Raar geluid uit mijn Virago xv 535

Pjotrb

Rookie
1 apr 2017
11
1
Leusden
Afgelopen week viel me op dat na enige kilometers er een naar geluid opkwam. Het is een blikkig rommelig geluid, ook wel beetje als slappe fietsketting in metalen kast (jemig, hoe omschrijf je geluid). Op lage snelheid verandert het niet van toon of geluidsniveau. Stationair hoor ik het niet. Bij starten en eerste kilometers ook niet.
Zegt dit iemand iets ?
Motor heeft half jaar stilgestaan en nu na een stuk of 10 ritjes heb ik dit. Ik durf er eigenlijk niet meer mee te rijden.
Ik heb het geluid opgenomen, maar ja...

Ben benieuwd naar reacties!

Gr, Peter Bee
 
Afgelopen week viel me op dat na enige kilometers er een naar geluid opkwam. Het is een blikkig rommelig geluid, ook wel beetje als slappe fietsketting in metalen kast (jemig, hoe omschrijf je geluid). Op lage snelheid verandert het niet van toon of geluidsniveau. Stationair hoor ik het niet. Bij starten en eerste kilometers ook niet.
Zegt dit iemand iets ?
Motor heeft half jaar stilgestaan en nu na een stuk of 10 ritjes heb ik dit. Ik durf er eigenlijk niet meer mee te rijden.
Ik heb het geluid opgenomen, maar ja...

Ben benieuwd naar reacties!

Gr, Peter Bee

Zet hem eens op de standaard en laat hem een tijdje lopen in de 3e versnelling ofzo, wellicht hoor je het nu ook en ook waar het vandaan komt, zou de cardan kunnen zijn.
 
Wat van belang is dat je te weten komt waar het geluid vandaan komt.

Opties:
Kettingspanner van de ditributieketting
Cardanas is in onbelans

Gelet op het klapperen van een ketting, tenminste dat vermeld de ts, ga ik van de kettingspanner uit.

Succe
 
Aanvullend op de eerste reacties:
- de motor heeft cardan aandrijving
- geluid verandert niet bij wisselend toerental
- het geluid is er niet meteen, na verloop van tijd hoor ik het als ik 100 rijd en daarna ook heel duidelijk als ik met lage snelheid rijd.
- in stilstand hoor ik het niet
 
Tis wel een takke herrie, maar ik nijg nog steeds naar de spanner en distributieketting en de geleider.

Aan de andere kant kant, hoe zit het met de koppelingskorf?

Kan je traceren waar het geluid zich bevindt?
 
Laatst bewerkt:
Motor laten nakijken en het eindoordeel: big-end krukas gebroken. Uit neerslag bleek dat er een tijd slecht onderhoud is gepleegd (veel metaaldeeltjes).
Stator ook kapot en achterband bleek ook aan vervanging toe.
Dus min of meer total-loss verklaard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan