Raar stuurgedrag

-=EB=-

Die hard MF'er
13 apr 2002
419
0
Oisterwijk
Laatst stuurde m'n fiets niet lekker... Bij langzaam rijden was het net of je last had van spoorvorming op de weg terwijl de weg supervlak was. Stuur stilhouden lukte niet. Nu heb ik vanmorgen even gekeken en m'n bandenspanning voor stond wel aan de lage kant 2 bar in plaats van 2.5 bar.
Mischien dat het daar aan ligt :?

Ik heb ook even met een krik het voorwiel van de grond getild en aan het stuur gedraaid. In de rechtuitstand staat ie dan "vast". Ik bedoel daarmee dat je in de rechtuitstand een knikje voelt als je het stuur op en neer beweegt. Hoort dat zo :?

Denk zelf dat het aan de bandenspanning ligt, maar wil het toch wel zeker weten. :+
Straks maar even de spanning weer op niveau brengen...
 
Waarschijnlijk je balhoofdlagers aan snot.
Als dat zo is is dat knap rap... fiets heeft, 30,000 gelopen??? en nooit mee gewheelyed oid.. Kawa kwaal??? of helemaal niet?
Wel balen Eric, als dat zo is...

Grtzz HagaSan.

PS. bandenspanning voor van 2,5 vind ik vrij veel hoor, ik heb meestal 2,3-2,4 op straat..
 
Je kunt dit testen door je motor op de middenbok te zetten (als 'ie die heeft) en iemand op de buddyseat te laten leunen zodat het voorwiel vrijkomt. Geef een kleine tik tegen de ene kant van het stuur. Als het goed is "valt" het stuur gewoon naar de andere kant, zonder teveel kracht te zetten.

Als dit dus niet het geval is staat je balhoofd te strak geschroefd, en moet 'ie lossen. Advies: Breng 'em naar de dealer en laat het daar vervangen en repareren. :)
 
je kunt het e.e.a ook vaststellen door je voorwiel te liften en ervoor te gaan staan. Pak dan de twee voorvorkpoten en probeer deze naar voren en naar achteren te bewegen. Indien dat lukt dan weet je genoeg :(
SOms lukt het ook zo, zonder de voorwiel te liften :)

Goodluck!!
 
je kunt het e.e.a ook vaststellen door je voorwiel te liften en ervoor te gaan staan. Pak dan de twee voorvorkpoten en probeer deze naar voren en naar achteren te bewegen. Indien dat lukt dan weet je genoeg :(
SOms lukt het ook zo, zonder de voorwiel te liften :)

Goodluck!!
Dat hoeft niet altijd, heb een poosje terug met een monteur op deze manier al eens naar speling gezocht en niet gevonden. Nu zijn toch de lagers aan vervanging toe. Wel maakte de voorkant een soort van kraak-geluid, als ik op m'n voorwiel reed... :)
 
je kunt het e.e.a ook vaststellen door je voorwiel te liften en ervoor te gaan staan. Pak dan de twee voorvorkpoten en probeer deze naar voren en naar achteren te bewegen. Indien dat lukt dan weet je genoeg :(

Ja, dan heb je speling op je balhoofd. Kun je de boel wat strakker zetten, maar wil niet perse zeggen dat je lagers aan gort zijn.
 
Als dat zo is is dat knap rap... fiets heeft, 30,000 gelopen??? en nooit mee gewheelyed oid.. Kawa kwaal??? of helemaal niet?
Wel balen Eric, als dat zo is...

Grtzz HagaSan.

PS. bandenspanning voor van 2,5 vind ik vrij veel hoor, ik heb meestal 2,3-2,4 op straat..

2.5 geeft het boekje iig aan.

Dat het balhoofd te strak aangedraaid is lijkt mij ook niet want het draait erg licht.

Moet toch een afspraak maken voor een beurt, dus dan laat ik er wel naar kijken.

Wat kost het ongeveer om een nieuw lager erin te zetten?

Heb nooit gekke dingen ermee gedaan. Ben nu ik er over nadenk wel een keer door een vrij diepe put in de weg gereden. Maar als het daardoor al kappot gaat :?
 
2.5 geeft het boekje iig aan.

Dat het balhoofd te strak aangedraaid is lijkt mij ook niet want het draait erg licht.

Moet toch een afspraak maken voor een beurt, dus dan laat ik er wel naar kijken.

Wat kost het ongeveer om een nieuw lager erin te zetten?

Heb nooit gekke dingen ermee gedaan. Ben nu ik er over nadenk wel een keer door een vrij diepe put in de weg gereden. Maar als het daardoor al kappot gaat :?
Eric, ik heb viavia ( ;) ) een tip gehad, die zal ik je even doorsturen.

Grtzz HagaSan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan