R1200GS slaat af bij snelheid minderen en schakelen.

nicolaas70

MF'er
27 nov 2021
44
44
Achterhoek
Goedendag rijders.
Het volgende probleem doet zich bij mij voor.
Afgelopen september (2022) een R1200GS van 2008 aangeschaft met 76k op de klok. Huidigen km stand 81k.
Tot eerste week december probleemloos woon- werk gereden (60km enkele reis) alsook een meerdaagse trip naar- en door België.
Eerste zaterdag december zou ik even naar Zutphen rijden, (8km), ik verlaat ons erf, schakel op van 1 naar 2 en de motor gaat onderuit, zo uit het niets. Gelukkig slechts klein letsel, alleen de rechter kofferbeugel en schaal aan gort en wat krassen op de beugels, klepdeksel en m'n ziel.

Motor drie weken laten staan, afgelopen dinsdag (27-12) was het aardig weer en ik wilde weer eens rijden. Motor start, ik rijd (lichtelijk gespannen) weg maar de eerste 4 kilometer geen bijzonderheden. Ik nader een kruispunt, minder vaart en de motor valt uit. Oké dacht ik, dat kan een keer gebeuren. Motor weer gestart, op naar het volgende kruispunt, vaart minderen, motor weer uit. vervelend maar weer gestart echter nu moest ik echt toeren maken om de motor aan de gang te houden (+2000 t/min). Ik ben omgedraaid en naar huis gereden. Aldoor de motor op toeren houdend. Thuis de motor 2 minuten laten staan, starten en lopen, weer richting Zutphen gereden, op de dijk geen probleem, bij het eerste kruispunt dezelfde taferelen weer. Omgedraaid naar huis.

  • Ik heb geen storingsmelding op het dashboard.
  • Na eerste start loopt de motor goed stationair.
  • De laatste tank benzine heb ik i.v.m. mogelijke winterstop voor E5 gekozen i.p.v. E10 wat er gewoonlijk in gaat. (kan dit van invloed zijn?)
  • Accuspanning is rond 11V bij uitgeschakeld contact, met draaiende motor rond 12V, tijdens starten dropt die naar 6V
  • Accuspanning na een nacht aan de lader en met afgekoppelde min pool: 11V
  • Er zou bij aflevering een nieuwe accu geplaatst zijn, ik kan dat niet verifiëren, maar indien niet dan zou deze slechts twee jaar oud zijn.
  • Kan een te lage accuspanning dit veroorzaken?

Herkend iemand mijn verschijnsel en weet in welke richting ik moet zoeken?

ps: Voor de lezers alvast een goede jaarwisseling gewenst en een gezond 2023.
 
Goedendag rijders.
Het volgende probleem doet zich bij mij voor.
Afgelopen september (2022) een R1200GS van 2008 aangeschaft met 76k op de klok. Huidigen km stand 81k.
Tot eerste week december probleemloos woon- werk gereden (60km enkele reis) alsook een meerdaagse trip naar- en door België.
Eerste zaterdag december zou ik even naar Zutphen rijden, (8km), ik verlaat ons erf, schakel op van 1 naar 2 en de motor gaat onderuit, zo uit het niets. Gelukkig slechts klein letsel, alleen de rechter kofferbeugel en schaal aan gort en wat krassen op de beugels, klepdeksel en m'n ziel.

Motor drie weken laten staan, afgelopen dinsdag (27-12) was het aardig weer en ik wilde weer eens rijden. Motor start, ik rijd (lichtelijk gespannen) weg maar de eerste 4 kilometer geen bijzonderheden. Ik nader een kruispunt, minder vaart en de motor valt uit. Oké dacht ik, dat kan een keer gebeuren. Motor weer gestart, op naar het volgende kruispunt, vaart minderen, motor weer uit. vervelend maar weer gestart echter nu moest ik echt toeren maken om de motor aan de gang te houden (+2000 t/min). Ik ben omgedraaid en naar huis gereden. Aldoor de motor op toeren houdend. Thuis de motor 2 minuten laten staan, starten en lopen, weer richting Zutphen gereden, op de dijk geen probleem, bij het eerste kruispunt dezelfde taferelen weer. Omgedraaid naar huis.

  • Ik heb geen storingsmelding op het dashboard.
  • Na eerste start loopt de motor goed stationair.
  • De laatste tank benzine heb ik i.v.m. mogelijke winterstop voor E5 gekozen i.p.v. E10 wat er gewoonlijk in gaat. (kan dit van invloed zijn?)
  • Accuspanning is rond 11V bij uitgeschakeld contact, met draaiende motor rond 12V, tijdens starten dropt die naar 6V
  • Accuspanning na een nacht aan de lader en met afgekoppelde min pool: 11V
  • Er zou bij aflevering een nieuwe accu geplaatst zijn, ik kan dat niet verifiëren, maar indien niet dan zou deze slechts twee jaar oud zijn.
  • Kan een te lage accuspanning dit veroorzaken?

Herkend iemand mijn verschijnsel en weet in welke richting ik moet zoeken?

ps: Voor de lezers alvast een goede jaarwisseling gewenst en een gezond 2023.
Ik zet in op;
Probleem met boordspanning
Of
Probleem met brandstoftoevoer

Je moet sowieso het boordspanning probleem eerst oplossen, anders kun je niet verder.
 
Hoi,
klinkt me precies bekend .
Mijn schoonbroer kreeg dit aan de hand op een modeljaar '17 en dat pas begin 2022.
Bij hem was t de benzinepomp.
Deze werd zelfs 3x vervangen dat jaar.
Misschien daar eens te zoeken.
Suc6
 
  • Accuspanning is rond 11V bij uitgeschakeld contact, met draaiende motor rond 12V, tijdens starten dropt die naar 6V
  • Accuspanning na een nacht aan de lader en met afgekoppelde min pool: 11V
  • Er zou bij aflevering een nieuwe accu geplaatst zijn, ik kan dat niet verifiëren, maar indien niet dan zou deze slechts twee jaar oud zijn.
  • Kan een te lage accuspanning dit veroorzaken?
Zoals Martell al zegt, eerst het probleem met de spanning oplossen.

Accuspanning in rust hoort ergens tussen 12,5 en 13 volt te zijn.
Welke accu is er geplaatst? Er was laatst een topic waar de verkoper een goedkoop scooter accuutje geplaatst had, lang niet genoeg capaciteit. Het kan ook zijn dat die van de val een tik heeft gehad, maar kan ook goed zijn dat er al wat mee was maar dat je dat door het bijna dagelijks rijden niet hebt gemerkt. Die drie weken stilstand heeft dan de accu definitief de das omgedaan.
Hoe hoog is de spanning als de motor zonder (druppel)lader 1-2 dagen stil heeft gestaan?

Kan het uitvallen door een slechte accu komen? Jazeker, een dynamo levert nauwelijks stroom bij stationair toerental. Vanaf 2000 toeren levert die pas genoeg stroom en spanning om de motor draaiende te houden.

Ik kan niet garanderen dat een slechte accu de enige oorzaak is, maar het is sowieso nodig om dat op te lossen voor je verder kunt. En met wat geluk is de motor met goede accu weer tip-top.
 
Eerst nieuwe accu, dan even kijken of het probleem zich herhaalt, zo ja verder diagnose stellen. Ik zou bij dat bouwjaar een brandstofpomp elektronica vermoeden, maar het kan ook een contactslot schakelaar zijn of iets anders.. :)


edit: haal een originele accu, of een yuasa en blijf weg bij Bmerken als landport.
 
Laatst bewerkt:
11 volt slaat nergens op. Ik verwacht dat je startmotor het dan helemaal niet zou doen.
Deugt je voltmeter wel?
Misschien kun je jouw voltmeter vergelijken met iemand anders?
Meet anders even een auto accu, dat geeft een indicatie of je voltmeter wel klopt en dan weet je in ieder geval wat je ongeveer moet verwachten van je motor accu.
Wat voor acculader heb je? Heeft die misschien je accu gesloopt?

Je valpartij kan van invloed zijn. Maar is dat oorzaak of gevolg?
Een motor gaat niet zomaar onderuit, er is altijd een oorzaak. Misschien lag er olie op de weg? Of deed je zelf onbewust iets fout, of misschien deed je motor raar?
 
Eerst nieuwe accu, dan even kijken of het probleem zich herhaalt, zo ja verder diagnose stellen.
Nieuwe accu na vullen (wordt vaak bij de motorzaak gedaan waar je 'm koopt) eerst een nachtje aan de druppellader om volledig te laden. Daarna zal de motor op de accu lopen, zelfs al het laadsysteem kaduuk is. De motor slaat dan af als de accu leeggetrokken is. Met pech ben je dan een eind van huis en de accu krijgt er sowieso een tik van.

Dus: andere accu halen, geheel laden en dan volgens de how to het laadsysteem controleren.
 
Goedemiddag rijders

Goed een halve dag verder en ik heb i.i.g. voldoende tips en tools - waarvoor mijn oprechte dank - om de accu toch te verdenken van het euvel.
In ieder geval genoeg reden om volgende week de leverende motorzaak te bellen want ik heb nog garantie tot maart.

Op dit moment wijst de meter 13,6 volt aan, en dat is na ongeveer 24 uur laden, en een paar keer starten tussendoor.
De tip van @Dutch, om overmorgen de spanning te meten na twee dagen zonder laden....ga ik doen.

Als het weer deze week nog een keer meezit, en de weg is droog, dan probeer ik het nog eens.

@freon; Het is een klein ladertje voor 6 en 12 volts accu's, ziet er uit als een stekker adapter en laad volgens mij nauwelijks sneller dan een druppellader. Ik heb ook wel zo'n groot ding maar die er bewust niet aangehangen. De meter is een Fluke die - hoewel niet geijkt - toch altijd wel betrouwbaar resultaat geeft.
Motor gaat i.d.d. nooit zomaar onderuit en ik heb mij voortdurend afgevraagd wat er nu mis ging, maar ik denk nu dat dit toen ook een gevalletje afslaan geweest is, in een flauwe bocht om de weg op te komen, je bent nergens op verdacht, het achterwiel blokkeert en dan ben je weg.
 
11 volt slaat nergens op. Ik verwacht dat je startmotor het dan helemaal niet zou doen.
Deugt je voltmeter wel?
Misschien kun je jouw voltmeter vergelijken met iemand anders?
Meet anders even een auto accu, dat geeft een indicatie of je voltmeter wel klopt en dan weet je in ieder geval wat je ongeveer moet verwachten van je motor accu.
Wat voor acculader heb je? Heeft die misschien je accu gesloopt?

Je valpartij kan van invloed zijn. Maar is dat oorzaak of gevolg?
Een motor gaat niet zomaar onderuit, er is altijd een oorzaak. Misschien lag er olie op de weg? Of deed je zelf onbewust iets fout, of misschien deed je motor raar?
Het kan wel met 11vdc.
Zelf nog ondervonden met auto accu. 1cel was kapot, maar de motor sloeg nog wel degelijk aan.
Is afhankelijk hoe de fabrikant de elektrische installatie heeft bedacht. De ontsteking op bv 9vdc bedacht en geschakeld en het is mogelijk.
De Triumph (Sprint ST 1050) moet wel alle accuspanning hebben en dan nog is het een moeizame starter.
 
Ben je niet gevallen omdat de motor plotseling afsloeg? En daardoor onverwachts hard afremde misschien wel het wiel blokkeerde? Zo'n boxer remt wel lekker af op de motor.
 
waarschijnlijk had de TPS het niet zo zeer begeven anders had je niet meer kunnen rijden maar een bekend probleem bij die dingen is dat ze soms water er in krijgen en dan geeft hij verkeerde waarden af en daar kan de computer dan verkeerde conclusies uit trekken wat tot afslaan kan lijden. gelukkig is het onderdeel niet al te duur (voor BMW begrippen) maar die monteur die de storing vinden moet valt vaak tegen.
mocht het probleem terug keren check dan even of de koppelingsschakelaar goed werkt die kan soortgelijke klachten veroorzaken. die kan tot afslaan lijden als je wat hoger in de toeren terugschakelt met gas dicht. de computer krijgt dan geen voorwaarschuwing meer dat je gaat ontkoppen en schakelt dan niet op tijd de benzine weer in om afslaan te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kijkt mij sterk, dat de boel goed doorgemeten moet worden is wel zeker maar met 6V lijkt
mij het niet waarschijnlijk dat de startmotor nog rondgaat.
Tip van @freon gevolgd en de multimeter vergeleken, die bleek dus echt te zijn overleden. nieuwe aangeschaft en de accu een paar dagen gemeten. Die bleef prima op peil. Tijdens starten dipt die naar 8V maar dat lijkt mij niet abnormaal om een boxer te starten.
 
Tip van @freon gevolgd en de multimeter vergeleken, die bleek dus echt te zijn overleden. nieuwe aangeschaft en de accu een paar dagen gemeten. Die bleef prima op peil. Tijdens starten dipt die naar 8V maar dat lijkt mij niet abnormaal om een boxer te starten.

Als het zeker is dat de accu niet beroerd is, en hij blijft toch naar 8v zakken bij starten is je startmotor aan het overlijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan