R1100S Blok vast ?

sj44k

Rookie
14 nov 2022
13
14
Hallo allemaal,
Als nieuweling val ik maar meteen met de deur in huis want ik heb geen idee meer hoe nu verder.
Mijn R1100S stond een tijdje stil omdat ik er tegenop zag om de accu te vervangen. Motor startte best aardig (sloeg lekker snel aan) maar ik had het gevoel dat de accu wel op zijn eind was.
Dit ondanks feit dat de eigenaar waar ik hem iets meer dan een jaar geleden van kocht zei "er zit een nieuwe accu in" .
Lang verhaal kort de oude accu weken aan de mijn druppellaar gehad (die meldde dat hij vol zat) maar nog kreeg de startmotor het blok niet meer rond.

Uiteindelijk toch maar een keer de kappen eraf gehaald, tank los et voilla daar kwam het euvel .. er zat een scooter accu in van maar liefst 6Ah, nota bene vastgeklemd met een stuk hout omdat hij anders rond ging dansen tijdens het rijden.
Sois dat leek mij klip en klaar, andere accu gekocht zuur erin opgeladen .. en starten maar .. maar helaas pindakaas ook deze accu kreeg het blok niet in beweging.
En hij zit toch echt vol.

Startmotor eraf .. nahja die loopt dus gewoon doet wat hij moet doen.
Dus toen maar met veel lood in de schoenen getracht hem aan te duwen om te kijken of het blok nog uberhaupt beweegt. Na flink aan de motor getrokken te hebben en hem op de dijk geduwd te hebben (don't ask) volle vaart naar beneden, contact aan in zijn 2 en koppelling los ..
Nahja aan de titel van het topic snapt u het al blokkerende achterband en niets in beweging.
Wat nu ? Hij is lopend neergezet en ongeveer 3 a 4 maanden stilgestaan.
Ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen om beweging erin te krijgen ?
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip ?
 
Zit er geen Karwei in de beurt daar hangen ze van Scandia voor minder dan 5 euro
Skandia bougiedop 1/2 " 16 mm kopen? | Karwei
Past die niet dan is het een mooie manier om met je draaibank te leren om hem wat dunner te maken
Dit product is uit ons assortiment

Vaakk zijn 1/2' doppen ook massiever uitgevoerd.
Maar kleiner maken in de draaibank is heel makkelijk. :Y
 
Ook de sleutel van toolstation moet nog een 2mm. afgedraaid worden om bij het draaien niet klem te lopen, dan direct de klinknageltjes in het kruisstukje vervangen voor passende boutjes, vorige week nog een aangepast voor een GS1200.
Een Gedore pijpsleutel 16 moet nog bewerkt worden on te passen.
 
Maar nog geen pijpsleutel 😂

Als je je bougies er volgende week uit hebt en je kunt het blok wel rond draaien dat is je startmotor de volgende verdachte, daarvan laten de magneten wel eens los en dat geeft wel eens vergelijkbare symptomen, inclusief onbelast wel draaien.

Een evt nieuwe vooral niet bij de dealer kopen maar gewoon op internet, dan ben je voor 6-7 tientjes wel klaar, en velen gingen u reeds voor met meerdere jaren prima ervaring.
 
Bijzonder verhaal, ik ben benieuwd hoe het af loopt.
Als je hem in zijn 6 zet zou je zeker beweging in het blok moeten krijgen als je het achterwiel draait (al dan niet voor of achteruit)
 
Maar nog geen pijpsleutel 😂

Als je je bougies er volgende week uit hebt en je kunt het blok wel rond draaien dat is je startmotor de volgende verdachte, daarvan laten de magneten wel eens los en dat geeft wel eens vergelijkbare symptomen, inclusief onbelast wel draaien.

Een evt nieuwe vooral niet bij de dealer kopen maar gewoon op internet, dan ben je voor 6-7 tientjes wel klaar, en velen gingen u reeds voor met meerdere jaren prima ervaring.
Bericht in onderwerp 'R1100S Blok vast ?' R1100S Blok vast ?

:')
 
Er staat dat de gedemonteerde startmotor doet wat hij moet doen.

En dat zegt nog geen fuxk. De starter wordt immers onbelast. Dus je belast de motor niet en z bedrading. Goeie ampertang om de draad en je blokkeer/sstartstroom meten. Kijken wat er gebeurt.... zo kan je heel veel uitsluiten.
Maar goed..een beetje knappe kost geld. En gebruik je beste icm een scoop...
 
veel bruikbare tips dank daarvoor maar ook een hoop mensen die niet even de moeite nemen om even het topic te lezen en maar wat roepen ;-)
Heb een pijpsleutel liggen .. maar nogmaals die past niet door het achterlijk kleine gaatje in het kleppendeksel.
Door de kleppendeksel ben je dat nauwe gat wel kwijt en heb je IETS (niet veel) meer ruimte.
Vind het ook absurd dat die bougies zo vast zitten, ik zet ze normaal gewoon handvast en dat is altijd voldoende geweest op 1 keer na, ooit toen ik nog Tomos 4TL reed en bougie gewoon uit de cylinderkop kwam zetten .. hele draad had het begeven 8-) Kortom toen afgeleerd om bougies te vast te draaien.

En voor wat betreft beweging in het blok, dat gaat hem niet worden natuurlijk als die cylinders vol met benzine of olie staan, en daar kom je maar op 1 manier achter ;-) Bougies eruit.
 
Bericht in onderwerp 'R1100S Blok vast ?' R1100S Blok vast ?

:')
Wel even goed lezen, hij heeft het over een pijpsleutel, jij roept dat er een dop is besteld terwijl TS weer zegt dat hij via Amazon een bougiedop heeft besteld 😉. Maar die waren dan weer niet stuk, alleen lastig los te krijgen zonder dat tooltje, wat ik kan bevestigen (heb zelf een R1100GS). Maar daar ging het niet over.

Disclaimer: ik begrijp wat er bedoeld wordt, het eerste deel van mijn vorige bericht was als grapje bedoeld 🥳.

Ik kan niet wachten tot komend weekend 😇.
 
SUCCES !! Dop binnen en kon eigenlijk zonder moeite bougies verwijderen (paste ook prima door de kleppendeksel trouwens) dus zo vast zaten ze niet alleen die bougie sleutel van toolstation is gewoon echt rotzooi / onbruikbaar blijkt.
En wat bleek rechtercylinder stond vol benzine en liep al leeg toen ik de bougie eruit haalde.

Zonder bougies draait het blok moeiteloos rond ook op de startmotor (ja ik weet het geen compressie dus geen goede test) straks even bougies schoonmaken en gaan we echt starten. Maar voor nu grote blij want een volle cylinder tja die krijg je idd niet in beweging :-)
 
Dus toch.... wel bijzonder met injectoren dat er brandstof doorloopt. Die sluit dus niet goed, maar dan nog zit er geen druk achter omdat de pomp niet loopt, geen idee of daar brandstof langs kan "lekken"
 
Hij loopt weer :-)
ik heb lang niet op de motor gereden tel daarbij op dat hij slecht startte omdat de vorige eigenaar het wel een goed idee leek om de accu te vervangen met de kleinste scooteraccu die hij kon vinden (vastgeklemd met een stuk hout).
Dus veel start pogingen onsuccesvol en pas te laat gaan kijken waarom eigenlijk pas toen de waterlock erin zat.
Nu zit er een fatsoenlijke accu in starttie prima (startmotor gaat goed rond) dus ik maak me voorlopig geen zorgen .. ik leg de oorzaak bij de kudt accu die erin zat en daardoor zwakke starts had in combinatie met lange stilstand.

Nu ff boel aan het warm draaien (hij stoomt lekker dus zit hoop vocht in).. en idd olie verversen is wel het minste om te doen dus dat is het volgende klusje .. ff uitzoeken welke olie en hoeveel er in dit blok gaat en wellicht meteen ook maar de oliefilter doen als ik daar een beetje leuk bij kan :)
 
Hij loopt weer :-)
ik heb lang niet op de motor gereden tel daarbij op dat hij slecht startte omdat de vorige eigenaar het wel een goed idee leek om de accu te vervangen met de kleinste scooteraccu die hij kon vinden (vastgeklemd met een stuk hout).
Dus veel start pogingen onsuccesvol en pas te laat gaan kijken waarom eigenlijk pas toen de waterlock erin zat.
Nu zit er een fatsoenlijke accu in starttie prima (startmotor gaat goed rond) dus ik maak me voorlopig geen zorgen .. ik leg de oorzaak bij de kudt accu die erin zat en daardoor zwakke starts had in combinatie met lange stilstand.

Nu ff boel aan het warm draaien (hij stoomt lekker dus zit hoop vocht in).. en idd olie verversen is wel het minste om te doen dus dat is het volgende klusje .. ff uitzoeken welke olie en hoeveel er in dit blok gaat en wellicht meteen ook maar de oliefilter doen als ik daar een beetje leuk bij kan :)
Goede berichten! Dus nu olie met filterverversen, anders heeft het geen zin! Voor het oliefilter heb je een speciale dop nodig (Mahle OCS01).
En een injectiereiniger in de brandstof tank gooien....

Er gaat 3,75 liter olie in het blok, 15W50 of 20W50. Semi synthetisch of vol synthetisch.
 
Laatst bewerkt:
Olie verversen is wel nodig inderdaad. De kans dat er langs de zuigers ook wat brandstof in de olie is terrecht gekomen is wel groot. Niet goed voor de smerende eigenschappen van de olie.
 
Hij loopt weer :-)
ik heb lang niet op de motor gereden tel daarbij op dat hij slecht startte omdat de vorige eigenaar het wel een goed idee leek om de accu te vervangen met de kleinste scooteraccu die hij kon vinden (vastgeklemd met een stuk hout).
Dus veel start pogingen onsuccesvol en pas te laat gaan kijken waarom eigenlijk pas toen de waterlock erin zat.
Nu zit er een fatsoenlijke accu in starttie prima (startmotor gaat goed rond) dus ik maak me voorlopig geen zorgen .. ik leg de oorzaak bij de kudt accu die erin zat en daardoor zwakke starts had in combinatie met lange stilstand.

Nu ff boel aan het warm draaien (hij stoomt lekker dus zit hoop vocht in).. en idd olie verversen is wel het minste om te doen dus dat is het volgende klusje .. ff uitzoeken welke olie en hoeveel er in dit blok gaat en wellicht meteen ook maar de oliefilter doen als ik daar een beetje leuk bij kan :)

Ga maar vast een oliefilter sleutel bestellen want daar past een normale ook niet op.
Zo'n blikken ding heb ik geen goede ervaring mee, slipt makkelijk door.
En eentje van aluminium die ik had liggen past niet in het gat. |(
Dus ik had opnieuw de draaibank nodig.

Maar fijn dat hij weer loopt.
 
Dank allen voor de tips ! Waterslot had ik oprecht niet aan gedacht dus zonder u was ik hier niet uitgekomen.
Olie ga ik wisselen voor goede (lees goedkope adresjes online houd ik me aanbevolen) en zelfde geld voor waar ik een dergelijke oliefilter sleutel die op deze geile BMW past.
Key is toch gewoon weer goed gereedschap zo blijkt maar eens temeer :-)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan