R6 2004 snelheidsmetersensor vervangen, werkt weer niet goed

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Beste allen,

Sinds ik terug ben van vakantie is, laat mijn snelheidsmeter 0 km/h zien. Pas op willekeurige momenten begint hij weer bij te komen en toont hij de snelheid.
Nou dacht ik dat het door de snelheidsmetersensor kan komen en heb hem dus vervangen door een gebruikte te kopen. Meer info hier.

Vanochtend bij een koude start reed ik weer naar werk toe, snelheidsmeter laat weer 0km/h zien. Pas na zo 5 km toen ik op de snelweg reed kwam hij weer bij. Precies dezelfde symptomen als mn oude snelheidsmetersensor die steeds minder vaak bleef werken.
De digital dash werkt gewoon normaal. Alles wordt getoond zoals toeren, temperatuur. Echter blijft de snelheidsmeter op 0 staan.

Wat ik ook gemerkt heb is dat als de snelheidsmeter begint te werken dat hij dan even niet de juiste waarde toont. Dus stel ik rij rond de 100, dat hij dan blijft wisselen tussen 40 en 100. Terwijl hij dit doet merk ik dat de motor begint in te houden, en vloep alles doet het opeens weer.

De gebrukte snelheidsmeter die ik had gekocht zat een beetje olie op. Ook op mijn oude sensor die ik eruit haalde.

Nou kan ik de volgende oorzaken bedenken:
-Spanningsregelaar die mogelijk een hoge spanning geeft bij een koude start(koud=lage weerstand)? Dit kan komen doordat de zomer voorbij is en het nu weer koud is.
-De plek waar je de snelheidsmetersensor in steekt zit vol met troep?
-Kabelbreuk?
-Mn digital dash is half/kapot?
-De gebruikte kmtellersensor die ik gekocht heb is ook gaar?

Nou zit de sensor op een extreem moeilijke plek waardoor alles eraf moet. Ik kan dus heel moeilijk bij het gat waar de sensor in gaat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem. Kmstand is op dit moment 34000.

Wie weet waarom mijn kmtellersensor 0km/h aangeeft?
 
Laatst bewerkt:
Kans dat beide sensoren stuk zijn is klein, gaan overigens zelden kapot.
Ik denk eerder aan een kabelbreuk/kapotte dash.

Makkelijkste is op dit punt de kabels doormeten vanaf de sensor tot je dash, en iemand zoeken van wie je het dashboard even mag lenen om te testen!
 
Kans dat beide sensoren stuk zijn is klein, gaan overigens zelden kapot.
Ik denk eerder aan een kabelbreuk/kapotte dash.

Makkelijkste is op dit punt de kabels doormeten vanaf de sensor tot je dash, en iemand zoeken van wie je het dashboard even mag lenen om te testen!
Dat dacht ik ook. Dat is echt iets waarvan je bijna nooit leest dat het stuk gaat.

Ik zal ook naar mn dash kijken dan. Kan misschien komen door water/vocht/oxidatie ofzo. Denk dat ik hem een keer uit elkaar ga schroeven. Ik heb niemand waarvan ik een teller kan lenen en even een tijdelijke kopen is ook een dure grap aangezien de goedkoopste 140 is.

Dit zijn nou kutproblemen waar ik een hekel aan heb. Of het moet stuk zijn, of niet. En niet onder bepaalde voorwaarden als de zon en maan op een bepaalde positie staan terwijl de kerstman een bout laat.
 
Toen ik klaar was met werken ging ik hem weer starten. Ik reed zo n 500 meter en zag dat hij weer op 0 km/h stond. Ik deed contact uit en weer aan en toen werkte hij weer.

Denk dat de accu ook een oorzaak kan zijn omdat deze misschien tijdens het starten niet genoeg stroom levert waardoor de sensoren niet werken.

Eerdaags zal ik de accu en spanningsregelaar opmeten. Doordeweeks gaat het moeilijk aangezien woon-werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan