Race 1 Race 2 = uitslag???

AlexR!

MF veteraan
8 dec 2003
1.068
0
Maassluis
gister de race van italie gezien. Worden nu de uitslagen bij elkaar opgeteld of niet? er staat mij zoiets bij dat ze voor de duidelijkheid alleen race 2 tellen. Klopt dit? Bij eurosport gingen ze volgens mij de 2 tijden optellen

iemand opgevallen?

alleen race 2 telt (natuurlijk) en het was gewoon een nieuwe race, dus nix optellen.

anders zouden ze die 2e race voor niets gereden hebben :?

volgens mij werd bij eurosport verkondigd dat ze tijden bij elkaar op aan het tellen waren. Xaus reed op een gegeven moment op kop, maar toen zeiden ze dat hij in de eerste race al veel achterstand had opgelopen....

of heb ik dit gedroomd?
:z

volgens mij werd bij eurosport verkondigd dat ze tijden bij elkaar op aan het tellen waren. Xaus reed op een gegeven moment op kop, maar toen zeiden ze dat hij in de eerste race al veel achterstand had opgelopen....

of heb ik dit gedroomd?
:z

Vast niet gedroomd, maar dat zeiden ze ws alleen om duidelijk te maken dat sommige rijders (oa Xaus) in de tweede race ineens wel voorin reden. Dit jaar is het reglement aangepast, de tweede race is dus een race opzich, de resultaten van race 1 hebben alleen invloed op de startopstelling van race 2. Finishvolgorde van race 2 = raceuitslag totaal.

Oooooooooooh????????????????

Lekkere gasten bij Eurosport dan, ging idd ook nog uit van oude regel, dat gewoon de tijden van race 1 en 2 bij elkaar opgeteld zouden worden.

Persoonlijk vind ik het een erg vreemde regel.

Oooooooooooh????????????????

Lekkere gasten bij Eurosport dan, ging idd ook nog uit van oude regel, dat gewoon de tijden van race 1 en 2 bij elkaar opgeteld zouden worden.

Persoonlijk vind ik het een erg vreemde regel.
Het is een vreemde en oneerlijke regel,
Maar wel zo overzichtelijk en spannend voor de kijkers :}

[offtopic](eurosport met engels commentaar rules, want die lui weten wel waar ze het over hebben)[/offtopic]

Ja, die eikels van UPC hebben een tijd geleden het 2e audiokanaal (engels) van Eurosport verwijderd :(

Vind die nieuwe regel ook niet eerlijk, rij je je het licht uit de ogen, kan je weer helemaal opnieuw beginnen na een herstart...

Is toch het zelfde als pacecar situaties in welke autosport dan ook? Daar kun je ook een gigantische voorsprong opbouwen die volledig teniet gedaan wordt als er een pacecar in de baan komt.

Ik vindt het een hele goed regel.

Oude situatie:
Je start als 12de en na 15 ronden lig je aan kop met 10 hijgende gekken direct achter je. Dan komt een herstart, wordt je weer op de 12de plaats gezet, en moet je dus weer opnieuw beginnen. Omdat je in het eerste deel geen voorsprong op kon bouwen wordt je toch maar 5de. Morele winner maar daar heb je niets aan.

Nieuw situatie:
Je start als 12de en na 15 ronden lig je aan kop met 10 hijgende gekken direct achter je. Dan komt een herstart, je staat op pole, start goed en wint de race. Terecht.

Die commentatoren van Eurosport zijn seniel. Weg met dat stelletje gekken. Ik kijk nog liever naar het postzegel format van BBC dan naar die idioten te luisteren. Ze zijn wel een verbetering ten opzichte van Timmer, maar ja, die man wist dus echt helemaal niet waar hij mee bezig was.

Laatst bewerkt:
Overigens ben ik tegen het stilleggen van een wegrace op wereldkampionschap niveau omdat het gaat regen. Moeten de heren fabrikanten maar eens een beter wielwissel systeem uitvinden. Stelletje mietjes, een paar spettertjes en dan moet ik maar gaan zitten wachten tot de heren de wieltjes gewisseld hebben. Amateurs.

Trouwens, in de endurance kan getankt worden plus beide wielen vervangen onder 15 seconden.

In de enduro sport heb ik iemand wel eens, met zijn blote handen, een achterband sneller zien plakken als dat de MotoGP wieltjes kan wisselen.

Laatst bewerkt:
in de motogp komt er iets meer kracht op die bandjes, is dus wel belangrijk dat die dingen iets beter gemonteerd en vastgezet worden. En motogp machines zijn gemaakt om te racen niet om te pitsstoppen ;)

Overigens ben ik tegen het stilleggen van een wegrace op wereldkampionschap niveau omdat het gaat regen. Moeten de heren fabrikanten maar eens een beter wielwissel systeem uitvinden. Stelletje mietjes, een paar spettertjes en dan moet ik maar gaan zitten wachten tot de heren de wieltjes gewisseld hebben. Amateurs.

Trouwens, in de endurance kan getankt worden plus beide wielen vervangen onder 15 seconden.

In de enduro sport heb ik iemand wel eens, met zijn blote handen, een achterband sneller zien plakken als dat de MotoGP wieltjes kan wisselen.
stoere praat :r

Tuuuurlijk. Het rijdt heeerlijk met slicks en 250 pk en regen!
Die gasten weten echt wel wat ze doen hoor! Dat moeten ze invoeren! Slicks als
het regent, en regenbanden als het droog is! Of nee, wacht, een nog beter
idee, ze moeten op rupsbanden gaan rijden! Hoeven ze nergens meer voor
te stoppen! Geweldig! Ga gelijk de FIM bellen!

Tuuuurlijk. Het rijdt heeerlijk met slicks en 250 pk en regen!
Die gasten weten echt wel wat ze doen hoor! Dat moeten ze invoeren! Slicks als
het regent, en regenbanden als het droog is! Of nee, wacht, een nog beter
idee, ze moeten op rupsbanden gaan rijden! Hoeven ze nergens meer voor
te stoppen! Geweldig! Ga gelijk de FIM bellen!
echt stoer hoor kk sukkel

Of het nu een GP fiets is, of een endurance fiets, wielwissel zou gewoon moeten kunnen, als ze zouden willen dan, kan dat technisch heus wel.

Ten tweede konden ze het 2e gedeelte wel ineens met slicks op een natte baan rijden, dus waarom zijn ze nu eigenlijk gestopt???

Ze zouden ook kunnen verplichten dat bij een herstart voor een wet race, iedereen verplicht is om op regenbanden te gaan rijden.

echt stoer hoor kk sukkel

Mijn stukkie was een tikje ironisch bedoeld hoor, trek het u vooral niet aan...
Hoe rij je zelf op de motor in de regen? Toch ook niet zo ontspannen als
met droog weer,vermoed ik. Die GP jongen gaan met 330 km/u over de baan.
Dan rij je ook niet echt prettig op slicks, als de baan een tikje vochtig
is, lijkt me.....Als iemand dan zegt dat ze vooral door moeten blijven blazen,
reageer ik daarop ja....Misschien inderdaad een tikje fel...
Enne, waar staat dat kk eigenlijk voor?

hey jongens het spijt mij van die felle reactie (van dat sukkel gebeuren).de reede dat ik zo reageerde was omdat ik niet iets leuks heb meegemaakt van de week. en dan dat erritante gedoe nog eens was de druppel.sorry maar ik zal voortaan niet meer zo reageren

Mijn stukkie was een tikje ironisch bedoeld hoor, trek het u vooral niet aan...
Hoe rij je zelf op de motor in de regen? Toch ook niet zo ontspannen als
met droog weer,vermoed ik. Die GP jongen gaan met 330 km/u over de baan.
Dan rij je ook niet echt prettig op slicks, als de baan een tikje vochtig
is, lijkt me.....Als iemand dan zegt dat ze vooral door moeten blijven blazen,
reageer ik daarop ja....Misschien inderdaad een tikje fel...
Enne, waar staat dat kk eigenlijk voor?
hahaha sorry hoor maar zie dat berichtje boven maar. en als je echt wil weten waar dat kk voor staat, moet je maar eens ff aan een ziekte denken waar 2 k,s in staan.maar het spijt mij echt enorm nogmaals sorry

Ten tweede konden ze het 2e gedeelte wel ineens met slicks op een natte baan rijden, dus waarom zijn ze nu eigenlijk gestopt???

Omdat ze niet wisten wat voor weer het zou gaan worden. Het had ook een uur kunnen gaan plenzen bijvoorbeeld. Toen de tweede race ging beginnen zag het er volgens de meesten goed genoeg uit om weer op slicks te starten.

[me]Odie gaat zo weer voor de buis zitten :9 [/me]

De MotoGP wil zich toch zo graag profieleren als de Formule 1 van het motorracen. Dan vind ik dat je een race niet kunt stilleggen als het gaat regenen. F1 wordt niet stilgelegt, dus MotoGP ook niet.
De teams hebben drie keuzes:
1. Starten op banden die bruikbaar zijn in droog en een beetje nat (als het dreigt te gaan regenen).
2. Starten op slicks en doorrijden indien regen tegen het einde van de race.
3. Starten op slicks en wisselen bij regen.

Als er dus niet meer gestopt wordt, wordt er maar teamwork verlangt en inzicht en durf. Dat kan het geheel spannerder maken en "vreemde" uitslagen geven. Het is ook een uitdaging voor bandenfabrikanten om iets te verzinnen, dat kan goed zijn voor de ontwikkeling van straatbanden.

Er is nog een andere mogelijkheid, toestaan dat er gewisseld wordt van fiets! Dat wordt leuk, bij regen speert iedereen de pits in en springt op een andere fiets. Geinig.

"in de motogp komt er iets meer kracht op die bandjes, is dus wel belangrijk dat die dingen iets beter gemonteerd en vastgezet worden. En motogp machines zijn gemaakt om te racen niet om te pitsstoppen "

Oh ja, die endurance wielen zitten los. Endurance betekent dus echt 24 uur lang met die losse wieltjes racen met 200 pk kanonnen die dus veel zwaarder zijn dan MotoGP machines, en ze rijden bijna Superbike tijden.

Er zijn twee nadelen aan het snelwisselsysteem van de endurance motoren:
1. Het is iets zwaarder.
2. De voorvorkpoten staan zo ver uit elkaar dat het wiel er tussendoor kan zonder de remtangen te demonteren of weg te draaien. Dit geeft een iets slechter wegligging.

F1 wagens zijn ook niet om mee stil te staan, toch doen ze dat zo'n drie keer per race. (erger nog, als ze langer als 60 seconden stil staan zijn ze kapot).

Terug
Bovenaan Onderaan