R6 Slecht stationair

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xeor

MF'er
21 jul 2009
78
0
Roosendaal
Hoi mede mfers.

Ik zit met een probleem dat zomaar ineens uit het niets op kwam -O- . Ik startte de motor en ineens deed de motor raar lopen tijdens stationair draaien. De toerenteller schommelt een beetje naar beneden en naar boven, lijkt net of er een beetje gas gegeven word en dan weer niet. Ik heb er verder nog niks aan gedaan omdat ik geen flauw idee heb wat het zou kunnen zijn. Heb er verder ook niet veel verstand van vandaar mijn vraag aan jullie :)

Groetjes

Edit: Dit is als hij koud is maar ook als hij op temp is. Als ik hem constant houd op bijvoorbeeld 4000 touren blijft hij gewoon netjes daar hangen
 
Laatst bewerkt:
Van welk bouwjaar is hij?

Ik heb het gehad met eentje uit 2004, TPS sensor defect ( gasklepsensor )

Die liep ineens niet meer stationair meer met een warme motor, zette je hem van kontakt en starte je weer was het even over...

Goodluck!
 
nou, ik heb hetzelfde gehad met mijn r6, klein probleem, was in half uurtje opgelost. mischien dat iemand me hier even kan aanvullen, want weet niet precies hoe het genoemd werd, maar een vaccuum dat niet gelijk was op alle 4 de cilinders, en dat moest afgesteld worden. daarna liep die weer soepel
 
Voor zover ik weet is dat dan toch Synchroniseren. Volgens mij heeft dat met vacuum te maken.. Weet het in ieder geval niet zeker.. Kan iemand aanvulling geven op Paul :)

Gr

nou, ik heb hetzelfde gehad met mijn r6, klein probleem, was in half uurtje opgelost. mischien dat iemand me hier even kan aanvullen, want weet niet precies hoe het genoemd werd, maar een vaccuum dat niet gelijk was op alle 4 de cilinders, en dat moest afgesteld worden. daarna liep die weer soepel
 
synchroniseren is niets anders dan zorgen alle gaskleppen evenveel gasgeven.
en hoever de gasklep open staat meet je door de onderdruk te meten tussen de inlaatklep en gasklep.

maar het lijkt mij niet een geval van synchroniseren, omdat TS aangeeft dat het ineens is begonnen.
het verlopen van de synchronistatie gaat heel geleidelijk.
 
Laatst bewerkt:
even voor mijn duidelijkheid, we hebben het dan over uitlaat gassen? en zo ja, meet je dan hoeveel gas er in gaat (lucht / benzine mengsel) en hoevel er it gaat, en wat het verschil daar tussen is? of begrijp ik het verkeerd?

zou het kunnen dat er een vuiltje langs zijn luchtfilter heen is gekomen en dat vast is komen zitten ergens dan?
 
als je het over synchroniseren hebt, begrijp je het verkeerd.
aan de uitlaatkant meet je het CO om te kunnen vaststellen hoe rijk het mengsel is.
aan de inlaatkant meet je alleen onderdruk.(zie mijn eerdere post)
beide metingen worden apart gedaan.
 
Emmm nu snap ik er even niks meer van... Wat moet ik nou eigenlijk doen dan.. Of waar kan ik het beste naar kijken :P

(Sorry voor mijn gebrek aan kennis)
Edit: ik ga slapen nu :W Lees morgen verder in dit topic..

alvast bedankt iedereen voor het reageren hopelijk is het z.s.m opgelost
 
Laatst bewerkt:
als je het over synchroniseren hebt, begrijp je het verkeerd.
aan de uitlaatkant meet je het CO om te kunnen vaststellen hoe rijk het mengsel is.
aan de inlaatkant meet je alleen onderdruk.(zie mijn eerdere post)
beide metingen worden apart gedaan.


waarvoor meet je die onderdruk dan? meten hoe rijk het mengsel staat snap ik dan, want dan kun je daaraan afstellen hoeveel benzine / lucht er gemengd word.
 
die onderdruk tussen inlaatklep en de gasklep is een indicatie hoever de gasklep open staat.
door dit te vergelijken met de andere gaskleppen, kun je ze allemaal zodanig afstellen dat iedere cilinder even hard werkt en de motor het soepelst en meeste vermogen levert.

dit proces heet carburateurs synchroniseren.
 
Laatst bewerkt:
@bananeman100: Moet ik dan mijn carbs synchronisren of moet ik het dan toch bij de gasklepsensor of dat het vacuum niet gelijk is op alle 4 cilinder houden?

Iemand anders nog enige suggesties?
 
Hmm zit wat in.. En wat denk je ervan wat andere mij vertelde..

-Plotseling ingeslagen bougie
-Dat hij ergens valse lucht aanzuigt



je vraagt nogal wat, ik heb er zelf ook niet zo veel ervaring mee met een geval als dit.

bougie en valse lucht lijkt mij niet, alhoewel een op en neergaand toerental wel kan worden veroorzaakt door valse lucht.
maar waarom geloof ik daar niet in, omdat je aangeeft dat het plotseling is begonnen.
en ook nog is de TPS sensor is bij meerdere R6 hier op het forum de schuldige gebleken van niet of slecht stationair lopen.
maar bougie en valse lucht zijn beide eenvoudig zelf te controleren.

bougie kun je er zelf ook wel uitdraaien en vervangen, en valse lucht spoor je op door een deodorant rond de inlaatrubbers te spuiten.
en ook de TPS sensor is redelijk eenvoudig door te meten.
dus zorg dat je een werkplaatshandboek in handen krijgt en haal een multimeter en ga aan de slag.
of je brengt de motor naar de dealer.
 
Laatst bewerkt:
@bananeman100..

Dan ga ik als eerst maar eens aan de slag met die TPS Sensor.. Heb wel een digitaal werkplaatshandboek moet ik straks als ik thuis ben even opzoeken waar die sensor zit. Een multimeter heb ik thuis wel.

Deo rond de inlaatrubbers :O is dit niet slecht voor je rubbers dan met deo
 
ik gebruik zelf eigenlijk altijd remmenreiniger, daarvan zegt iedereen dat het vreselijk slecht is voor de inlaat rubbers.
nooit wat van gemerkt.
dus ik dacht laat ik dan maar wat anders voorstellen.
maar het kan allebei.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet weten.
Zou eerder voor remmenreiniger pakken als deo, maar goed even nog terugkomend op de TPS sensor!
Ik wil de contacten daarvan gaan inspuiten met contactspray dan en eventueel de sensor schoonmaken.
Kan ik dit allemaal zomaar los trekken en later weer terug aansluiten?
Wil het toch een beetje zelf proberen voordat ik hem naar de dealer breng :)
 
Laatst bewerkt:
Het zou ook kunnen liggen aan een bougieKAPJE; kijken/meten zelden zinvol, blijven omwisselen met 1 nieuw vers kapje schiet beter op.

Maar een rottig kapje werkt meestal andersom, bij beginnend bederf vooral sputteren of wegvallen bij oplopend toerental.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan