R6 ‘99 valt uit bij stationair

Svenn

MF'er
3 jun 2023
34
5
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb afgelopen februari eindelijk mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha R6 uit 1999.

Nu heb ik sinds vandaag een probleem en ik hoop dat er iemand is die weet in welke “hoek” ik dit moet zoeken. Namelijk bij stationair toerental valt de motor uit. Twee maal achter elkaar bij de rotonde terug naar z’n 1 met de kopeling ingeknepen. En valt gewoon dood. Zodra ik er wat gas bij gaf bleef de motor wel aan. En ook bij starten met gas en de choke ingeschakeld blijft hij lopen. Echter al laat ik hem met choke een tijdje warm draaien valt hij zodra ik de choke er af haal uit.

Afgelopen week heb ik voor het eerst op de reserve gereden voor een km of 15 en daarna weer volgetankt met 98 van de Shell. Daarna de 20km naar huis nog zonder problemen gereden.

Vandaag voor ik de weg op zou een slipon uitlaat geprobeerd te plaatsen. De linkpijp bleek te ruim en bij starten kwam er geplof uit deze aansluiting. Hierna de originele uitlaat weer teruggeplaatst.

Nu heb ik altijd al wat gas nodig bij een koude start al vanaf dat ik hem heb. En ook bij laag toerental (30 in zn 2 door dorpjes) sputtert hij wel eens wat.

De verkoper heeft er nieuwe bougies in gezet net voor ik m kocht en had net onderhoud gehad. Zelf heb ik er een nieuwe accu in gezet.

Zou ik het moeten zoeken in afstellen van stationair toerental?
Zou ik het moeten zoeken in vervuilde benzine of filter?
Zou ik het moeten zoeken in het uitlaatgedeelte bij het spruitstuk? (Lijkt me sterk maar toevallig ben ik daar net voor vertrek mee bezig geweest)

Ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen hiermee. Alvast bedankt!
 
Stationair toerental omhoog draaien, en onder de 3000 toeren heb je niets te zoeken met die motor.
Dankje voor je reactie. Meende ergens te lezen dat hiervoor een soort stelschroef voor zit ter hoogte van de rechterknie ongeveer als je op de motor zit? En wat zou een juist toerental zijn stationair?
 
3k stationair is hoog, ik denk dat @manopmotor doelt op het riiden met zo'n motor.

Als je doet wat @Raymond W zegt ben je al een heel eind, als je de sproeiers laat doen, laat er dan gelijk een dynojetkit op zetten en laat hem afstellen op de testbank, ik heb dat helaas het laatste jaar gedaan dat ik mijn R6 had, ding heeft nog nooit zo fijn gereden:)

Als je de slipon wil gebruiken dan is die kit ook een aanrader want dan word de motor toch al afgesteld, je wilt niet te arm gaan met zoiets..
 
3k stationair is hoog, ik denk dat @manopmotor doelt op het riiden met zo'n motor.

Als je doet wat @Raymond W zegt ben je al een heel eind, als je de sproeiers laat doen, laat er dan gelijk een dynojetkit op zetten en laat hem afstellen op de testbank, ik heb dat helaas het laatste jaar gedaan dat ik mijn R6 had, ding heeft nog nooit zo fijn gereden:)

Als je de slipon wil gebruiken dan is die kit ook een aanrader want dan word de motor toch al afgesteld, je wilt niet te arm gaan met zoiets..

Okee bedankt voor je bericht. Klinkt niet als iets dat je zelf “even” doet. En daarmee klinkt dit met afstellen en dynojetkit en een testbank als een duur grapje?
Het gaat mij er vooral nu om dat ik bij een stoplicht of rotonde niet met een motor zit die uit valt. Hij loopt opzich prima en bokt dus wel wat als je onder de 3000 toeren rijdt, meer in de zin dat hij “weg wil”.
Ik wil best iets investeren om weer een goed werkende motor te hebben maar mn budget is niet dusdanig dat ik er de aanschafprijs achteraan kan gooien voor de optimale performance.

Ik denk dat ik hem gewoon maar even moet laten bekijken dan om er toch achter te komen wat het nu is waardoor hij stil valt. Vooral ben ik wel benieuwd hoe dit nu kan zijn ontstaan, om het in de toekomst te voorkomen, eerder was het mits hij niet een week had stilgestaan gewoon starten lopen zonder choke en viel hij ook niet uit.
 
Er zijn op MF meerdere topics te vinden, over r6’s ui ‘99 met scheurende cilinderwanden. 1 van de symptomen was slecht stationair lopen. Als het euvel bij de oorspronkelijke eigenaar bekend was, is vaak de carterventilatie losgemaakt, i.v.m. Overdruk in het carter.

Iets om dus even goed te onderzoeken, want indien het blok stuk is, is de motor economisch total loss. Sloopblokken zijn niet te vinden, vanwege dit probleem.
 
toen mijn R6 koud starte met choke en ik choke afzette na x aantal minuten ,viel hij uit= resultaat gescheurde cilinderwanden
ander blok er in en 8jaar op circuit mee gereden tot hetzelfste fenomeen zich voor deed en terug het blok naar de filistijnen was
just saying
 
Oke zojuist probeerde ik te starten. Batterij plat. Dus starte niet. Aan de druppellader gezet en met de lader er aan opnieuw gestart. Blijft gelijk stationair aan zonder uit te vallen..
 
Is er een aanwijsbare oorzaak voor de lege accu?
Niet persee. Toen ik hem kocht was de accu simpelweg slecht. Heb hem vervangen door een nieuwe. Had hem nu ca 3 weken niet aan de druppellader gehad. Ik rijdt altijd met dimlicht aan. Er was een en ander geknutseld met het achterlicht, knipperlichten waren aangesloten op het achterlicht. Intussen heb ik het relais moeten vervangen en er originele knipperlichten op geplaatst. Het zou kunnen dat er ergens een lekstroompje zit maar ik begin eerder te twijfelen nu of de accu wel voldoende op laadt onderweg. In ieder geval lijkt het met druppelladen op dit moment verholpen. Zal binnenkort eens meten of er geladen wordt als de motor loopt.
 
Denk inderdaad ook dat de accu niet bijgeladen word tijdens rijden en je dus inteert op de accu als je rijd, als dan de accu onder een bepaald vermogen zakt krijg je ook allerlei rare verschijnselen.

Dus misschien was de oude accu helemaal niet slecht maar is bijvoorbeeld je dynamo kaas....
 
Denk inderdaad ook dat de accu niet bijgeladen word tijdens rijden en je dus inteert op de accu als je rijd, als dan de accu onder een bepaald vermogen zakt krijg je ook allerlei rare verschijnselen.

Dus misschien was de oude accu helemaal niet slecht maar is bijvoorbeeld je dynamo kaas....
Dank voor je reactie ik ga binnenkort even meten.
 
Spanningsregelaar kaduuk geeft vaak een te hoge spanning naar de accu, als je dan een stukkie gaat toeren wordt je accu gebraden ;) (niet vragen hoe ik dat weet)


Dus die spanningsregelaar zou ik even zo snel mogelijk checken inderdaad. En kijk even of je het werkplaatshandboek van jouw r6 kan vinden. Dat scheelt zo ontzettend veel uitzoekwerk. Staan ook alle waardes in die je zou moeten meten als je je spanningsregelaar checkt. Of nog beter, je hele laadsysteem.

Succes! Het is een vette motor, dus best de moeite waard om hem weer goed te maken.

Wat betreft die gescheurde cilinderwanden.... dat komt idd. regelmatig voor bij deze blokken. En een iets andere sproeierbezetting (iets rijker afgesteld waardoor hij iets meer brandstof krijgt) kan helpen bij het voorkomen van die kapotte cilinderwand.
 
Spanningsregelaar kaduuk geeft vaak een te hoge spanning naar de accu, als je dan een stukkie gaat toeren wordt je accu gebraden ;) (niet vragen hoe ik dat weet)


Dus die spanningsregelaar zou ik even zo snel mogelijk checken inderdaad. En kijk even of je het werkplaatshandboek van jouw r6 kan vinden. Dat scheelt zo ontzettend veel uitzoekwerk. Staan ook alle waardes in die je zou moeten meten als je je spanningsregelaar checkt. Of nog beter, je hele laadsysteem.

Succes! Het is een vette motor, dus best de moeite waard om hem weer goed te maken.

Wat betreft die gescheurde cilinderwanden.... dat komt idd. regelmatig voor bij deze blokken. En een iets andere sproeierbezetting (iets rijker afgesteld waardoor hij iets meer brandstof krijgt) kan helpen bij het voorkomen van die kapotte cilinderwand.
Dankje voor de uitgebreide reactie ik heb inderdaad een werkplaatshandboek besteld nu. Zou vandaag binnen moeten komen. En dan ga ik even meten. Druppellader geeft ook spanningswaarde en deze is op de druppellader met de motor uit geeft hij aan 13.8-14V wat volgens mij 12 zou moeten zijn. Ook bij lopende motor bij zowel stationair als 5000 toeren geeft hij daarop dezelfde waarde. Moet even op zoek naar m’n multimeter en dan ga ik daarmee even meten.
 
Oke ik heb de boel gemeten en vind geen afwijkingen. Nu ben ik met de motor een blokje om gegaan en bij terugkomst in mijn straat naar N loopt het toerental omlaag en valt hij uit. Kreeg hem daarna wel weer gestart maar blijf gas nodig hebben.

Contact gehad met de motorzaak en zegt dat ik moet denken aan gescheurde cylinderwand en waarschijnlijk dus total loss. Dat bekende probleem met de R6 omdat hij warm uit valt bij stationair. Maar wat zijn nu de symptomen van die gescheurde cylinderwand? Ik mocht langskomen als deze symptomen toch niet overeen lijken te komen met een gescheurde cylinderwand. Dus vraag mij af hoe herken je dit probleem? Ik heb amper ervaring in sleutelen en dus vraag mij af of dat mogelijk is te herkennen zonder er daadwerkelijk in te kijken. Ik heb al wat gezocht op internet maar kom hier niet echt concreet tegen wat je zou moeten merken aan de motor. Gaat vooral over sloopblokken en of het te maken is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan