R1100RS-Dilligence Mk1

Het is nu lekker opgeschoten, Paco, gisteravond heb ik motor en span gekoppeld en na een korte wasbeurt een paar kilometer gereden (span zat onder een stoflaag van vier maanden).

Nu ben ik benieuwd naar de betrouwbaarheid en prestaties van dit blok. :)
Lekker bezig geweest Frank ! :)
 
Trixo, die inbouwhoogte is aanwezig, omdat hier ruimte is gereserveerd voor een ABS-pomp, die deze motor niet heeft.
Daarachter is nu ook nog extra ruimte vrij gekomen, door het verdwijnen van de accu naar het span.

Nu het span gekoppeld is aan de motor, zijn er nog wat aanvullende werkzaamheden.
De accukabels moeten nog weggewerkt en in de wielkast van het span, hoor ik iets schuren, als ik over verkeersdrempels rij.
En er zullen nog wel een paar dingetjes opduiken.
 
Gister dus het span weer gemonteerd, gestart, klein stukje gereden, span van maanden stof ontdaan en nog een klein stukje gereden.
Morgen dagje vrij, lekker aan de woon-werk Pegaso werken en misschien nog aan het span. *D
full
 
Dank je, mijn vrouw is idd blij! *O* Kijk maar!

Waar ook blij mee is, is het GS blok wat er nu in zit.
Het GS blok is veel tammer, wel sterk, maar minder heftig trekkend.

Dit komt oa door een minder hete nokkenas.
De lifthoogte van de uitlaatkleppen is minder.
Ook is de compressie-verhouding iets lager.

Het blok is nog wel behangen met de orig. injectoren en uitlaat systeem en ook de Motronic is de originele.

Een GS heeft andere uitlaatbochten en een andere chip in de Motronic. (Alles info Haynes wpl.boek).
Op Wikipedia las ik dat een GS uit deze periode 10 pk minder heeft, maar 2Nm meer. :]

Het enthousiaste trekken vd RS miste ik wel gelijk, eergisteren, maar ik denk dat uiteindelijk dit blok beter bevalt, want ik verwacht dat het minder vermoeiend zal rijden... *D *D
Het ziet er weer netjes uit. Je vrouw ook weer blij.
 
Een GS heeft andere uitlaatbochten en een andere chip in de Motronic. (Alles info Haynes wpl.boek).
Op Wikipedia las ik dat een GS uit deze periode 10 pk minder heeft, maar 2Nm meer. :]

Het enthousiaste trekken vd RS miste ik wel gelijk, eergisteren, maar ik denk dat uiteindelijk dit blok beter bevalt, want ik verwacht dat het minder vermoeiend zal rijden... *D *D

waarom verwacht je dat? Omdat het blok tammer is?
Is toch ook een beetje een kwestie van hoe hard je aan je gashendel trekt?
 
ik vond dat verassende eindschot op de alchemy van Slijptol altijd heel verslavend en dat was volgens mij ook een RS in de basis toch?

ik laat mijn remleidingen de laatste tijd op maat maken bij de motorbazaar van Noud remleidingen
is niet direct de volgende dag al klaar, maar meestal binnen een week wel thuis en hij heeft me ooit eens een overzicht gemailed (die ik nu natuurlijk even niet kan vinden...) met alle maten banjo's, bouten etc.

dus alles is echt wel passend te maken hoor
 
Noud heb ik sinds de bouw van mijn span ook al veel besteld. Nu de leidingen voor de bulldog ook weer. Fijn contact.
 
ik vond dat verassende eindschot op de alchemy van Slijptol altijd heel verslavend en dat was volgens mij ook een RS in de basis toch?

Dat was inderdaad ook een R1100RS
Wel met een K&N filter en eigenbouw uitlaatdemper
En vooral die demper was een hele verbetering voor dat eindschot.
Vergeleken met de originele demper

En een geluidje :9~
 
maar dat geluidje hoorde ik dan weer bijna niks van als ik er met de GL voor reed...

(of vlak erachter, of heel ver erachter... dat kan ik me niet zo goed meer herinneren ;) )
 
Dropje, de RS trok als een beest, mede dankzij de kortere overbrenging in de cardanklok en de kleinere omtrek van het achterwiel.

Nu trekt hij als een paard, dat is mooi genoeg.

Een levendige RS is fantastisch om te rijden, maar soms best tricky, je hoeft niet hard aan het gas te draaien, juist in de lage toeren kan hij je behoorlijk verassen.

Mijn verwachting is, dat als je minder op de reacties van de motor hoeft te letten, je meer aandacht aan andere zaken kunt besteden.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik weer het één en ander geknutseld/gesleuteld, om 's avonds een lekker proefritje te maken. :]

Zo moesten de zijspanrem & achterrem ontlucht, samen met mijn ega, goed voor de relatie om samen dingen te doen. ;)
Het resultaat mag er zijn! We kunnen weer lekker stevig remmen.

De accu kabels in de kofferbak vh span gevoerd, ivm de reeds aldaar geplaatste accu.
Voor de accu moet ik nog iets bedenken om echt goed vast te zetten, zit nu met een bandje.

Ook heb ik een extra aarde kabel gemaakt tussen het span en de accu.

Koppeling kabel juist afgesteld, volgens het boekje.
Altijd weer een uitdaging, met de afstelbout op de hefboom, achter op de versnellings bak.
Koppelt nu ongelooflijk licht. *D

Daarna een lekker ritje gemaakt, om vast te stellen dat dit blok een heel fijn karakter heeft en zeker niet langzaam is, als je wat steviger aan het gas draait! Heerlijk gereden! :]
 
Vandaag heb ik de accu vastgezet, ivm de verhuizing naar de bak.

Hij stond al tijdelijk vast met een bandje, maar dat is niet goed genoeg.
Dat bleek ook met de laatste rit toen hij omviel!

Dat zal nu niet meer gebeuren.
Onder heb ik een beugel gemaakt, met rubber afgewerkt.
Boven heb ik een hoekprofieltje gerbruikt(Action).

Daarna de accu kabels op lengte gemaakt.
full
 
Naast het nut er van snap ik ook niet dat je die ruimte in de koffer daar aan op offert zo in het midden.

Wel weer verrekte netjes gewerkt. Love that.
 
Laatst bewerkt:
De oorzaak van deze plek, is dat de bodem niet vlak is in de hoeken.
Rechts van de accu zit een bult, de accu zelf staat op een hoger gedeelte in de kofferbak vloer, wat naar links toe behoorlijk smaller wordt.

Maar ideaal is het niet.

Groote voordeel is dat er nu startkabels op kunnen, zonder dat de tank van de motor moet gedemonteerd.
Ander voordeel; een grote buffer voor de in te bouwen radio.
Nog een voordeel; goedkoper dan een motor accu.
 
Einde van de middag heb ik de kleppen gesteld, ander blok, dus dat moet wel even gechekt.

7 van de 8 kleppen stonden alle 5 hondertste te ruim.(0,35 ipv 0,30 en 0,20 ipv 0,15).
Daar was dus nog eer aan te behalen! :P
full
 
Kleppen stellen was zo gepiept.
Monteren vh rechter kleppen deksel ook, behalve dat een bekend euvel de kop opstak, in de vorm van een dolgedraaid schroefdraadje in één vd boutgaten. :( :( :( :( :(

En daar, tussen het span en de motor, past geen boormachine of accu tol.
Een haakse boor heb ik ook niet, dus denk, denk, knars, grr. :( :( :(

Zou het met een tang en een boortje niet gaan?

Met een griptang, wie weet..... :^

Ja, het gaat, eerst 6mm, daarna de 6,3mm uit m'n Helicoil-setje, hoera!!!!!! *O*
Draad snijden, coil er in en gaan met die banaan! :]
full
 
Groote voordeel is dat er nu startkabels op kunnen, zonder dat de tank van de motor moet gedemonteerd.

Startkabels?? Met zo'n accu?? Zit er geen dynamo op die bmw ofzo?

:+

Ik heb een Kung Long AGM accu. Dat ding doet het al minimaal 5 jaar probleemloos. Wat zeg ik, alle startproblemen die ik had, verdwenen als sneeuw voor de zon met deze accu. Enne, dat KungLongetje is nog niet half zo groot als die autobatterij die je nu in de bak hebt staan. Voordeel van de autoaccu is wel dat je nu genoeg ballast in de bak hebt O-)
 
Dat is idd een mooie slanke accu, startkabels verwacht ik niet nodig te hebben, maar als ik ze nodig heb, hoef ik niet eerst een uur te sleutelen, op een plek waar ik geen gereedschap heb.

Qua ballast; very heavy good! })
Startkabels?? Met zo'n accu?? Zit er geen dynamo op die bmw ofzo?

:+

Ik heb een Kung Long AGM accu. Dat ding doet het al minimaal 5 jaar probleemloos. Wat zeg ik, alle startproblemen die ik had, verdwenen als sneeuw voor de zon met deze accu. Enne, dat KungLongetje is nog niet half zo groot als die autobatterij die je nu in de bak hebt staan. Voordeel van de autoaccu is wel dat je nu genoeg ballast in de bak hebt O-)
 
Tip van Flip:
Investeer in een setje losse Midlock voelermaatjes. Twee voor de inlaat en twee voor de uitlaat. Door de speling op de tuimelaar as kan je niet zuiver stellen als je klep voor klep doet. Als je van die losse voelermaatjes hebt kan je twee kleppen tegelijk doen.
Die schroefdraad is inderdaad een drama. Ik weet niet wat voor peperkoek tegenwoordig in plaats van aluminium gebruikt wordt, maar hoe voorzichtig je ook werkt, elke klepstelbeurt heb je wel een Heli coil te plaatsen
 
Dat is zeker een goede tip!

En dat aluminium is zeker peperkoek.
Je merkt niet eens dat de schroefdraad stuk gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan