R1100RT met Duna zijspan

boxer 1100

MF'er
13 mrt 2018
36
17
Hasselt
Het is bijna zover. Na wat mislukte pogingen om mijn Dunaspan aan een Honda CB650C te knopen, heb ik uiteindelijk besloten om hem aan mijn R1100RT vast te laten maken. Het montagewerk wordt uitgevoerd door Roger Visser.
 
15816081265357599997207859549048.jpg
 
Ik neem aan dat Roger een ander onderstel maakt voor de Duna. Het originele frame zou je na twee bochten opvouwen.
Laat de foto's maar komen
 
Uiteraard heb ik jouw raad opgevolgd. Er komt een Dneprzijspanframe aan. Richard Busweiler was zo vriendelijk om er een te leveren met zijspanwielaandrijving. Dat legt nog wat meer gewicht in de schaal. Roger heeft de zijspannaaf overgezet in een nieuwe naar waar een BMW-wiel aan wordt vastgebout. Eind februari is het span klaar voor de fotoshoot😊
 
Omdat het Dunabakje maar wordt gegarandeerd tot 60 kg heb ik een extra tussenframe laten maken. Ik kan nu 100kg max kwijt.
 
Zijspanaandrijving frame heeft het wiel 15 cm verder naar achteren staan normaal. Neem aan dat roger dat ook allemaal gaat corrigeren, verder hoogstens een stukje buis meer a 2 kg omdat er achteraan een ruit in het frame zit. Dat gewicht zit aan de motorzijde ook nog. Levert niet echt veel extra op.
 
Roger zal daar zeker rekening mee houden. Hij weet op welke positie het zijspanwiel moet staan om een rijdbare combinatie te krijgen. T.z.t. ga ik kijken of ik met de zijspanaandrijving een achteruit kan fabrieken
 
Dat moet niet zo moeilijk zijn, met een liermotor o.i.d. moet je daar een prima achteruit van kunnen maken, iets van een schuifmof of andere koppeling bedenken om e.e.a. tijdens het rijden los te koppelen en klaar ben je.
 
Mooi gefabriekt!
Al begrijp ik het gedoe met dat liertje niet zo. Had ook simpel met een hendel van een (auto)handrem gekund.
 
Mooi gefabriekt!
Al begrijp ik het gedoe met dat liertje niet zo. Had ook simpel met een hendel van een (auto)handrem gekund.
Ik begrijp die liertjes helemaal niet, alsof je met zo'n lompe BMW ooit dieper het terrein in gaat als een grindpad. Maar dit liertje doet niets aan de 2wd.
 
Ben ik de enige die erg benieuwd is hoe dat er uit ziet, een klassieke raket naast een Tupperware doos?

En ja, ik mag het zeggen met mijn dakkoffer naast een afgeleefde GS :+
 
Het valt me mee, is dat diplomatiek genoeg? :+ Ligt niet aan de bak maar aan de motor, ik vind dit model RT niet het mooiste wat BMW ooit bedacht heeft. De bak staat er wel netjes strak naast en met de bak meegespoten in de kleur van de motor is het in ieder geval wel een geheel.

Maar zoals ik al zei, mijn eigen combinatie is ook moeders mooiste niet, het gaat er om dat je er zelf blij mee bent en er lol mee hebt toch? 8-)
 
Leuke combi zo heb je ook een foto iets meer van voren hoe je kan zien hoe je bak op het frame staat (hoogte) ?????
 
Terug
Bovenaan Onderaan