R6 zuipt olie

klont

Die hard MF'er
18 mei 2004
356
0
M'n R6 uit 2000 heeft sinds kort kuren. Ongeveer een maand geleden ging ineens m'n olielampje branden, er zat nauwelijks meer olie in het blok. Ik heb toen de motorolie vervangen en er meteen een nieuw filter ingezet. Vandaag merkte ik echter dat het oliepeil alweer beneden het minimum is, terwijl ik er niet meer dan een paar honderd km mee heb gereden. Rond de 5000 toeren hoor ik ook een geratel uit het motorblok komen. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
M'n R6 uit 2000 heeft sinds kort kuren. Ongeveer een maand geleden ging ineens m'n olielampje branden, er zat nauwelijks meer olie in het blok. Ik heb toen de motorolie vervangen en er meteen een nieuw filter ingezet. Vandaag merkte ik echter dat het oliepeil alweer beneden het minimum is, terwijl ik er niet meer dan een paar honderd km mee heb gereden. Rond de 5000 toeren hoor ik ook een geratel uit het motorblok komen. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Als hij niet lekt, dan wordt het verbrand in de cilinders. Misschien de krukaskering naar de tering. Heb je last van twee takt dampen achter je R6. :?
 
als je motor niet lekt en er geen vette blauwe rook, en bij jou moet dat echt veel zijn als ik het zo hoor, uit je uitlaat komt zou ik me nog niet echt zorgen maken. Het kan dan zijn dat je oliepeil bij het verversen van de olie wel op peil stond, maar omdat je filter nog vol moet lopen en misschien nog een paar leidingen het gewoon heel snel gezakt is. Ik zou het bijvullen, nog een keer dezelfde afstand rijden, en het vervolgens weer controleren. Zit het dan weer onder het minimum zou ik me pas erg zorgen gaan maken.
Komt er wel veel blauwe vette rook uit je uitlaat is er wel meer aan de hand.
succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me gaaf, een R6 2takt :9~
Nou mij niet.......heb ooit eens een stukkie "mogen" rijden op een RD 500.................nooit meer!
Misschien is een opfriscursus "leer het verschil tussen 2 en 4 takt voor het geven van adviezen" wel een goed idee voor sommige mensen? :)
Ik zie die arme jongen al heel zijn blok demonteren op zoek naar zijn lekkende krukaskeerring.
 
je hebt het oliefilter ook vervangen hoeveel olie heb je erin gedaan?
+ filter vervangen is meestal een halve liter olie meer.heb je de motor gestart daarna om de olie te laten circuleren,even een rondje rijden 10 minuten laten staan en daarna het oliepeil weer controleren.Het geratel rond die toeren zou de nokkenasketting spanner kunnen zijn die een tandje wil verspringen,maar zou net zo goed resonantie kunnen zijn van iets.
 
je hebt het oliefilter ook vervangen hoeveel olie heb je erin gedaan?
+ filter vervangen is meestal een halve liter olie meer.heb je de motor gestart daarna om de olie te laten circuleren,even een rondje rijden 10 minuten laten staan en daarna het oliepeil weer controleren.Het geratel rond die toeren zou de nokkenasketting spanner kunnen zijn die een tandje wil verspringen,maar zou net zo goed resonantie kunnen zijn van iets.

Nadat ik olie + filter had vervangen heb ik de motor eerst een tijdje laten draaien en vervolgens het olie weer op het juiste peil gebracht. Die nokkenaskettingspanner had ik al een keer geprobeerd maar dat is niet de oorzaak van het geratel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan