R6 of R1

gerco1985

Rookie
3 jul 2010
2
0
Ommen
Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe motor, maar ik twijfel nog een beetje. Ik heb nu zelf 2 jaar een kawasaki zxr 400 (eerste motor) met het idee dat dit een goede beginnersmotor was. Tijdens motorvakanties merk ik gewoon dat ik veel snelheid te kort kom. De andere jongens rijden op fireblades en durven sowieso al meer in de bochten dan mij, maar ik merk bij het uitkomen van een bocht dat ik ze gewoon niet kan bij komen.

Ik was van plan om voor een R6 te gaan, maar ik vind de look van een R1 geweldig, alleen hoor ik van iedereen dat het een kannon is en dat het ding alleen maar wil gaan.

hebben jullie nog tips?? of is een fireblade 900 RR een goede oplossing? Ik vind het belangrijkste dat ik er voor meerdere jaren plezier aan heb en niet dat ik over een jaar alweer een stap vooruit wil..
 
Test van lang geleden, professionele rijders op de Sachsenring.

1. Ducati 996R 1:35:64
2. Suzuki GSX-R1000 1:36:21
3. Honda CBR 900RR 1:36:83
4. Yamaha YZF-R6 1:37:20
5. Ducati 748R 1:37:28
6. MV Agusta F4S 1:37:30
7. Aprilia RSV Mille 1:37:34
8. Suzuki GSX-R600 1:37:50
9. Triumph Daytona 1:37:56
10. Kawasaki ZX-9R 1:37:62
11. Yamaha YZF-R1 1:37:73

Het is op de openbare weg vooral het koppel wat fijn is van een 1000.
Schakellui rijden, maar of je daarom een ss'er koopt?

Stap terug, of vooruit, uitgekeken etc geloof ik niet in.
Wellicht dat je het zat wordt om naar de 10.000tpm te hengelen op een R6, om vervolgens een R1 te kopen. Die dan weer een vis op het droge is in NL.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe motor, maar ik twijfel nog een beetje. Ik heb nu zelf 2 jaar een kawasaki zxr 400 (eerste motor) met het idee dat dit een goede beginnersmotor was. Tijdens motorvakanties merk ik gewoon dat ik veel snelheid te kort kom. De andere jongens rijden op fireblades en durven sowieso al meer in de bochten dan mij, maar ik merk bij het uitkomen van een bocht dat ik ze gewoon niet kan bij komen.

Ik was van plan om voor een R6 te gaan, maar ik vind de look van een R1 geweldig, alleen hoor ik van iedereen dat het een kannon is en dat het ding alleen maar wil gaan.

hebben jullie nog tips?? of is een fireblade 900 RR een goede oplossing? Ik vind het belangrijkste dat ik er voor meerdere jaren plezier aan heb en niet dat ik over een jaar alweer een stap vooruit wil..
Ik denk dat de stap van 60pk naar 120pk (R6) al groot zat is en het zou me niet verbazen als je de eerste tijd langzamer door de bocht zult gaan omdat de gasreactie zo heftig is en je dus maar rustig aan doet. Met een R6 zul je je de komende jaren niet hoeven te vervelen.
Aan de andere kant moet je een motor ook mooi vinden, het blijft tenslotte een hobby. En als je een Blade wil bijhouden op het rechte stuk, heb je sowieso die R1 nodig. Maar als iemand al sneller de bocht ingaat, maak jij dat nooit meer goed bij het uitkomen van die bocht.
 
Tot ongeveer de 180 km/h doet een R6 (of iedere andere 600cc) niet echt onder voor een R1 (of een andere 1000cc). Wellicht boekt ie een paar meter in maar vooruit das geen ramp, die moet je in een bocht wel weer terug kunnen pakken. Boven de 200 gaat een R1 echt grote stappen maken t.o.v. de R6.

Zoals al gezegd, een R6 moet je op toeren houden want deze draait het liefst 10.000+ rpm terwijl je de R1 wat luier kan rijden.

Zelf heb ik op beide gereden en blijf voor de fun factor op het circuit voorlopig nog bij de R6, al past een R1 qua formaat veel beter bij me. Mocht ik echter weer op de weg gaan rijden met een sport motor, dan zou ik voor de R1 gaan omdat deze wat meer koppel heeft en je daarom niet altijd de motor tot het naadje hoeft uit te persen.

EDIT: Wellicht ook handig om te weten naar welk bouwjaar je kijkt. Er zitten grote verschillen tussen:

R6: 99 - 02, 03 - 05, 06 - 07, 08 - 10
R1: 98 - 02, 03, 04 - 06, 06 - 08, 09 - 10
 
Laatst bewerkt:
:^

Met als aanvulling: Als je er mee op vakantie wil gaan naar bijv. de duitse Eifel/het Sauërland dan is een "simpele" R6 óók veel beter handelbaar dan een R1 in de korte bochten (én die heb je daar érg veel }) ) .
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor al jullie reacties en adviezen. Ik denk dat ik hieruit wel een conclusie kan trekken en dat de R6 wel de beste keuze zou zijn.

Tijdens de vakanties rij ik idd in de duitse eifel en in het sauerland.

Ik zoek een motor uit het bouwjaar 2003, aangezien dat nog in mijn budget valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan