R6 ‘99 valt uit bij stationair

Svenn

MF'er
3 jun 2023
34
5
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb afgelopen februari eindelijk mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha R6 uit 1999.

Nu heb ik sinds vandaag een probleem en ik hoop dat er iemand is die weet in welke “hoek” ik dit moet zoeken. Namelijk bij stationair toerental valt de motor uit. Twee maal achter elkaar bij de rotonde terug naar z’n 1 met de kopeling ingeknepen. En valt gewoon dood. Zodra ik er wat gas bij gaf bleef de motor wel aan. En ook bij starten met gas en de choke ingeschakeld blijft hij lopen. Echter al laat ik hem met choke een tijdje warm draaien valt hij zodra ik de choke er af haal uit.

Afgelopen week heb ik voor het eerst op de reserve gereden voor een km of 15 en daarna weer volgetankt met 98 van de Shell. Daarna de 20km naar huis nog zonder problemen gereden.

Vandaag voor ik de weg op zou een slipon uitlaat geprobeerd te plaatsen. De linkpijp bleek te ruim en bij starten kwam er geplof uit deze aansluiting. Hierna de originele uitlaat weer teruggeplaatst.

Nu heb ik altijd al wat gas nodig bij een koude start al vanaf dat ik hem heb. En ook bij laag toerental (30 in zn 2 door dorpjes) sputtert hij wel eens wat.

De verkoper heeft er nieuwe bougies in gezet net voor ik m kocht en had net onderhoud gehad. Zelf heb ik er een nieuwe accu in gezet.

Zou ik het moeten zoeken in afstellen van stationair toerental?
Zou ik het moeten zoeken in vervuilde benzine of filter?
Zou ik het moeten zoeken in het uitlaatgedeelte bij het spruitstuk? (Lijkt me sterk maar toevallig ben ik daar net voor vertrek mee bezig geweest)

Ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen hiermee. Alvast bedankt!
 
Wat ik wel gek vind.. is vast een logische verklaring voor maar het lijkt echt vooral uitlaatgas. Hij neemt eigenlijk helemaal geen olie of koelvloeistof. Als ik er mee door rijdt het seizoen zou ik dan een slang aan de carterontluchting kunnen maken om hem wat om te leiden naar achteren ?

Als vervanger na het seizoen en indien ik hem nog een beetje kan verkopen.. wat zijn een beetje leuke opties als ik een budget van +\- 2000 zou hebben voor een motor? Het blijft in deze klasse met dit budget een risico voor mijn gevoel dat je een motor koopt die flink op zijn lazer heeft gehad in het verleden. Heeft iemand wat dat betreft aanraders en dingen om vooral rekening mee te houden zodat ik niet weer een miskoop bega?..

Let wel op, op een gegeven moment gaat het blok echt kapot. Ik heb het al eens gezien met iemand die met deze klachten doorreed.
Als die kapot loopt dan kan die of vastlopen of er knalt een gat in je carter, wat daardoor kan gebeuren mag je zelf invullen.
 
Tja Suzuki gsxr Srad 600 zal je niet hele grote problemen mee hebben. Weet ik uit ervaring. Ongeveer zelfde bouwjaren stukken goedkoper, en technisch veel beter.
Honda CBR 600 van dezelfde bouwjaren kunnen ook gewoon prima zijn. Als je een nette kunt vinden zou dat ook een optie kunnen zijn.
 
Iemand die weet wat dit stukje inhoudt? Het gaat eigenlijk terug naar de bovenste slang op de airbox het luchtfilter in? Kan dit een omleiding zijn van een eerder aangebracht iets om de overdruk in het carter kwijt te kunnen? Een klein soort balgje op een t stuk met daarin een boutje .. of is dit iets dat er gewoon in hoort te zitten?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    195,6 KB · Weergaven: 64
Is dit niet vreemd dan tegen de 100 graden en toch blijft hij in eerste instantie gewoon aan. Even na het stoppen van het filmpje viel hij toch terug en uit. Hij heeft vooral echt een flinke benzinegeur ook, en dat is ook echt wat er uit de slang komt. Echt benzinedampen. Past dit nog steeds echt bij de gescheurde cylinderwand? Indien ja, kap ik met zoeken en zeuren 😂 Maar ik begin te denken dat hij door de benzinedampen wellicht ook zou kunnen verzuipen? Of is dat gek gedacht?
 

Bijlagen

  • 71007436411__6B319B0F-8063-4305-8218-95290D5DD9C9.MOV
    2,9 MB
Is dit niet vreemd dan tegen de 100 graden en toch blijft hij in eerste instantie gewoon aan. Even na het stoppen van het filmpje viel hij toch terug en uit. Hij heeft vooral echt een flinke benzinegeur ook, en dat is ook echt wat er uit de slang komt. Echt benzinedampen. Past dit nog steeds echt bij de gescheurde cylinderwand? Indien ja, kap ik met zoeken en zeuren 😂 Maar ik begin te denken dat hij door de benzinedampen wellicht ook zou kunnen verzuipen? Of is dat gek gedacht?
Als je twijfelt, moet je een compressie test laten doen. Dan ben je zeker dat het niet iets anders is.
 
Is dit niet vreemd dan tegen de 100 graden en toch blijft hij in eerste instantie gewoon aan. Even na het stoppen van het filmpje viel hij toch terug en uit. Hij heeft vooral echt een flinke benzinegeur ook, en dat is ook echt wat er uit de slang komt. Echt benzinedampen. Past dit nog steeds echt bij de gescheurde cylinderwand? Indien ja, kap ik met zoeken en zeuren 😂 Maar ik begin te denken dat hij door de benzinedampen wellicht ook zou kunnen verzuipen? Of is dat gek gedacht?
Wat dacht je van benzine die niet ontsteekt, omdat de cilinder met gescheurde wand te weinig compressie heeft.
 
Iemand die weet wat dit stukje inhoudt? Het gaat eigenlijk terug naar de bovenste slang op de airbox het luchtfilter in? Kan dit een omleiding zijn van een eerder aangebracht iets om de overdruk in het carter kwijt te kunnen? Een klein soort balgje op een t stuk met daarin een boutje .. of is dit iets dat er gewoon in hoort te zitten?
Ik kan mij niet voorstellen dat Yamaha zo`n bout gebruikt om een leiding af te sluiten.
Vraag eens aan een kenner van deze R6 waar dat T-stuk (nr 36) op aangesloten moet zitten?

8758499f662d0df5157aaa8fc42ad8b2.png
 
Iemand die weet wat dit stukje inhoudt? Het gaat eigenlijk terug naar de bovenste slang op de airbox het luchtfilter in? Kan dit een omleiding zijn van een eerder aangebracht iets om de overdruk in het carter kwijt te kunnen? Een klein soort balgje op een t stuk met daarin een boutje .. of is dit iets dat er gewoon in hoort te zitten?
Dat lijkt mij origineel allemaal, behalve het boutje wat in dat slangetje zit.
Het is allemaal bedoeld om zoveel mogelijk vloeistof uit damp te laten neerslaan en weer terug naar het blok te voeren. Maar de dampen en overdruk af te voeren.
Waar dat boutje inzit heeft ergens op aan gesloten gezeten.

Verder mag jij net als iedereen hier "zeiken en zeuren" zolang je dat nodig vindt. Daar is een forum voor om je vragen te stellen als je iets niet weet maar toch graag wil begrijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Cilinder 1 is de afwijkende in het verhaal. Toch dus allemaal aan de lage kant. Werkplaatshandboek geeft min 13bar aan… Bougies aan de zwarte kant “caused by an over rich fuel/air mixture faulty choke or blocked air filter”. Gezien deze resultaten mag ik er van uit gaan dat cilinderwand 1 gescheurd is?
 

Bijlagen

  • CAACEB8A-DCD2-4E65-B058-07BD4A93D040.jpeg
    CAACEB8A-DCD2-4E65-B058-07BD4A93D040.jpeg
    144,2 KB · Weergaven: 28
  • 038CED6B-44D0-4CB8-9E09-9496660C068D.jpeg
    038CED6B-44D0-4CB8-9E09-9496660C068D.jpeg
    143,3 KB · Weergaven: 28
  • 833C95FC-58B5-4754-A49B-9E6EDEAAF8C3.jpeg
    833C95FC-58B5-4754-A49B-9E6EDEAAF8C3.jpeg
    154,5 KB · Weergaven: 29
  • 0423D0A1-A127-4284-8975-8C1F6A710B7D.jpeg
    0423D0A1-A127-4284-8975-8C1F6A710B7D.jpeg
    145,9 KB · Weergaven: 28
Dat weet je pas 100% zeker als je de kop eraf hebt gehaald.

Maar weet je al waar dat slangetje op moest zitten?
Dat boutje hoort er zekers niet in.
Ik weet dat er mensen zijn die de carterontluchting afsluiten en snel de motor verkopen zodat de volgende eigenaar er mee opgezadelt zit.
 
Dat weet je pas 100% zeker als je de kop eraf hebt gehaald.

Maar weet je al waar dat slangetje op moest zitten?
Dat boutje hoort er zekers niet in.
Ik weet dat er mensen zijn die de carterontluchting afsluiten en snel de motor verkopen zodat de volgende eigenaar er mee opgezadelt zit.
Nee dat boutje ben ik nog altijd niet achter wat daar het verhaal van is.
 
Het feit dat ie zo rookt uit de carterventilatie, de bout die in de slang gestopt zit, de lage compressie én het feit dat ie afslaat als ie warm is, ik denk dat er weinig bevestiging meer voor nodig is dat dit blok gewoon overleden is.
Je hebt in principe een paar keuzes:
*de motor doorrijden tot het blok in elkaar loopt, stuk issie tóch al, alleen zoiets gebeurt altijd op het verkeerde moment is mijn ervaring.
*verkopen/inruilen, waarmee je zeker bij inruil mogelijk een andere koper nog kan benadelen, gewoon netjes aangeven hoe de vork in de steel zit.
*zelf uit elkaar slopen en in onderdelen verkopen, waarschijnlijk de optie die nog het meeste oplevert, afhankelijk van de staat van de rest van de fiets
*naar een (motor)sloperij brengen, waarschijnlijk krijg je er geen drol voor, maar je bent er wel direct vanaf.
 
Alle cilinders krap 8 bar terwijl het werkplaatshandboek 13 bar aangeeft is wat onverwacht. Heb je het gas volledig open gedraaid tijdens de meting? Was het motorblok koud of warm?
Handig inderdaad om het gas open te zetten. Toch vergeten. Krijg nu 1e Cilinder 8 en een beetje, en de andere drie iets boven de 10.
Heb het gemeten met warme motor. Ik denk inderdaad dat de vorige eigenaar hier al achter was en nog iets heeft gedaan om het rijdbaar te houden? Het boutje in dat T stuk en een paar nieuwe bougies om de misfires misschien nog wat te camoufleren door afzetting? Met name die van Cilinder 1 zit echt redelijk wat zwarte troep op.

Bedankt voor jullie hulp ik denk dat het zo wel bevestigd is inderdaad.
 

Bijlagen

  • CDA536B8-4EBA-4FE9-A1D7-52C981B3817D.jpeg
    CDA536B8-4EBA-4FE9-A1D7-52C981B3817D.jpeg
    171,8 KB · Weergaven: 17
  • CE88C503-43AE-4A9F-986B-13CAF79CD44E.jpeg
    CE88C503-43AE-4A9F-986B-13CAF79CD44E.jpeg
    173,5 KB · Weergaven: 20
  • 22415A9F-7EE9-4734-97C2-4B208363CEDC.jpeg
    22415A9F-7EE9-4734-97C2-4B208363CEDC.jpeg
    156,1 KB · Weergaven: 16
  • 6A880530-1E0D-4EDC-928D-8515A2EBBAF8.jpeg
    6A880530-1E0D-4EDC-928D-8515A2EBBAF8.jpeg
    162 KB · Weergaven: 19
Echt balen SVenn, Ik zou hem inderdaad verkopen (in onderdelen of motorsloper) en het hoofdstuk afsluiten. geen geld meer instoppen en een andere motor kopen. Ik zou inderdaad ook geen R6 meer kopen van dit bouwjaar. Er zijn genoeg (tijdelijke) alternatieven waarvan het blok veel betrouwbaarder is. Denk aan een Suzuki Gsx 600/750 F (uiterlijk moet je wel aanstaan, maar hele fijne, goedkope en betrouwbare motoren), Honda CBR 600 F, Yamaha Thundercat etc.

Wel echt triest van de vorige eigenaar om hem zo te verkopen. mag je best terug melden, maar het blijft helaas een welles nietes verhaal inderdaad(:

 
Terug
Bovenaan Onderaan