R6 BJ 2000 geen groot licht

Rymlen

MF'er
28 sep 2006
86
0
Pingjum
Goedenavond allen,

Eerder deze week heb ik een R6 gekocht, bouwjaar 2000. Bij daglicht zag ze er tiptop uit. Toen ik s'avonds thuis was bleken er wel 2 aandachtspuntjes te zijn :(. Allereerst, in de koplampunit zie ik 4 lampen. 2 grote pitten in het midden en in de hoekjes nog 2 kleintjes. De grote pitten in het midden branden continu wanneer het klein licht staat ingeschakeld. De 2 kleine pitjes zijn groen?! en branden ook continu wanneer het kleine licht staat ingeschakeld.

Nu komt het bijzondere, zodra ik overschakel naar groot licht valt al het licht weg aan de voorkant van de motor weg. Dat was geen plezierig moment toen ik met 80 over de weg reed kan ik je vertellen. Gelukkig verder niets gebeurd.

Iemand een idee hoe of wat?

Daarnaast nog iets. het dashboardlicht brand slechts voor de helft. en het licht wat daar vannaf komt is groen?! vermoedelijk is het andere ledje stuk. Dit licht brand toch standaard geel? En wat kan ik hier aan doen om het te verhelpen?

Bij voorbaat dank voor jullie gedachten/advies :)

Pieter Folkertsma
 
Die 2 kleine pitjes zijn gewoon je stadslichtjes. Daar zitten waarschijnlijk gewoon groene stadslichtjes in. Dus die kan je vervangen voor gewone.

En misschien zijn de lampen van je groot licht kapot. Of je zekering van groot licht is kapot. Zou anders heel toevallig zijn dat beide lampen van groot licht stuk zijn.
 
Laatst bewerkt:
grootlicht gaat zelden stuk.
kijk of de boel wel goed is aangesloten.
als standaard beide lampen niet horen te branden is er door de vorige eigenaar het een en ander aan veranderd.
 
Standaard horen beide lampen te branden bij model 99-02.
Wat Bianca al zei,groene lampjes zijn de stadslichten waar dus groene lampjes in zijn gezet.

Groot licht probleem kan een zekering zijn of er moet ergens een sluiting zitten,allebei de lampen kapot zou wel heel toevallig zijn.

Tellerverlichting zijn ook andere lampjes in gezet.
 
Bedankt voor de reacties!

Hoe kom ik het beste bij de zekeringen van het grootlicht? En is er een ideale manier om bij de ledjes van het display te komen of moet je gewoon de hele unit ontkoppelen?
 
Bedankt voor de reacties!

Hoe kom ik het beste bij de zekeringen van het grootlicht? En is er een ideale manier om bij de ledjes van het display te komen of moet je gewoon de hele unit ontkoppelen?

Zekeringen zitten onder je zadel (twee boutjes losmaken) voor de tellers moet je de unit demonteren.
 
Ik denk -let op: ik denk- dat het niet een zekering is. Vaak is er een zekering voor alle verlichting, niet voor enkel het groot licht.

Lijkt mij daarom dat het iets anders is.

Het groot licht knopje? Een kabelbreuk in het draad voor het groot licht? Of echt mega toeval, en biede gloeidraden van het groot licht zijn kapot? Verkeerd aangesloten (ivm het gepruts met groene wtf????????? stadlichtjes)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net even in het boek gekeken.

Er is idd maar één zekering. En er zit ook een relais in, dat schakelt tussen lo en hi. Die dus ook maar efkes sjekken...
 
oudere motor > grote(re) kans op massa-problemen: dus check niet alleen je +lijnen, maar vooral je min-aansluitingen: stekker-aansluitingen en blokstekkers (onder je kuipdelen), draad waar de isolatie vanaf (geschuurd) is... meten met een multimeter/voltmeter helpt je vaak het probleem te lokaliseren.
 
Wederom iedereen bedankt voor het goede advies.

Later deze week zal ik de boel eens uit elkaar halen en kijken waar het probleem zit. Mijn gedachten bij die groene lampjes waren ook wtf?!. Die gaan er zeker uit. Ik zal alleen nog even wachten met het bestellen, wil eerst even weten of de pitten van het groot licht nog heel zijn (hopelijk wel :)).

Ik laat wel even weten hoe het nu verder gaat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan