racen in de eifel

Tja... D'r zijn er een aantal die roepen dat circuitrijden 'veiliger' is. Ik betwijfel dat ten zeerste. Als je gaat kijken hoeveel MF'ers circuitrijden en zijn gevallen dit jaar en dat percentage afzet tegen het aantal straatrijders dat gevallen is, geloof ik niet dat de balans in het voordeel van het circuit uit zal slaan. Ook qua aantal (serieuze) verwondingen of erger denk ik dat die verhoudingsgewijs meer bij de circuitrijders voorkomen.

En ja, d'r wordt natuurlijk harder gereden op circuit, meer op de grens, noem maar op. Maar daarmee geef je ook gelijk al aan dat circuitrijden niet hetzelfde is als straatrijden en dat het dan ook een onzinnige vergelijking is om te zeggen dat de één veiliger is dan de ander. Hou je op het circuit hetzelfde tempo aan als op straat (uitgezonderd degenen die op straat natuurlijk voluit gaan... Zeggen ze), dan zal het allicht veiliger zijn. Maar er zullen er maar weinig zijn die dat doen en met het verhogen van het tempo neemt het risico ook weer toe. En voor mensen die veel rijden en van een beetje variatie houden is het dus echt geen alternatief met dat anderhalve circuit hier in Nederland.

Maar goed, ik heb nog nooit op het circuit gereden (hoewel ik al wel heel wat races en circuitdagen gezien heb) en het lijkt me ontzettend gaaf om te doen. Maar om het te promoten als een veilig alternatief voor op straat rijden lijkt me een wel heel erg optimistische voorstelling van zaken.
Dan moet je volgend jaar absoluut een keer een circuitdag inplannen. Gewoon een nivo cursus 1. Ze laten je dan de lijnen zien en het tempo wordt rustig opgebouwd. Echt ideaal. Je zult zien dat je dan met bovenstaande tekst niet meer eens bent. Ik dacht ook een straatfiets nodig te hebben om wat te rijden. Nee, dus. Ik leefde echt van circuitdag naar circuitdag. Rijden op de weg viel daarna echt tegen.
 
:^

Circuit rijden is motor rijden zoals je dat nooit op de straat kunt......of je moet ghostrider aspiraties hebben. Ik zelf krijg toch de grootste kick op de motor als het (voor mij) hard gaat. Dan kom je op straat al snel op het 'klaverblad racen' uit, en dat gaat ook steeds harder en harder. En je kunt niet ontkennen dat die vorm onveiliger is dan circuit rijden.
 
:^

Circuit rijden is motor rijden zoals je dat nooit op de straat kunt......of je moet ghostrider aspiraties hebben. Ik zelf krijg toch de grootste kick op de motor als het (voor mij) hard gaat. Dan kom je op straat al snel op het 'klaverblad racen' uit, en dat gaat ook steeds harder en harder. En je kunt niet ontkennen dat die vorm onveiliger is dan circuit rijden.
Klaverblad racen interesseert me helemaal niets. Steeds hetzelfde bochtje... -> :Z

Ik rij veel liever dijken en andere (bochtige) wegen. Ik rij gematigd sportief en natuurlijk streef ik ernaar om mijn rijden te verbeteren. Maar ik hoef niet zo nodig steeds de 'grenzen te verleggen'. En zeker niet op straat. Ik realiseer me terdege waar mijn beperkingen liggen en weet van mezelf dat ik bepaald geen coureur ben. Zolang ik in een, voor mij, leuk tempo mijn bochtjes kan maken ben ik tevreden. Ik zie een circuitdag dan eerder als een uitstapje en een mogelijkheid om je eens een keer uit te leven dan als een alternatief. Wegafsluitingen en weet ik wat maken het voor mij onmogelijk om te rijden zoals ik graag wil en het circuit biedt daarvoor geen alternatief. Hooguit een aanvulling.

En ik denk dat bovenstaande voor veel mensen geldt.
 
Laatst bewerkt:
:(

Liever meer radarcontroles dan afsluitingen....

[me]Fastcruiser wil graag in de Eifel blijven rijden...[/me]
:^ Die kasten flitsen toch aan de voorkant :P

Klaverblad racen interesseert me helemaal niets. Steeds hetzelfde bochtje... -> :Z

Ik rij veel liever dijken en andere (bochtige) wegen. Ik rij gematigd sportief en natuurlijk streef ik ernaar om mijn rijden te verbeteren. Maar ik hoef niet zo nodig steeds de 'grenzen te verleggen'. En zeker niet op straat. Ik realiseer me terdege waar mijn beperkingen liggen en weet van mezelf dat ik bepaald geen coureur ben. Zolang ik in een, voor mij, leuk tempo mijn bochtjes kan maken ben ik tevreden. Ik zie een circuitdag dan eerder als een uitstapje en een mogelijkheid om je eens een keer uit te leven dan als een alternatief. Wegafsluitingen en weet ik wat maken het voor mij onmogelijk om te rijden zoals ik graag wil en het circuit biedt daarvoor geen alternatief. Hooguit een aanvulling.

En ik denk dat bovenstaande voor veel mensen geldt.
:^ Klaverblaadje rijden is 2 keer leuk en dan heb ik dat rondje ook wel weer gezien :Z
Doe mij maar lekkere (dijk)weggetjes met veel :9 bochten!
 
:^ Die kasten flitsen toch aan de voorkant :P:^ Klaverblaadje rijden is 2 keer leuk en dan heb ik dat rondje ook wel weer gezien :Z
Doe mij maar lekkere (dijk)weggetjes met veel :9 bochten!
Met lekker veel grind en grid want dat glijd zo lekker, not ! En van die onoverzichtelijke bochten met fietsers die 15km en jij over de 100, ja echt geweldig, not.

Als je een shopper hebt, ja dan is een dijkje leuk lekker langzaam :9
Met een buikschuiver is het zwaar tobben en vragen om problemen.
 
:^ Die kasten flitsen toch aan de voorkant :P

Dream on.....

Zo dom zijn die duitsers echt niet, ze mogen tegenwoordig motoren ook van de achterkant flitsen. Daarnaast is staan ze in de Eifel steeds vaker met de lasergun naast de weg.

En eerlijk is eerlijk, het word de laatste jaren ook steeds erger in de Eifel en andere gebieden in Duitsland. Het word ook steeds drukker het lijkt wel of steeds meer mensen die vroeger wat in Nederland rondtufte nu opeens allemaal de weg naar de Eifel weten te vinden.

Men is er ook al over aan het denken om de Schwarzwaldhochstraße af te sluiten voor motoren. ;(
 
Klaverblad racen interesseert me helemaal niets. Steeds hetzelfde bochtje... -> :Z

Ik rij veel liever dijken en andere (bochtige) wegen. Ik rij gematigd sportief en natuurlijk streef ik ernaar om mijn rijden te verbeteren. Maar ik hoef niet zo nodig steeds de 'grenzen te verleggen'. En zeker niet op straat. Ik realiseer me terdege waar mijn beperkingen liggen en weet van mezelf dat ik bepaald geen coureur ben. Zolang ik in een, voor mij, leuk tempo mijn bochtjes kan maken ben ik tevreden. Ik zie een circuitdag dan eerder als een uitstapje en een mogelijkheid om je eens een keer uit te leven dan als een alternatief. Wegafsluitingen en weet ik wat maken het voor mij onmogelijk om te rijden zoals ik graag wil en het circuit biedt daarvoor geen alternatief. Hooguit een aanvulling.

En ik denk dat bovenstaande voor veel mensen geldt.

precies onder andere voor mij. Ik ben nog nooit in de eifel geweest maar zou wel graag willen. misschien dit jaar nog en anders volgend jaar. Dan heb ik waarschijnlijk ook de beschikkming over een aanhanger en kunnen we heel relaxt met het koekblik erheen en dan daar rijden.
maar goed tot die tijd nog maar de open dijkweggetjes rijden.
 
Met lekker veel grind en grid want dat glijd zo lekker, not ! En van die onoverzichtelijke bochten met fietsers die 15km en jij over de 100, ja echt geweldig, not.

Als je een shopper hebt, ja dan is een dijkje leuk lekker langzaam :9
Met een buikschuiver is het zwaar tobben en vragen om problemen.
Als je continu 180 op een zondagmiddag wilt doen wel, ja. Maar op een gewone doordeweekse dag of avond zijn kruissnelheden van 100-150 geen enkel probleem. En als je dan ff inhoudt voor die enkele fietser of wandelaar zijn zij ook weer tevreden.

En ja, je hebt gelijk er ligt wel es wat zooi. Maar daarvoor heb je toch ogen in je hoofd? Tis niet voor niks dat ze bij iedere rij- of vervolgopleiding hameren op kijken, kijken, kijken. Das nu eenmaal een risico van motorrijden. Of ben jij er zo één die bij het eerste de beste zandspoortje de wegbeheerder belt omdat er wat ligt? En dijken zijn over het algemeen erg overzichtelijk. Weinig obstakels langs de kant. Geen bomen, vangrails, etc. Dat kun je van de wegen in de Eifel veelal niet zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Das nu eenmaal een risico van motorrijden. Of ben jij er zo één die bij het eerste de beste zandspoortje de wegbeheerder belt omdat er wat ligt? En dijken zijn over het algemeen erg overzichtelijk. Weinig obstakels langs de kant. Geen bomen, vangrails, etc. Dat kun je van de wegen in de Eifel veelal niet zeggen.
Nee ik heb nog nooit rijkswaterstaat gebeld voor de troep op Neerlands wegen.
Ik verbaas me eigenlijk dat jij nog fan bent van dijken, kan me nog een toertocht van vorig jaar herinneren waar het allemaal niet zo ging zoals het had moeten gaan.
Maar troost je, mij is wat jaren geleden nl. hetzelfde gebeurd ook op een dijkje bij Cappelle aan de ijsel. '( Slecht zicht, heel warm, druk, vuil zelf ook niet meer zo oplettend en ja hoor daar ging ik. :(
Dijkjes waren toch al niet mijn favoriet sindsdien zeker niet meer.
De pest is ook dat je dat grid ook helemaal niet ziet, het heeft nl. dezelfde kleur als het asfalt, moet je uitwijken, of ff een beetje "bijremmen", je een lelijk slippertje kan maken op die zooi.
Met vaak het gevolg dat je de koeitjes gezelschap mag gaan houden daar beneden ;(
En die hekjes, vaak met prikkeldraad staan ook zo dicht bij, er is vaak geen ruimte om te corrigeren, de dijk is gewoon te smal.
 
Nee ik heb nog nooit rijkswaterstaat gebeld voor de troep op Neerlands wegen.
Ik verbaas me eigenlijk dat jij nog fan bent van dijken, kan me nog een toertocht van vorig jaar herinneren waar het allemaal niet zo ging zoals het had moeten gaan.
Maar troost je, mij is wat jaren geleden nl. hetzelfde gebeurd ook op een dijkje bij Cappelle aan de ijsel. '( Slecht zicht, heel warm, druk, vuil zelf ook niet meer zo oplettend en ja hoor daar ging ik. :(
Dijkjes waren toch al niet mijn favoriet sindsdien zeker niet meer.
De pest is ook dat je dat grid ook helemaal niet ziet, het heeft nl. dezelfde kleur als het asfalt, moet je uitwijken, of ff een beetje "bijremmen", je een lelijk slippertje kan maken op die zooi.
Met vaak het gevolg dat je de koeitjes gezelschap mag gaan houden daar beneden ;(
En die hekjes, vaak met prikkeldraad staan ook zo dicht bij, er is vaak geen ruimte om te corrigeren, de dijk is gewoon te smal.
Zekers, ik heb naast de dijk gelegen. Maar dat lag niet aan zooi op de dijk, niet aan de dijk zelf, maar volledig aan mij. Dat is voor mij dan ook geen reden om niet op een dijk te gaan rijden. Integendeel, als ik dezelfde fout had gemaakt op een bosweg was er goeie kans geweest dat ik boomschors aan de binnenkant kon onderzoeken ipv dat ik in het gras lag te vloeken over mijn actie.
 
als ik dezelfde fout had gemaakt op een bosweg was er goeie kans geweest dat ik boomschors aan de binnenkant kon onderzoeken ipv dat ik in het gras lag te vloeken over mijn actie.
Nou das dan ook weer zo, de combinatie dijk en bomen zie je inderdaad niet veel :)
 
Wel sinds dit jaar een beetje actiever gaan circuitrijden. Ik ben er serieus aan het denken om mijn fiets def. van de straat te halen ;)
Circuitrijden ? Iedereen denkt dat em snelle rondes kan rijden en gaat de zogenaamde tragere rijders zien als hindernissen :X
Gisteren nog Francorchamps gedaan. Wel rij daar eens tegen een aantal serieuze circuitpiloten en kom dan nog eens langs vertellen hoe snel je wel bent :] :]
Een aantal idioten heb je er altijd rondrijden die denken de nieuwe Rossi te zijn |(
 
Klaverblad racen interesseert me helemaal niets. Steeds hetzelfde bochtje... -> :Z

Ik rij veel liever dijken en andere (bochtige) wegen. Ik rij gematigd sportief en natuurlijk streef ik ernaar om mijn rijden te verbeteren. Maar ik hoef niet zo nodig steeds de 'grenzen te verleggen'. En zeker niet op straat. Ik realiseer me terdege waar mijn beperkingen liggen en weet van mezelf dat ik bepaald geen coureur ben. Zolang ik in een, voor mij, leuk tempo mijn bochtjes kan maken ben ik tevreden. Ik zie een circuitdag dan eerder als een uitstapje en een mogelijkheid om je eens een keer uit te leven dan als een alternatief. Wegafsluitingen en weet ik wat maken het voor mij onmogelijk om te rijden zoals ik graag wil en het circuit biedt daarvoor geen alternatief. Hooguit een aanvulling.

En ik denk dat bovenstaande voor veel mensen geldt.

En zo rijdt iedereen hoe en waar hij zich het prettigst bij voelt. Ik heb op straat gereden (doe ik nog wel), ben regelmatig in de Eifel geweest, heb de Nordschleife gereden en kom weleens op een circuit ;)

En op dat laatste voel ik me veruit het prettigst, omdat ik daar veel meer uit mijn motor en mezelf kan en durf te halen dan waar dan ook op de openbare weg. Misschien een vals gevoel van veiligheid, maar voor mij werkt het.

Op straat vertoon ik me nog nauwelijks, omdat ik me er niet meer kan en wil uitleven. Ik heb mijn grenzen te ver verlegd om hier nog een kick uit te krijgen en beperk het rijden tot af en toe wat woon-werkverkeer en een ritje op zondagochtend. Wel ga ik per jaar een weekendje of 3 á 4 naar de Eifel, omdat het rijden daar nog wel onwijs gaaf is.

Eén ding weet ik wel zeker, als ik op straat net zo rijd als op het circuit, wordt ik niet veel ouder. Dit is dan ook een vergelijk dat ik wel kan maken en kan dus met zekerheid zeggen dat het circuit in mijn geval veiliger is. Dit jaar ben ik maar 1 keer gevallen en heb het ervaren als een onschuldig schuivertje, alhoewel de snelheid om en nabij de 200 km/u was. Als me dit op de openbare weg was gebeurd, was het waarschijnlijk heel anders afgelopen.

Maar zoals met zoveel zaken, geldt dit voor mij persoonlijk.
 
Even over de veiligheid openbare weg vs circuit: men praat hier wel over eigen veiligheid maar niet over dat van anderen. Op een enkele Duitser op de autobahn daargelaten verwacht niemand dat je met 180 km/u je bandjes op temperatuur brengt en dat geeft inschattingsfouten bij medeweggebruikers die weer gekke dingen gaan doen.

Hoe vaak maak ik mee dat een automobilist toch besluit voor je langs te gaan of een fietser die geen poot uitsteekt omdat ie me nog niet gezien heeft. (ok een fietser rij je nog een keer doormidden ;) )
 
Met lekker veel grind en grid want dat glijd zo lekker, not ! En van die onoverzichtelijke bochten met fietsers die 15km en jij over de 100, ja echt geweldig, not.

Als je een shopper hebt, ja dan is een dijkje leuk lekker langzaam :9
Met een buikschuiver is het zwaar tobben en vragen om problemen.
Zoveel grind ligt hier gelukkig niet op de dijken, dat scheelt! En onoverzichtelijke bochten op een dijk :? Alleen die fietsers/skaters/wandelaars/knolrijders zijn inderdaad minder...

[me]Spider heeft abslouut geen chopper en vermaakt zich uitstekend op de dijkjes hier in de buurt *D [/me]


Dream on.....

Zo dom zijn die duitsers echt niet, ze mogen tegenwoordig motoren ook van de achterkant flitsen. Daarnaast is staan ze in de Eifel steeds vaker met de lasergun naast de weg.
Zeg ik dat ze nooit controleren dan :?
Flisten vanuit kasten gaat nog steeds van voren voor zover ik weet en gezien heb en laseren doen ze helaas idd ook in de Eifel, ik heb ze vaak genoeg zien staan.
 
Laatst bewerkt:
ben ik volledig met je eens.
het enige jammere vind ik dat er veel blinde bochten zijn.
en die 2 stukken 'raar' asfalt in die karroussel (?) bocht(en)

Ik vind het grote aantal bochten waarvan ook meerdere blind zijn en de hoogte verschillen juist het mooie aan de ring. Echt een baan waar je moeite voor moet doen voordat je hem volledig in je hoofd hebt zitten. Als je alle bochten kent en alle lijnen weet kun je de 911's gaan opjagen daar. Die karroussel, daar haal ikzelf idd ook totaal geen plezier uit met de motor. Met de auto is tie wel gaaf.
 
Ik vind het grote aantal bochten waarvan ook meerdere blind zijn en de hoogte verschillen juist het mooie aan de ring. Echt een baan waar je moeite voor moet doen voordat je hem volledig in je hoofd hebt zitten. Als je alle bochten kent en alle lijnen weet kun je de 911's gaan opjagen daar. Die karroussel, daar haal ikzelf idd ook totaal geen plezier uit met de motor. Met de auto is tie wel gaaf.


over de hoogte verschillen heb je mij niet gehoort ;)
prachtig als je die heuvel over komt knallen en dan weer stijl naar beneden gaat.
ook die bocht omhoog bij breidscheid is :}
 
ben het helemaal met je eens hans, op het circuit is het leuk en veilig rijden, mits je je verstand er een beetje bij hou en zorgt dat je materiaal in orde is...

en ik ken meer mensen die dit jaar weer hellaas op de openbare weg het leven hebben gelaten dan op het circuit..

En dan zal ik nog maar niet lullen over de flitskasten en burger politie auto's nee ik ben blij dat ik van de weg ben.

Daarnaast als je met 150 over een dijk aan het rijden ben dan kun je ook wachten totdat je je roze papiertje mag inleveren.
 
en daar is het behoorlijk vol aan het raken... In het Zwarte Woud zijn de populaire stukken nu al verboden in het week-end voor motorrijders. ;(

Aan de andere kant: als je elk week-end diverse doden te betreuren hebt zoals nu het geval is in Duitsland dan kan ik me ook weer voorstellen dat ze iets willen doen (hoe jammer dat ook voor ons is)

Misschien, maar denk niet dat het helpt, het probleem verplaatst zich alleen. En je denkt toch niet dat racers door een bordje laten weren..

En wanneer wel, dan verplaatsen de racers zich gewoon ergens anders naartoe. Al met al zal het weinig helpen. Dan kun je beter een flitspaal in elke bocht zetten, en 1 op de 10 een apparaat in zetten, en dat steeds wisselen. Kun je nog geld verdienen aan al die (ramp)toeristen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan