R6 1999 soms onregelmatig, sputter, uitval motor, accu?

Nosig

MF veteraan
16 aug 2008
14.990
12
Haarlem
:W

Ik heb een maand geleden een Yamaha R6 uit 1999 via een particulier aangeschaft. De km stand bedroeg al 43000 km, maar er was aantoonbaar een onderhoudsbeurt gedaan vorig seizoen en zag er optisch écht goed uit. Ik had een goed gevoel bij en de fiets aangeschaft, inmiddels is dat gevoel wel ver en ver weggezakt -O- Ik zal eerst even de ervaringen vertellen die in de afgelopen 4 weken zijn gebeurd, en wat ik tot nu toe zelf heb kunnen checken.

Gebeurtenissen:
- Testrit, oliepeil lampje ging branden. Oliepeil zat op de helft van het het peilstokje, dus eenmaal opgetopt heb ik geen lampje meer zien oplichten.
- In de 1e 1000km kon ik maar moeilijk aan het gas wennen als je in de bocht zat. De motor wilde óf versnellen, óf vertragen maar ik moest echt finesse in mn hand stoppen om de ketting strak te krijgen zonder een schok oid. Ook het wegrijden vanaf een verkeerspunt was anders; ik moest 5000 rpm houden en dus lang met de koppeling geslipt rijden anders kakte de motor heel erg in. Eerst dacht ik, dit hoort bij het levending karakter van de R6 motor, onderin zwak en bovenin de toeren had ik niks door. Tijdens de testrit is me dit niet opgevallen, waarschijnlijk omdat na bijna een jaar niet gereden te hebben het best wel spannend vond en m'n aandacht naar het verkeer verplaatst was.
- In de eerste avondrit viel me op dat als de knipperlichten of remlichten aangaan, de verlichting van de dashboard verlicht iets verzwakt (in het ritme van de knipperlichten)
- Tijdens een 1,5 uurs ritje door vooral de binnenstad sputterde de motor onder de 5000 rpm bij het oprijden van een kruispunt. Om er zeker van te zijn dan ie inderdaad sputterde liet ik het gas los en deed ik het nog een keer, en inderdaad met wederom gesputter. Toen ik daarna de koppeling introk viel de motor uit. Licht/dashboard bleven wel netjes branden. Overigens was de motor wel al behoorlijk op temperatuur (101 graden, maar volgens het boekje binnen de limieten)
- Poging tot starten was niet succesvol. Bij het indrukken van de startknop ging de startmotor wel vrolijk rond, en terwijl die rond ging hoorde je ook dat ie wel brandstof ontstak. Maar zodra ik de startknop losliet, stopte de motor er ook gelijk mee.
- ANWB gebeld en na een half uur wachten maar zelf weer geprobeerd te starten en hij deed het! *O* Maar nu merkte ik en m'n maten die mee waren op dat de motor stationair onregelmatig loopt. Zo af en toe "dipt" die onder de 1000 rpm. Bij een dot gasgeven sputtert de motor in het lage toeren gebied (<2500 rpm) en pakt daarna wel -volgens mij normaal- op.
- Na een uur kwam de ANWB, die dacht aan waarschijnlijk iets elektrisch maar behalve 5 seconden aan de gashendel te hebben gezeten heeft de ANWB verder geen uitgebreide diagnose gedaan. Ik ben daarop naar huis gereden, incl tankstop. Nu ik wat meer gefocussed was was het nu goed merkbaar dat de motor in deellast heel erg "nukkig" rijdt. Het was wel mogelijk om 50 te rijden, maar m'n gehoor en gevoel ging dat zeker niet constant en zeker niet lekker. (in zn 3e versnelling 80 rijden hoorde je soort van "hooom hooommm hooommm etc" iig dat de aandrijving niet constante krachten krijgt)
- Monteur gebeld en op aanraden van hem een flesje Forté I en II in de tank gegooid. Spul erin, 5 minuten stationair gedraaid, motor weg gezet en een dag later 40 km PROBLEEMLOOS gereden. Nu wist ik het zeker, 50 in zn 2 rijden was een eitje, gas oppakken in de bocht ook, en optrekken was weer de wat bekendere manier. :]
- De dag daarop begon het probleem langzaam weer terug te komen, maar na nóg eens 50 km waren we weer terug bij af. -O- Sterker nog, als de motor dipte en ik timede het goed met een dot gas, dan viel de motor weer stil.
- Het advies was om met V-power/Excellium en dat soort reinigende brandstof nog een 150 km erbij te zetten. De monteur denkt, gezien de 40km dat ie wel goed reed, aan vervuiling in de carburateurs.
- Ondertussen hebben we zelf de airbox eraf gehald (filter is wel oud, maar niet het probleem). De bobines gechecked maar niet bijzonders gechecked (voor zover we ook de weerstand konden meten). De bougies, waren vorige zomer wel vervangen, konden we niet checken door gebrek aan een bougiesleutel). Dus motor weer in elkaar, en gaan met die banaan.
- Zaterdag op de terugweg van het spektakelweekend bij Hans van Wijk viel de motor weer uit. (we hadden inmiddels alweer een uur gereden, motor was weer lekker op temperatuur). Maar het vreemde was, de start motor ging 3x moeizaam rond en daarna niet meer. Het was echt alsof de accu leeg was. Dus licht uitgedaan (note: bij mij branden dubbele koplampen), aangeduwd en bij de 2e poging was er weer continu ontsteking en ben ik naar huis gereden. We hadden een theorie bedacht, iets in het laadcircuit is gaar en de dubbelekoplamp trekt meer stroom dan dat de accu wordt bijgeladen. Hierdoor valt de onsteking weg na een tijdje rijden...... Thuis aangekomen ging de motor n.l. wel weer vrolijk rond!
- De volgende dag heb ik over de 3 spoelen van de dynamo elk 0.7 ohm gemeten (op de witte draden van de stekker naar de spanningsregelaar). Volgens de Service Manual moet dit 0,23-0,34 ohm zijn bij 20 graden. De gemeten spanningen waren:
Motor uit, licht uit: 12,8V
Motor uit, licht aan: 11,6V
Stationair, licht uit: 14,1V
Stationair, licht aan: 13,7V
5000 rpm, licht uit: 14,1V
5000 rpm, licht aan: 13,7V
- Gister aan het eind van de rit nog een lang stuk moeten filerijden (strand O-)) en toen besefte ik dat de motor vooral moeite met stationair heeft als deze warm is.

Welke conclusie zouden jullie hieruit trekken? Gaat het om mogelijke 2 problemen, of heeft alles een verband met elkaar? Waar zou ik nog naar kunnen kijken?

Ik wil eigenlijk voorkomen dat de garage er ook oneindig lang naar gaat zitten kijken, dingen gaat vervangen en dat ik nog steeds met het probleem zit. Daarom zou ik graag al zoveel mogelijk willen uitsluiten, dan kan de garage mss ook wat gerichter zoeken.
 
Doe maar de ontluchtingslang loskoppelen van luchtfilterhuis, weet bijna 99% zeker dat hij dan wel stationair blijft lopen.....
Daarna compressie meten en je weet het 100% . :')

Zoek eens op mf naar cilinderwand probleem R6.


p.s

R6 '99-'02 horen beide koplampen te branden. ;)
 
Voor alle zekerheid ook:

- kijk eens met een (op AFSTAND te schakelen) zaklantaarn in de tank of daar misschien troep zweeft/ligt.

- stationair toerental opnieuw inregelen aan warmgereden motor.
 
Doe maar de ontluchtingslang loskoppelen van luchtfilterhuis, weet bijna 99% zeker dat hij dan wel stationair blijft lopen.....
Daarna compressie meten en je weet het 100% . :')

Zoek eens op mf naar cilinderwand probleem R6.


p.s

R6 '99-'02 horen beide koplampen te branden. ;)
Hij blijft ook wel stationair lopen, alleen niet altijd zo netjes. En ik mis niet over het hele bereik vermogen, wat volgens mij dan niet klopt met een kapotte cylinderwand (heb daar indd op gezocht). Garage zei eigenlijk ook dat het niet zou kunnen omdat dát het uitvallen niet zou verklaren. (en daarna wel starten, en dan nog eens 40km probleem kunnen rijden)

Voor alle zekerheid ook:

- kijk eens met een (op AFSTAND te schakelen) zaklantaarn in de tank of daar misschien troep zweeft/ligt.

- stationair toerental opnieuw inregelen aan warmgereden motor.
- Stationair gister een tandje hoger gezet na de rit.
- Zaklamp check, ga ik morgen even dubbelchecken.
 
Jep.
Stationair blijft hij niet tot nauwelijks lopen als de temperatuur rond de 85 graden komt.
Slecht starten is ook een teken van het cilinderwand probleem.
Het inhouden en spelen met de koppeling bij optrekken herken ik ook.
Damnit! B| Compressiemeting kan iig geen kwaad, kunnen we het gelijk uitsluiten of niet indd.
 
Mijn r6 liep ook slecht stationair begin dit jaar toen ik hem kocht, deze startte slecht en pakte niet goed op onderin. (dacht als leek toen dat dat ook normaal was)
Bij mij was carburateurs schoonmaken / synchroniseren voldoende en mijn r6-je loopt nu al bijna 20 K als een zonnetje.

Hoop voor je dat je niet dat cilinderwandprobleem hebt wat je hier zoveel leest op het forum.
 
Ok, ontluchtings slang naar mn luchtfilter losgekoppeld en hij gaat er niet beter/slechter van lopen! (gelukkig)..

Denk dat ik 'm door de garage de carbs indd laat schoonmaken en synchroniseren...
 
Vorige week donderdag dus even langs de garage geweest en even laten lopen. Maar de monteur vond 'm voor een carb fiets eigenlijk helemaal niet zo slecht lopen. Vermoeden ligt toch bij de carbs. Carbs laten cleanen en synchen was wel een dagtaak bij deze motor (veel plastic zooi moet weg etc). Om mij geld te besparen (en hem wat tijd :P) werd ik aangeraden airbox eraf, en bij elke carb met het stationairschroefje zitten pielen (motor draaiende). Als 1 van de cylinders niet slechter gaat lopen, dan is die wss verstopt. Opzich zou ik dan de carbs eruit kunnen halen zodat de garage 'm daarna in een uurtje netjes kan schoonmaken. Daarna carbs laten synchen.

Tevens even laadcircuit getest door de motor voor een muur te zetten. Koplamp gaat vanaf stationair tot 5000 rpm wel intenser branden. Daarna weer de multimeter aangesloten en conclusie was; laadspanning is stationair laag, maar zeker niet té laag en in principe in orde.

Kortom: zelf nog even tijd en plaats maken!
 
Kan ook zijn dat je spanningsregelaar het niet goed doet als hij warm wordt.
Dus meet de spanningsregelaar door als je een stuk hebt gereden zodat die warm is.
Ik heb het zelf ook gehad met mijn R6 uit 99 en heb me kapot gezocht naar het probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan