R6 winterstallen (Accu eruit? druppellader?)

Vane100

MF'er
20 jun 2012
130
1
Alphen aan den Rijn
Beste motormuizen,

Als de pekel onze wegen straks weer gaat bevuilen, ga ik mijn mooie R6'je toch echt voor een paar weekjes aan de kant zetten. Nu is mijn vraag of ik de accu uit mijn bj. 2002 R6 moet halen en aan een druppellader moet hangen? (De motor heeft een digitale snelheidsmeter, kilometerteller).

De motor komt: droog, uit de wind, onder een hoes van Verheul te staan. Helaas wel buiten in de kou.

Mvg,

Vane100
 
Laatst bewerkt:
Als je het niet doet, is je accu na de winter in elk geval dood. De ontlading tijdens een koude nacht is best groot, zeker met zo'n kleine accu, vergeleken met bijv. een auto. Na een paar koude nachten is die accu dan helemaal leeg.. en als je dat zo een maand of 3 doet, dan is dat lang genoeg. ;)

Je kan 'm er ook in laten zitten en aan de druppellader hangen, voor zover je daar een geschikte plek voor hebt. Zelf haal ik de (gel)accu er uit en hang ik 'm eens per maand 24u aan de druppellader en dan leg ik 'm weer ergens weg in de kast. Gaat al heel wat jaren goed zo.

edit; een paar weekjes? Dan je 'm er ook uithalen en binnen neerzetten zonder op te laden... grote kans dat je R6 er nog op kan starten. Maar als ze pekel strooien vanaf +/- november en dit regelmatig blijven doen, zit je tot eind feb, begin maart wel met die troep op straat.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Vane100.

Komt je bike in je achtertuin? Kan je eventueel ook een schuin aflopend dakje boven maken. 4 Palen in de grond en houten dakplaat met vijverfolie erop geniet. Erg goedkoop en werkt . De sneeuw komt dan ook bijna niet op je hoes/motor terecht. Cheepy gootje eraan maken voor het smeltwater... voila. accu eruit zou ik zeggen en af en toe aan de druppelaar. Succes. :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi Vane100.

Komt je bike in je achtertuin? Kan je eventueel ook een schuin aflopend dakje boven maken. 4 Palen in de grond en houten dakplaat met vijverfolie erop geniet. Erg goedkoop en werkt . De sneeuw komt dan ook bijna niet op je hoes/motor terecht. Cheepy gootje eraan maken voor het smeltwater... voila. accu eruit zou ik zeggen en af en toe aan de druppelaar. Succes. :W

Droog staat de motor zeker. Ik ga de accu verwijderen, deze binnen leggen en af en toe aan de druppellader.

Bedankt voor alle tips iedereen!
 
Even om wat zekerheid te krijgen.
Ik dacht dat een druppellader er constant aan kon blijven hangen, maar las dat dit blijkbaar toch geen goed idee is. Klopt dit?
Want vorige winter (niet zo lang gelukkig), heeft mijn accu 24/7 aan de druppellader gehangen. Scheelt ook weer stroom als het niet zo hoeft. :P
 
Waar las je dat je dit beter niet kunt doen?

Waarom trouwens veel moeite doen voor de accu en de echt belangrijke/duurdere/makkelijke zaken vergeten? Banden, motorolie, remvloeistof? Of heb je hier reeds rekening mee gehouden? Dat kan ik niet uit je verhaal opmaken namelijk.
 
Beste motormuizen,

Als de pekel onze wegen straks weer gaat bevuilen, ga ik mijn mooie R6'je toch echt voor een paar weekjes aan de kant zetten. Nu is mijn vraag of ik de accu uit mijn bj. 2002 R6 moet halen en aan een druppellader moet hangen? (De motor heeft een digitale snelheidsmeter, kilometerteller).

De motor komt: droog, uit de wind, onder een hoes van Verheul te staan. Helaas wel buiten in de kou.

Mvg,

Vane100

Die van mij staat in de garage en 1 x per 24 uur gaat de druppellader 2 uur aan dmv een schakelklok.
 
Als je het niet doet, is je accu na de winter in elk geval dood. De ontlading tijdens een koude nacht is best groot, zeker met zo'n kleine accu, vergeleken met bijv. een auto. Na een paar koude nachten is die accu dan helemaal leeg.. en als je dat zo een maand of 3 doet, dan is dat lang genoeg. ;)
Hoe kouder het is, hoe lager de zelfontlading is.

Wel is bij kou de capaciteit lager, dus de stroom die de accu kan leveren.

Een lege accu bevriest even onder de 0o C, een volle accu bij ongeveer - 38o C.
 
Heb ook een R6 bj. 2002
Zorg dat de tank vol is en als het echt koud wordt zet ik hem aan de druppellader.
Staat wel in de garage maar is niet verwarmd.
Tot nog toe is het in april starten en rijden maar.
 
Druppellader of en toe de stekker eruit/erin dan kan
hij zich resetten,en blijft in beweging.
Hoef je hem ook niet uit te bouwen,de accu.
 
Gewoon uitnemen een continu aan de druppellader aansluiten, daar zijn die apparaten voor gemaakt.
Die van de Lidl heeft een spaarstand voor "winterstalling".
full


Dat rechtse ijskristalletje naast de autoafbeelding.
En ze liggen nog bij de Lidl.


Iedere keer opnieuw aansluiten kost meer energie omdat de lader zijn hele cyclus weer moet doorlopen.
Een tijdklok verbruikt meer dan de lader in rust.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kouder het is, hoe lager de zelfontlading is.

Wel is bij kou de capaciteit lager, dus de stroom die de accu kan leveren.

Een lege accu bevriest even onder de 0o C, een volle accu bij ongeveer - 38o C.

Hebben gelaccu's wel zelfontlading?
Hoe dan ook, als de capaciteit lager is, zal de motor waarschijnlijk in het voorjaar niet aan de praat te krijgen zijn als je een moeilijke starter hebt. ;)
 
Hebben gelaccu's wel zelfontlading?
Hoe dan ook, als de capaciteit lager is, zal de motor waarschijnlijk in het voorjaar niet aan de praat te krijgen zijn als je een moeilijke starter hebt. ;)
Elk type accu heeft daar last van. Gelaccu's wel minder dan andere typen.

Daarnaast is de capaciteit ongeveer evenredig aan de temperatuur, dus bij lagere temperaturen een lagere capaciteit. Bij 0o C ca. 75% van de nominale waarde.

Daarnaast spelen ouderdom en mishandeling ook een negatieve rol hierin.
 
Ik haal 'm er in elk geval altijd uit en zet 'm dus eens per maand aan de lading.
Hier en daar lees je ook juist weer dat gelaccu's altijd volledig geladen moeten blijven.
Maar als ik de auto in de winter een week niet gebruik, merk ik ook dat deze slechter start dan in de zomer. Uiteraard zal ouderdom daar ook zeker in meespelen en die accu wordt met kortere ritjes ook zeker wel 'misbruikt'.
 
Gewoon uitnemen een continu aan de druppellader aansluiten, daar zijn die apparaten voor gemaakt.
Die van de Lidl heeft een spaarstand voor "winterstalling".
[afbeelding]

Dat rechtse ijskristalletje naast de autoafbeelding.
En ze liggen nog bij de Lidl.


Iedere keer opnieuw aansluiten kost meer energie omdat de lader zijn hele cyclus weer moet doorlopen.
Een tijdklok verbruikt meer dan de lader in rust.

Deze gebruik ik ook, naast mijn cadeau gekregen optimate. Zelf een dezelfde aansluiting op de lader gemaakt als bij optimate. (dus bij beide r1s is het nu een gewoon buddyseat er af en aanklikken). Stekkertjes verkopen ze bv bij conrad.
 
Deze gebruik ik ook, naast mijn cadeau gekregen optimate. Zelf een dezelfde aansluiting op de lader gemaakt als bij optimate. (dus bij beide r1s is het nu een gewoon buddyseat er af en aanklikken). Stekkertjes verkopen ze bv bij conrad.

Ik heb het zo gedaan alle aansluitingen en voltmeter van Conrad:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan