R6 of GSX-R600

Harm R

MF veteraan
1 okt 2006
3.388
1
Hallo, ik wil binnenkort mijn eerste motor aanschaffen. mijn keuze is gevallen op een Yamaha R6 of een Suzuki GSX-R 600. mijn vraag aan jullie (ervaren) motorrijders is wat is jullie ervaring met deze motor(en)? en ik weet dat ik een testrit moet maken om te weten welke het lekkerste rijd, maar kunnen jullie mij misschien meer vertellen over jullie ervaringen met een of allebei van deze motoren. dan heb ik het over acceleratie, onderhoudskosten, bochtenwerk enz alle info is welkom.

Alvast bedankt Harm :]
 
Hallo, ik wil binnenkort mijn eerste motor aanschaffen. mijn keuze is gevallen op een Yamaha R6 of een Suzuki GSX-R 600. mijn vraag aan jullie (ervaren) motorrijders is wat is jullie ervaring met deze motor(en)? en ik weet dat ik een testrit moet maken om te weten welke het lekkerste rijd, maar kunnen jullie mij misschien meer vertellen over jullie ervaringen met een of allebei van deze motoren. dan heb ik het over acceleratie, onderhoudskosten, bochtenwerk enz alle info is welkom.

Alvast bedankt Harm :]

trust me, als beginnend motorrijder ga jij echt weinig verschil merken qua bochtengedrag tussen een GSX-R en een R6 hoor :z

waarom koop je niet gewoon welke van de 2 je het mooist vind? das een veel makkelijkere keuze, uiteindelijk koop je zown motor toch met je hart
 
Ik zou zeggen, doe gewoon een proefrit en wat jij lekker vindt rijden die neem je ;) .
 
R6 is qua zithouding wat comfortabeler, gsxr is wat extremer.

Voor het rijden maakt het allemaal niet zo gek veel uit en is het gewoon persoonlijke voorkeur. Accelereren beide prima. Onderhoud maakt ook niet zo gek veel uit en qua verschil in bochtenwerk merk je als dit je eerste motor is al helemaal geen zak omdat beide fietsen zo vreselijk gruwelijk hard een bocht in te gooien zijn dat het toch jaren duurt voordat je zo kunt rijden dat je daar belang aan gaat hechten.

Voor jou: Als je vooral korte stukjes rijdt: Koop wat je mooi vind.. Als je soms wat langere stukken maakt zou ik dat beetje extra comfort van de R6 zelf wel prettig vinden.. oh wacht ik heb een R6.. :Y
 
R6 is qua zithouding wat comfortabeler, gsxr is wat extremer.

Voor het rijden maakt het allemaal niet zo gek veel uit en is het gewoon persoonlijke voorkeur. Accelereren beide prima. Onderhoud maakt ook niet zo gek veel uit en qua verschil in bochtenwerk merk je als dit je eerste motor is al helemaal geen zak omdat beide fietsen zo vreselijk gruwelijk hard een bocht in te gooien zijn dat het toch jaren duurt voordat je zo kunt rijden dat je daar belang aan gaat hechten.

Voor jou: Als je vooral korte stukjes rijdt: Koop wat je mooi vind.. Als je soms wat langere stukken maakt zou ik dat beetje extra comfort van de R6 zelf wel prettig vinden.. oh wacht ik heb een R6.. :Y

Wat is dat voor een onzin? Jaren duren voordat je pas maximaal bochten kan maken??? Ik rij 2 jaar motor nu (55000KM). Begon met een ZXR 750 uit 1989. In het begin was het ff wennen, na half jaartje winter rijden (want ik had 22 september mijn rijbewijs gehaald) begon de zomer, en kon ik eens echt kijken hoe het ging. Stepje aan de grond was geen probleem, en schaamranden had ik niet.
Nu rij ik al een jaar op een ZXR750 uit 1995, en daarop zijn kneedowns geen uitzondering, step lukt ook, en met de MPP 2CT heb ik links achter+voor geen schaamranden, alleen rechts nog een beetje. Maar heb die banden pas 2 weken er op liggen en met het weer van de laatste tijd gaat het dus niet lukken. Wheelies zijn ook geen probleem, en stoppies op z'n tijd zijn ook wel grappig (alhoewel ik liever wheelie, omdat ik met stoppies nog wel eens scheef wil neerkomen en dan is zoeen motor best zwaar :P )

Je hebt echt geen jaren nodig voor een beetje door een bocht te kunnen hoor. En ik merk toch behoorlijk verschil tussen verschillende motoren qua bochtengedrag.

Ervaring doe je snel op, zeker als het je enigste vervoersmiddel is (zoals bij mij).

En voordat je gaat denken dat ik 20x op mijn plaat ben gegaan door 'onervarenheid', ben gelukkig nog nooit gevallen.

Ga rijden op ze allebei, kijk wat je het fijnste vind, en dat moet je kopen.
Een Kawasaki ZX-6R zou je ook eens kunnen proberen, misschien is dat ook wat voor je.
 
Ja hoor..... weer een Rossi.....of nóg beter.......

KANJERRRRR!!!!!!! :z
 
Pff, hij heeft wel gelijk, de ene doet er wat langer over als de ander...

Maatje van me heeft zijn eerste rit op assen gemaakt, en reed gelijk de meeste mensen die al jaren reden snot voor ogen.


En de ander zal in zijn leven nooit een goede tijd neerzetten..


Ieder mens is anders.
 
Dat de één wat extremer zit als de ander weet ik niet. Ik ben 1.90 en voel me prettiger op een GSX-R. Een R6 is geloof ik net wat kleiner dus zit met m'n knieën niet zo lekker. En je zult het denk ik echt niet merken dat de 1 sneller is dan de ander, dat ligt aan jou en niet aan de motor.

Koop wat jij er leuk uit vind zien!

Om je een zetje in de goede richting te geven, 2x een K4 O-)

Foto=AKFXPVIC
 
Ja hoor..... weer een Rossi.....of nóg beter.......

KANJERRRRR!!!!!!! :z
:^
_O- 2 jaar en 55000km ervaring......

Maar ontopic, voor de beginneling die twijfelt tussen een R6 of GSXR600 is er weinig verschil in prestaties. Ga voor de looks of maak op beide een proefrit en kies degene die jou het meest bevalt.
:]
 
Maar ontopic, voor de beginneling die twijfelt tussen een R6 of GSXR600 is er weinig verschil in prestaties. Ga voor de looks of maak op beide een proefrit en kies degene die jou het meest bevalt.
:]

:^

(Al is er natuurlijk maar een de beste....)
 
Wat is dat voor een onzin? Jaren duren voordat je pas maximaal bochten kan maken??? Ik rij 2 jaar motor nu (55000KM). Begon met een ZXR 750 uit 1989. In het begin was het ff wennen, na half jaartje winter rijden (want ik had 22 september mijn rijbewijs gehaald) begon de zomer, en kon ik eens echt kijken hoe het ging. Stepje aan de grond was geen probleem, en schaamranden had ik niet.
Nu rij ik al een jaar op een ZXR750 uit 1995, en daarop zijn kneedowns geen uitzondering, step lukt ook, en met de MPP 2CT heb ik links achter+voor geen schaamranden, alleen rechts nog een beetje. Maar heb die banden pas 2 weken er op liggen en met het weer van de laatste tijd gaat het dus niet lukken. Wheelies zijn ook geen probleem, en stoppies op z'n tijd zijn ook wel grappig (alhoewel ik liever wheelie, omdat ik met stoppies nog wel eens scheef wil neerkomen en dan is zoeen motor best zwaar :P )

Je hebt echt geen jaren nodig voor een beetje door een bocht te kunnen hoor. En ik merk toch behoorlijk verschil tussen verschillende motoren qua bochtengedrag.

Ervaring doe je snel op, zeker als het je enigste vervoersmiddel is (zoals bij mij).

En voordat je gaat denken dat ik 20x op mijn plaat ben gegaan door 'onervarenheid', ben gelukkig nog nooit gevallen.

Ga rijden op ze allebei, kijk wat je het fijnste vind, en dat moet je kopen.
Een Kawasaki ZX-6R zou je ook eens kunnen proberen, misschien is dat ook wat voor je.

onzin? mijn verhaal gaat helemaal niet over kneedowns, wheelies en stoppies, maar over het feit dat je met alle moderne supersporters zo hard de bocht door kan dat je met geen een motor meer tegen de grens aanloopt als je net je rijbewijs haalt.

hey. mooi dat je na 2 jaar al zo kunt rijden. Maar even voor de duidelijkheid.. Omdat je een kneedown kunt maken kun je 'maximaal de bocht om' zoals jij zegt en gebruik je dus zo'n supersport motor tot zijn volle potentie? Goh. Ik denk dat ik me met mijn R6 volgende jaar maar eens in ga schrijven voor de superstock 600. Of misschien koop ik wel een R1 en ga ik voor de wereldtitel SBK. Of nee, toch maar team Camel Yamaha bellen.. Die Rossi is een rukker.. Ik kan ook kneedowns dus ik ben minstens net zo snel. Rossi rijdt soms zelfs met dubbel-dikke kneesliders.. Hebbie dat ooit gezien? Zonder die dingen kan 'ie zijn knie zeker niet aan de grond krijgen.. Mietje man. Lafjes.

Maargoed alle gekheid op een stokje, het verhaal is dus dat als jij een kneedown kunt maken op een kawasaki ZXR750, je dat ook kunt op een ZX6R, Gixxer 600, R6 of CBR600RR. Net zo makkelijk. En aangezien die moderne supersport motoren bij head-to-head circuittesten met ervaren rijders (lees supersport/superstock racers) allemaal binnen een seconde verschil over de streep komen kunnen we denk ik met aan redelijkheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het voor de normale sterveling die net zijn rijbewijs heeft geen drol uitmaakt wat je als eerste fiets koopt omdat je op allemaal prima een kneedown kunt maken. En ook als je het circuit op zou gaan kun je met alle moderne supersport motoren een snel rondje maken.

Ik denk niet ik met mijn R6 op het circuit sneller/langzamer rond ga dan wanneer ik bijvoorbeeld een gsxr, zx6r of cbr600 had gekocht ipv die R6. Je ziet ook alle merken op het circuit. Als de gixxer daadwerkelijk veel en veel sneller de bocht door kon zouden ze/we allemaal wel op gixxers rijden. Het is voornamelijk persoonlijke smaak en ja, misschien dat inderdaad Rossi op een suzuki sneller rond kan dan op een yamaha (of omgekeerd), maar dat wil niet zeggen dat een normale steveling op een suzuki sneller rondgaat dan op een yamaha (of omgekeerd!).

Mag je mij het verschil uit gaan leggen tussen het bochtengedrag van een R6 en een Gixxer als ze beide naar je eigen persoonlijke wensen zijn afgesteld. Tuurlijk een willekeurige R6 en een willekeurige gixxer.. met andere banden en andere vering afstelling.. jah he he.. dat snap ik ook. Dan kan ik net zo goed twee R6'en naast elkaar zetten en dan merk je ook een zeer groot verschil qua bochtengedrag.

En op de weg maakt het al helemaal niet uit. zoals gezegd een kneedown een wheelie en een stoppie kunnen ze allemaal prima.

Oh en voor wheelies en stoppies maakt het ook echt niet uit :P (al begreep ik dat de echte stuntrijders een voorkeur hebben voor Honda's omdat die kennelijk degelijker zijn bij echt 'misbruik')

(Al is er natuurlijk maar een de beste....)
Precies. Dat zeg ik toch.. de R6 ;) Blij dat je het met me eens bent :Y
 
Laatst bewerkt:
ik rij nu welgeteld 20 maanden op een moto en heb rond de 40.000km ,
en ik vind de gevaar als beginner is,

de eerste 1.000km, hebt een niuewe moto, en geen ervaring en is in rodage,
Hier is nog geen gevaar!

tussen de 1.000km en de 1.500km, is ze neet uit rodage iedereen verteeld u dat nu het moment is om u motor is goed open te gooien zodat u motor niet te laam woord, ge begient uw moto wat better dus ge durft ook wat meer, maar de eervaring is niet altijd genoeg !
Hier woord het wel wat gevarlijker!

maar ik vind dat het echt gevaar tussen de 1.500km en de 2.000km, uw moto is niet meet zo niuw meer, de rijder DENKT dat hij de nodige eervaring heeft, de rijder ga haarder en haarder willen beginnen gaan terwel hij nog niet beseeft hoe sneel dat hij wel rijd, ga knie willen leggen, in het koort die ga willen rijden zoals een ervaren motorijder!!!
Hier is groots gevaar!

na de 2.000 km weet je al wat voor power uw moto heeft, beseft de rijder dat het toch wat langer duurt voor dat hij de NODIGE ervaring heeft opgedaan en gaat hij rustiger beginnen rijden! dan is al wat mindder gevaarlijk, Maar laat de motorijder met 2.000km in een groepje rijden met vrinden die wat meer ervaring hebben dan woord het terug groot gevaar, hij gaat willen volgen!!!

mijn raad voor iedere beginnen, neem u tijd, eerst kruipen dan wandelen en dan pas lopen!!!! en prober ni gevordigde te volgen, rijd de groep te sneel neem dan u eigen tempo, ze zullen liever wachten dan de ambulance belen!!
 
Naar mijn idee is een r6 extremer qua zit dan de gsx-r. Bij de r6 zit je er meer "op" en bij de Gsx-r er meer "in". Verder weinig verschil en prachtige stoeifietsen.

Bij gebrek aan andere foto's........mijn k6

full
 

Je hebt alleen lang nodig blijkbaar om te realiseren dat je wel de truukjes kan maar dat echt rijden en anticiperen en weten wat je moet doen in noodsituatie toch wel wat meer vergt als je knie aan de grond duwen.


TS : Het licht aan de bouwjaren, de eerste R6's waren pittiger als de gixxers (moet ik als soes fanaat toegeven ;) )

Later echter zijn dingen wel veranderd enigzins.

Ga proefrijden en kijk waar je het comfortabelste op zit en welke je het mooiste vind!

 
Ligt inderdaad aan het jaartal.
Als je de nieuwe R6 (2006)bij een troep motoren, zware choppers en toermachines ziet staan, lijkt het net een 125cc fiets. Ook is ie beter voor op het circuit dan voor op de weg (hoogtoeriger dan de soes)
 
Dat de één wat extremer zit als de ander weet ik niet. Ik ben 1.90 en voel me prettiger op een GSX-R. Een R6 is geloof ik net wat kleiner dus zit met m'n knieën niet zo lekker. En je zult het denk ik echt niet merken dat de 1 sneller is dan de ander, dat ligt aan jou en niet aan de motor.

Koop wat jij er leuk uit vind zien!

Om je een zetje in de goede richting te geven, 2x een K4 O-)

(Afbeelding)
\

Dit zithouding van de gixxer is wat extremer dan die van een r6. Dat komt omdat de clipons bij een r6 boven de kroonplaat zitten en bij een gixxer er onder. 't is wat relaxter, maar stuurt net zo goed, misschien zelfs ietsje makkelijker.
 
Ja hoor..... weer een Rossi.....of nóg beter.......

KANJERRRRR!!!!!!! :z

Sukkel, ik zeg helemaal niet dat ik een rossi ben of whatever, ik zeg alleen dat het onzin is dat je het verschil tussen bochtengedrag van motor niet kan voelen, en dat het onzin is dat je je steps pas naar paar jaar aan de grond rijd. Maximaal door de bocht is (vind ik) step aan de grond. Want platter kan je gewoonweg niet zonder aanpassingen aan de motor. Pff... gefrustreerd ofzow?? Damn. Ik geef alleen mijn mening, sorry hoor dat jij zoeen gefrustreerd mannetje bent dat het je niet lukt ofzow, grow up.
 
:^
_O- 2 jaar en 55000km ervaring......

Is dat zo grappig??? De meeste mensen rijden niet zoveel, ik rij iedere dag met de motor, ik heb namelijk geen autorijbewijs. Dus ik snap niet wat er zo grappig aan is???

Mijn eerste ZXR 750 uit 1989 had ik gekocht met 79000 op de klok, en die had daarna 104000 op de klok.

Toen de ZXR 750 uit 1995 gekocht met 40000 op de klok, onderhand 57200 op de klok. En heb nog een Honda XR 250 waar ik ook +/- 10000KM op gereden heb.

Owjah dat is net iets minder dan 55000KM, sorry dat ik er een paar duizend kilometer naast zat, pff...
 
onzin? mijn verhaal gaat helemaal niet over kneedowns, wheelies en stoppies, maar over het feit dat je met alle moderne supersporters zo hard de bocht door kan dat je met geen een motor meer tegen de grens aanloopt als je net je rijbewijs haalt.

Dat je niet keihard door de bochten gaat als je net je rijbewijs hebt is ook zo, en dat kneedowns niks te maken heeft met maximaal door een bocht, is ook zo.

Maar met maximaal bedoel ik steps aan de grond, of geen schaamrandjes meer voor + achter. Harder kan je gewoonweg niet zonder aanpassingen aan de motor. Ik weet ook wel dat iemand die net begint met rijden dat niet lukt, maar ik zeg alleen dat het onzin is dat het jaren duurd voordat je eens met je stepje de grond zal tikken, of verschil zal voelen tussen motoren. Iedere motor rijd anders, en dat voel je (okay niet als je net begint, maar na een jaartje rijden voel jij echt wel verschil als jij op een andere motor stapt).

hey. mooi dat je na 2 jaar al zo kunt rijden. Maar even voor de duidelijkheid.. Omdat je een kneedown kunt maken kun je 'maximaal de bocht om' zoals jij zegt en gebruik je dus zo'n supersport motor tot zijn volle potentie? Goh. Ik denk dat ik me met mijn R6 volgende jaar maar eens in ga schrijven voor de superstock 600. Of misschien koop ik wel een R1 en ga ik voor de wereldtitel SBK. Of nee, toch maar team Camel Yamaha bellen.. Die Rossi is een rukker.. Ik kan ook kneedowns dus ik ben minstens net zo snel. Rossi rijdt soms zelfs met dubbel-dikke kneesliders.. Hebbie dat ooit gezien? Zonder die dingen kan 'ie zijn knie zeker niet aan de grond krijgen.. Mietje man. Lafjes.

Nogmaals lees wat ik hierboven gezegd heb. Heb je mij ERGENS dan ook maar zien zeggen dat ik de snelste ben, sneller dan rossi, en niemand mij bijhoud? Ik zeg alleen dat het onzin is dat je er jaren over doet voordat je met een straatmotor de steps aan de grond rijd. Heb ik ergens verteld dat ik de beste ben of wat dan ook? Nee want dat ben ik ook totaal niet maar dat maken gefrustreerde mensen als jij er van.

Maargoed alle gekheid op een stokje, het verhaal is dus dat als jij een kneedown kunt maken op een kawasaki ZXR750, je dat ook kunt op een ZX6R, Gixxer 600, R6 of CBR600RR. Net zo makkelijk. En aangezien die moderne supersport motoren bij head-to-head circuittesten met ervaren rijders (lees supersport/superstock racers) allemaal binnen een seconde verschil over de streep komen kunnen we denk ik met aan redelijkheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het voor de normale sterveling die net zijn rijbewijs heeft geen drol uitmaakt wat je als eerste fiets koopt omdat je op allemaal prima een kneedown kunt maken. En ook als je het circuit op zou gaan kun je met alle moderne supersport motoren een snel rondje maken.

Nogmaals, het klopt als je zegt dat een beginnende rijder het niet zal merken, maar je koopt een fiets voor langer dan een half jaar en dan kunnen je toch wat dingen gaan irriteren. Ik denk niet dat je zoeen dure fiets koopt voor een half jaartje en dan toch te bedenken dat hij niet zo rijd als je verwacht.

Ik denk niet ik met mijn R6 op het circuit sneller/langzamer rond ga dan wanneer ik bijvoorbeeld een gsxr, zx6r of cbr600 had gekocht ipv die R6. Je ziet ook alle merken op het circuit. Als de gixxer daadwerkelijk veel en veel sneller de bocht door kon zouden ze/we allemaal wel op gixxers rijden. Het is voornamelijk persoonlijke smaak en ja, misschien dat inderdaad Rossi op een suzuki sneller rond kan dan op een yamaha (of omgekeerd), maar dat wil niet zeggen dat een normale steveling op een suzuki sneller rondgaat dan op een yamaha (of omgekeerd!).

Alweer hetzelfde verhaaltje, een beginneling zal het niet merken, maar persoonlijke voorkeur is het altijd. Al is het maar met de soepelheid van het blok, of juist de agressie van het blok, en weggedrag is ook anders. Nee het zal er niet langzamer van worden, maar anders wilt niet zeggen slechter. Maar kan wel een persoon slechter liggen.

Mag je mij het verschil uit gaan leggen tussen het bochtengedrag van een R6 en een Gixxer als ze beide naar je eigen persoonlijke wensen zijn afgesteld. Tuurlijk een willekeurige R6 en een willekeurige gixxer.. met andere banden en andere vering afstelling.. jah he he.. dat snap ik ook. Dan kan ik net zo goed twee R6'en naast elkaar zetten en dan merk je ook een zeer groot verschil qua bochtengedrag.

We hebben het hier toch over standaard fietsen? Anders hebben we elkaar verkeerd begrepen. Iemand die net zijn motor koopt gaat niet lopen kloten aan de vering denk ik toch he?

En op de weg maakt het al helemaal niet uit. zoals gezegd een kneedown een wheelie en een stoppie kunnen ze allemaal prima.

Zoals gezegd ben ik het daar dus ook volledig mee eens, maar de een doet het net wat anders als de ander. Daarom zou ik niet voor kleur kiezen maar puur voor het rijgedrag.

Oh en voor wheelies en stoppies maakt het ook echt niet uit :P (al begreep ik dat de echte stuntrijders een voorkeur hebben voor Honda's omdat die kennelijk degelijker zijn bij echt 'misbruik')
Klopt, wheelies+stoppies kan je zowat op iedere motor, maar ook het karakter van het blok telt mee bij het rijden, en het verschil in standaard vering etc.
Dat merk je, en dat kan de doorslag geven. Niet alleen de kleur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan