Raar geluid motor

Reynsj

MF'er
6 aug 2010
181
0
Gent / Antwerpen
Hi folks,

Ik rij voor het moment met een 35 jaar oude honda CB200.
De motor rijd goed en schakelt ook goed.
Nu heb ik gemerkt als ik schakel naar 5de versnelling, dat ik bij het optrekken een specifiek geluid hoor.
Het lijkt alsof er iets schuurt... ( de motor)
Ik heb geen idee wat dit zou zijn hopelijk weet iemand wat ik bedoel.

Groeten,
Jasper
 
jij trekt op in de 5e versnelling?

of bedoel je dat je het 'schurende' geluid hoort als je de koppeling laat opkomen als je van 4 naar 5 schakelt tijdens het rijden?

beschrijf het eens beter, slipt je koppeling ook?
 
Dat hoort zo bij oude honda's :Y Pas als ze niet kraken, rammelen en rochelen is er wat mis met ze.

Met mijn CB uit '83 kwam ik bij een werkplaats met een bijgeluidje. Aldus monteur: "Bijgeluidjes daar doen we niet aan! Als je wilt dat hij stil is moet je hem uitzetten"
Sindsdien vaste klant.

Mijn versnellingsbak giert ook wat in 2 versnellingen. Echter heb ik geen enkele reden om daar wat aan te doen.
 
Ik schakel dus naar 5de versnelling. Als ik de koppeling laat opkomen is er niks aan de hand. Als ik gas geef hoor ik een "schurend" geluid in de motor, als ik dan meer gas geef lijkt het geluid te verdwijnen.

Ik heb gelezen dat het zou kunnen zijn dat de bestuurder voor mij te veel in lage toeren heeft gereden in 5de versnelling en daardoor de tandwielen slijtage vertonen. Mocht dit het probleem zijn is dit zorgwekkend?

Ook heb ik vandaag gemerkt dat als ik gas geef dat de motor in toeren gaat maar niet versnelt wat dus waarschijnlijk de koppeling is die slipt...
 
Ik schakel dus naar 5de versnelling. Als ik de koppeling laat opkomen is er niks aan de hand. Als ik gas geef hoor ik een "schurend" geluid in de motor, als ik dan meer gas geef lijkt het geluid te verdwijnen.

Ik heb gelezen dat het zou kunnen zijn dat de bestuurder voor mij te veel in lage toeren heeft gereden in 5de versnelling en daardoor de tandwielen slijtage vertonen. Mocht dit het probleem zijn is dit zorgwekkend?

Ook heb ik vandaag gemerkt dat als ik gas geef dat de motor in toeren gaat maar niet versnelt wat dus waarschijnlijk de koppeling is die slipt...


Als leek: zou het niet kunnen zijn dat je gewoon een versnelling te hoog rijdt?
Dat zo'n CB200 het op een gegeven moment wat minder goed kan trekken, verbaasd mij opzich niet zo......
 
Terug
Bovenaan Onderaan