R6 met Akra slip on, en nu?

Jeroen4300

Die hard MF'er
22 jun 2014
305
0
Eelde
Beste allemaal,

In mei heb ik een Yamaha R6 uit 2003 gekocht. Fiets geheel standaard met alleen een sport uitlaat erop van het merk Laser (made by jama). Aangezien het een ovalen demper betrof en Jama niet meer bestaat, was het een mission impossible om een passende db-killer te vinden. Aangezien het ding nogal wat herrie produceerde en ik lichtelijk toch wel een beetje bang was ooit "de sigaar" te zijn, heb ik mezelf een Akrapovic slip on cadeau gedaan, met e-keur en db-killer. Ziet er mooi uit dat carbon en ook met db killer best een mooie sound.

En nu we toch met geld aan t smijten zijn, zat ik mezelf eens in te lezen op het effect van een power commander 5. Je kunt voor zo'n ding een complete mapping downloaden die past bij mijn setup. Dan zou het mengsel optimaal zijn, want met een andere uitlaat dan origineel zou het mengsel armer kunnen worden, zo lees ik.
Maar mijn intentie is om met die db killer te rijden, dan zou je toch wat meer tegendruk moeten hebben, waardoor er feitelijk niet zoveel veranderd?
Nu ben ik ook toe aan een ander luchtfilter, en twijfel enorm tussen een originele en een k&n (die volgens zeggen meer lucht doorlaat), daar zou het mengsel ook armer van kunnen worden.

Aangezien een R6 uit 2003 wel injectie heeft, maar geen luchtmassameter weet ik niet zo goed wat ik moet doen. De ecu berekend met de input van de TPS (throttle position sensor) en de MAP (Manifold air pressure) de tijd dat de injectoren open staan. Dus als ik er een high flow luchtfilter inzet én een akra (welliswaar met db killer) op heb zitten, zou theoretisch het mengsel armer kunnen worden, waardoor die power commander 5 een must wordt misschien. En dan een keer af laten stellen op een vermogensbank om het verhaal compleet te maken.

Of misschien dan toch voor het originele luchtfilter gaan en het verder zo laten?

Zijn hier mensen die ervaring hebben met bovenstaande? Ik hoef niet perse het laatste pk-tje eruit te persen, het gaat mij meer om het behoud en levensduur van de motor.
Ik heb al behoorlijk wat tijd gestoken in het zoeken op dit forum en via google, maar kon niet echt iets vinden waarin een duidelijk antwoord stond.

Mvg,

Jeroen
 
Mijn mening? Origineel luchtfilter behouden en door een goede tuner een mapping op maat laten maken op de testbank. Eerst trouwens op de bank eens zien hoe hij loopt, misschien loopt hij keurig en heb je niet eens een PC nodig.
 
Laser bestaat nog gewoon....

Er is wat geschoven en gehusseld waardoor het niet meer 'Laser by Jama' is, maar de uitlatenboer Laser is onder de naam Laser Distribution (na het failliet van Laser Exhaust Technology b.v.) nog onder ons *D
 
En daar komen jullie nu pas mee? :o
Heb van alles geprobeerd, oa ook uitlaten-firma's mailtjes gestuurd met typenummers enzo, maar die antwoorden allemaal terug met een bericht, dat het beter is om voor een nieuwe demper te gaan... En ja, ik vermoed, dat ik weet, wat jullie nu gaan zeggen ;)

Anyhow, ik vond zo'n akra ook wel erg mooi, anders had ik voor de helft van dat geld ook wel iets kunnen kopen.

@Speedwobble: Dank je voor de tip, ik neig nu wel meer naar een origineel filter idd. Maar ik dacht dat een ecu niet zonder PCV af te stellen is/was op de dyno. Dan kun je het ding er maar beter vast opzetten toch?
 
Indien je enige modificatie een uitlaatdemper is, kun je eerst eens zien hoe hij hiermee loopt op de bank, voor hetzelfde geld loopt hij keurig en hoeft er niets afgesteld te worden. Moet er wel afgesteld worden dan zul je inderdaad een PC (of soortgelijk apparaatje) moeten plaatsen.

Informeer eens bij een bekende tuner, hier op het forum bijvoorbeeld dhr. Ritzen.
Die heeft er meer kaas van gegeten dan ik.
 
Ik heb even rondgebeld en wat meer advies ingewonnen, alhoewel ik door Speedwobble ook al wel iets wijzer ben geworden. Daarvoor dank ;)

Daarom alles weloverwogen, toch besloten om in 1 keer alles aan te pakken en voor de "duurdere" variant te gaan. Zoals sommigen hier wel zullen weten, heeft een R6 met name in het middengebied een dead spot, en zo'n power commander kan daarin het eea verbeteren.
Dus ik heb een K&N luchtfilter en een PCV besteld en ga in t voorjaar een afspraak maken voor de testbank om een goeie mapping te laten maken.
Bij de PVC komt wel een mapping die voor mijn setup geschikt is, maar als je het echt goed wil doen, zo zegt men tegen mij, even op de testbank zetten 8-)

Onder het motto: We doen het goed, of we doen het niet *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan