nicolaas70
MF'er
Goedendag rijders.
Het volgende probleem doet zich bij mij voor.
Afgelopen september (2022) een R1200GS van 2008 aangeschaft met 76k op de klok. Huidigen km stand 81k.
Tot eerste week december probleemloos woon- werk gereden (60km enkele reis) alsook een meerdaagse trip naar- en door België.
Eerste zaterdag december zou ik even naar Zutphen rijden, (8km), ik verlaat ons erf, schakel op van 1 naar 2 en de motor gaat onderuit, zo uit het niets. Gelukkig slechts klein letsel, alleen de rechter kofferbeugel en schaal aan gort en wat krassen op de beugels, klepdeksel en m'n ziel.
Motor drie weken laten staan, afgelopen dinsdag (27-12) was het aardig weer en ik wilde weer eens rijden. Motor start, ik rijd (lichtelijk gespannen) weg maar de eerste 4 kilometer geen bijzonderheden. Ik nader een kruispunt, minder vaart en de motor valt uit. Oké dacht ik, dat kan een keer gebeuren. Motor weer gestart, op naar het volgende kruispunt, vaart minderen, motor weer uit. vervelend maar weer gestart echter nu moest ik echt toeren maken om de motor aan de gang te houden (+2000 t/min). Ik ben omgedraaid en naar huis gereden. Aldoor de motor op toeren houdend. Thuis de motor 2 minuten laten staan, starten en lopen, weer richting Zutphen gereden, op de dijk geen probleem, bij het eerste kruispunt dezelfde taferelen weer. Omgedraaid naar huis.
Herkend iemand mijn verschijnsel en weet in welke richting ik moet zoeken?
ps: Voor de lezers alvast een goede jaarwisseling gewenst en een gezond 2023.
Het volgende probleem doet zich bij mij voor.
Afgelopen september (2022) een R1200GS van 2008 aangeschaft met 76k op de klok. Huidigen km stand 81k.
Tot eerste week december probleemloos woon- werk gereden (60km enkele reis) alsook een meerdaagse trip naar- en door België.
Eerste zaterdag december zou ik even naar Zutphen rijden, (8km), ik verlaat ons erf, schakel op van 1 naar 2 en de motor gaat onderuit, zo uit het niets. Gelukkig slechts klein letsel, alleen de rechter kofferbeugel en schaal aan gort en wat krassen op de beugels, klepdeksel en m'n ziel.
Motor drie weken laten staan, afgelopen dinsdag (27-12) was het aardig weer en ik wilde weer eens rijden. Motor start, ik rijd (lichtelijk gespannen) weg maar de eerste 4 kilometer geen bijzonderheden. Ik nader een kruispunt, minder vaart en de motor valt uit. Oké dacht ik, dat kan een keer gebeuren. Motor weer gestart, op naar het volgende kruispunt, vaart minderen, motor weer uit. vervelend maar weer gestart echter nu moest ik echt toeren maken om de motor aan de gang te houden (+2000 t/min). Ik ben omgedraaid en naar huis gereden. Aldoor de motor op toeren houdend. Thuis de motor 2 minuten laten staan, starten en lopen, weer richting Zutphen gereden, op de dijk geen probleem, bij het eerste kruispunt dezelfde taferelen weer. Omgedraaid naar huis.
- Ik heb geen storingsmelding op het dashboard.
- Na eerste start loopt de motor goed stationair.
- De laatste tank benzine heb ik i.v.m. mogelijke winterstop voor E5 gekozen i.p.v. E10 wat er gewoonlijk in gaat. (kan dit van invloed zijn?)
- Accuspanning is rond 11V bij uitgeschakeld contact, met draaiende motor rond 12V, tijdens starten dropt die naar 6V
- Accuspanning na een nacht aan de lader en met afgekoppelde min pool: 11V
- Er zou bij aflevering een nieuwe accu geplaatst zijn, ik kan dat niet verifiëren, maar indien niet dan zou deze slechts twee jaar oud zijn.
- Kan een te lage accuspanning dit veroorzaken?
Herkend iemand mijn verschijnsel en weet in welke richting ik moet zoeken?
ps: Voor de lezers alvast een goede jaarwisseling gewenst en een gezond 2023.