Race harnass voor Aprilia Mille 2000

odi_

MF'er
1 mrt 2013
75
4
Hoi,

Ik ben bezig met een leuk winter project, namelijk een circuit fiets bouwen. Hiervoor koop ik het grootste deel tweedehands onderdelen die ik dan weer netjes maak (nieuwe lagers e.d.) en daarna monteer.

Ik ben al zover dat ik een net rollend frame voor elkaar heb kan ik door met de volgende stap. Maar omdat die nog wat financiering moet krijgen kan ik in de tussentijd bezig met iets anders.

Het probleem
Ik heb al een GenI Mille harnas maar, ik heb geen contactslot. Die heb ik ook niet nodig gezien deze motor nooit op straat zal gaan rijden. (Oke, heel misschien een stiekem een stukje door de straat).
Ik heb al gezocht op mogelijke oplossing op het AF1 forum maar daar kon ik niks vinden waar ik met zekerheid kon werken. Dus mijn vraag, weet iemand hoe of heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van een normaal harnas naar race harnas? De knopjes en alles heb ik ook al maar ik moet alleen even weten welke draden ik zou moeten doorlussen om het voor elkaar te krijgen.
Ik heb een draadschema die ik kan raadplegen maar ik kom er niet helemaal uit.

Ook een reden trouwens dat ik het niet op het AF1 forum kan vinden is dat ik snap dat je zulke informatie niet zomaar hier neer pleurt voor alle dieven om van te leren. Maar het probleem is meer dat de posts uit 2004 komen o.i.d.


Huidige staat:
IMG_20201205_223927.jpg
(4 hoog zonder trap :+)
 
Laatst bewerkt:

Gunther90

MF'er
2 okt 2011
111
55
Gent
Ik ga binnenkort ook dergelijke ombouw doen, maar ben nog niet aan de slag gegaan ermee.

Gewoon uit gezond verstand stel ik me bij een moto van dat bouwjaar de volgende vraag:
Start de motor omdat er 'een passende sleutel' in het contactslot zit die het slot naar de juiste stand draait en dus zo de juiste verbinding maakt, of start de motor omdat hij de sleutel herkend als zijnde "dit is de sleutel die geprogrammeerd is voor deze ECU en daarom wordt het systeem vrijgegeven" (elektronische herkenning)..
In het eerste geval is het gewoon een kwestie van de brug die het contactslot maakt dmv de sleutel in de juiste stand te draaien, zelf te maken "voor" of "na" het contactslot (afhankelijk hoe je het bekijkt).

Deze zomer op motoreis hebben we langs de kant van de weg m'n vriend z'n Moto Guzzi (uit 2007) ook zo terug "gestart" gekregen. Intern printplaatje zat los in het contactslot en de verbinding gaf slecht contact. Gewoon "voor" het contactslot een bruggetje gemaakt met een huis- en tuinklemmetje en hij rijdt er (uit nalatigheid) na 5 maand nog altijd zo mee rond..
 

Lucasfalt

MF veteraan
16 jan 2006
1.542
292
Ik zou inderdaad eerst al eens uitzoeken of er normaal geen transponder in de sleutel zit,want dan heb je nog een extra probleem als je het contactslot wil weglaten.Indien niet is het een kwestie van goed kijken op het schema en de juiste draden verbinden.
 

odi_

MF'er
1 mrt 2013
75
4
Ik ga binnenkort ook dergelijke ombouw doen, maar ben nog niet aan de slag gegaan ermee.

Gewoon uit gezond verstand stel ik me bij een moto van dat bouwjaar de volgende vraag:
Start de motor omdat er 'een passende sleutel' in het contactslot zit die het slot naar de juiste stand draait en dus zo de juiste verbinding maakt, of start de motor omdat hij de sleutel herkend als zijnde "dit is de sleutel die geprogrammeerd is voor deze ECU en daarom wordt het systeem vrijgegeven" (elektronische herkenning)..
In het eerste geval is het gewoon een kwestie van de brug die het contactslot maakt dmv de sleutel in de juiste stand te draaien, zelf te maken "voor" of "na" het contactslot (afhankelijk hoe je het bekijkt).

Deze zomer op motoreis hebben we langs de kant van de weg m'n vriend z'n Moto Guzzi (uit 2007) ook zo terug "gestart" gekregen. Intern printplaatje zat los in het contactslot en de verbinding gaf slecht contact. Gewoon "voor" het contactslot een bruggetje gemaakt met een huis- en tuinklemmetje en hij rijdt er (uit nalatigheid) na 5 maand nog altijd zo mee rond..
Voor zover ik weet Ik weet zeker, er zit er geen chip in de sleutel en is het puur mechanisch.

Van wat ik er al heb kunnen vinden schijnt er een zwak stroom signaal via 1 van de kabels te lopen als een soort primer, en daarna nog twee voor het werkelijk contact. De Mille heeft nog geen ECU en blok waar ik het mee zou kunnen proberen, maar mijn Tuono wel. Maar dan moet ik wel zeker zijn dat ik niet een sluiting maak en mezelf in nog meer problemen help 😅
 

Harmonizer

Die hard MF'er
Donateur
14 dec 2019
738
361
Hoi,

Ik ben bezig met een leuk winter project, namelijk een circuit fiets bouwen. Hiervoor koop ik het grootste deel tweedehands onderdelen die ik dan weer netjes maak (nieuwe lagers e.d.) en daarna monteer.

Ik ben al zover dat ik een net rollend frame voor elkaar heb kan ik door met de volgende stap. Maar omdat die nog wat financiering moet krijgen kan ik in de tussentijd bezig met iets anders.

Het probleem
Ik heb al een GenI Mille harnas maar, ik heb geen contactslot. Die heb ik ook niet nodig gezien deze motor nooit op straat zal gaan rijden. (Oke, heel misschien een stiekem een stukje door de straat).
Ik heb al gezocht op mogelijke oplossing op het AF1 forum maar daar kon ik niks vinden waar ik met zekerheid kon werken. Dus mijn vraag, weet iemand hoe of heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van een normaal harnas naar race harnas? De knopjes en alles heb ik ook al maar ik moet alleen even weten welke draden ik zou moeten doorlussen om het voor elkaar te krijgen.
Ik heb een draadschema die ik kan raadplegen maar ik kom er niet helemaal uit.

Ook een reden trouwens dat ik het niet op het AF1 forum kan vinden is dat ik snap dat je zulke informatie niet zomaar hier neer pleurt voor alle dieven om van te leren. Maar het probleem is meer dat de posts uit 2004 komen o.i.d.
Doe er eens wat plaatjes bij van het project. dan krijgen we wat gevoel erbij.
 
Bovenaan Onderaan