Jeroen4300
Die hard MF'er
Beste allemaal,
In mei heb ik een Yamaha R6 uit 2003 gekocht. Fiets geheel standaard met alleen een sport uitlaat erop van het merk Laser (made by jama). Aangezien het een ovalen demper betrof en Jama niet meer bestaat, was het een mission impossible om een passende db-killer te vinden. Aangezien het ding nogal wat herrie produceerde en ik lichtelijk toch wel een beetje bang was ooit "de sigaar" te zijn, heb ik mezelf een Akrapovic slip on cadeau gedaan, met e-keur en db-killer. Ziet er mooi uit dat carbon en ook met db killer best een mooie sound.
En nu we toch met geld aan t smijten zijn, zat ik mezelf eens in te lezen op het effect van een power commander 5. Je kunt voor zo'n ding een complete mapping downloaden die past bij mijn setup. Dan zou het mengsel optimaal zijn, want met een andere uitlaat dan origineel zou het mengsel armer kunnen worden, zo lees ik.
Maar mijn intentie is om met die db killer te rijden, dan zou je toch wat meer tegendruk moeten hebben, waardoor er feitelijk niet zoveel veranderd?
Nu ben ik ook toe aan een ander luchtfilter, en twijfel enorm tussen een originele en een k&n (die volgens zeggen meer lucht doorlaat), daar zou het mengsel ook armer van kunnen worden.
Aangezien een R6 uit 2003 wel injectie heeft, maar geen luchtmassameter weet ik niet zo goed wat ik moet doen. De ecu berekend met de input van de TPS (throttle position sensor) en de MAP (Manifold air pressure) de tijd dat de injectoren open staan. Dus als ik er een high flow luchtfilter inzet én een akra (welliswaar met db killer) op heb zitten, zou theoretisch het mengsel armer kunnen worden, waardoor die power commander 5 een must wordt misschien. En dan een keer af laten stellen op een vermogensbank om het verhaal compleet te maken.
Of misschien dan toch voor het originele luchtfilter gaan en het verder zo laten?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met bovenstaande? Ik hoef niet perse het laatste pk-tje eruit te persen, het gaat mij meer om het behoud en levensduur van de motor.
Ik heb al behoorlijk wat tijd gestoken in het zoeken op dit forum en via google, maar kon niet echt iets vinden waarin een duidelijk antwoord stond.
Mvg,
Jeroen
In mei heb ik een Yamaha R6 uit 2003 gekocht. Fiets geheel standaard met alleen een sport uitlaat erop van het merk Laser (made by jama). Aangezien het een ovalen demper betrof en Jama niet meer bestaat, was het een mission impossible om een passende db-killer te vinden. Aangezien het ding nogal wat herrie produceerde en ik lichtelijk toch wel een beetje bang was ooit "de sigaar" te zijn, heb ik mezelf een Akrapovic slip on cadeau gedaan, met e-keur en db-killer. Ziet er mooi uit dat carbon en ook met db killer best een mooie sound.
En nu we toch met geld aan t smijten zijn, zat ik mezelf eens in te lezen op het effect van een power commander 5. Je kunt voor zo'n ding een complete mapping downloaden die past bij mijn setup. Dan zou het mengsel optimaal zijn, want met een andere uitlaat dan origineel zou het mengsel armer kunnen worden, zo lees ik.
Maar mijn intentie is om met die db killer te rijden, dan zou je toch wat meer tegendruk moeten hebben, waardoor er feitelijk niet zoveel veranderd?
Nu ben ik ook toe aan een ander luchtfilter, en twijfel enorm tussen een originele en een k&n (die volgens zeggen meer lucht doorlaat), daar zou het mengsel ook armer van kunnen worden.
Aangezien een R6 uit 2003 wel injectie heeft, maar geen luchtmassameter weet ik niet zo goed wat ik moet doen. De ecu berekend met de input van de TPS (throttle position sensor) en de MAP (Manifold air pressure) de tijd dat de injectoren open staan. Dus als ik er een high flow luchtfilter inzet én een akra (welliswaar met db killer) op heb zitten, zou theoretisch het mengsel armer kunnen worden, waardoor die power commander 5 een must wordt misschien. En dan een keer af laten stellen op een vermogensbank om het verhaal compleet te maken.
Of misschien dan toch voor het originele luchtfilter gaan en het verder zo laten?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met bovenstaande? Ik hoef niet perse het laatste pk-tje eruit te persen, het gaat mij meer om het behoud en levensduur van de motor.
Ik heb al behoorlijk wat tijd gestoken in het zoeken op dit forum en via google, maar kon niet echt iets vinden waarin een duidelijk antwoord stond.
Mvg,
Jeroen