Raar geluid van verm. de ketting of tandwielen

fgel

Rookie
23 mrt 2004
12
0
Oudenbosch
Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een Kawasaki GPX 600 R Ninja en onlangs heb ik iets opgemerkt. Wanneer we met z'n twee op de motor zitten en vervolgens optrekken hoor ik een geluid wat bij toename van de snelheid steeds sneller gaat. Het geluid op zich is moeilijk uit te leggen hoe het klinkt. Wanneer ik echter alleen op de motor rijdt hoor ik helemaal niks.

Wat denken jullie wat dit kan zijn?

Ketting ?

Tandwiel ?

Lager in de bak ?

Het is een irritant geluid en ben dus ook bang dat binnenkort heel het spul blokkeerd of uit elkaar klapt. Graag raad van iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt of een oplossing of idee aan kan dragen.

Alvast bedankt mensen
 
Ga er maar vanuit dat dit je ketting en of tandwielen zijn: het scharnierpunt van je achterbrug ligt achter het voortandwiel.
Als je 'two-up' rijdt,zal door de extra belasting je brommert meer in z'n veren zakken,waardoor ook de kettingspanning verandert.
Dit is dus de reden dat je het niet hoort wanneer je er alleen op zit....
Hoe oud is de ketting (kilometrage) en hoe is de staat ervan?? (ik mag aannemen dat je weet hoe je test of de ketting versleten is....).
 
Dat gebeurt mij dus steeds wanneer ik m'n TDM weer ophaal als ie een beurt heeft gehad. Tenmiste als we over hetzelfde geluid praten.
Dat is in mijn geval altijd een te strak gespannen ketting, men stelt 'm altijd alsof het een sportfiets is :(

Het voortandwiel giert dan flink vanaf zo'n 50 á 60 km/h en hoe harder ik rijd hoe hoger het geluid wordt.

Heb je je ketting recent nog gespannen?
Dan dus eerst ff opnieuw losser spannen lijkt me. Ook zo gedaan toch?

Edit: lees nu pas dat het alleen met duo voor komt... dat bevestigd dus dat het waarschijnlijk een te strakke ketting is.
 
Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een Kawasaki GPX 600 R Ninja en onlangs heb ik iets opgemerkt. Wanneer we met z'n twee op de motor zitten en vervolgens optrekken hoor ik een geluid wat bij toename van de snelheid steeds sneller gaat. Het geluid op zich is moeilijk uit te leggen hoe het klinkt. Wanneer ik echter alleen op de motor rijdt hoor ik helemaal niks.

Wat denken jullie wat dit kan zijn?

Ketting ?

Tandwiel ?

Lager in de bak ?

Het is een irritant geluid en ben dus ook bang dat binnenkort heel het spul blokkeerd of uit elkaar klapt. Graag raad van iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt of een oplossing of idee aan kan dragen.

Alvast bedankt mensen

[offtopic]

ik wil niet zeuren, maar je hebt een hele irritante ondertitel :)
NOFI
[/offtopic]
 
Dat gebeurt mij dus steeds wanneer ik m'n TDM weer ophaal als ie een beurt heeft gehad. Tenmiste als we over hetzelfde geluid praten.
Dat is in mijn geval altijd een te strak gespannen ketting, men stelt 'm altijd alsof het een sportfiets is :(

Het voortandwiel giert dan flink vanaf zo'n 50 á 60 km/h en hoe harder ik rijd hoe hoger het geluid wordt.

Heb je je ketting recent nog gespannen?
Dan dus eerst ff opnieuw losser spannen lijkt me. Ook zo gedaan toch?

Edit: lees nu pas dat het alleen met duo voor komt... dat bevestigd dus dat het waarschijnlijk een te strakke ketting is.


Bedankt mensen,

Ben ff bij de motorzaak geweest en had er inderdaad ook geen rekening mee gehouden dat wanneer je met 2 personen erop zit de ketting nog strakker komt te staan. Maar goed, de ketting iets slapper gezet en inderdaad, probleem opgelost. De ketting en tandwielen dienen binnenkort ook vervangen te worden dus doen we dat dan ook maar gelijk. Ook nog ff op m'n ballen gehad omdat de ketting niet voldoende gesmeerd was.

Kortom topic kan gesloten worden en het probleem is opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan