R1100RT vragen vragen en nog meer vragen

Pale Rider

MF'er
23 nov 2005
64
0
Wil een toermodel gaan aanschaffen maar twijfel tussen met name de Honda st1100 (zie mijn andere topic) en de BMW R1100RT. Budget is te krap voor een R1150RT, maar een jonge 1100 zou moeten kunnen. Graag jullie advies over de volgende R1100RT-zaken (bestaande topics heb ik al gelezen):

Welke bouwjaren hebben de voorkeur i.v.m. modificaties?
Ik lees veel over slechte bak en koppeling; zijn dit incidenten of structureel?
Zijn er nog andere bekende zwakke plekken?
Is het makkelijk sleutelen, of is er veel speciaal gereedschap en kennis nodig?
Is de motor duur in onderhoud?
Waar moet ik bij een proefrit op letten?
Welke simpele controles kan ik aan de motor uitvoeren om de technische staat vast te stellen?

Graag een objectief advies. Scherpgeprijsde aanbiedingen uiteraard ook welkom :Y

Bij voorbaat dank.

Tom. :W
 
Ik had met een '96 model (nieuw gekocht in '97) een hoop problemen gehad met veroliede koppelingen en schade aan bak en cardan. Er is tot 2000 (toen ik de motor weer verkocht) een aantal (herhaalde) modificaties uitgevoerd tijdens zowel reparaties als onderhoudsbeurten die 'm uiteindelijk een stuk betrouwbaarder maakte. Met andere woorden, koop OF een zo laat mogelijke 1100RT, of een vroege met een forse km-stand zodat je de meeste kans hebt dat alle zwakke punten waarschijnlijk al eens kapot zijn gegaan en verholpen met (hopelijk) verbeterde delen. Verder komen veroliede koppelingen nog steeds voor tot op de 1200 modellen aan toe (op de oude 2 kleppers trouwens ook), maar iig een heel stuk minder vaak.

Het is verder een erg fijn ding om op te rijden, veel "speelser" dan een ST1100 (ook al heeft die misschien de "superieure" motor), en op de hoogste zittingstand ook beter voor lange mensen dan een ST (ik ben 1.94 en kan op een ST1100 mijn knieen niet kwijt achter de kuip). Al die curieuze constructies als Paralever en Telelever zijn niet alleen maar marketingkreten maar maken echt dat je deze kolos onwaarschijnlijk sportief kunt rijden.

Dingen waar je op moet letten: Hmm, bij mij werd de roestvrijstalen uitlaat lelijk (eerst geel, toen blauw en vervolgen bruin-zwart tot deels over de demper) maar geen gaten oid. Ook de vorkpoten en subframe zijn niet van de ouderwets-bekende BMW materiaal-kwaliteit maar hoeft natuurlijk geen echt probleem te zijn als het op rijden aankomt.

Ik zou vooral bij deze motor letten op een service boekje met dealer-stempels, of iig van de pakweg eerste 50.000 km vw. de bekende transmissie problemen en latere modificaties.
 
ik heb vorig jaar een 99-er gekocht voor 10k
deze had slechts 20k kilometers; inmiddels heb ik er in anderhalf jaar 50k bijgezet.

Bij het schakelen krijg je een brak geluid te horen, maar tot nu toe heb ik nog geen schade aan dit systeem gehad.

problemen tot nu toe: een defecte accu, knopje van de in hoogte verstelbare ruit werkt niet goed (zit vocht in, klap erop en hij doet het weer)

hiervoor heb ik een deauville gehad, in het begin is de BMW even wennen, maar dan kan je er alles mee. ik heb de cylinders nog niet aan de grond gereden, wel een paar keer de steppies.

ABS zou verplicht moeten worden, voor ik ABS had remde ik me ca 1 of 2 keer er jaar onderuit, sindsdien niet meer

onderhoud: 1x per jaar of elke 10-15k km een beurt van ca 600 euro, elke 10-15k km een setje banden a 450 euro

dingen waar je op moet letten:
- algemeen:
- schadebakken worden vaak opgelapt, maar je hebt dan een krom frame. kuipdelen met een verschil in tint kunnen wijzen op een opgelapte fiets.
- speling in het balhoofd (voorrem indrukken en naar voren/achteren duwen en voelen of hij raar beweegt
- vraag onderhoudsnota's: een goede dealer noteert aandachtspunten op de bon

- R1100RT:
- sluiting van de buddyseat liet bij mij los bij de schroefjes onder het zadel
- werkt de bediening van de ruit (het motortje schijnt soms door te branden)
- let op afgesleten kopdeksels, dit wijst op een "sportief" rijgedrag
- let op valschade (motor valt op cylinder, stuur/spiegel en koffer
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan