Raar geluid wiellager/ radiator.

MFBTH

MF'er
23 apr 2018
52
4
Hilvarenbeek
Hallo,

Dit is mijn eerste post hier, dus alvast sorry voor eventuele onduidelijkheid.

Sinds enige tijd heb ik een Kawasaki Z300 uit 2016. Afgelopen week kwam ik er achter dat deze wat speling op het balhoofd had, heb dit meteen laten afstellen. Volgens de monteur waren de lagertjes op dat moment nog gewoon goed. Nu een aantal dagen later merk ik een raar geluid op. Het klinkt alsof de radiatorfan begint te draaien, maar in onbalans raakt.
Meteen weer naar de motorzaak gereden, die hebben even naar het voorwiellager en de radiatorfan gekeken en stuurde me weg met de mededeling dat er niets aan de hand was en de radiatorfan sowieso normaliter niet draait, aangezien deze pas aanslaat bij 100+ graden. (Wat blijkbaar amper voorkomt in ons mooie nattige Nederland).

Ik ben van mening dat er wel iets is, aangezien het geluid plots ontstaan is.

Het geluid treedt niet op bij stationair lopen, tevens hoor ik het niet bij langzaam rijden tot ongeveer 15 a 20 km/u, boven deze snelheid wordt het geluid duidelijker naarmate de snelheid toeneemt. Heb gecontroleerd op eventuele speling op de balhoofdlagers, deze hebben geen speling. Zowel het voorwiel als de radiatorfan draaien soepel. Heb de motor met het achterwiel op de paddock gezet en 35 km/u laten lopen, het geluid treedt ook dan niet op. Mijn conclusie hieruit is dat het bij voorste rijwiel gedeelte vandaan komt. Wat er volgens mij dan alleen overblijft is of de rotatie van het voorwiel die het geluid produceert of de rijwind die de radiatorfan laat meedraaien.

Het lijkt op wat "EarlyUC" zegt in dit topic: Hoe voelt een kapot wiellager aan?????

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit zelf kan oplossen? Dit is mijn 1e echte motor (reedt hiervoor 125cc) en tussen ons, ik ben er echt verliefd op.:}

Met vriendelijke groet,
Mike
WhatsApp Image 2018-10-09 at 21.47.00.jpeg
 

MFBTH

MF'er
23 apr 2018
52
4
Hilvarenbeek
Heb nog een off-topic puntje, eergisteren mijn radiator gechecked en de lamellen hiervan. 100% in perfecte staat zelfs na 16000 km, alle lamellen nog recht en onbeschadigd. Nu kijk ik vandaag zitten er meerdere deukjes, brede krassen en kleine afgesleten puntjes in de lamellen. Iemand enig idee hoe dit van de een op de andere dag zo kan? Ik moet er wel bij zeggen, dit is de 1e keer dat de motor dit soort slecht weer gezien heeft, misschien dat het daar wat mee te maken heeft? Verder qua rit geen gekke dingen gedaan op wat wheelies na. O-)
 
Bovenaan Onderaan