Raar geluid wiellager/ radiator.

MFBTH

MF'er
23 apr 2018
52
4
Hilvarenbeek
Hallo,

Dit is mijn eerste post hier, dus alvast sorry voor eventuele onduidelijkheid.

Sinds enige tijd heb ik een Kawasaki Z300 uit 2016. Afgelopen week kwam ik er achter dat deze wat speling op het balhoofd had, heb dit meteen laten afstellen. Volgens de monteur waren de lagertjes op dat moment nog gewoon goed. Nu een aantal dagen later merk ik een raar geluid op. Het klinkt alsof de radiatorfan begint te draaien, maar in onbalans raakt.
Meteen weer naar de motorzaak gereden, die hebben even naar het voorwiellager en de radiatorfan gekeken en stuurde me weg met de mededeling dat er niets aan de hand was en de radiatorfan sowieso normaliter niet draait, aangezien deze pas aanslaat bij 100+ graden. (Wat blijkbaar amper voorkomt in ons mooie nattige Nederland).

Ik ben van mening dat er wel iets is, aangezien het geluid plots ontstaan is.

Het geluid treedt niet op bij stationair lopen, tevens hoor ik het niet bij langzaam rijden tot ongeveer 15 a 20 km/u, boven deze snelheid wordt het geluid duidelijker naarmate de snelheid toeneemt. Heb gecontroleerd op eventuele speling op de balhoofdlagers, deze hebben geen speling. Zowel het voorwiel als de radiatorfan draaien soepel. Heb de motor met het achterwiel op de paddock gezet en 35 km/u laten lopen, het geluid treedt ook dan niet op. Mijn conclusie hieruit is dat het bij voorste rijwiel gedeelte vandaan komt. Wat er volgens mij dan alleen overblijft is of de rotatie van het voorwiel die het geluid produceert of de rijwind die de radiatorfan laat meedraaien.

Het lijkt op wat "EarlyUC" zegt in dit topic: Hoe voelt een kapot wiellager aan?????

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit zelf kan oplossen? Dit is mijn 1e echte motor (reedt hiervoor 125cc) en tussen ons, ik ben er echt verliefd op.:}

Met vriendelijke groet,
Mike
WhatsApp Image 2018-10-09 at 21.47.00.jpeg
 
Koppel je radiatorfan los , en rij een stukje rond.
Voorwiel lager , bok je motor op remklauwen naast hangen en geef een draai aan je wiel.
Maar als je ze echt wilt controleren moet je voorwiel er uit en dan met gevoel draaien aan de lagers , uitkijken de tussenbus kan zorgen voor weerstand of vreemde geluiden . Maar als je dit nog nooit gedaan hebt is het lastig. Ligt maar net aan je sleuteltalent /ervaring.
 
Ligt aan je sleutelervaring. Sommigen gebruiken overal een momentsleutel voor anderen niet. Gebruik je verstand dan komt het wel goed.
Vooral de klempassing in de onderpoten van je vooras , daar moet je mee oppassen (klein moment). Werkplaatsboek is handig.
 
Laatst bewerkt:
Heb de radiatorfan losgekoppeld en wat gereden, helaas zonder resultaat. Het (de) monteren van het voorwiel laat ik liever aan een expert over, heb hier namelijk geen ervaring in. Zal nogmaals naar de motorzaak rijden na het weekend. Ik neem aan dat ik de radiator nu in ieder geval kan uitsluiten?

Bedankt!
 
Het geluid is niet aanwezig wanneer ik alleen het achterwiel op een paddock zet en deze laat versnellen. Het voorwiel blijft in deze situatie dus in stilstand. De ketting zou ik ook dan moeten horen, denk ik tenminste?
 
Heb de radiatorfan losgekoppeld en wat gereden, helaas zonder resultaat. Het (de) monteren van het voorwiel laat ik liever aan een expert over, heb hier namelijk geen ervaring in. Zal nogmaals naar de motorzaak rijden na het weekend. Ik neem aan dat ik de radiator nu in ieder geval kan uitsluiten?

Bedankt!

Een wijs besluit,

Ik kan je vanaf hier niet verder helpen, maar ga terug naar die motorzaak en laat die monteur er zelf een stukje op rijden.
Het verbaast me eigenlijk dat die monteur dat zelf niet verzonnen heeft.
 
Heb als eerder genoemd met losgekoppelde radiatorfan gereden: geen resultaat. Gisteren naar de motorzaak geweest en de voorwiellager laten controleren op een of andere draaibank: geen resultaat (voorwiel was muisstil). Monteur daar dacht dat het misschien de remklauw was die een beetje aanliep, hij heeft een stukje zonder voorste remklauw gereden en vertelde mij dat hij dacht dat het probleem er dan niet was. Hij heeft mij naar huis gestuurd met de tip de remklauw te reinigen. Dit eenmaal gedaan thuis, is het probleem er nog. De remschijf heeft aan de buitenkant een opstaande rand (een niet ingesleten rand) waar de klauw redelijk strak om valt. De blokjes zijn verders goed. Mijn motor heeft trouwens ABS. Iemand die mij met deze informatie nog verder kan helpen omtrent het probleem?
 
Is je voorband niet gewoon op? Ik heb ook een keer mijn wagen weggebracht om lagers te laten vervangen, bleek de band te "cuppen", kan klein voorkomen maar ook groot
 
Is je voorband niet gewoon op? Ik heb ook een keer mijn wagen weggebracht om lagers te laten vervangen, bleek de band te "cuppen", kan klein voorkomen maar ook groot

Zitten nog geen 300km nieuwe banden onder, dacht in eerste instantie ook dat het probleem na vervangen weg zou zijn aangezien de vorige band wel op was. Heb gelijk voor en achter laten vervangen, maar helaas is het geluid er nog wel. Ik weet niet of het mogelijk is, maar het lijkt voor mij alsof het geluid ontstaan is nadat ik het balhoofd heb laten afstellen....
 
Toevallig onlangs je ketting gespannen?

Die is inderdaad gespannen wanneer de nieuwe achterband geplaatst werd, echter de monteur waar ik dit weekend geweest ben (een andere dan waar ik mijn banden heb laten vervangen) zei dat de kettingspanning goed was, hij heeft deze zelfs gepoetst en opnieuw gesmeerd. Het enige wat hij over de ketting vertelde was dat deze niet overal even strak stond, maar de speling was minimaal.
 
Ben helaas niet in het bezit van dopjes, wel heb ik opgemerkt dat het geluid duidelijker hoorbaar is waneer ik mijn helm draag. (heb een rondje gereden zonder helm om het geluid beter te localiseren).

Staat er niet een ventilatie dingetje van je helm open dat geluid veroorzaakt ?? Vreemd dat je het beter hoort met de helm op.

En als de monteur denkt dat het van je voorrem komt; is het geluid er nog als je remt ??
 
Als de ketting niet overal even strak staat is hij onherroepelijk aan vervanging toe. Als je motor uitgeveerd stilstaat ziet het er allemaal rooskleurig uit maar als je op je motor gaat zitten veert hij in en komt de kettin -recht evenredig met je gewicht- strakker te staan, als je dan gaat rijden staat die ketting op sommige momenten te strak, en andere momenten niet... kijk er maar es naar.Span, of eigenlijk ontspan, voor je er een nieuwe opzet op het strakste punt van de ketting. (Uitgebreide antwoord van Master Tommy)

Mocht je aan het balhoofd twijfelen zet je het toch weer losser?
 
Een balhoofdlager kan nooit een ratelend geluid veroorzaken, daarvoor is de rotatie te klein/te langzaam.
Hoogstens dat er bij het nastellen vergeten is iets weer goed vast te zetten.
Ik had laatst nog een klantenmotor waar de klembouten op de onderste kroonplaten niet vast waren gedraaid door de vorige sleutelaar. Een bout was al weg, de andere meer dan 1 cm losgetrild.
 
Een balhoofdlager kan nooit een ratelend geluid veroorzaken, daarvoor is de rotatie te klein/te langzaam.
Hoogstens dat er bij het nastellen vergeten is iets weer goed vast te zetten.
Ik had laatst nog een klantenmotor waar de klembouten op de onderste kroonplaten niet vast waren gedraaid door de vorige sleutelaar. Een bout was al weg, de andere meer dan 1 cm losgetrild.

Ik ga alles nogmaals laten nakijken bij een andere motorzaak dan waar de het onderhoud voorheen is gedaan. Zo heb ik opinies van 2.
 
Die is inderdaad gespannen wanneer de nieuwe achterband geplaatst werd, echter de monteur waar ik dit weekend geweest ben (een andere dan waar ik mijn banden heb laten vervangen) zei dat de kettingspanning goed was, hij heeft deze zelfs gepoetst en opnieuw gesmeerd. Het enige wat hij over de ketting vertelde was dat deze niet overal even strak stond, maar de speling was minimaal.
I rest my case
 
Terug
Bovenaan Onderaan