R1100S Blok vast ?

sj44k

Rookie
14 nov 2022
13
14
Hallo allemaal,
Als nieuweling val ik maar meteen met de deur in huis want ik heb geen idee meer hoe nu verder.
Mijn R1100S stond een tijdje stil omdat ik er tegenop zag om de accu te vervangen. Motor startte best aardig (sloeg lekker snel aan) maar ik had het gevoel dat de accu wel op zijn eind was.
Dit ondanks feit dat de eigenaar waar ik hem iets meer dan een jaar geleden van kocht zei "er zit een nieuwe accu in" .
Lang verhaal kort de oude accu weken aan de mijn druppellaar gehad (die meldde dat hij vol zat) maar nog kreeg de startmotor het blok niet meer rond.

Uiteindelijk toch maar een keer de kappen eraf gehaald, tank los et voilla daar kwam het euvel .. er zat een scooter accu in van maar liefst 6Ah, nota bene vastgeklemd met een stuk hout omdat hij anders rond ging dansen tijdens het rijden.
Sois dat leek mij klip en klaar, andere accu gekocht zuur erin opgeladen .. en starten maar .. maar helaas pindakaas ook deze accu kreeg het blok niet in beweging.
En hij zit toch echt vol.

Startmotor eraf .. nahja die loopt dus gewoon doet wat hij moet doen.
Dus toen maar met veel lood in de schoenen getracht hem aan te duwen om te kijken of het blok nog uberhaupt beweegt. Na flink aan de motor getrokken te hebben en hem op de dijk geduwd te hebben (don't ask) volle vaart naar beneden, contact aan in zijn 2 en koppelling los ..
Nahja aan de titel van het topic snapt u het al blokkerende achterband en niets in beweging.
Wat nu ? Hij is lopend neergezet en ongeveer 3 a 4 maanden stilgestaan.
Ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen om beweging erin te krijgen ?
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip ?
 
Er hoort een 170a gelaccu in, deze om precies te zijn.
https://www.mpartz.nl/accu-bmw-r1100s-1998-2005-51913-gel-exide-p-26691m224294y
Wat heb je er nu in gedrukt?

Dat je m aan de hand en van een heuveltje niet per sé aan gerold krijgt kom ik op zich ook nog wel in, zo'n dinkie heeft geen decompressie ofzo, als de accu en startmotor niet in goede staat hebt krijg je al snel startproblemen.

Je kan de bougies er uit draaien, de dynamosnaarafdekking er af halen en dan proberen met een sleutel 16 rond te draaien.
 
Een blok dat niet rondgaat doet misschien vermoeden dat de cilinders vol staan met brandstof, maar dat lijkt me stug met een boxer.... De tip hierboven is een goeie
 
Een blok dat niet rondgaat doet misschien vermoeden dat de cilinders vol staan met brandstof, maar dat lijkt me stug met een boxer.... De tip hierboven is een goeie
:^
Gratis tip: als de cilinders toch vol staan met benzine en je haalt de bougies eruit en draait de motor rond, die straal benzine uit de bougie gaten gaat verder dan je denkt. :Y Ook hier: don’t ask. O-)
 
Draai je motor eens rond aan de voorkant met een dop , ik kan je vertellen dat het aanduwen van een boxer bijna niet lukt.
Je band zal sneller een streep trekken dan dat je motor rond gaat.
bougie er uit en aan de poelie ronddraaien.
 
Aaah wat fijn allemaal tips en bevestiging dat aanduwen beetje dom is met een boxer.
Waar ik ook niet aan gedacht heb is dat ik aan de voorkant van het blok nog een poelie zou gaan vinden oid .. Krijg alleen verotte kut de kabels van de bougie af dus had dat ff gelaten stom natuurlijk...
 
Ik denk dat ik exact dezelfde ervaring heb met die benzinestraal als jij :X
Hoeveel meter haalde jij denk je? *D
Weet nog goed dat ik en mijn pa m'n VFR aanduwde om het water uit de cilinders te krijgen. Ik het stuur, hij de kont. We hadden een aardig gangetje (zwaar werk!) ik liet de koppeling los, en alle urft uit de achterste 2 cilinders spoot zo in het gezicht van Pa...
Haha, ja dat werk dus. 8)7
 
Zeker heb je die brandstofpomp nodig voordat het blok draait. Er moet immers druk op het injectie systeem gebracht worden voordat er wat kan gaan gebeuren.
Maar ik zou even niet weten hoe dat in verband zou kunnen staan met een vastzittend motorblok.... omdat dit ding volgens mij injectie heeft was mijn eigen hypothese ook niet echt briljant, zo'n injector lekt niet snel en als de druk van het systeem gelekt is komt er niks meer bij omdat de brandstof meer bij komt
 
Is maar afhankelijk van type/merk. Zijn er genoeg waar de brandstofpomp al hoort te draaien bij contact aan, dus voordat je op de startknop duwt. Naar ervaring veelal Europese brommers.
Klopt, maar dan nog; als je brandstofpomp stuk is gaat alsnog het blok rond. Je krijgt er alleen geen brandstof in. TS heeft een motorblok wat niet eens rond gaat.
 
Aaah wat fijn allemaal tips en bevestiging dat aanduwen beetje dom is met een boxer.
Waar ik ook niet aan gedacht heb is dat ik aan de voorkant van het blok nog een poelie zou gaan vinden oid .. Krijg alleen verotte kut de kabels van de bougie af dus had dat ff gelaten stom natuurlijk...
Bougiekappen trek je eraf met hulpstukje, weet niet of het gereedschap setje nog in het zadel zit? Daar zou het in moeten zitten;
1668499956402.png

Verder lijkt het mij sterk dat er benzine in een cilinder zit, maar inderdaad, bougies eruit en kijken of ie dan rond wil. Eventueel door aan het achterwiel te draaien in een hoge versnelling. Succes.
 
Hallo allemaal,
Als nieuweling val ik maar meteen met de deur in huis want ik heb geen idee meer hoe nu verder.
Mijn R1100S stond een tijdje stil omdat ik er tegenop zag om de accu te vervangen. Motor startte best aardig (sloeg lekker snel aan) maar ik had het gevoel dat de accu wel op zijn eind was.
Dit ondanks feit dat de eigenaar waar ik hem iets meer dan een jaar geleden van kocht zei "er zit een nieuwe accu in" .
Lang verhaal kort de oude accu weken aan de mijn druppellaar gehad (die meldde dat hij vol zat) maar nog kreeg de startmotor het blok niet meer rond.

Uiteindelijk toch maar een keer de kappen eraf gehaald, tank los et voilla daar kwam het euvel .. er zat een scooter accu in van maar liefst 6Ah, nota bene vastgeklemd met een stuk hout omdat hij anders rond ging dansen tijdens het rijden.
Sois dat leek mij klip en klaar, andere accu gekocht zuur erin opgeladen .. en starten maar .. maar helaas pindakaas ook deze accu kreeg het blok niet in beweging.
En hij zit toch echt vol.

Startmotor eraf .. nahja die loopt dus gewoon doet wat hij moet doen.
Dus toen maar met veel lood in de schoenen getracht hem aan te duwen om te kijken of het blok nog uberhaupt beweegt. Na flink aan de motor getrokken te hebben en hem op de dijk geduwd te hebben (don't ask) volle vaart naar beneden, contact aan in zijn 2 en koppelling los ..
Nahja aan de titel van het topic snapt u het al blokkerende achterband en niets in beweging.
Wat nu ? Hij is lopend neergezet en ongeveer 3 a 4 maanden stilgestaan.
Ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen om beweging erin te krijgen ?
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip ?
Dat zegt niet zo veel..... als de lagering van de startmotor slecht is kan hij onbelast prima draaien maar belast heel zwaar gaan lopen.

Kijk even of er speling zit op het toplager. Magneten willen bij deze startmotoren ook nog wel eens stukgaan/loslaten met boevengenoemde klachten tot gevolg.
 
controleren of het blok vast staat? bougies er uit draaien , en nog eens duwen.
als je hem in een hoge versnelling hebt staan moet je vrij eenvoudig het het blok rond krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Even kijken .. hoop tips weer en meer gezegd.
Ja brandstofpomp hoor ik, al zou dat ook de ABS pomp kunnen zijn maar ik hoor wat op druk komen.
Al zie ik niet in waarom ik mijn blok niet zou draaien als mijn brandstof pomp niet aan staat, ik snap dat hij dan niet start maar nu als ik nu start slaat botweg de startmotor vast op het vliegwiel

In hogere versnelling via achterwiel ronddraaien is tot op heden niet gelukt .. en ik snap nou waarom ik die vervelende bougiedoppen er niet af krijg .. de juiste tool heb ik daarvoor niet (toolset zit niet meer onder het zadel helaas).

Onbelast een startmotor testen is niet de beste test dat ben ik eens, maar tis iig een bevestiging dattie "iets" doet.
Feit dat ik mijn blok uberhaupt niet rondkrijg (met de hand) doet mij vermoeden (maar ik sluit het zeker nog niet uit) dat de startmotor niet het probleem is.

Hopelijk a.s. zondag weer even tijd om de bougies eruit te draaien en kijken of het dan wel lukt.

Mmm lees net dat de ontstekingspoel ook in de bougiecap zit, kortom toch maar voorzichtig te werk gaan ipv lomp aan te gaan lopen trekken. Of kijken of ik juiste gereedschap kan vinden.
Zucht zal ook eens een keer makkelijk gaan ..
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan