Raar probleem ZX10R 05: Valt uit tijdens rijden 2x in 5 maanden 2500km ertussen

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.370
156
Rotterdam
Goedeavond,

25-4 op Zandvoort voor het eerst het volgende probleem gehad, met filmpje erbij.
Opschakelen naar z'n 4, valt de motor opeens uit, alsof de killswitch wordt ingedrukt. Terwijl ik nog rol in het filmpje vervolgens en in z'n vrij tik probeer ik de motor te starten, maar deze slaat niet aan, je hoort de brandstofpomp weer rondgaan wat de motor normaal alleen doet wanneer je het contact aanzet.
Poging 2 start de motor gewoon. Vervolgens heb ik hier 5 maanden geen last meer van gehad en ben ik 2500km verder ongeveer.

Nu gebeurt het afgelopen zaterdag exact weer op het moment dat ik een drempel over ging. Diezelfde dag ook wel drempels hard genomen(deze normaal) en niks aan de hand. Erna ook nog een heel stuk gereden, niks aan de hand. Weet niet of het iets ermee te maken kan hebben, maar denk vermeld het maar even. Vertrouwen is nu alleen wel weg in de motor, gezien dit heel onverwachts gebeurd en dit wil je niet op de linkerbaan van de snelweg.

Wat ik wel ook laatste tijd wat vaker heb, als ik een stuk gereden heb en ik wil de motor weer starten, dat je langer de startknop moet indrukken, doe je dit net te kort, wilt ie ook niet aanslaan. Contact aan uit even wachten, en hij doet het weer normaal. Heeft iemand enig idee?

 
je hoort de brandstofpomp weer rondgaan wat de motor normaal alleen doet wanneer je het contact aanzet.

Nu gebeurt het afgelopen zaterdag exact weer op het moment dat ik een drempel over ging.
De eerste verdachten waar ik naar zou kijken voordat ik dingen echt los ging halen zijn:
Schakelaar bij standaard, dodemansknop, contactslot, massaverbindingen. Kan allemaal volgens het wiebel en trek principe.
Met draaiende motor.
Zit er ook niet een omvalsensor in dat deel van het circuit?
Stekerverbindingen allemaal schoon & propertjes geleidend?
 
Zitten de accupolen goed vast? Is de bedrading van het contactslot onbeschadigd en zonder scherpe knikken? En die van de ringantenne van het contactslot? Zit er een (aftermarket) quickshifter op de motor?
 
Zitten de accupolen goed vast? Is de bedrading van het contactslot onbeschadigd en zonder scherpe knikken? En die van de ringantenne van het contactslot? Zit er een (aftermarket) quickshifter op de motor?

Ga ik nog even checken, maar geloof het wel.
Er zit inderdaad een aftermarket quickshifter op! Hoezo zou dit een probleem kunnen veroorzaken. Is overigens een Translogic Intellishift

Overigens koppel ik deze los op straat en zit deze alleen aangesloten op het circuit(zowel met als zonder heb ik dit probleem gehad). Haal dan alleen de stekker los vlakbij de de schakelstang, 1e stekker vanaf daar die je tegenkomt zeg maar.

Overigens is er wellicht nog een optie bedenk ik me aan de hand van een Facebook reactie:

Ergens rond Juni/Juli 2021 vorig jaar heb ik de chip van de sleutel over laten zetten bij de sleutelmaker in een nieuwe sleutel, gezien ik een crash heb gehad waarbij de sleutel krom is geslagen(wellicht ook misschien contactslot unit een tik, dit is Mei 2021 geweest, pas in April 2022 voor het eerst dit probleem, 8000km ertussen).

Maar las dat dit ook een oorzaak kan zijn, dat wellicht de chip slechter contact maakt met het slot/startonderbreker?
 
Naar aanleiding van een oud topic die ik via google tegenkwam en iemand die me erop wees:

Zou het eventueel ook de krukaspositiesensor kunnen zijn?
Lees als symptomen: Plotseling uitvallen van de motor.

Krijg overigens geen foutmeldingen, maar zou het kunnen dat deze met uitlezen bij een Kawasaki dealer wel naar boven komen, gezien je met uitlezen meestal iets verder erin komt?
 
Heeft deze motor geen tip(omval)sensor? misschien die is even nader bekijken 🤔.

Zit er idd op. De motor heeft ook 2 crashes gehad waarbij die omvalsensor z'n werk heeft gedaan.

Heb deze al liggen en van plan deze vd week ook te vervangen. Maar gezien het probleem zo random is en er geen foutmeldingen in beeld komen.
 
Zit me net ook te bedenken, met een crash vorig jaar was het deksel doorgeschaafd waar de krukas positie sensor achter zit, deze heb ik nu liggen via een maatje(die van hem was ook vervangen maar bij hem zat het probleem in een geoxideerde stekker in de kabelboom aan de linkerkant van het zadel). Ga deze ook nakijken en voor de zekerheid maar vervangen. Crash was met +- 100 km/h
 
Inmiddels half jaar verder, 1500km, en vandaag gebeurde het weer, dit x na een korte hoge drempel precies op het moment dat mijn voorwiel neerkwam( verder nog wheelies etc gedaan vandaag en nergens last van)

Viel weer plotseling dood, uit laten rollen, 10 seconden wachten, toen deed ie het weer. Poging direct na stiltstaan of tijdens rollen gebeurd er niks. Je hoort ook niks alsof de killswitch is omgedraaid. Even wachten en start alsof er niks gebeurd is.

Wat heb ik uitgesloten:
-andere sleutel gebruik ik nu(nieuwe sleutel gebruikte ik eerst waarvan de chip van overgezet is). Gebruik nu de originele reserve.
-in zn 1 op de bok al aan alle kabels, zijstandaard en bedrading heen en weer bewogen, echter bleef de motor lopen
-killswitch unit vervangen

Heb nog liggen:
-nokkenas of krukaspositiesensor(zou het dit kunnen zijn?)
-omvalsensor

Een maand voordat het de 1e keer gebeurde is wel het deksel waar die krukas/nokkenaspositie sensor achter zit, nog open geweest. Bij de motorzaak is toen de nokkenaskettingspanner vervangen.
 

Bijlagen

  • 20230409_194913.jpg
    20230409_194913.jpg
    256,1 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Zit er in je ecu toevallig niet ook een opkomstvertraging geprogrammeerd die er voor zorgt dat de ontsteking niet vrolijk verder gaat wanneer de motor nog in een positie ligt waar dit bij voorkeur nog niet gebeurd?
Gezien de tijd die je moet wachten is dan ook de omval-sensor/ bank angle sensor alsook het circuit tot aan de pcb in de ecu een verdachte.

Kan ook dat het een domme ingeving is, er zijn ecu’s die daadwerkelijk zo geprogrammeerd zijn. Maar misschien is dat bij jou helemaal niet zo.
 
Inmiddels half jaar verder, 1500km, en vandaag gebeurde het weer, dit x na een korte hoge drempel precies op het moment dat mijn voorwiel neerkwam( verder nog wheelies etc gedaan vandaag en nergens last van)

Viel weer plotseling dood, uit laten rollen, 10 seconden wachten, toen deed ie het weer. Poging direct na stiltstaan of tijdens rollen gebeurd er niks. Je hoort ook niks alsof de killswitch is omgedraaid. Even wachten en start alsof er niks gebeurd is.

Wat heb ik uitgesloten:
-andere sleutel gebruik ik nu(nieuwe sleutel gebruikte ik eerst waarvan de chip van overgezet is). Gebruik nu de originele reserve.
-in zn 1 op de bok al aan alle kabels, zijstandaard en bedrading heen en weer bewogen, echter bleef de motor lopen
-killswitch unit vervangen

Heb nog liggen:
-nokkenas of krukaspositiesensor(zou het dit kunnen zijn?)
-omvalsensor

Een maand voordat het de 1e keer gebeurde is wel het deksel waar die krukas/nokkenaspositie sensor achter zit, nog open geweest. Bij de motorzaak is toen de nokkenaskettingspanner vervangen.
Echt de massa stekkers
nakijken .. mijn zx10r viel ook soms uit en wilde soms ineens niet meer starten ...
 
Echt de massa stekkers
nakijken .. mijn zx10r viel ook soms uit en wilde soms ineens niet meer starten ...

Ga ik dit ook even doen. Had althans vorig jaar al geloof ik gecheckt, veel stekkers ook ff ingespoten. Wellicht de stekkers die ook ingetaped zitten maar even loshalen en checken.

Valt dit overigens ook te meten? Voordat ik de boel helemaal uit elkaar trek.

En zou trouwens een kawasaki dealer de storing moeten kunnen terugvinden in het geheugen?
Mocht het bijvoorbeeld door 1 van de sensoren komen.

Op de momenten dat het gebeurt kreeg ik alleen geen storingslampje/fi melding.
 
Niet gehinderd door enige kennis van dit soort motoren; jiffyschakelaar?
Als ikzelf erg wanhopig zou worden zou ik denk ik ook de accu vervangen, zelfs als het hem niet zou zou zijn heb je gewoon weer een verse erin zitten.

Nee deze heb ik in de versnellings op de bok nog getest, maar gebeurt niks.
De accu zelf is eerlijk gezegd ik weet niet hoe oud, heb de motor zo 7 jaar geleden gekocht met de huidige accu er nog in.

Maar hij start altijd nog perfect. Nooit aan druppellader ook(langste stilstand 2 maanden en dan start dan nog moeiteloos, misschien een halve sec langer met starten).
 
Zit er in je ecu toevallig niet ook een opkomstvertraging geprogrammeerd die er voor zorgt dat de ontsteking niet vrolijk verder gaat wanneer de motor nog in een positie ligt waar dit bij voorkeur nog niet gebeurd?
Gezien de tijd die je moet wachten is dan ook de omval-sensor/ bank angle sensor alsook het circuit tot aan de pcb in de ecu een verdachte.

Kan ook dat het een domme ingeving is, er zijn ecu’s die daadwerkelijk zo geprogrammeerd zijn. Maar misschien is dat bij jou helemaal niet zo.

Oef dat durf ik echt niet te zeggen.

Heb wel die omvalsensor al liggen, kan evt die eerst proberen te vervangen ook nadat ik eerst nog een x de massapunten heb nagelopen.
 
Weet je toevallig welke stekker het precies bij jouw was? Gewoon die van je minpool van de accu naar massapunt loopt? (ben zelf niet zo thuis in electronica).
Er zit een massa stekkerblok naast je zadel bij je benzinepompstekker (links) ook zitten er 2 boven je kleppendeksel, die zijn iets lastiger te bereiken.. deze massa blokken zijn ook de massa van je ecu en injectie. Bij slechte massa krijg je rare haperingen en startproblemen
 
Er zit een massa stekkerblok naast je zadel bij je benzinepompstekker (links) ook zitten er 2 boven je kleppendeksel, die zijn iets lastiger te bereiken.. deze massa blokken zijn ook de massa van je ecu en injectie. Bij slechte massa krijg je rare haperingen en startproblemen

Denke even kwestie van het luchtfilterhuis demonteren om daar bij te komen?
Heb die nog niet gecheckt, zal ik dat eerst doen thanks!

Heb overigens geen last meer van startproblemen wat heel af en toe was en rare haperingen heb ik ook niet. Puur dat uitvallen, 3x nu in 5500km, 12 maanden tijd. Heb in die tijd nog op hobbelige wegen in Schotland gereden, wheelies etc, en dan gebeurt er niks.
 
Denke even kwestie van het luchtfilterhuis demonteren om daar bij te komen?
Heb die nog niet gecheckt, zal ik dat eerst doen thanks!

Heb overigens geen last meer van startproblemen wat heel af en toe was en rare haperingen heb ik ook niet. Puur dat uitvallen, 3x nu in 5500km, 12 maanden tijd. Heb in die tijd nog op hobbelige wegen in Schotland gereden, wheelies etc, en dan gebeurt er niks.
Ja klopt, onder luchtfilterhuis. Het zijn een soort stekkers die wel 6 of meer massadraden doorverbinden.mijn motor viel ook soms uit.toen was het een stekkerblok boven kleppendeksel. Was van binnen gecorrodeert.
 
Ja klopt, onder luchtfilterhuis. Het zijn een soort stekkers die wel 6 of meer massadraden doorverbinden.mijn motor viel ook soms uit.toen was het een stekkerblok boven kleppendeksel. Was van binnen gecorrodeert.

Thanks ga ik die maar eerst checken ook, sowieso even m'n luchtfilterhuis ook open maken voor onderhoud.

Had jij het ook dat het zo zelden gebeurde of wel vaker?
 
Oef dat durf ik echt niet te zeggen.

Heb wel die omvalsensor al liggen, kan evt die eerst proberen te vervangen ook nadat ik eerst nog een x de massapunten heb nagelopen.
Maak de sensor los start de motor en in de versnelling, leg de sensor op z’n kant tot de motor afslaat. Probeer de motor opnieuw te starten zoals je dat ook na het uitvallen eerder deed, eerste versnelling en koppeling in? Lukt dat niet meteen dan heb je een timer delayed contact en daar kun je je conclusies uit trekken.
Omdat het na een voorwiel landing gebeurde kan het dus ook een slecht contact aan de pcb van de ecu liggen. Het lijkt wat vergezocht maar sluit het niet uit. Bij de andere mogelijkheden zit het tijdelijk niet kunnen starten niet in dus die kun je alvast dan uitsluiten.
Oh en als het sensorgedeelte in serie staat met een ander deel van het circuit dan is mijn hele relaas hierboven geen stuiver waard. Dus niet het voedingsgedeelte maar de werkelijke sensor.
 
Maak de sensor los start de motor en in de versnelling, leg de sensor op z’n kant tot de motor afslaat. Probeer de motor opnieuw te starten zoals je dat ook na het uitvallen eerder deed, eerste versnelling en koppeling in? Lukt dat niet meteen dan heb je een timer delayed contact en daar kun je je conclusies uit trekken.
Omdat het na een voorwiel landing gebeurde kan het dus ook een slecht contact aan de pcb van de ecu liggen. Het lijkt wat vergezocht maar sluit het niet uit. Bij de andere mogelijkheden zit het tijdelijk niet kunnen starten niet in dus die kun je alvast dan uitsluiten.
Oh en als het sensorgedeelte in serie staat met een ander deel van het circuit dan is mijn hele relaas hierboven geen stuiver waard. Dus niet het voedingsgedeelte maar de werkelijke sensor.
Ga ik proberen, thanks!

Pcb waar staat dat voor trouwens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan