Ik heb een maand geleden een Yamaha R6 uit 1999 via een particulier aangeschaft. De km stand bedroeg al 43000 km, maar er was aantoonbaar een onderhoudsbeurt gedaan vorig seizoen en zag er optisch écht goed uit. Ik had een goed gevoel bij en de fiets aangeschaft, inmiddels is dat gevoel wel ver en ver weggezakt Ik zal eerst even de ervaringen vertellen die in de afgelopen 4 weken zijn gebeurd, en wat ik tot nu toe zelf heb kunnen checken.
Gebeurtenissen:
- Testrit, oliepeil lampje ging branden. Oliepeil zat op de helft van het het peilstokje, dus eenmaal opgetopt heb ik geen lampje meer zien oplichten.
- In de 1e 1000km kon ik maar moeilijk aan het gas wennen als je in de bocht zat. De motor wilde óf versnellen, óf vertragen maar ik moest echt finesse in mn hand stoppen om de ketting strak te krijgen zonder een schok oid. Ook het wegrijden vanaf een verkeerspunt was anders; ik moest 5000 rpm houden en dus lang met de koppeling geslipt rijden anders kakte de motor heel erg in. Eerst dacht ik, dit hoort bij het levending karakter van de R6 motor, onderin zwak en bovenin de toeren had ik niks door. Tijdens de testrit is me dit niet opgevallen, waarschijnlijk omdat na bijna een jaar niet gereden te hebben het best wel spannend vond en m'n aandacht naar het verkeer verplaatst was.
- In de eerste avondrit viel me op dat als de knipperlichten of remlichten aangaan, de verlichting van de dashboard verlicht iets verzwakt (in het ritme van de knipperlichten)
- Tijdens een 1,5 uurs ritje door vooral de binnenstad sputterde de motor onder de 5000 rpm bij het oprijden van een kruispunt. Om er zeker van te zijn dan ie inderdaad sputterde liet ik het gas los en deed ik het nog een keer, en inderdaad met wederom gesputter. Toen ik daarna de koppeling introk viel de motor uit. Licht/dashboard bleven wel netjes branden. Overigens was de motor wel al behoorlijk op temperatuur (101 graden, maar volgens het boekje binnen de limieten)
- Poging tot starten was niet succesvol. Bij het indrukken van de startknop ging de startmotor wel vrolijk rond, en terwijl die rond ging hoorde je ook dat ie wel brandstof ontstak. Maar zodra ik de startknop losliet, stopte de motor er ook gelijk mee.
- ANWB gebeld en na een half uur wachten maar zelf weer geprobeerd te starten en hij deed het! Maar nu merkte ik en m'n maten die mee waren op dat de motor stationair onregelmatig loopt. Zo af en toe "dipt" die onder de 1000 rpm. Bij een dot gasgeven sputtert de motor in het lage toeren gebied (<2500 rpm) en pakt daarna wel -volgens mij normaal- op.
- Na een uur kwam de ANWB, die dacht aan waarschijnlijk iets elektrisch maar behalve 5 seconden aan de gashendel te hebben gezeten heeft de ANWB verder geen uitgebreide diagnose gedaan. Ik ben daarop naar huis gereden, incl tankstop. Nu ik wat meer gefocussed was was het nu goed merkbaar dat de motor in deellast heel erg "nukkig" rijdt. Het was wel mogelijk om 50 te rijden, maar m'n gehoor en gevoel ging dat zeker niet constant en zeker niet lekker. (in zn 3e versnelling 80 rijden hoorde je soort van "hooom hooommm hooommm etc" iig dat de aandrijving niet constante krachten krijgt)
- Monteur gebeld en op aanraden van hem een flesje Forté I en II in de tank gegooid. Spul erin, 5 minuten stationair gedraaid, motor weg gezet en een dag later 40 km PROBLEEMLOOS gereden. Nu wist ik het zeker, 50 in zn 2 rijden was een eitje, gas oppakken in de bocht ook, en optrekken was weer de wat bekendere manier.
- De dag daarop begon het probleem langzaam weer terug te komen, maar na nóg eens 50 km waren we weer terug bij af. Sterker nog, als de motor dipte en ik timede het goed met een dot gas, dan viel de motor weer stil.
- Het advies was om met V-power/Excellium en dat soort reinigende brandstof nog een 150 km erbij te zetten. De monteur denkt, gezien de 40km dat ie wel goed reed, aan vervuiling in de carburateurs.
- Ondertussen hebben we zelf de airbox eraf gehald (filter is wel oud, maar niet het probleem). De bobines gechecked maar niet bijzonders gechecked (voor zover we ook de weerstand konden meten). De bougies, waren vorige zomer wel vervangen, konden we niet checken door gebrek aan een bougiesleutel). Dus motor weer in elkaar, en gaan met die banaan.
- Zaterdag op de terugweg van het spektakelweekend bij Hans van Wijk viel de motor weer uit. (we hadden inmiddels alweer een uur gereden, motor was weer lekker op temperatuur). Maar het vreemde was, de start motor ging 3x moeizaam rond en daarna niet meer. Het was echt alsof de accu leeg was. Dus licht uitgedaan (note: bij mij branden dubbele koplampen), aangeduwd en bij de 2e poging was er weer continu ontsteking en ben ik naar huis gereden. We hadden een theorie bedacht, iets in het laadcircuit is gaar en de dubbelekoplamp trekt meer stroom dan dat de accu wordt bijgeladen. Hierdoor valt de onsteking weg na een tijdje rijden...... Thuis aangekomen ging de motor n.l. wel weer vrolijk rond!
- De volgende dag heb ik over de 3 spoelen van de dynamo elk 0.7 ohm gemeten (op de witte draden van de stekker naar de spanningsregelaar). Volgens de Service Manual moet dit 0,23-0,34 ohm zijn bij 20 graden. De gemeten spanningen waren:
- Gister aan het eind van de rit nog een lang stuk moeten filerijden (strand ) en toen besefte ik dat de motor vooral moeite met stationair heeft als deze warm is.Motor uit, licht uit: 12,8V
Motor uit, licht aan: 11,6V
Stationair, licht uit: 14,1V
Stationair, licht aan: 13,7V
5000 rpm, licht uit: 14,1V
5000 rpm, licht aan: 13,7V
Welke conclusie zouden jullie hieruit trekken? Gaat het om mogelijke 2 problemen, of heeft alles een verband met elkaar? Waar zou ik nog naar kunnen kijken?
Ik wil eigenlijk voorkomen dat de garage er ook oneindig lang naar gaat zitten kijken, dingen gaat vervangen en dat ik nog steeds met het probleem zit. Daarom zou ik graag al zoveel mogelijk willen uitsluiten, dan kan de garage mss ook wat gerichter zoeken.