Raam open in kelderbox van motor

jopie5713

MF'er
15 okt 2020
98
10
Beste mensen namelijk ik heb een vraagje
Ik heb een piaggio skipper in mijn kelderbox staan voor de winterslaap
Mijn vraag luid dus kan het schadelijk zijn als ik een raam open heb in de kelderbox want er komt nieuw lucht binnen dan in de kelderbox en daar zit vocht in , en dat is schadelijk voor je scooter toch?
En als ik mijn raam open doe gaat zeker ook de benzine geur uiteindelijk ook weg toch?
 
Beste mensen namelijk ik heb een vraagje
Ik heb een piaggio skipper in mijn kelderbox staan voor de winterslaap
Mijn vraag luid dus kan het schadelijk zijn als ik een raam open heb in de kelderbox want er komt nieuw lucht binnen dan in de kelderbox en daar zit vocht in , en dat is schadelijk voor je scooter toch?
En als ik mijn raam open doe gaat zeker ook de benzine geur uiteindelijk ook weg toch?
Als er vocht naar binnen kan, kan het ook weer naar buiten.
Ik zou me vooral niet druk maken, gezien het feit dat die piaggo zelfs gemaakt is om regendruppels te trotseren.
 
Als er vocht naar binnen kan, kan het ook weer naar buiten.
Ik zou me vooral niet druk maken, gezien het feit dat die piaggo zelfs gemaakt is om regendruppels te trotseren.
Dus niks kan roesten als het open sta-5 of scheuren? Wat bedoel je met trotseren
 
Als het enkel steens is kun je het raam dicht laten en bijv een paar open stootvoegen maken. Rooster eventueel erop en klaar. Ventilatie is goed.
 
Als het vochtig is in de kelderbox zou ik het raampje op een kier zetten en de motor goed inspuiten met ciliconenspray en het electrische met vocht werende spray, Benzine lucht mag je in prinipe niet ruiken.
 
Beste mensen namelijk ik heb een vraagje
Ik heb een piaggio skipper in mijn kelderbox staan voor de winterslaap
Mijn vraag luid dus kan het schadelijk zijn als ik een raam open heb in de kelderbox want er komt nieuw lucht binnen dan in de kelderbox en daar zit vocht in , en dat is schadelijk voor je scooter toch?
En als ik mijn raam open doe gaat zeker ook de benzine geur uiteindelijk ook weg toch?

Ik zou erg uitkijken met een piaggo skipper. Exact dat model staat bekend dat de legering van het frame dusdanig is gekozen dat het smelt bij blootstelling aan vocht.

Ik zou de scooter voor de zekerheid in een klimaatkast plaatsen.
 
Ik zou erg uitkijken met een piaggo skipper. Exact dat model staat bekend dat de legering van het frame dusdanig is gekozen dat het smelt bij blootstelling aan vocht.

Ik zou de scooter voor de zekerheid in een klimaatkast plaatsen.
Bij deze was 't al te laat om in te grijpen!

1610093753236.png
 
Dus niks kan roesten als het open sta-5 of scheuren? Wat bedoel je met trotseren
Beste @jopie5713 , alles kan roesten. Alleen de vorm van "roest" ziet er anders uit. Ijzer en staal wordt bruin, aluminium wit korrelig en koper groen. Plastic kan verweren, maar vaak komt dat door zonlicht of agressieve schoonmaakmiddelen.

Een beetje ventilatie kan geen kwaad, maar als je scooter stinkt naar benzine dan heb je iets niet goed gedaan, bijvoorbeeld geknoeid of te vol gedaan. Dan trekt de benzinelucht uiteindelijk wel weg. Hopelijk klagen de buren niet vanwege de stank!

Mijn advies is zoals al eerder: Ga lekker een eindje rijden als het redelijk lekker weer is. Minstens een half uurtje, want dan stook je het vocht uit het motorblok en laad je de accu weer voldoende bij. En dat 1x per maand of zo. En dan hoef je niet gelijk weer te tanken, pas als de tank meer dan een kwart leeg geraakt is. Wel voordat je gaat rijden je bandenspanning controleren! Even er tegenaan schoppen. Als-ie te zacht aanvoelt even op druk (laten) brengen bij een benzinestation of een scooterzaak.

Als de kelderbox niet al te vochtig is hoef je je niet druk te maken. Beetje ventilatie is OK, als het maar niet naar binnen regent bij een regenbui of sneeuw naar binnen waait mocht het een keer gaan sneeuwen.
 
Laatst bewerkt:
Goed beluchten kan sowieso nooit kwaad.
Kelderbox heeft nog wel eens last van vocht wat uit en door de muur heen komt.
Kan de ruimte niet ademen dan ontstaat er een hogere vochtigheid wat zorgt voor extra roest en schimmelvorming.

Als je met de ramen open nog steeds denkt dat 't te vochtig is kan je ook 'vochtvreter' gebruiken.
Dat zijn siliconen korrels die het aanwezige vocht binden. Voor weinig te koop bij oa Action. (als die weer open mag)
In verleden zette ik tijdens de winter altijd 2 bakken in de caravan. In het voorjaar stond in de bak dan een laag opgenomen water.
 
Terug
Bovenaan Onderaan