R6 loopt niet 100%

BHRacing

MF veteraan
1 dec 2002
3.698
8
Apeldoorn
De R6 van mijn vriendin vertoont sinds kort een vreemd fenomeen. Omdat ze het zelf niet kon uitleggen, en het mij ook niet bekend voorkwam, ben ik er gisteren even mee gaan rijden. Het gaat om een R6 uit 2000, dus nog geen injectiefiets.

Het volgende doet zich voor...
Bij volle acceleratie is het net of er in het motorblok even wat hikt. Meestal 1 keer, soms 2 keer snel achter elkaar. Door dat hikje is het net of er in het blok wat overslaat, waardoor het achterwiel een duw krijgt. Het voelt dan ook net of je over een hobbel gaat.

Om vast te stellen of het met een bepaald toerental is, of in een bepaalde versnelling heb ik diverse acceleratietesten gedaan, zonder daar wijzer van te worden. Als ik het fenomeen in de 3e versnelling bij 10000 toeren had, en het nog een keer probeerde was het de tweede keer niet of bij een ander toerental. 't is ook niet altijd, en ook niet enkel bij het uitkomen van een bocht, wat ik eerst dacht...

Gisteravond heb ik de tank afgetapt, carbs afgetapt, benzinefilter vervangen en benzinekraan overgezet van een andere tank. Vanmorgen 5 liter verse V-Power met een scheut carbcleaner in de tank gemikt en nog eens gaan rijden. Ook vanmorgen deed hetzelfde fenomeen zich voor.

De motor is in het verleden voorzien van een dynojet kit + K&N filter, ingebouwd door Roelofs. Hij heeft ook korte kelken op de carbs gezet en een gat in de airbox gemaakt. Verder is de motor helemaal standaard.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?
 
Hey,

Het zou ook wel eens je bougies kunnen zijn, ik had dit probleem ook met mn auto :X
Als hij stationair liep of stilstaand gassen geen enkel probleem maar als ie echt moest presteren schokte en hikte hij ook vaak.

Na vervanging van de bougies was het verholpen.

Succes ermee
 
Check de verbindingen van de spanningsregelaar/gelijkrichter ff. Ik heb hier bij mijn vorige R6 ('99) problemen mee gehad. De motor viel dan soms even helemaal uit, en deed het daarna gewoon weer.
 
Laatst bewerkt:
De R6 van mijn vriendin vertoont sinds kort een vreemd fenomeen. Omdat ze het zelf niet kon uitleggen, en het mij ook niet bekend voorkwam, ben ik er gisteren even mee gaan rijden. Het gaat om een R6 uit 2000, dus nog geen injectiefiets.

Het volgende doet zich voor...
Bij volle acceleratie is het net of er in het motorblok even wat hikt. Meestal 1 keer, soms 2 keer snel achter elkaar. Door dat hikje is het net of er in het blok wat overslaat, waardoor het achterwiel een duw krijgt. Het voelt dan ook net of je over een hobbel gaat.

Om vast te stellen of het met een bepaald toerental is, of in een bepaalde versnelling heb ik diverse acceleratietesten gedaan, zonder daar wijzer van te worden. Als ik het fenomeen in de 3e versnelling bij 10000 toeren had, en het nog een keer probeerde was het de tweede keer niet of bij een ander toerental. 't is ook niet altijd, en ook niet enkel bij het uitkomen van een bocht, wat ik eerst dacht...

Gisteravond heb ik de tank afgetapt, carbs afgetapt, benzinefilter vervangen en benzinekraan overgezet van een andere tank. Vanmorgen 5 liter verse V-Power met een scheut carbcleaner in de tank gemikt en nog eens gaan rijden. Ook vanmorgen deed hetzelfde fenomeen zich voor.

De motor is in het verleden voorzien van een dynojet kit + K&N filter, ingebouwd door Roelofs. Hij heeft ook korte kelken op de carbs gezet en een gat in de airbox gemaakt. Verder is de motor helemaal standaard.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?
Probeer te ontdekken in welke versnelling :?
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Het zou ook wel eens je bougies kunnen zijn, ik had dit probleem ook met mn auto :X
Als hij stationair liep of stilstaand gassen geen enkel probleem maar als ie echt moest presteren schokte en hikte hij ook vaak.

Na vervanging van de bougies was het verholpen.

Succes ermee

Ben vanavond pas weer laat thuis, maar zal ze morgen eens controleren.
Doordat de hik voor mijn gevoel uit het blok komt dacht ik meer aan een mechanisch probleem dan een electronisch, maar ik sluit liever zoveel mogelijk uit.

Check de verbindingen van de spanningsregelaar/gelijkrichter ff. Ik heb hier bij mijn vorige R6 ('99) problemen mee gehad. De motor viel dan soms even helemaal uit, en deed het daarna gewoon weer.

Deze zal ik dan ook gelijk even controleren.
 
denk dat je versnelingsbak defect is

heb het eerder meegemaakt bij een honda waarvan de 2 en de 4de versneling defect was waardoor die ook hikte oftwel oversloeg
 
Als het een versnellings-euvel zou zijn, zou dat steeds hetzelfde moeten opleveren. En dat lees ik niet.
Willekeurig 'hikken' tijdens het rijden, kan duiden op een onderbreking van vonk en/of aanvoer benzine.
Wanneer is de laatste onderhoudsbeurt/afstelling geweest?
En wat hiervoor gemeld is,...bekijk de aansluitingen van de div. stekkertjes goed! ( oxyde-vorming)
 
e
Ik heb vast kunnen stellen dat het in ieder geval in de 2e t/m 5e versnelling is.
Bij de 6e werden de snelheden net iets te illegaal O-)

Toerentallen waren elke keer verschillend, dus daar werd ik ook niet wijzer van.
Ik geloof niet in de versnellingsbak,4(minstens) versnellingsbak tandwielen naar de knoppen geloof ik niet in.
Begon het van licht/af en toe hikken tot erger of was het direct zoals het nu is :?
Bij bochten rijden hikt hij dan meer dan rechtuit :?

Kromme koppelingsplaten kan ook nog,happende koppeling bij acceleratie.
 
't is alweer even geleden, maar ben jullie nog een oorzaak en oplossing schuldig...

De R6 doet het inmiddels weer prima!

Het bleek een gecombineerd probleem te zijn.
De pick-up bleek niet meer 100% te functioneren.
Na deze echter vervangen te hebben bleek er helaas nog meer aan de hand te zijn '(
Bij volle belasting was er nog steeds een "hik", echter kon Edwin vaststellen dat het alleen in de derde versnelling was. Conclusie: 3e versnelling verrot...

Eigenlijk had Edwin geen tijd, maar als ik zelf het blok zou uitbouwen kon hij 't blok tussendoor nog wel "even" openmaken en repareren.

Toen 'ie 't blok open had bleek dat de nokken (niet de tanden) van het tandwiel afgesleten waren waardoor 'ie dus soms een nokje oversloeg. Dat veroorzaakte dus die "hik".

Ook bleek 1 schakelvork een beetje krom te zijn en een tweede was ingesleten.
Alle beschadigde onderdelen zijn vervangen, en alles is gelijk nagekeken. Uit voorzorg heeft 'ie ook gelijk de schakelas vervangen, die was wat ingesleten.

Een paar dagen later kon ik het blok alweer ophalen en heb 'm gelijk ingebouwd. De R6 loopt weer super!
 
't is alweer even geleden, maar ben jullie nog een oorzaak en oplossing schuldig...

De R6 doet het inmiddels weer prima!

Het bleek een gecombineerd probleem te zijn.
De pick-up bleek niet meer 100% te functioneren.
Na deze echter vervangen te hebben bleek er helaas nog meer aan de hand te zijn '(
Bij volle belasting was er nog steeds een "hik", echter kon Edwin vaststellen dat het alleen in de derde versnelling was. Conclusie: 3e versnelling verrot...

Eigenlijk had Edwin geen tijd, maar als ik zelf het blok zou uitbouwen kon hij 't blok tussendoor nog wel "even" openmaken en repareren.

Toen 'ie 't blok open had bleek dat de nokken (niet de tanden) van het tandwiel afgesleten waren waardoor 'ie dus soms een nokje oversloeg. Dat veroorzaakte dus die "hik".

Ook bleek 1 schakelvork een beetje krom te zijn en een tweede was ingesleten.
Alle beschadigde onderdelen zijn vervangen, en alles is gelijk nagekeken. Uit voorzorg heeft 'ie ook gelijk de schakelas vervangen, die was wat ingesleten.

Een paar dagen later kon ik het blok alweer ophalen en heb 'm gelijk ingebouwd. De R6 loopt weer super!



goed dat die weer klaar is al is het ook een poosje geleden :Y

dacht al dat er iets was met de versnellingsbak (yamaha kwaaltje :X )


maar nu kan je weer knallen :W
 
't is alweer even geleden, maar ben jullie nog een oorzaak en oplossing schuldig...

De R6 doet het inmiddels weer prima!

Het bleek een gecombineerd probleem te zijn.
De pick-up bleek niet meer 100% te functioneren.
Na deze echter vervangen te hebben bleek er helaas nog meer aan de hand te zijn '(
Bij volle belasting was er nog steeds een "hik", echter kon Edwin vaststellen dat het alleen in de derde versnelling was. Conclusie: 3e versnelling verrot...

Eigenlijk had Edwin geen tijd, maar als ik zelf het blok zou uitbouwen kon hij 't blok tussendoor nog wel "even" openmaken en repareren.

Toen 'ie 't blok open had bleek dat de nokken (niet de tanden) van het tandwiel afgesleten waren waardoor 'ie dus soms een nokje oversloeg. Dat veroorzaakte dus die "hik".

Ook bleek 1 schakelvork een beetje krom te zijn en een tweede was ingesleten.
Alle beschadigde onderdelen zijn vervangen, en alles is gelijk nagekeken. Uit voorzorg heeft 'ie ook gelijk de schakelas vervangen, die was wat ingesleten.

Een paar dagen later kon ik het blok alweer ophalen en heb 'm gelijk ingebouwd. De R6 loopt weer super!


hehehe.. ruikt erg naar flink misbruik van een r6. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan