R1100GS - waar is dat comfort van die BMW naartoe

Vinne

Rookie
19 nov 2003
4
0
Boom
Hoi iedereen

Ik heb sinds een week of 2 een BMW R1100GS. Nu de laatste week krijg ik, als ik nog maar even rij (10, 15min?), een vrij duidelijk gedefinieerde pijn in mijn rechtschouderblad die verergert als ik blijf rijden. Gisteren 100km gereden, veel last van. Tot anderhalf uur na de rit voelde ik het... weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Buiten dat had ik ook last van "half-slapende" handen en even van "half-slapende" voeten, soms zelfs zere polsen. (WAT een klaagzang seg :) )

Heb al eens het zadel verzet (lage stand, hoge stand), stuur anders vastgehouden, extreem rechtop gaan zitten, relaxed, stevig rijden, haalt niks uit.. Het idiote: ik had een nieuw fazertje-600 en heb dit verkocht om met mijn vriendin te kunnen toeren. Buiten het ietwat onozele (lees: onbruikbare en nerveuze) motorkarakter van de fazer kon ik er wel 300km oprijden zonder enig probleem.

Ik heb al de bedenking moeten maken om de GS te verkopen en ben wel geinteresseerd in een FJR1300. Nu losstaand van al de verschillen (smaak- en/of echte verschillen) vraag ik me 2 belangrijke zaken af:

* Komt die "slapende" handen enz. niet gewoon van de boxer-motor? Als de FJR1300 iets minder heeft dan is het wel trillingen afkomstig van de motor denk ik zo?

* Hoe verschillend is de zithouding van een FJR1300 tov R1100GS? Is die van de FJR iets sportiever? (zou tof zijn!) Gewoon een beetje naar voor leunen zou al heel veel helpen..

Anyway, ik ga sowieso een dag proefrit maken op de FJR1300 als ik geld heb - kwestie van ietsje zekerder te zijn :)

merci voor jullie ideeën, want ik wil terug serieus kunnen rijden, MET vriendin die op meer zit dan een stuk hout met wat namaakleer over..
 
Tja... Wat voor de één een comfortabele motor is, is het voor de ander juist niet. De één krijgt van de voorovergebogen houding op een SS last van zijn rug en voor een volgende is juist het rechtop (en vaak in elkaar gezakt) zitten op een tourmotor funest. Slapende ledematen worden idd veroorzaakt door trillingen dus in die zin zou het kunnen dat je er op een FJR minder last van hebt, aangezien de gemiddelde 4 in lijn toch wat minder trilt dan een boxer. Maar je zou natuurlijk eerst ook eens wat eenvoudiger alternatieven kunnen proberen zoals zwaardere stuurgewichtje, rolletje lood in de stuurpijp, etc.

Overigens schijnt een Goldwing zowel voor bestuurder als pasagier erg comfortabel te zijn. :P
 
Je kan ook anderehandvatten proberen die zachte die veel trillingen absorberen.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je GS over het hele toerenbereik zo trilt of bij alle snelheden. Check anders ook even het GS-form daar kun je ongetwijfeld er het eea over vinden.

Op de FJR zit je iig iets meer op de polsen dan op een GS (daar dus in geheel niet), bij de oudere modellen is dat mi iets meer dan op de nieuwere. Trillen doet de FJR sowieso minder (sommigen vertalen dat naar een gebrek aan karakter, maar dat is gewoon de loop van de motor) omdat het een 4-cylinder lijn motor is.
 
Overigens schijnt een Goldwing zowel voor bestuurder als pasagier erg comfortabel te zijn. :P


kijk die man heeft nu echt verstand van motoren :}

je kunt de handvaten vervangen voor Foam/Gell Handvaten, die nemen ook trillingen op...of je kunt eens kijken naar een ander model stuur, zodat je een ander positie aan neemt.
 
Grappig.. om die reden heb ik dus de RT eruit gedaan.. pijn in mijn rug en daarom last van alles wat er mee te maken heeft...
Ben dus overgestapt op de R... en daar is de zitpositie iets voorover.. perfect voor mij dus!!

Ga eerst eens proefrijden op de FJR, mooie motor overigens, en dan niet een uurtje, maar langer!

Had je trouwens ook proef gereden op de GS ??
 
kijk die man heeft nu echt verstand van motoren :}

je kunt de handvaten vervangen voor Foam/Gell Handvaten, die nemen ook trillingen op...of je kunt eens kijken naar een ander model stuur, zodat je een ander positie aan neemt.

Of je gaat gewoon (weer) autorijden :+
 
Hoi,
Hoe zit het met de afstelling? Mijn eigen ervaring met BMW is dat ze daar wel gevoelig voor zijn, en dat heeft ook invloed op de mate van trillingen.

Suc-6 ermee.
 
Hoi,
Hoe zit het met de afstelling? Mijn eigen ervaring met BMW is dat ze daar wel gevoelig voor zijn, en dat heeft ook invloed op de mate van trillingen.

Suc-6 ermee.
Ja, da's het aloude synchronisatie issue van de boxers. Elke cilinder heeft een eigen kabel waardoor de afstelling relatief gemakkelijk verloopt. Als je heel langzaam het gas opendraait vanuit stationair voel je dan een "gebiedje" waar de motor een beetje schudt en niet mooi rond loopt en dan daarboven weer uiteffent? In dat geval trekt 1 van de gaskabels wat eerder aan de ene gasschuif dan de andere, makkelijk te verhelpen met set vacuummeters. Dit heeft best wat invloed op de trillingen, hoewel de boxer inderdaad wel altijd "voelbaar" is. Ook de productie-spreiding bij BMW maakt dat de ene het wat sterker doet dan de andere, helaas. 4 cilinders trillen meestal wat minder energiek (behalve misschien de erg rauwe K100/1100 serie van BMW) maar wel hoogfrequenter wat vaak nog vervelender kan zijn. Maar da's persoonlijk. Slapende handen kan zelfs door hele kleine dingen veroorzaakt worden, ik heb b.v. een paar handschoenen die subtiel bovenop mijn pols drukken waardoor kennelijk de doorstroming minder wordt: Als ik die dingen aan heb gehad kom ik meestal met een soort "electrisch" gevoel in mijn handen thuis. Ook de hoek / hoogte waarop je handen op het stuur liggen is anders dan je gewend was op je Fazer en je zit meer rechtop wat je rug anders belast. Wel vervelend als je daar na aankoop pas achterkomt.

Ik heb ooit een R1100RT gehad (1997 model) en afgezien van het feit dat het kreng voor een totaal van ruim 20.000 gulden waard aan reparaties heeft ondergaan in 3 jaar tijd (gelukkig allemaal garantie) vond ik het veelgeroemde comfort ook nogal tegenvallen: Je zit niet alleen erg rechtop maar door de kuipvorm van de zitting kun je ook moeilijk verzitten. Achterop is het nog erger, steps zitten te hoog en ver naar voren. Verder wel een erg fijne motor om op te rijden, na enige gewenning kun je het ding erg hard een bocht omzetten zelfs op slecht wegdek. De GS zal nog beter zijn, dus gun het even wat tijd voor je 'm te koop zet.
Het meest comfortabel wat ik ooit gehad heb was een R100GS Paris Dakar (zeg maar de "oude" GS). Ging ook nooit kapot wat een ander voordeel was :-)

Succes ermee!
 
Ik ben heel benieuwd naar de afstelling van stuur, zadel, handgrepen etc. in combinatie met jouw persoon. Dat moet goed te krijgen zijn. Ook zijn er bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Ik kan het, maar evamotor is erin gespecialiseerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan