHAAA!

En met twee personen rijdt 't eigenlijk net zo makkelijk als alleen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan