Raar geluid ter hoogte van throttle body?

13 jun 2022
4
0
Ik heb sinds kort een 2dehands KTM 450 EXC-F sixdays 2014 gekocht. Deze werkte perfect, maar na twee weken wou hij nie meer vlot starten.

Nu mijn eerste gedacht was dat het geluid kwam door ergens valse lucht aan te zuigen. Echter na het aandraaien van de spanringen tussen throttle body, luchtbox en intake starte hij terug beter, maar het geluid was niet verminderd of verdwenen.

Kan iemand uit deze video iets afleiden wat mogelijk wel de oorzaak zou zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_1081.MOV
    18,7 MB
ik hoor een motor die lucht aanzuigt, wat een goed teken is, anders zou hij niet draaien.
als je de luchtfilterkast weer aansluit is je probleem opgelost, want dan hoor je dat niet meer.
 
ik hoor een motor die lucht aanzuigt, wat een goed teken is, anders zou hij niet draaien.
als je de luchtfilterkast weer aansluit is je probleem opgelost, want dan hoor je dat niet meer.
Het grootste deel wat ik hoor is van de caterventielatieslang die los hangt, of bedoel je wat anders?
Met de luchtfilterkast, luchtfilter en carterventielatieslang aangesloten blijft het geluid steeds. De eerste twee weken maakte de motor dit geluid nooit, hierdoor vermoed ik dat er toch iets scheelt.

Ik ga vnv de carterventielatieslang eens afblokken en kijken of het geluid dan stopt. Misschien is het slangetje hiervan verduurd of tegen de uitlaat gekomen is, waardoor hij langs een gaatje lucht trekt. Ook controleer ik de bougie eens of de motor het goede mengsel krijgt.

Ik jou jullie up to date!
 
Met de luchtfilterkast, luchtfilter en carterventielatieslang aangesloten blijft het geluid steeds. De eerste twee weken maakte de motor dit geluid nooit, hierdoor vermoed ik dat er toch iets scheelt.

Ik ga vnv de carterventielatieslang eens afblokken en kijken of het geluid dan stopt. Misschien is het slangetje hiervan verduurd of tegen de uitlaat gekomen is, waardoor hij langs een gaatje lucht trekt. Ook controleer ik de bougie eens of de motor het goede mengsel krijgt.

Ik jou jullie up to date!
Zou die slang afpluggen niet te lang doen,dan gaat de lucht ergens heen wat je niet wil. ;)
Maar ben het met Jan eens dat dit gewoon aanzuig geluid is,de motor moet stationair ergens lucht vandaan halen,
en zuigt dat langs de gasklep naar binnen,klopt ook want zodra je iets gas geeft is het weg,dat je het voor die tijd niet hoorde
kan liggen aan de stand van de gasklep.Draai het stationair eens hoger,ik denk dat het dan weg is,stationair toerental hoort
vrij hoog afgesteld te zijn namelijk 1800 toeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu het slangetje eens afgeplugd geluid blijft steeds dus komt vanuit throttle body. Nu heb ik deze eens gedomenteerd en gezien dat door de bovenste helft van de gasklep licht schijnt. Nu ben ik niet zeker dat deze helemaal moet afgesloten zijn of niet ( denk van niet aangezien het metaal op metaal is). Kan iemand dit bevestigen? Verder kuis ik de injector nog eens uit en monteer ik hem weer deze avond.

De bougie moet ik nog steeds checken hiervoor rijd ik om eens sleutel vnv, maar als deze de juiste kleur heeft zal het wel ok zijn om er terug mee te rijden toch?
 

Bijlagen

  • BA814C6C-249E-445B-BF6F-9FB969F6F1DF.jpeg
    BA814C6C-249E-445B-BF6F-9FB969F6F1DF.jpeg
    175,3 KB · Weergaven: 8
  • 6480B2C3-61D6-4BE7-A416-AEBF5D35A700.jpeg
    6480B2C3-61D6-4BE7-A416-AEBF5D35A700.jpeg
    111,5 KB · Weergaven: 13
Zou die slang afpluggen niet te lang doen,dan gaat de lucht ergens heen wat je niet wil. ;)
Maar ben het met Jan eens dat dit gewoon aanzuig geluid is,de motor moet stationair ergens lucht vandaan halen,
en zuigt dat langs de gasklep naar binnen,klopt ook want zodra je iets gas geeft is het weg,dat je het voor die tijd niet hoorde
kan liggen aan de stand van de gasklep.Draai het stationair eens hoger,ik denk dat het dan weg is,stationair toerental hoort
vrij hoog afgesteld te zijn namelijk 1800 toeren.
Dit kan ik ook nog wel eens proberen 🤔
 
Ik heb nu het slangetje eens afgeplugd geluid blijft steeds dus komt vanuit throttle body. Nu heb ik deze eens gedomenteerd en gezien dat door de bovenste helft van de gasklep licht schijnt. Nu ben ik niet zeker dat deze helemaal moet afgesloten zijn of niet ( denk van niet aangezien het metaal op metaal is). Kan iemand dit bevestigen? Verder kuis ik de injector nog eens uit en monteer ik hem weer deze avond.

De bougie moet ik nog steeds checken hiervoor rijd ik om eens sleutel vnv, maar als deze de juiste kleur heeft zal het wel ok zijn om er terug mee te rijden toch?
Nee natuurlijk moet deze niet geheel dicht zijn,de motor moet lucht naar binnen kunnen halen,geen lucht is geen verbranding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan