R6 vs R6

Target

MF veteraan
30 jan 2003
5.637
0
Turnhout
of wat voor gelijke motoren dan ook.

Ik dacht altijd dat mijn motor veel trager was dan die van R(kurt)6
Verleden week eens van motor gewissel, samen getankt, en op de snelweg of was het scheldelaan ff getest

120km/u in 6de => gas open en hij reed mooi bij me vandaan op mijn fiets.
Dus is de motor niet trager dan die van hem. Ening verschil 10kg lichaams gewicht.

Dat weegt dus zwaar door op een 600CC
hij heeft ook een lichtere vervangdemper, dat scheelt ook ietsje in oppakken denk ik

test 2
beiden op de eigen motor in 4de => gas open en..........nou moe die verdween gewoon uit het zicht?

Frustrerend dat je identieke motoren hebt en dat je dan door dat beetje extra gewicht niet kunt bij benen.

Nog iemand met die ervaring?

Zie je dat verschil ook bij de liter motoren?
 
Ja zelfde verhaal bij mij en Maarten, beiden VFR800. Ik weeg zo'n 80, hij "ietsje" zwaarder, ik rijd zo bij hem weg als we in dezelfde versnelling accelereren. Op top win ik het ook, dankzij mijn leren pak tegen zijn textielen pak.
 
Maarre naast het gewicht is het natuurlijk ook zo dat niet iedere motor van hetzelfde type de "precieze" blue-print is.... sommige blokken zijn nu eenmaal sneller als een andere...
 
Maarre naast het gewicht is het natuurlijk ook zo dat niet iedere motor van hetzelfde type de "precieze" blue-print is.... sommige blokken zijn nu eenmaal sneller als een andere...


Klopt, maar in dit geval accelereerde kurt sneller weg met de "trage" moto, dus dat gaat hier niet op :)

Dat wordt diëten 8-)
 
Klopt, maar in dit geval accelereerde kurt sneller weg met de "trage" moto, dus dat gaat hier niet op :)

Dat wordt diëten 8-)
Dat diëten gaat niet op, ik ben aan het fitnessen ( eigenlijk meer power trainen) dus moet ik kurt gewoon vol koekjes steken en zo als hij op bezoek komt.
AHA nu weet ik waarom mevrouw van kurt altijd koekjes en dergelijke op tafel zet.

Denk eerder aan een TFI box of een pc om het probleem af te vlakken ;)
 
Bij de wedstrijden zie ik het in de praktijk, en hoor het regelmatig.
Ik ben +- 65 kilo en ben ik staat om later te remmen voor een bocht en qua acceleratie houd ik een heleboel getunede bij of achter me.
Het zal niet alleen gewicht zijn wat scheelt maar het helpt wel ;)
Oschersleben met m'n bijna standaard R6 : 8ste en 12de tussen de getunede Ten Kate Honda's en Roelofs Yamaha's.
Dus....
 
Ik zou zeggen herhaal de test nog eens. Alleen dan kurt met een rugzak van 10 kilo bij zich :)
Dan kan je een nog betere vergelijking trekken.
 
Hmm, volgende keer gaan rijden
- zonder uitlaat
- kappen eraf
- standaard/bok eraf
- tank op 1 litertje
etc.

Dat scheelt wel, hoeveel waren jullie benzinetanks??
 
Ening verschil 10kg lichaams gewicht.

Dat weegt dus zwaar door op een 600CC
Als we effe heel simplistisch doen en lagere school fysica toepassen:
als jij er 80 weegt en je vriend 70, zal jouw versnelling slechts 87.5% van de zijne zijn. F = m * a, bij gelijke F (gelijke fiets) is je versnelling dus omgekeerd evenredig met je gewicht. Als jullie beide nog minder wegen, heb je pech, want dan wordt het verschil groter.
Dan zijn dingen die zeker meetellen, waarom zouden ze in de motorsport anders zo kijken op het gewicht (zelfs met honderden grammen).
 
Als we effe heel simplistisch doen en lagere school fysica toepassen:
als jij er 80 weegt en je vriend 70, zal jouw versnelling slechts 87.5% van de zijne zijn. F = m * a, bij gelijke F (gelijke fiets) is je versnelling dus omgekeerd evenredig met je gewicht. Als jullie beide nog minder wegen, heb je pech, want dan wordt het verschil groter.
Dan zijn dingen die zeker meetellen, waarom zouden ze in de motorsport anders zo kijken op het gewicht (zelfs met honderden grammen).
Dat wordt toch nog een dagje terug naar de lagere school... :X

:P

Wat je daar zegt gaat alleen op als ze gaan hardlopen ofzo. In dit geval moet je natuurlijk wel het motorgewicht meenemen om het procentuele verschil te bepalen.

Stel dat de R6 210kg weegt (helemaal volgetankt), dan is het gewichtsverschil geen 12.5%, maar nog maar zo'n 3-4%.

Maar het scheelt wel.
 
een rugzak opbinden van 20 kg ???
dan krijg ik het voorwieltje helemaal niet meer
aan de grond.
ik blijf het raar vinden dat enkele kilo's zo'n
gigantische verschil kan maken.

maar wat ook raar is, dat wanneer ik op Target zijn motor stap
welke op de kleur na hetzelfde is, deze toch aanvoelt alsof ik op een ander model moto zit. Ongelooflijk hoe die motor anders aanvoelt.
 
Als we effe heel simplistisch doen en lagere school fysica toepassen:
als jij er 80 weegt en je vriend 70, zal jouw versnelling slechts 87.5% van de zijne zijn. F = m * a, bij gelijke F (gelijke fiets) is je versnelling dus omgekeerd evenredig met je gewicht. Als jullie beide nog minder wegen, heb je pech, want dan wordt het verschil groter.
Dan zijn dingen die zeker meetellen, waarom zouden ze in de motorsport anders zo kijken op het gewicht (zelfs met honderden grammen).

Erg leuk dat je die formule nog kent, maar ik denk toch dat de motor zelf ook wat weegt en dat deze ook meegesleept moet worden. En dan kom je op een veel kleiner percentage dan 87,5 uit. (voorbeeldje met fietsen van 180 kilo)
96% komt daar dan uit. 12,5 % verschil leek me ook al behoorlijk veel.
 
Erg leuk dat je die formule nog kent, maar ik denk toch dat de motor zelf ook wat weegt en dat deze ook meegesleept moet worden. En dan kom je op een veel kleiner percentage dan 87,5 uit. (voorbeeldje met fietsen van 180 kilo)
96% komt daar dan uit. 12,5 % verschil leek me ook al behoorlijk veel.
Te laat. :P
 
een rugzak opbinden van 20 kg ???
dan krijg ik het voorwieltje helemaal niet meer
aan de grond.
ik blijf het raar vinden dat enkele kilo's zo'n
gigantische verschil kan maken.

maar wat ook raar is, dat wanneer ik op Target zijn motor stap
welke op de kleur na hetzelfde is, deze toch aanvoelt alsof ik op een ander model moto zit. Ongelooflijk hoe die motor anders aanvoelt.

Al eens een dynorun gemaakt? Zou best kunnen dat de ene fiets veel beter gesteld is dan de ander. Daar zit naar mijn mening eerder verschillen in dan die 10 kilo meer of minder. Daarnaast qua topsnelheid zal het verschil qua gewicht niet erg interresant zijn, daar ligt het bijna volledig aan oppervlakte van het te verplaatsen voorwerp. Voor hoge topsnelheid mag je best wat meer wegen, je zult dan langzamer naar je top toe gaan, maar wel ongeveer de zelfde top halen als iemand met exact dezelfde oppervlakte, en 10 kilo minder gewicht)
 
Op vrijdag 24 oktober 2003 00:46 schreef Target het volgende:
of wat voor gelijke motoren dan ook.

Ik dacht altijd dat mijn motor veel trager was dan die van R(kurt)6
Verleden week eens van motor gewissel, samen getankt, en op de snelweg of was het scheldelaan ff getest

....
+
Op vrijdag 24 oktober 2003 13:07 schreef Spider het volgende:
ff van motor wisselen, kijken wat er dan gebeurt?
=
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan