R6 '04 slaat niet aan

Blitzer

Die hard MF'er
19 jun 2003
343
0
Mijn r6 is afgelopen zomer voor een grote beurt geweest, hij sloeg toen niet aan, had een tijd door omstandigheden stil gestaan (foei) en is toen weer in orde gemaakt...
Tijdens deze beurt zijn onder andere bougies, luchtfilter en accu vervangen (en is alles weer afgesteld).

Nu heb ik de afgelopen 3 maanden zonder problemen kunnen rijden (zij het niet dagelijks).
Hij heeft nu weer 2 weken stil gestaan en ik probeerde hem eergisteren te starten maar hij sloeg weer niet aan.

Wat doet hij:
Elektrisch alles gewoon normaal
Startmotor ratelt maar verder gebeurt er niets (geen ontsteking)

Wat ik gedaan heb:
Geprobeerd aan te rennen (geen succes)
(dodemansknop duh)
Accu aan de optimate gehangen maar de accu is prima in orde (is ook nieuw).
Zekeringen gecontroleerd (ook geen problemen)
Ik ruik benzine uit de uitlaat (dus ik vermoed dat pomp werkt)

Nou heb ik niet veel geld en ervaring met motortechniek maar wel tijd, gereedschap, in ieder geval één rechterhand en een beetje verstand.

Wat ik wil gaan doen:
Controleren of bougies nat worden/zijn
Controleren of bougies vonken (Hoe moet ik dat precies doen? op massa begrijp ik uit andere topics?)

Nu is de vraag:
Zijn er andere zaken die ik moet / kan controleren? (Hou er rekening mee dat motor tot 2 weken geleden na onderhoud prima startte en reed) en natuurlijk bovenstaande punten.

P.S.
Ik weet dat er meer motor start niet topics zijn, maar iedereen heeft een andere motor en andere randvoorwaarden.

Alvast bedankt voor de input!
 
Niet handiger om ff langs de dealer te gaan, waar de motor een grote beurt heeft gehad.
Voordat je zelf gaat beunen?
Tja, ik heb zelf geen auto, en mijn vrienden/kennissen hebben ook geen auto met trekhaak... (alleen mijn neef, maar die heeft me al een aantal keer geholpen dit jaar)

Wat dat betreft zou ik blij zijn als ik het op kan lossen zonder hem naar de dealer te hoeven brengen...
Daarbij heb ik nu wat tijd om me er eens in te verdiepen :)

Ik denk dat het me op de lange termijn sowieso veel geld kan schelen als ik wat meer zelf aan mijn motor kan/ga doen.
 
Wat me net op viel.
Wanneer ik hem in zijn contact zet, staat er in mijn temperatuur display: 'HI'
(wel aardig natuurlijk maar volgens mij niet de bedoeling.)

Als ik me goed herinner stond daar normaal altijd "Lo" (maar ik kan het mis hebben en dat dat pas veranderd zodra ik hem gestart heb....)

Is er iemand met een R6 die kan nakijken of er bij hem HI staat wanneer hij hem in contact zet?

In de handleiding en service manual kan ik niets vinden over wat "HI" zou betekenen (anders dan dat mijn motor oververhit is (maar dan zou "HI" ook knipperen.)

Voor de rest gaan er geen controle lampjes branden wanneer ik hem probeer te starten.
 
Wat me net op viel.
Wanneer ik hem in zijn contact zet, staat er in mijn temperatuur display: 'HI'
(wel aardig natuurlijk maar volgens mij niet de bedoeling.)

Als ik me goed herinner stond daar normaal altijd "Lo" (maar ik kan het mis hebben en dat dat pas veranderd zodra ik hem gestart heb....)

Is er iemand met een R6 die kan nakijken of er bij hem HI staat wanneer hij hem in contact zet?

In de handleiding en service manual kan ik niets vinden over wat "HI" zou betekenen (anders dan dat mijn motor oververhit is (maar dan zou "HI" ook knipperen.)

Voor de rest gaan er geen controle lampjes branden wanneer ik hem probeer te starten.


Dan staat je motor op de startblokkering. (raar he, alles doet het, startmotor draait ook gewoon rond, had altijd gedacht dat er gewoon niks zou gebeuren dan)
Maar goed,
Ik heb het een keer gehad op vakantie, lekker was dat. Met mn R6 uit 2003, die kon toen op de trein terug naar huis vanaf de Stelvio |( Achteraf was het met een paar draadjes vervangen geregeld bij de dealer.
Dit moet je zeker op kunnen lossen, afhangkelijk van de oorzaak.
Als het goed is heeft het startblokkerings circuit een eigen zekering, deze zit volgensmij rechtsvoor achter de voorkap (maar kan ook linksvoor zijn), als deze kapot is springt de motor automatisch op de blokkering, ook als er ergens een verbinding niet goed is, draadje doorgesleten, of contactpuntje niet in orde dan springt de motor op de startblokkering.

Dus, begin met het verwijderen van de tank, luchtfilterhuis, en je zijkappen, en controleer alle draadjes plus die zekering. Begin bij welke draden vanuit je contact lopen en volg die. Bij mij waren het de draden tussen de zekering en het contact.
Wat ook nog kan, is dat de ring die je sleutel 'leest' in het contact kapot is, echter is dit een minder leuk grapje. Deze kost tegen de 400 Euro en is niet zomaar even te vervangen, dan moet je wel naar de dealer. Mijn dealert dacht oorsprongkelijk dat dit het bij mij ook was, maar gelukkig bleek het allemaal wat minder ernstig toen pfew! ;)

Nou iig veel succes, laat even wat weten. Overigen, nog een laatste ding. Ik heb de mijne nog wel een paar keer gestart gekregen toen op vakantie, door met mn handen tussen de kappen te gaan en wat lichte duwtjes te geven tegen de elektra waar ik bij kon, dan maakte die weer even contact ofzo.
Overigens eenmaal gestart blijft je motor wel draaien, ookal gaat die startblokkering weer in werking, je fan slaat alleen nietmeer aan (aan de lijve ondervonden, en omhoog de Stelvio op kreeg die het toch aardig warm...)
 
Laatst bewerkt:
Dan staat je motor op de startblokkering. (raar he, alles doet het, startmotor draait ook gewoon rond, had altijd gedacht dat er gewoon niks zou gebeuren dan)
Maar goed,
....

Hier heb ik wat aan :)

Welke zekering zou daar verantwoordelijk voor zijn dan?
Volgens de service manual heb ik:
Hoofdzekering (onder zadel)
Brandstof injectie (onder zadel)
Parkeerlicht (onder zadel)

Koplamp (onder linker voorkap)
Radiator (onder linker voorkap)
Onsteking (onder linker voorkap)
Signalering (onder linker voorkap)
Backup (onder linker voorkap)

Ik heb ze allemaal nagekeken (met de nadruk op ontsteking) maar zover ik kan zien zijn ze allemaal in orde... Natuurlijk is net de speciale batterij van mijn multimeter leeg zodat ik het op zicht moet doen maar ik zie geen problemen.

In ieder geval weet ik nu wat beter waar ik het zoeken moet en ik ga de bekabeling nalopen :)
Alvast bedankt.

P.S.
Begrijp ik goed dat HI daar niet hoort te staan en dat hij dan zegt dat hij in startblokkering staat? Als HI weg is zou hij dus gewoon moeten starten?
 
Laatst bewerkt:
Wat me net op viel.
Wanneer ik hem in zijn contact zet, staat er in mijn temperatuur display: 'HI'
(wel aardig natuurlijk maar volgens mij niet de bedoeling.)

Als ik me goed herinner stond daar normaal altijd "Lo" (maar ik kan het mis hebben en dat dat pas veranderd zodra ik hem gestart heb....)

Is er iemand met een R6 die kan nakijken of er bij hem HI staat wanneer hij hem in contact zet?

In de handleiding en service manual kan ik niets vinden over wat "HI" zou betekenen (anders dan dat mijn motor oververhit is (maar dan zou "HI" ook knipperen.)

Voor de rest gaan er geen controle lampjes branden wanneer ik hem probeer te starten.

Er staat Lo (low) als ik hem op contact heb staan (R6 2004).
 
Hier heb ik wat aan :)

Welke zekering zou daar verantwoordelijk voor zijn dan?
Volgens de service manual heb ik:
Hoofdzekering (onder zadel)
Brandstof injectie (onder zadel)
Parkeerlicht (onder zadel)

Koplamp (onder linker voorkap)
Radiator (onder linker voorkap)
Onsteking (onder linker voorkap)
Signalering (onder linker voorkap)
Backup (onder linker voorkap)

Ik heb ze allemaal nagekeken (met de nadruk op ontsteking) maar zover ik kan zien zijn ze allemaal in orde... Natuurlijk is net de speciale batterij van mijn multimeter leeg zodat ik het op zicht moet doen maar ik zie geen problemen.

In ieder geval weet ik nu wat beter waar ik het zoeken moet en ik ga de bekabeling nalopen :)
Alvast bedankt.

P.S.
Begrijp ik goed dat HI daar niet hoort te staan en dat hij dan zegt dat hij in startblokkering staat? Als HI weg is zou hij dus gewoon moeten starten?

Eerlijk gezegd durf ik zelf niet te zeggen welke het is, de dealert heeft het me toen vluchtig laten zien toen ik tussendoor even kwam kijken wat er nou eigenlijk aan de hand was, en de motor lag toen nog open. Ik herinner me alleen wel dat hij specifiek zei dat er een aparte zekering was voor de startblokkering.

HI hoort er iig niet te staan. Ik dacht zelf eerst dat de motor misschien te warm was en daarom niet wilde starten tot die afgekoeld was, maar volgensmij zou het HI knipperen als die echt te warm is.

Als je de motor normaal start staat daar Lo, als in low temp volgensmij, en dan eenmaal boven de 40+ graden staat daar de temperatuur.
Als je motor al warm is en je wilt hem starten dan staat er gelijk de temperatuur.
 
Nog even een vraagje aan een R6 bezitter...

Wanneer je sleutel in contact staat hoort je koplamp toch te gaan branden?
En als ik mijn groot licht aan zet dan moet die toch ook branden (in contact).

Die branden namelijk allebei niet...
 
Nog even een vraagje aan een R6 bezitter...

Wanneer je sleutel in contact staat hoort je koplamp toch te gaan branden?
En als ik mijn groot licht aan zet dan moet die toch ook branden (in contact).

Die branden namelijk allebei niet...


Volgensmij alleen je stadslicht, die 2 lampjes helemaal links en rechts in je koplampen, Maar voor 100% zekerheid moet ik dat straks ff controleren als ik thuis kom. Misschien iemand anders die het zeker weet?
 
Nog even een vraagje aan een R6 bezitter...

Wanneer je sleutel in contact staat hoort je koplamp toch te gaan branden?
En als ik mijn groot licht aan zet dan moet die toch ook branden (in contact).

Die branden namelijk allebei niet...

Op contact branden alleen die kleine zei lampjes (dus niet het dim of groot licht) :)
 
Net even met rode sleutel geprobeerd maar ook dat hielp niet.

Wel vielen me 2 dingen op:

1. Sleutel was vochtig na hem er uit halen (maar niet zo erg dat ik denk dat er echt water in mijn cylinder staat.
Wel hebben ze een keer geprobeerd met een schroevendraaier mijn slot te forceren waardoor er water in zou kunnen lopen... Maar dit is al een tijd geleden gebeurd en heeft verder nooit voor problemen gezorgd.


2. Lampje van startonderbreker (bij die sleutel) gaat niet knipperen nadat ik mijn motor op lock heb gezet (misschien vanavond nog even proberen want was nu gewoon daglicht maar zover ik kon zien gaat hij niet knipperen)

(ik zie net in de handleiding dat die pas na 30sec gaat knipperen dus misschien iets meer geduld vanavond ;) )
 
Laatst bewerkt:
Nou, hij is bij de dealer nagekeken en nu blijkt dat mijn ECU defect is.

Als ik de dealer een origineel bij yamaha laat bestellen kost me dat 1900 euro...

Nu zie ik dat er ook mensen zijn die een Amerikaanse hebben gekocht (=~650 euro) maar die heeft geen startonderbreking.
Toch lijkt me dat wel de moeite waard maar hoe weet ik welke ik moet hebben en moet ik dan ook mijn contactslot en/of kabelboom vervangen (denk het wel?)

Ook schijnen er bedrijven te zijn die ECU's repareren maar ik kan ze niet vinden. Weet iemand zo'n bedrijf, voor motorfiets ECU's?
 
Nou, hij is bij de dealer nagekeken en nu blijkt dat mijn ECU defect is.

Als ik de dealer een origineel bij yamaha laat bestellen kost me dat 1900 euro...

Nu zie ik dat er ook mensen zijn die een Amerikaanse hebben gekocht (=~650 euro) maar die heeft geen startonderbreking.
Toch lijkt me dat wel de moeite waard maar hoe weet ik welke ik moet hebben en moet ik dan ook mijn contactslot en/of kabelboom vervangen (denk het wel?)

Ook schijnen er bedrijven te zijn die ECU's repareren maar ik kan ze niet vinden. Weet iemand zo'n bedrijf, voor motorfiets ECU's?

Kun je er ook geen scoren op Ebay? Misschien dat ze daar stuk goedkoper zijn.
 
http://link.marktplaats.nl/384060085

Misschien dat je daar eens naar kunt bellen.

Als er een startonderbreking op zit dan moet je de ECU + het contactslot + 3 sleutels hebben. Zónder de rode sleutel kun je nooit sleutels bij laten maken.

En anders deze: http://link.marktplaats.nl/382666339
 
Laatst bewerkt:
http://link.marktplaats.nl/384060085

Misschien dat je daar eens naar kunt bellen.

Als er een startonderbreking op zit dan moet je de ECU + het contactslot + 3 sleutels hebben. Zónder de rode sleutel kun je nooit sleutels bij laten maken.

En anders deze: http://link.marktplaats.nl/382666339

Bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken.
Maar in principe zou een Amerikaanse ECU het dus gewoon moeten doen op mijn r6 en moet ik er eentje hebben van modeljaar 2003-2005 ?
 
Beste Blitzer,

Ik snap je probleem heb hetzelfde probleem gehad HI rood lampje. Dat heeft te maken met je start onderbreker.
Ik zelf heb van het jaar een R6 2004 gekocht. Gekocht in Engeland daar was nog niks aan de hand motor starte als een zonnetje en geen meldingen.
Toen ik thuis was en hem wilde starten was de accu leeg dus opladen en gaan. yeah right.
Hij gaf de melding HI (bij koude motor). Echter die van mij starte wel met de foutmelding. Na heel veel onderzoek bleek er op mij R6 2004 een amerikaanse ECU te liggen met een europese kabelboom. Ze hadden de stekker van de immobilizer aangesloten wat totaal niet nodig was. Dus na lostrekken van deze stekker was de melding weg.

Dit alles was speculeren dus heb via ebay een Amerikaans ECU gekocht met kabelboom en waarempel ik kan de ecu's uitwisselen en heb laatst een sleutel bij gemaakt bij de sleutelboer voor 5 euro. Dus voor jou is waarschijnlijk de beste oplossing een bezoekje bij de dealer(waarschijnlijk een los contact)
Echter een Amerikaanse ECU heb ik ook en ben er zeer tevreden over geen gezeur met de immobilzer.

Ik heb de Amerikaanse ECU en kabelboom nog liggen dus als je geïnteresseerd bent?
Anders wens ik je heel veel succes, ik weet wat voor stress je er van kan hebben.
Groeten
 
hmm... ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Alleen geen hi of low. Lampje knippert snel en start niet. Startmotor draait maar geen ontsteking. Mijn accu was ook dood.. Opgeladen en daarna geen probleem. Weer een tijdje stilgestaan, accu lijkt weer leeg.

Nou vraag ik me af of ik niet gewoon een nieuwe accu erin moet zetten.
Hoe krijg je de startonderbreker er trouwens af? Het kan toch niet zijn dat je een nieuwe startonderbreker moet kopen als hij per ongeluk is gaan functioneren?
 
hmm... ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Alleen geen hi of low. Lampje knippert snel en start niet. Startmotor draait maar geen ontsteking. Mijn accu was ook dood.. Opgeladen en daarna geen probleem. Weer een tijdje stilgestaan, accu lijkt weer leeg.

Nou vraag ik me af of ik niet gewoon een nieuwe accu erin moet zetten.
Hoe krijg je de startonderbreker er trouwens af? Het kan toch niet zijn dat je een nieuwe startonderbreker moet kopen als hij per ongeluk is gaan functioneren?

Als je startonderbreker aan het werk gaat dan wil dat eigenlijk zeggen dat 'ie de (zwarte) sleutel niet herkent als zijnde legitiem. Heb je de rode sleutel ook gewoon zoals 't hoort? Zoja; sleutel even opnieuw bekend maken bij de startonderbreker/ECU. (Bij een EU model hoort zo'n sleutel, bij de VS/Canadese modellen niet).

En misschien te overvloede: Ga nooit rijden met de rode sleutel als zijnde contactsleutel. Als je dat ding vernachelt dan kun je eigenlijk alleen maar een nieuwe ECU/Contactslotring + sleutelset bestellen om verder te kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan