R6 Slecht stationair

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xeor

MF'er
21 jul 2009
78
0
Roosendaal
Hoi mede mfers.

Ik zit met een probleem dat zomaar ineens uit het niets op kwam -O- . Ik startte de motor en ineens deed de motor raar lopen tijdens stationair draaien. De toerenteller schommelt een beetje naar beneden en naar boven, lijkt net of er een beetje gas gegeven word en dan weer niet. Ik heb er verder nog niks aan gedaan omdat ik geen flauw idee heb wat het zou kunnen zijn. Heb er verder ook niet veel verstand van vandaar mijn vraag aan jullie :)

Groetjes

Edit: Dit is als hij koud is maar ook als hij op temp is. Als ik hem constant houd op bijvoorbeeld 4000 touren blijft hij gewoon netjes daar hangen
 
Laatst bewerkt:
Kapjes lijkt me sterk deze zijn vrijwel nieuw.. Ik zal eerst even de gasklepsensor nakijken. mocht dit het niet zijn ga ik verder met die kapjes.. Thnx voor reactie :)

Het zou ook kunnen liggen aan een bougieKAPJE; kijken/meten zelden zinvol, blijven omwisselen met 1 nieuw vers kapje schiet beter op.

Maar een rottig kapje werkt meestal andersom, bij beginnend bederf vooral sputteren of wegvallen bij oplopend toerental.
 
Ik denk eerlijk gezegd niet zo zeer dat het aan je TPS zal liggen, volgensmij geeft deze de genoemde problemen vanaf bouwjaar 2003, met injectie dus. (Genoemde probleem heb ik zelf ook gehad) Omdat die TPS oa de injectie aanstuurt.
Volgensmij doet die TPS verder niets met je carbs, misschien wel iets met de voorontsteking of dergelijke, maar je carbs worden niet elektronisch gestuurd.
(Maar goed, een tikje met een schroevendraaier tijdens het slechte lopen, of aan uit zetten, doet het probleem in geval van een rotte TPS tijdelijk oplossen) Dus kun je ffies uitproberen.

Ik zou eerst eens op valse lucht controleren (spuitbusje), daarna eens alle bougies bekijken, letten op kleur etc en eventueel vervangen. Nogsteeds geen verbetering, dan je carbs eens goed schoon maken en synchroon (laten) stellen.


Owja, misschien een domme opmerking, maar je weet het nooit, maar staat die niet gewoon te laag stationair, dan wilt die ook nogwel eens beetje wisselend gaan lopen?

Iig veel succes! :W
 
haha nee hij staat niet te laag stationair had ik al geprobeerd.. Was het dat maar -O-
Dan zal ik straks eerst eens proberen om een tikje op de TPS te geven.
Dan zal ik alle bougies er eens uit halen. (koffiebruin moeten ze zijn toch?)

Wat betreft controleren op valse lucht.. Moet ik dan gewoon deo rondom de inlaatrubbers spuiten? en wat moet ik dan zien dat er deo naar binnen schiet ofzo?


Ik denk eerlijk gezegd niet zo zeer dat het aan je TPS zal liggen, volgensmij geeft deze de genoemde problemen vanaf bouwjaar 2003, met injectie dus. (Genoemde probleem heb ik zelf ook gehad) Omdat die TPS oa de injectie aanstuurt.
Volgensmij doet die TPS verder niets met je carbs, misschien wel iets met de voorontsteking of dergelijke, maar je carbs worden niet elektronisch gestuurd.
(Maar goed, een tikje met een schroevendraaier tijdens het slechte lopen, of aan uit zetten, doet het probleem in geval van een rotte TPS tijdelijk oplossen) Dus kun je ffies uitproberen.

Ik zou eerst eens op valse lucht controleren (spuitbusje), daarna eens alle bougies bekijken, letten op kleur etc en eventueel vervangen. Nogsteeds geen verbetering, dan je carbs eens goed schoon maken en synchroon (laten) stellen.


Owja, misschien een domme opmerking, maar je weet het nooit, maar staat die niet gewoon te laag stationair, dan wilt die ook nogwel eens beetje wisselend gaan lopen?

Iig veel succes! :W
 
Koffiebruin ja, maar ik zou vooral even kijken naar kleurverschillen tussen de bougies.

Wat betreft de valse lucht. Je spuit met een ontvlambaar goedje (deo, remreiniger etc) op je inlaatrubbers terwijl je motor draait. Zorg ervoor dat er niets van de nevel via het normale traject binnen komt, direct via je luchtfilter of via de 'aanzuig' openingen, dus misschien moet je e.e.a. ffies afschermen.

Wanneer je toerental dan even verschiet op het moment van het spuiten, weet je dus dat er wat van je ontvlambare goedje in je cilinders is gekomen, en dat er ergens, waarschijnlijk je rubbers, niet goed afsluit.
Suc6!

haha nee hij staat niet te laag stationair had ik al geprobeerd.. Was het dat maar -O-
Dan zal ik straks eerst eens proberen om een tikje op de TPS te geven.
Dan zal ik alle bougies er eens uit halen. (koffiebruin moeten ze zijn toch?)

Wat betreft controleren op valse lucht.. Moet ik dan gewoon deo rondom de inlaatrubbers spuiten? en wat moet ik dan zien dat er deo naar binnen schiet ofzo?
 
Jaa zal ik doen als hij uiteindelijk gemaakt is.
Heb gisteren geen tijd gehad om hem weg te brengen, vandaag en morgen zijn ze helaas gesloten.. :(
Hopelijk heb ik volgende week ergens tijd om hem weg te brengen
 
Ben vandaag langs de monteur geweest, ik wilde toch eerst zelf even nieuwe bougies erin zetten. Deze waren helaas niet op vooraad :-(. Maar bij controle van de oude bougies waren deze niet de gewenste koffiekleur bruin maar meer (pik)zwart. Enig idee waar dit aan kan liggen (qua afstelling misschien -O- ). Morgen ga ik weer langs de monteur om toch maar definitief een afpraak te maken. Ik houd jullie op de hoogte

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Motor staat sinds gisteren bij de dealer. Waarschijnlijk istie vandaag klaar anders word het dindsdag, omdat ze op maandag gesloten zijn. Dus het antwoord voor mijn probleem zal ik dan ook gelijk even posten zoals Martinus vroeg.
 
@ martinus

Heb vandaag de monteur gebeld en het probleem is opgelost.
HEEL RAAR DIT: op 1 of andere manier waren de klemmen/schroeven (weet niet waarmee) van de carbs losgekomen, dus hing de carb er als het ware los op als ik het allemaal goed begreep.
Verder synchronisatie laten uitvoeren + afstellen en nieuwe luchtfilter.
Vind het raar dat dit zo ineens kan komen, maargoed het is opgelost daar ben ik blij mee.

Groeten
 
erg vreemd, als er nu 1 klem los zou zitten maar alle 4.
vast vergeten aan te draaien
het is gewoon valse lucht wat er aan de hand was.
dit had je dus zelf ook kunnen vinden door wat spray rond de inlaatrubbers te spuiten.
 
@ bananeman: Vond het inderdaad ook raar dat er 4 los zaten.
Maar goed de synchronisatie was ook verlopen is dit ook gelijk gedaan.

Volgende keer toch maar even sprayen ronde inlaatrubbers dan (mocht het nog een keer voorkomen).

Wat mij betreft mag hier een slotje op aangezien het probleem verholpen is.

Bedankt voor alle reacties :)
 
@ martinus

Heb vandaag de monteur gebeld en het probleem is opgelost.
HEEL RAAR DIT: op 1 of andere manier waren de klemmen/schroeven (weet niet waarmee) van de carbs losgekomen, dus hing de carb er als het ware los op als ik het allemaal goed begreep.
Verder synchronisatie laten uitvoeren + afstellen en nieuwe luchtfilter.
Vind het raar dat dit zo ineens kan komen, maargoed het is opgelost daar ben ik blij mee.

Groeten

Hey bedankt voor de terugkoppeling joh!

Gelukkig viel het allemaal mee dus....

Grt Martinus..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan