R6 2000, slaat uit en wil niet meer starten

wR6ench

MF'er
9 jul 2006
141
0
Appelscha
Gisteren was ik even een kort stukje aan het rijden op mijn R6, rem ik af, schakel terug, valt mijn motor uit en sindsdien wil hij niet meer aanslaan.
Bij het starten geeft hij zo nu en dan wel een geluid dat hij wil gaan aanslaan, maar dat is ook meteen weer weg. Na een tijdje geprobeerd te hebben komt er ook wel eens een knal uit de uitlaat.

Wie kan mij hiermee helpen?

- R6 is uit 2000
- Heeft ongeveer 24000 km gelopen
- Had +/- 2,5 maanden stilgestaan wegens verhuizing/verbouwing
 
Heren. Bedankt voor de reacties..!

Dat zal wel iets met de carburatie te maken hebben,door het lange
stilstaan zal er wel ergens wat verstopt zijn of blijft er een gasschuif hangen.

Ik had vanmorgen ff het luchtfilter eraf gehaald, voor zover ik het kon bepalen blijft er niets hangen. Ook de lucht gestuurde schuiven functioneren prima. Wel kon ik hier en daar een vuiltje bespeuren..


check eens of je bougies goed vonken?

Zou ik wel willen, maar die hebben ze leuk verstopt bij zo'n R6. Heb vorig jaar de bougies vervangen, maar ik geloof er idd ook in dat het iets met de ontsteking te maken heeft.


door het knallen denk ik aan de onsteking die niet goed is. Het zou kunnen zijn dat de uitzetdraad vanaf je contactslot ook ergens gebreken vertoont

Het uitzetdraad vind ik een goeie, als ik tijd heb zal ik morgen even kijken. Heb namelijk wel zo nu en dan dat mijn toerenteller het even niet meer doet, maar dit is denk ik een andere kabelboom.


na 2,5 maand is de carburateur niet zodanig vervuild,dat er sproeiers verstopt raken.
gooi er eens wat verse benzine in, en een paar nieuwe bougies.

Nee, dat denk ik ook niet.. Ik ben er ook gewoon nog even op weg geweest, zonder problemen en ook zonder stotteren of iets dergelijks.


Ik blijf het raar vinden dat hij er ineens mee op hield, wanneer er een bobine of een bougie stuk gaat of als je carburateurs smerig raken/zijn dan loopt hij gewoon beroert. Ik denk dat het iets met de ontsteking te maken heeft, maar dan in het gedeelte van het aansturing/inschakelsysteem. Of zeg ik nu iets raars?
 
Gezien het feit dat je toerenteller er ook al "regelmatig" spontaan mee ophoudt: Controleer je contactslot even goed.

[edit]
En voor de volledigheid: Een sleutelbos aan je contactslot hangen is op voorhand vragen om problemen dus als je dat toevallig hebt: niet doen.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Gezien het feit dat je toerenteller er ook al "regelmatig" spontaan mee ophoudt: Controleer je contactslot even goed.

[edit]
En voor de volledigheid: Een sleutelbos aan je contactslot hangen is op voorhand vragen om problemen dus als je dat toevallig hebt: niet doen.[/edit]

Nee, weet ik.. Heb altijd enkel en alleen de sleutel :)
 
Heb zo het gevoel dat er ergens wat draden gecorrodeerd zijn, of contactpunten die slecht of nauwelijks nog contact maken daar lijkt het wel op iig. Geen idee of een R6 uit 2000 al een startonderbreker heeft? Heb ik namelijk gehad, kabeltjes van contact naar zekering voor startonderbreker niet helemaal jofel meer, en dus schoot die elke keer daarop. Hij gaf nogsteeds benzine (Injectie) en ook de startmotor draaide gewoon, maar ontsteken :N

Zoals eerder al gezegd, ik zou beginnen bij de kabelboom die van je contact afkomt!

Succes! *O*
 
Ik heb vandaag de kabel van het contactslot bekeken en gevolgd. Voor zover ik kan zien is alles in orde. Heb de stekkers even los gehad, maar allemaal als nieuw, dus dat is het (de stekkers) denk ik ook niet. Heb nog wel ff proberen te starten, maar na een aantal keer proberen trakteerde hij mij op een flinke steekvlam uit de uitlaat. Hij kan ik het contactslot echt testen?

PS: Als ik de dodemansknop bedien hoor ik het relais onder het zadel goed klikken, dus die doet het ook prima voor zover ik het kan beoordelen.
 
Gewoon tewerk gaan volgens dit storings-diagram, dan is het probleem in no-time de wereld uit.

full


Succes verzekerd! :W
 
Ook dat zou een optie kunnen zijn maar volgens de OP is de fiets er tijdens een rit ineens mee opgehouden en wil daarna alleen nog maar starten en niet meer aanslaan. Ontsteking die van "tijd" af gesprongen is misschien ? (Bougiekabels wisselen gaat bij een R6 écht lastig tijdens het rijden :+ ), maar het lijkt me eerder dat de huidige kabels inclusief bobines écht stuk zijn nu.
Sowieso is er méér aan de hand met die fiets omdat TS het er ook al over had dat z'n toerenteller er ooit spontaan de brui aan geeft en dan ineens ook weer werkt, dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor een setje kapotte bobines die niet graag met "spontaan" spanningsval/volle belasting werken.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de bougiekabels niet verwisseld geraakt op een manier die niet mag?

Nee, heb ik nog nooit verwisseld ofzo.. En na het vervangen van de bougie's (+/- 1 jaar geleden) heb ik er een hele tijd zonder problemen op kunnen rijden.

Dit voorjaar ook nog de elfstedentocht gereden, kortom, hij heeft me nog nooit laten staan.
Maar jij denkt ook dat ik toch de bougie's (en dan ook de bobines) eruit moet halen en door moet meten?

Ook dat zou een optie kunnen zijn maar volgens de OP is de fiets er tijdens een rit ineens mee opgehouden en wil daarna alleen nog maar starten en niet meer aanslaan. Ontsteking die van "tijd" af gesprongen is misschien ? (Bougiekabels wisselen gaat bij een R6 écht lastig tijdens het rijden :+ ), maar het lijkt me eerder dat de huidige kabels inclusief bobines écht stuk zijn nu.
Sowieso is er méér aan de hand met die fiets omdat TS het er ook al over had dat z'n toerenteller er ooit spontaan de brui aan geeft en dan ineens ook weer werkt, dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor een setje kapotte bobines die niet graag met "spontaan" spanningsval/volle belasting werken.

Nee, heb ze niet verwisselt tijdens het rijden :P _O-
Van de toerenteller heb ik tot nu toe altijd gedacht dat de kabel los zat.. Maar jullie denken hier dus misschien ook anders over? Heb weleens gehad dat hij het helemaal niet deed en na aandrukken van de kabel een tijdje weer wel. Hij deed het ook zo goed als altijd wel, maar soms viel die even naar de 0 lijn en dan weer omhoog.
 
hoor je wel de brandstofpomp tikken als je het contact aanzet?
komt er geen benzine uit je overloop? dat je vlotters blijven hangen ofzo...

Brandstofpomp tikt idd wel. Hij bromt een tijdje en dan houd hij weer op. Dit is een normaal en bekend geluid voor mij. Je hoort het relais ook goed schakelen.

Nee, er komt geen benzine uit de overloop..
 
pomp hoort een aantal seconden te tikken als je de motor op contact zet, daarna word hij uitgeschakeld met een tijdrelais om hem te ontlasten TOTDAT je de motor start, dan begint hij weer te pompen.

Ik zou even het filter eraf halen, en dan doorstarten. een probleem wat ik ook wel eens heb gehad met R6 motoren.
 
Ja, daar was ik weer..

Na een winter er niks aan gedaan te hebben, nu toch echt tijd dat ie weer gaat draaien..
Heb gisteren 1 bougie eruit gedraaid om te kijken of er wel vonk is. Hij vonkte wel, maar niet regelmatig en wat te langzaam en leek wel zwakjes.
Toch maar ff nieuwe bougies gehaald vandaag, 1 nieuwe bougie geprobeerd, maar volgens mij reageert deze precies zo.
Verder de bougies nog niet vervangen..

Iemand nog tips?
Spanningsregelaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan