Raar geluid bij rijden achteraan...zxr750 ketting?

debugger

Die hard MF'er
10 jun 2004
664
1
Vlaams-Brabant
Hallo,
de laatste tijd bezig geweest met mn motor te onderhouden.
Koppeling vervangen aangezien die doorslipte: ok nu,
en ook de wiel-demper (4 plastieken vormpjes tussen in het achterwiel - tussen het achterwiel en het tandwiel) oude plastic gans gescheurd en maakt lawaai bij trekken, mn tandwiel kon bewegen...

Ook was mijn achterband was versleten, dus maar beslist om een D207 te laten monteren,
wij hebben dus mijn achterwiel gemonteerd, en met de band naar de bandenspecialist die hem voor 15 € erop heeft gezet en gebalanceerd.
Gisteren Zelf het wiel erop gezet, en
koppeling werkt echt prima (pakt sneller als voordien :) )

Maar 1 probleem: telkens het wiel draait hoor ik zo tak-tak tak-tak, precies een kettinggeluid..Dus gewoon bij het rijden tegen 5km/u hoor je het al...
Wat kan er nu misgegaan zijn, montage kan toch niet veel mis?
Of is mn ketting ofzo kapot, tandwiel ziet er toch nog niet gespleten uit..
En voor de reparatie had ik dat niet? Eerst dacht ik ketting te hard aangespannen, kon maar 1cm bewegen, dan ffe gelost tot 3cm... Maar idem dito..
What the hell ;)

Iemand idee?
thx
 
Pak een lat leg hem tegen het achterwiel en kijk hoeveel afstand er tussen de lat en het voorwiel zit draai de lat dat de zelfde kant als bij de eerste keer n u de andere kant van het achterwiel raakt en kijk weer naar de afstand lat en voorwiel.
Deze moet gelijk zijn dan staat het achterwiel recht. Marge moet kleiner zijn dan een centimeter.

Dave
 
Heb je bij het kettingspannen gecontroleerd op welk punt de ketting het meest gespannen is?

Hetzelfde probleem (gehad). De schakel waar de ketting was gelast, bleek meer opgerekt te zijn, op het moment dat die schakel op het tandwiel was spande het geheel zich als het ware extra op. Je moet de kettingspanning dan op dat moment opspannen.

Controleer ook de spanning van je ketting op het moment dat iemand op de motor zit, met het wiel op de grond! (Het draaipunt van voortandwiel is niet hetzelfde als het draaipunt van de achterbrug). Dat kan een redelijk dramatisch effect hebben op de kettingspanning!.

Succes
 
Zijn je ketting en tandwielen niet versleten dan en aan vernieuwing toe ?
Als je de ketting spant en hij heeft genoeg speling op het ene punt kan het goed zijn dat ie als je de motor 30 cm vooruit duwt weer te strak staat.
Dit komt omdat dan je tandwielen niet meer rond maar ovaal zijn.
Misschien dat hier je probleem ligt ?
Suc6 ermee
 
????? :? :? ?????
Ik snap wat de bedoeling is ,maar ik heb hem nog niet door.
Uitlijnen van het wiel heet zo iets. Lat tegen achterwiel leggen en dan de afstand tussen lat en voorwiel bekijken. Herhaal dit aan de andere zijde van de motor, zit er verschil is de afstand dan staat het achterwiel niet recht.
Wel de zelfde kant van de lat gebruiken want een lange lat is niet recht.

Zo beter.
 
Ik heb het zelfde gehad met de zx6r van mijn vriendin, niets hielp geen smerig,schoonmaken of in lijn stellen.
Oplossing nieuwe ketting en tandwielen.
kost wel wat maar loopt en rijd weer als een speer.
Gr ZXRKEES
 
Idd,
vandaag eens gekeken; wat bleek; 4 tanden van voorste tandwiel versleten,
ging denk ik gepaard met dat wieldemper versleten was.
Paps raad me aan om volledig alles ketting + tandwielen te vervangen.
Want als je alleen tandwiel vervangt: weer snel kapot..
juist?
 
nou dat valt wel mee hoor, zon ketting schiet niet gelijk uit elkaar hoor. dat kun je echt wel zien aankomen.

maarre debugger, hoe zit het met dat koelingsprobleem, hebbie dat al opgelost?

ZXR 750 temperatuur stijgt..

nou als er al 4 tanden van het voortandwiel versleten zijn is er toch meer aan de hand.

Hou je ketting eens onder strak tegen het achtertandwiel en probeer hem achter los te trekken van je tandwiel.
 
Ik denk dat alles is kapot gegaan doordat de wieldemper stuk was, het achterste tandwiel kon dus bewegen, wat in principe niet mag.

Maar nadat ketting en tandwielen vervangen zijn + demper zal alles wel oki zijn..

Koelingprobleem: op t eerst zicht ok... weet nog niet zeker, maar thermocontact was er in ieder geval aan, met de nieuwe thermocontact gaat de radiotor veel vroeger draaien.
De kapotte thermocontact had geen weerstand bij meting, de nieuwe wel..
Hopelijk alles opgelost.

Zal iedereen wel op hoogte houden...
 
Tandje kapot op het voortandwiel? Ha dat ken ik, ik kreeg mijn ketting maar niet lekker gespannen van mijn ZZR600 destijds, voor de zekerheid maar even het kapje van het voorste tandwiel eraf gehaald en wat blijkt? 8 van de 15 tanden afgebroken/gesleten. Niet echt duidelijk op de foto.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan