Racen met klassieke motoren

Dat is wat Chimay ook heel gevaarlijk maakt en de classics voor 1982 wegjaagt als je ook :
1) Echte lange rechte stukken hebt
2) een groot deelnemersveld tot 1995 die meerijdt

Wie met een standaard bol d'or 750 meedoet in de classics tegen fireblad's is goed zot. Alhoewel die eerste wel zijn plaats heeft.
....

Dat vind ik persoonlijk het goede en mooie van demoraces rijden. Daar gaat het om de regelmaat en niet om wie het eerste over de finish komt. Je kan dus met zo'n standaard bol gewoon als 1e, lees meest regelmatige, eindigen.
Op haren en snaren racen hoeft van mij echt niet. Daar ben ik inmiddels 35 jaar te oud voor
 
Goed verhaal :t

Beetje zoals goodwood voor auto's. Daar kom je op uitnodiging terecht als je echt een vette klassieke auto hebt en er mee wil racen. Als je niet genoeg gas geeft hoef je volgende keer niet meer te komen. En een kerel gaf commentaar op zijn fabrieks jaguar E-type racer toen hij hem best plat gereden had.

"Tja hij is stuk, niet de eerste keer, niet de laatste keer. We repareren het ding en de race historie wordt alleen maar langer en beter, dus hij stijgt absoluut in waarde"

Mooie instelling als je niet op een paar ton aan restauratiekosten hoeft te letten_O-
Ik ga bijna jaarlijks naar Goodwood en wat je daar ziet is bizar. Met een hele horde Ferrari 250 GTO's richting de eerste bocht a 20+ miljoen per stuk en al duwend en trekkend er doorheen, een beetje schade hoort er dan gewoon bij.
Zoals je zegt worden die dingen meer geld waard van de race historie, daarnaast zitten de eigenaars van deze dingen absoluut niet in de slappe was. Voor de meeste klassieke motoren is dat punt nog niet bereikt. Ze worden minder tot zelfs bijna niets waard als er wat mis mee gaat en de charme is lange tijd geweest dat je het ook met een betrekkelijk kleine portemonnee kon doen.
Eigenlijk zouden we vooral bij de merken zelf moeten lobbyen voor het herproduceren van onderdelen :+ dat zou het racen met de oude dingen wellicht iets betaalbaarder houden waardoor minder mensen hoeven over te stappen naar de youngtimers vanwege de financien (dat een youngtimer dan nog steeds stukken sneller is los je er natuurlijk niet mee op)
 
Honda produceert weer RC30 onderdelen.... Om het lekker goedkoop te houden:? En kawasaki maakt al een hele tijd weer cilinderkoppen voor een aantal luchtgekoelde 4 cilinders. Volgens mij voor de Z900 en Z1000, maar dat weet ik niet zeker. Dingen zijn natuurlijk wel belachelijk duur... meen ooit een prijs te hebben gezien van €3000,-- voor een cilinderkop zonder kleppen en nokkenassen:o
Maar als er gewoon geen meer te vinden zijn is dat voor een restauratie wel een optie natuurlijk.

Die honda onderdelen zijn wel echt bedoelt om de race fietsen van toen inzetbaar te houden. Goedkoop en RC30 zijn wel 2 uitersten natuurlijk...
 
tja, ligt er ook aan wat je onder "duur" en "goedkoop" verstaat natuurlijk.

Wat dachten we hiervan, incl. de veiligkosten voor nog geen 10K een mooie 500 waar je zo mee in Chimay en Gedinne en het NK Classics mee kunt doen:

1626886368241.png
 
valt heel erg mee denk ik, wat je ziet is allemaal "wrap" om als hitteschild te dienen en daarachter natuurlijk een flinke demper om aan de moderne geluidseisen te voldoen.
En een uitlaat is het probleem natuurlijk ook niet inderdaad. Verder ziet het ding er wel fraai uit
 
En een uitlaat is het probleem natuurlijk ook niet inderdaad. Verder ziet het ding er wel fraai uit
Uitlaat is helemaal ruk op deze manier! Meeste zijn daar allang weer van terug gekomen.

Verder is die Seeley idd gewoon goedkoop. Maar dat zal er mee te maken hebben dat het een Seeley MK2 frame is. MK2 icm een Goldstar blok mag je niet overal mee rijden. Hangt ervan af hoe strikt men de regels hanteert. Ik weet niet hoe het tegenwoordig op bijv IOM is maar tot voor kort was dit geen mogelijkheid.
Goldstar blok in een Seeley MK3 frame is geen probleem. MK2 frame mag wel een Matchless G50 blok hebben.

Maar verder zie ik schijfremmen voor en achter, simpele voorvork uit een eerste Yamaha R6 dus classics/IHRO is ook geen mogelijkheid. Dus als je daar mee wil racen bij de IHRO (nk classics bestaat niet meer) dan gaat het eerst nog wel ff wat meer kosten. Als ik de onderdelen zo op het eerste gezicht zo zie die ik opnoem vraag ik me ook af wat er voor motortechnische onderdelen zijn gebruikt. Een "race" blok met lichte krukas enz kan ook moeilijk zonder 6 versnellings racebak (Nova Close Racing Gearbox a 4500,- eu)
Heeft ie dat wel een Nova, Quaife of een TT bak dan is het nog te overwegen om de wielen, frame (maar dan past bijv de tank ook niet exct......) en voorvork te upgraden, maar anders is het een leuke fiets waar je beperkt mee bent om er ergens mee te rijden.
 
Ik ga bijna jaarlijks naar Goodwood en wat je daar ziet is bizar. Met een hele horde Ferrari 250 GTO's richting de eerste bocht a 20+ miljoen per stuk en al duwend en trekkend er doorheen, een beetje schade hoort er dan gewoon bij.
Zoals je zegt worden die dingen meer geld waard van de race historie, daarnaast zitten de eigenaars van deze dingen absoluut niet in de slappe was. Voor de meeste klassieke motoren is dat punt nog niet bereikt. Ze worden minder tot zelfs bijna niets waard als er wat mis mee gaat en de charme is lange tijd geweest dat je het ook met een betrekkelijk kleine portemonnee kon doen.
Eigenlijk zouden we vooral bij de merken zelf moeten lobbyen voor het herproduceren van onderdelen :+ dat zou het racen met de oude dingen wellicht iets betaalbaarder houden waardoor minder mensen hoeven over te stappen naar de youngtimers vanwege de financien (dat een youngtimer dan nog steeds stukken sneller is los je er natuurlijk niet mee op)
Racen met bijv een RC30, RC45 of een Norton Manx is nooit binnen het bereik voor iemand met een kleine portemonnee geweest geloof ik. Die fietsen zijn serieus geld in aanschaf maar ook in onderdelen om ze rijdend te houden. Voor een Ducati 888 sp en 916/998 RS geld denk ik het zelfde, ook niet erg betaalbaar.

Waarom moet een fabrikant onderdelen maken? Wat houd je tegen om zelf malen te maken en blokken en frames te gaan produceren? In de Classic racerij dus motoren voor +/- 1970 gebeurt dit ook. Molnar Manx, ABSAF (oa BSA Goldstar) en volgens mij deed of doet George Beale Matchless G50's bouwen. Er is van te leven als je tegen een hoop stress kunt........
Als er ergens genoeg vraag naar ontstaat zal er vanzelf iemand zijn die het op zich neemt om replica's ergens van te gaan produceren, maar zoiets ontstaat meestal geleidelijk van zelf. Met het ontstaan van vraag, en mensen die ervoor willen betalen. Helaas is dit laatste essentieel om te kunnen bestaan.
 
Uitlaat is helemaal ruk op deze manier! Meeste zijn daar allang weer van terug gekomen.

Verder is die Seeley idd gewoon goedkoop. Maar dat zal er mee te maken hebben dat het een Seeley MK2 frame is. MK2 icm een Goldstar blok mag je niet overal mee rijden. Hangt ervan af hoe strikt men de regels hanteert. Ik weet niet hoe het tegenwoordig op bijv IOM is maar tot voor kort was dit geen mogelijkheid.
Goldstar blok in een Seeley MK3 frame is geen probleem. MK2 frame mag wel een Matchless G50 blok hebben.

Maar verder zie ik schijfremmen voor en achter, simpele voorvork uit een eerste Yamaha R6 dus classics/IHRO is ook geen mogelijkheid. Dus als je daar mee wil racen bij de IHRO (nk classics bestaat niet meer) dan gaat het eerst nog wel ff wat meer kosten. Als ik de onderdelen zo op het eerste gezicht zo zie die ik opnoem vraag ik me ook af wat er voor motortechnische onderdelen zijn gebruikt. Een "race" blok met lichte krukas enz kan ook moeilijk zonder 6 versnellings racebak (Nova Close Racing Gearbox a 4500,- eu)
Heeft ie dat wel een Nova, Quaife of een TT bak dan is het nog te overwegen om de wielen, frame (maar dan past bijv de tank ook niet exct......) en voorvork te upgraden, maar anders is het een leuke fiets waar je beperkt mee bent om er ergens mee te rijden.
TTI versnellingsbak en deze fiets heeft diverse overwinningen behaald bij de CRMC in de UK, het lijkt me heel sterk dat deze niet zou worden toegelaten bij de CRMB (reglement sterk verwant) voor Croix/Chimay/Gedinne.
 
TTI versnellingsbak en deze fiets heeft diverse overwinningen behaald bij de CRMC in de UK, het lijkt me heel sterk dat deze niet zou worden toegelaten bij de CRMB (reglement sterk verwant) voor Croix/Chimay/Gedinne.
Als er een CR bak in zit, zal het best een serieus ding zijn. En hij zal best hier en daar toegelaten worden tegenwoordig, de regels zijn iets minder strak geworden en er zijn meerdere klassen ontstaan. Maar met schijfremmen en een dikkere voorvork dan 35mm beperkt je dit en is de IHRO (waar nu de rijders van het vroegere NK Classics rijden) geen mogelijkheid. En Goldstar in MK2 frame is volgens mij geen mogelijkheid tot deelname IOMtt, alle roadrace wedstrijden op Ierland vaste land zijn dan weer geen probleem.
CRMC zal best maar welke klasse daar ben ik dan benieuwd naar.
Lansdowne Cup bijv is ook geen mogelijkheid maar dat zal jij al wel begrepen hebben gok ik. ;)
 
De hierboven beschreven berichten is voor sprint races.
Als je endurance wenst te rijden, dan vallen er reeds een pak motoren af en is de vijver veel kleiner waar je in kan vissen.

2takt is in theorie haalbaar, maar in de 12jaar dat ik racte heb ik er een 10-12 zien starten en er maar 2 zien finishen. Waarvan 1 ploeg 3 x.
In de endurance is de spoeling van verschillende types motorblokken zeer dun.
Chimay was 100% 4 in lijn
De enige ducati (classic pantah) was stuk tijdens de trainingen. Maar veruit de origineelste. :Y
 
De hierboven beschreven berichten is voor sprint races.
Als je endurance wenst te rijden, dan vallen er reeds een pak motoren af en is de vijver veel kleiner waar je in kan vissen.

2takt is in theorie haalbaar, maar in de 12jaar dat ik racte heb ik er een 10-12 zien starten en er maar 2 zien finishen. Waarvan 1 ploeg 3 x.
In de endurance is de spoeling van verschillende types motorblokken zeer dun.
Chimay was 100% 4 in lijn
De enige ducati (classic pantah) was stuk tijdens de trainingen. Maar veruit de origineelste. :Y
Maar wat is het toelaatbare bouwjaar? Op Chimay.
 
worden voorbehouden voor machines met een verkoopdatum van respectievelijk vóór 31 december 1983 en 31 december 1993.

fireblades en gsxr1100Water (alhoewel ik alleen oliekoelers zie)
rijden mee met Bol d'or 1100 en gsx1100 op 18 duimers.
o wee als je bol d'or 900 of gsx 750 zou durven kiezen voor Chimay. Je gaat een verkoudheid krijgen op de rechte stukken als ze je voorbij scheren.


Wat wel bijzonder is dat regenbanden niet toegelaten is in deze stratenwedstrijd endurance. Geeft veel tabasco aan deze wedstrijd.
Zou dat nu noggelden voor endurances op andere circuits? En stratencircuits in het bijzonder?
 
Op Spa zijn volgens mij op de 18inch wielen ook geen regenbanden toegestaan. De evo klasse weet ik zo snel niet
 
Daar gaan je plezier en verwachtingen.😒
Tel daarbij op lidmaatschap,racelicentie en contributiue.
ben benieuwd wat volgend jaar gecompenseerd wordt 🤔

Helaas Demo rijden lukt nog steeds niet.
Helaas kan dit jaar de Demo in Etten-leur niet plaatsvinden. Door werkzaamheden op de plaats van het circuit, is er geen mogelijkheid om een Demo te realiseren. De organisatoren hebben nog lang naar andere locaties gezocht, maar zonder het gewenste resultaat. Ze zijn vastbesloten om volgend jaar wel weer een mooi demo neer te zetten, waar we dan ook naar uit kijken.
Dit keer is het afgelasten van een demo een andere reden dan Corona, wat helaas nog steeds de nodige beperkingen opleverd. Zo konde de Demo’s van Oss, Ermelo en Hierden niet doorgaan door de geldende maatregelen en eisen voor een evenement.
Door de werkzaamheden op het Circuit van Etten-Leur kwam er een alternatieve datum vrij voor Oss, in een al overvolle agenda voor de tweede helft van het jaar. Echter waren er bij de Stichting Wegrace Oss ook onzekerheden die eerst overwonnen moesten vormen alvorens iets gepubliceerd kon worden. Dit is dan ook de reden waardoor het niet doorgaan van de demo in Etten-Leur ook niet eerder gepubliceerd is.
Zoals jullie al aanvoelen is het de Stichting Wegrace Oss ook niet gelukt om een Demo te kunnen organiseren. De strenge eisen die gesteld worden door de landelijke en locale overheden zijn helaas onuitvoerbaar voor het organiseren van een Demo. Lang is er gestreden, maar helaas zonder overwinning. Aan de inzet heeft het niet gelegen, zowel bij de organisatie van Etten-Leur als die van Oss is er heel veel commitment getoont, maar het Virus heeft dit jaar helaas overwonnen.
Mvg,
Het bestuur
 
Het wordt nog eens tijd voor een anekdote vind ik.... :Y
Een verhaal over vriendschap.

Nog niet zo gek geleden.
2019 op , jawel, alweer Chimay. Daar gebeurd altijd wat bij mijn deelnames. ;)
2018 was zeer heet. 35°C maar alweer een dieptepunt wegens 1 dode tijdens onze endurance race.

2019 was een natte race. Het was gestopt met regenen voor de race maar we hadden er niet op kunnen oefenen omdat alle trainingen droog waren.
Zoals u intussen wel weet zijn er witte strepen, vangrails en geen regenbanden toegestaan. Zeer gevaarlijk op nat asfalt, maar dat weten we intussen al jaren. Maar met de jaren is den deze minder goed geworden, om niet te zeggen belabberd.
Mijn motivatie voor de aanvang van de race was in mijn schoenen gezonken. Kan ik het nog? Is het dat allemaal waard met ons bejaarde brommer met belabberd weggedrag?
Je bent gelukkig nooit alleen en ik palaverde met mede piloten over mijn laag moraal.
Geen probleem zei een concurrent. Volg mij maar en volg mijn lijnen. Maar het probleem was dat hij ergens midden in het peloton was gekwalificeerd en ik ergens bij de backmarkers..... :?
En in de praktijk "vergeten" die "vrienden" jou van zodra de lichten op groen zijn en de motoren de rode zone bereiken.
Niet zo in 2019. André was zijn naam.
De start ben ik rustig begonnen, had reeds 2-3 plaatsen verloren en bengelde helemaal aan de staart in het wiel van de voorlaatste of derde laatste....
plots zie ik André zeer traag rijden en liet zich inhalen en gaf weer gas ter hoogte van mijn motor......Hiermee verloor hij zeker 10 plaatsen en mss meer ! Hij gebaarde mij om zijn wiel vast te houden wat ik ook zeer dankbaar deed. We werden een tandem en hij verhoogde het tempo elke ronde een beetje. Ik kon zo een 5 tal ronden volgen en we wonnen weer plaatsen. Vanaf ronde 6 werd voor mij het tempo te hoog. Hij keek achterom en ik gebaarde, "ga maar". (als hij dat al begrepen/gezien heeft) Maar ik had reeds een leuk tempo gevonden en kon ook weer opklimmen in de rangorde.
De wetten van de endurance waren ook reeds aanwezig. Valpartijen en panne voor anderen. Dit gaat goed en ik vond weer het mes om tussen de tanden te zetten.
André was op een andere planeet en ging voor de eerste plaats in onze klasse. De eerste was al lang en breed verdwenen, maar zijn team was lang betrokken voor de 2e plaats en in zwaar gevecht met een ducati. Wij waren naar plaats 4 geklommen, mede door het veel snellere tempo van mijn teamgenoot.
(in onze klasse, niet overall)
Mede door het gevecht voor plaats 2 is de ducati stuk gelopen en kregen wij (met 5 ronden achterstand) plaats 3 in de schoot geworpen.
Ik was zwaar opgelucht toen Léon over de streep reed. We hebben het gehaald. Alweer. Dit was de 22e ononderbroken finish die we gehaald hadden in de endurance.

Dit was mijn voorlaatste endurance tot nu toe. Een stresserende deze keer.

Met grote dank aan André. Ik ben hem er nog steeds zeer erkentelijk voor.
67560849_10217945759546951_7742915312642686976_o.jpg

Het bibberend tempo van ondergetekende op de gsx1100
U ziet ook nog nauwelijks licht tussen de buik en de tank. Ooit was dit ook anders. _O-




20190727_200001.jpg

2e plaats voor team André




20190727_171620.jpg

pitstop




20190727_164550.jpg

Een niet getunde gsxr 750 van 1990. Die heb ik ook een hele poos gevolgd. Was een leuk duel. Ik had het koppel, hij het gewicht en remmen in het voordeel.


opentrophy_77218_112.jpg

Spijtige opgave van de duc.

opentrophy_77293_144.jpg

Links of rechts van de stippellijn?
We accelereerden hier flink op de opdrogende baan op het einde van de endurance-race. Regelmatig ging de motor dwars op dit stukje circuit. Zowel bij de acceleratie als het remmen. Ik begon het zelfs ......leuk te vinden. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan