Race harnass voor Aprilia Mille 2000

odipodi

Heh?
1 mrt 2013
82
6
Hoi,

Ik ben bezig met een leuk winter project, namelijk een circuit fiets bouwen. Hiervoor koop ik het grootste deel tweedehands onderdelen die ik dan weer netjes maak (nieuwe lagers e.d.) en daarna monteer.

Ik ben al zover dat ik een net rollend frame voor elkaar heb kan ik door met de volgende stap. Maar omdat die nog wat financiering moet krijgen kan ik in de tussentijd bezig met iets anders.

Het probleem
Ik heb al een GenI Mille harnas maar, ik heb geen contactslot. Die heb ik ook niet nodig gezien deze motor nooit op straat zal gaan rijden. (Oke, heel misschien een stiekem een stukje door de straat).
Ik heb al gezocht op mogelijke oplossing op het AF1 forum maar daar kon ik niks vinden waar ik met zekerheid kon werken. Dus mijn vraag, weet iemand hoe of heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van een normaal harnas naar race harnas? De knopjes en alles heb ik ook al maar ik moet alleen even weten welke draden ik zou moeten doorlussen om het voor elkaar te krijgen.
Ik heb een draadschema die ik kan raadplegen maar ik kom er niet helemaal uit.

Ook een reden trouwens dat ik het niet op het AF1 forum kan vinden is dat ik snap dat je zulke informatie niet zomaar hier neer pleurt voor alle dieven om van te leren. Maar het probleem is meer dat de posts uit 2004 komen o.i.d.


Huidige staat:
IMG_20201205_223927.jpg

(4 hoog zonder trap :+)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort ook dergelijke ombouw doen, maar ben nog niet aan de slag gegaan ermee.

Gewoon uit gezond verstand stel ik me bij een moto van dat bouwjaar de volgende vraag:
Start de motor omdat er 'een passende sleutel' in het contactslot zit die het slot naar de juiste stand draait en dus zo de juiste verbinding maakt, of start de motor omdat hij de sleutel herkend als zijnde "dit is de sleutel die geprogrammeerd is voor deze ECU en daarom wordt het systeem vrijgegeven" (elektronische herkenning)..
In het eerste geval is het gewoon een kwestie van de brug die het contactslot maakt dmv de sleutel in de juiste stand te draaien, zelf te maken "voor" of "na" het contactslot (afhankelijk hoe je het bekijkt).

Deze zomer op motoreis hebben we langs de kant van de weg m'n vriend z'n Moto Guzzi (uit 2007) ook zo terug "gestart" gekregen. Intern printplaatje zat los in het contactslot en de verbinding gaf slecht contact. Gewoon "voor" het contactslot een bruggetje gemaakt met een huis- en tuinklemmetje en hij rijdt er (uit nalatigheid) na 5 maand nog altijd zo mee rond..
 
Ik zou inderdaad eerst al eens uitzoeken of er normaal geen transponder in de sleutel zit,want dan heb je nog een extra probleem als je het contactslot wil weglaten.Indien niet is het een kwestie van goed kijken op het schema en de juiste draden verbinden.
 
Ik ga binnenkort ook dergelijke ombouw doen, maar ben nog niet aan de slag gegaan ermee.

Gewoon uit gezond verstand stel ik me bij een moto van dat bouwjaar de volgende vraag:
Start de motor omdat er 'een passende sleutel' in het contactslot zit die het slot naar de juiste stand draait en dus zo de juiste verbinding maakt, of start de motor omdat hij de sleutel herkend als zijnde "dit is de sleutel die geprogrammeerd is voor deze ECU en daarom wordt het systeem vrijgegeven" (elektronische herkenning)..
In het eerste geval is het gewoon een kwestie van de brug die het contactslot maakt dmv de sleutel in de juiste stand te draaien, zelf te maken "voor" of "na" het contactslot (afhankelijk hoe je het bekijkt).

Deze zomer op motoreis hebben we langs de kant van de weg m'n vriend z'n Moto Guzzi (uit 2007) ook zo terug "gestart" gekregen. Intern printplaatje zat los in het contactslot en de verbinding gaf slecht contact. Gewoon "voor" het contactslot een bruggetje gemaakt met een huis- en tuinklemmetje en hij rijdt er (uit nalatigheid) na 5 maand nog altijd zo mee rond..
Voor zover ik weet Ik weet zeker, er zit er geen chip in de sleutel en is het puur mechanisch.

Van wat ik er al heb kunnen vinden schijnt er een zwak stroom signaal via 1 van de kabels te lopen als een soort primer, en daarna nog twee voor het werkelijk contact. De Mille heeft nog geen ECU en blok waar ik het mee zou kunnen proberen, maar mijn Tuono wel. Maar dan moet ik wel zeker zijn dat ik niet een sluiting maak en mezelf in nog meer problemen help 😅
 
Hoi,

Ik ben bezig met een leuk winter project, namelijk een circuit fiets bouwen. Hiervoor koop ik het grootste deel tweedehands onderdelen die ik dan weer netjes maak (nieuwe lagers e.d.) en daarna monteer.

Ik ben al zover dat ik een net rollend frame voor elkaar heb kan ik door met de volgende stap. Maar omdat die nog wat financiering moet krijgen kan ik in de tussentijd bezig met iets anders.

Het probleem
Ik heb al een GenI Mille harnas maar, ik heb geen contactslot. Die heb ik ook niet nodig gezien deze motor nooit op straat zal gaan rijden. (Oke, heel misschien een stiekem een stukje door de straat).
Ik heb al gezocht op mogelijke oplossing op het AF1 forum maar daar kon ik niks vinden waar ik met zekerheid kon werken. Dus mijn vraag, weet iemand hoe of heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van een normaal harnas naar race harnas? De knopjes en alles heb ik ook al maar ik moet alleen even weten welke draden ik zou moeten doorlussen om het voor elkaar te krijgen.
Ik heb een draadschema die ik kan raadplegen maar ik kom er niet helemaal uit.

Ook een reden trouwens dat ik het niet op het AF1 forum kan vinden is dat ik snap dat je zulke informatie niet zomaar hier neer pleurt voor alle dieven om van te leren. Maar het probleem is meer dat de posts uit 2004 komen o.i.d.
Doe er eens wat plaatjes bij van het project. dan krijgen we wat gevoel erbij.
 
Tijd voor een veel te late update van het project...

Update #1
IMG_20210119_192121.jpg
Motor boven uit elkaar gehaald, beneden weer in elkaar en naar de garage gerold.

IMG_20210119_212229.jpgIMG_20210121_201329.jpg
Zo, naast het blok genoot gezet. Daarna meer op een werkbare plek voor de komende tijd.

Update #2
IMG_20210121_201348.jpg
Blok binnen! Even na lopen, jep. jup. Lijkt te kloppen. Kloppen even nagelopen en alles is nog binnen specificaties. Maar, ik wil na de eerste 5/10 circuit dagen het blok weer controleren hoe de spelingen zijn. Er zijn twee kleppen die een shim kunnen gebruiken om mooi in het midden te vallen van de twee uiterste waardes. Maarja dat zien we dan wel. Eerst het blok er maar in zien te krijgen! Moet lukken..

IMG_20210206_193333.jpgIMG_20210206_193339.jpg
Oef, van de werkbank naar de vloer was al even een opgave, blok schijnt 65kg te wegen...

IMG_20210206_201150.jpg
Lijkt te lukken zo, op een krukje, met een Honda SS50 vliegwiel met een doekje der om om hem in "balans" te houden op de ondersten engine mounts aan de achterkant.

IMG_20210207_150858.jpg
Na veel schelde/vloeken/gereedschap gooien het blok er in gekregen!
Helemaal in mijn eentje, best trots op :)


Update #3
IMG_20210307_183410.jpg
Even naast de Tuono om te controleren (op een makkelijker manier) welke stekkers ik echt nodig heb.
Check list:
- Contact? Check!
- Startrelais slaat aan? Check!
- Noodstop werkt? uh, denk het wel. Kan ik nog niet checken.

Ok, heb alles doorgenomen en weet welke stekkers er af kunnen. Deze heb ik afgeplakt met tape om ze makkelijk te kunnen onderscheiden.
Boven in het werkkamertje de overbodige stekkers er af geknipt en het overbodig draad nagelopen en ook afgeknipt.

Nieuwe stekkertjes er op en gaan met die banaan!
IMG_20210406_211645.jpg
De nieuwe kabelboom

IMG_20210406_211653.jpg
Verwijderd gewicht: 590gram(!!)


Nou, dit was de update voor nu even.
 

Bijlagen

  • IMG_20210119_212229.jpg
    IMG_20210119_212229.jpg
    376,8 KB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan