Racen met klassieke motoren

je hebt je al opgegeven neem ik aan?
Ik denk dat ik aan geen enkel criterium ga voldoen _O-
  • niet snel genoeg
  • geen CE rijbewijs
  • niet de juiste financiële middelen
Die gaan wel een snelle meneer vinden gok ik. Als je het kan betalen zit je wel bij een echt goed team.
 
bedankt voor de "duimpjes" en de positieve reacties.
Dit motiveert mij om verder te lullen over oude motoren. ;)

Maar ik ben wat snel geweest in mijn vorige opbouw.
2 dingen moet ik jullie eerst nog vertellen.

1) Bij de inschrijving thuis kregen we reeds een mail met 10 bijlages over allerlei informatie ivm de wedstrijd. Ze beloofden de FIM regels strikt na te leven en dat VOORAL, VOORAL milieu-matten onder de motorfietsen zeker verplicht waren. Dit ging zeer streng nagekeken worden. Ook op de eindeloos lange Duitse briefings werd dit nogmaals onderstreept. Geldstraf en diskwalificatie waren de risico's als ze 1 druppel olie ergens op het terrein zagen. Het was 1 van de speerpunten van de FIM organisatie en wij waren gewaarschuwd.

2) We zaten in een uithoek van de rijderspaddock en de technische controle zat helemaal aan de andere kant. Te voet 6minuten wandelen.
André was al vertrokken met rijdende motor en ik ging te voet (we hadden geen paddockfietsen bij, arme stumpers)
Ik ging mee als vertaler met mijn 100 woorden Duits want die FIM organisatie spreek vlot 3 talen. Zuid Frankisch, Middelduits, Tirools en misschien Luxemburgs.

Goed, met die extra informatie kunnen we verder.

Ik wandelde rustig tussen de vele grote teams en hun vrachtwagens naar de technische controle.
Bijna aangekomen zie ik dat André me niet heeft opgewacht en reeds een geluidsmeting heeft laten uitvoeren bij die beruchte technische controle.
Nog 30meter moet ik wandelen tot aankomst, maar ik hoor dat André reeds zijn motor terug start om naar onze campingplaats te rijden.
Maar hij vertrekt als een bezetene en geeft een indrukwekkende wheelie ten beste zonder helm en beschermde kleding!!!!:?
Mij bijna omver rijdend op zijn achterwiel (en mij herkennende) roept hij met een brede grijns. GESLAAGD !
Ik moet natuurlijk niet vertellen dat we er verbaasd naar stonden te kijken. We? De 2 technische controleurs van de Fim organisatie en mezelf.
De FIM hemdjes waren absoluut not amused met die stunt en ik zag er al 1 grijpen naar zijn walkie talkie. Ai Ai Ai. |(
André was al lang uit het zicht verdwenen met een rotvaart tussen de paddock steegjes. Onverantwoord....

Nog geen 30seconden later komt er reeds iemand naar 1 van de FIM hemdjes toegewandeld om te klagen dat er een zot op een oude BMW veel te hard reeds in de paddock.
Ai Ai Ai |(

Alsof dat niet genoeg was, zegt de calimero ook dat die motor olie verliest!!!
O nee, o nee Ai Ai Ai |(

De FIM Hemdjes + klager en ik op veilige afstand, maar dicht genoeg om hun gesprekken te horen lopen naar het oliespoor.
Jawel, zeer duidelijk een recht olielijntje , vermoedelijk richting ons tentenkamp.
Er wordt over en weer gesproken over de walkie talkies en ik zie nog 2 organisatoren op een drafje aankomen.
Ik wist genoeg, al verstond ik maar de helft. Hier komen grote problemen.
Ik glip weg en loop via een boogje terug naar onze uithoek met onze opgestelde caravans en racemotoren.
Lopen was een vereiste want de 4 man vd FIM stapte het oliespoor af, onze richting uit.

Op 50meter van ons tentenkamp zie ik nog duidelijk het oliespoor dat wonderbaarlijk stopt op 10meter van onze kampplaats.
André zit op zijn knieën aan de voorvork van de bmw.
Wat was er gaande?
Bij het terug neerkomen van zijn mottige wheelie was er een anti-duik dichting gesprongen en pak em beet 500ml olie leeggestroomd.

André had zijn BMW uitgerust met een eerste generatie vork van een suzuki gsxr750 of 1100. Die dingen hebben een anti duik systeem. Die worden voor de classic races altijd verwijdert en dichtgemaakt met een plaatje en dichtingen. Zo ook op zijn bmw.
Zie foto's geplukt van het internet voor te verduidelijken :
dsc06910.jpgs-l1600.jpg

Er was geen tijd voor zware verwijten. Toch ontsnapt mij zeer vlot een GODVERDOMME ANDRé, DROPLUL ! Puur voor de ontlading.

André had zijn technisch probleem al door. 1 vorkpoot besmeurd en iemand anders van onze groep had het oliespoor 10meter verderop gezien.
Wat hij niet wist was dat er binnen de 2 minuten de FIM organisatie op zijn nek gaat vallen.
Ik zeg het hem vlug en herhaal het hem opnieuw. Ik zie letterlijk dat hij het groot probleem begrijpt want hij trekt wit weg. Merde! Ja Merde, en nu Einstein?
Iedereen is binnen de 20seconden op de hoogte in onze 3 ploegen van het nakend probleem voor André.
In de verte komen reeds de hemdjes, zie ik!!!

VEEG DIE VORKPOOT AF EN GOOI HET VOD WEG, SNEL! (roept er éne)
GA VAN DIE MOTOR WEG! (blaft een andere)
SPRING IN UW RELAXSTOELEN PAK IETS VAN DE TAFEL ( broodje, cola, sigaretje in de mond, oogjes toe en genieten van de zon)

We speelden allemaal onze rol voortreffelijk met een super relaxt uiterlijk, maar met een hartslag van 165.😬😬

30seconden later staan de 4 hemdjes op 10meter van ons en aan het einde van het oliespoor.
De BMW N°89 met een tikkende afkoelend motorblok in het onmiddellijke gezichtsveld van de 4 heren.

We zitten achterover leunend in onze relaxen. onze hoofdbedekking diep, diep over onze ogen getrokken en prevelen een schietgebedje. Sigaretje losjes tussen de vingers, ongeopend blikje cola in mijn handen. (vergeten te openen)
André zit in Doornroosje-modus.
De rest doet ook veel moeite om zeer vermoeid te zijn.
We kijken vooral niet.

De seconden duren lang.
Ze stappen naar de BMW.

Het toneelstuk gaat beginnen.....
 
Laatst bewerkt:
Het is geen weer om ook maar iets buiten te doen, dus tijd voor het vervolg....

De FIM hemdjes staan naast de BMW.

"DER MOTOR VERLIERT ÖL !" blaft er éne.
Geen goedemiddag, geen inleiding, direct een "grove" beschuldiging.

Gespeeld verschrikt kijken we op.
André (van niets bang, gezien zijn zeer avontuurlijk verleden) gaat zijn volle 10 woorden Duits in de schaal werpen om deze plotse grove beschuldiging direct te ontkrachten. De vele handgebaren en gezichtsuitdrukkingen moeten jullie erbij fantaseren. 8-)

Öl? Was? 😡
Het toneel wordt mooi gespeeld. Doodvermoeid (met kleine pijnkreun), traag en verveeld komt hij uit zijn comfortabele strandzetel en stapt naar de bmw.
Schöner BMW, nicht wahr? probeert hij tevergeefs. Hij wil een zeer primitieve technische opsomming in het frans-duits beginnen maar daar hebben de 3 officials totaal geen oren naar.

Opnieuw, DER MOTOR VERLIERT ÖL! gevolgd door een aanklacht met geldboete en uitsluiting wedstrijd.
Ze gebaren om de olieopvangbak te verwijderen onder het blok.
2minuten later staan ze met een vrij propere opvangbak in hun handen en op hun knieën wrijven ze met hun hand onder het blok. De handen worden wat vuil maar niet olie-vettig.

André draait de oliepeilstop eruit en laat triomfantelijk een drupje olie op zijn handpalm vallen
öl in motor , normaal nicht? 😇


De hemdjes staan in hun hemd en weten niet goed meer wat zeggen.
Terwijl er 2 bijna plat op de buik het blok nogmaals inspecteren gebaard er 1 naar André om hem te volgen naar het oliespoor op de grond 10 meter verderop.

Hemdje : Dat is olie niet?
André : haalt zijn schouders op en kijkt zeer verbaast naar het (einde) spoor.🧐
Hemdje : Komt van uw motor!
André : Zeer verbaast met die brutale aanklacht en met zijn wijsvinger naar zijn borstkast gericht. Ich ? Ich,... Öl von bmw?....... Nein, nein !:N (wenkbrauwen op de hoogste stand)

Nu gebaart André het hemdje terug naar de bmw en gaat naast die andere 2 mee op de buik liggen en wrijft met zijn handen aan de onderkant. (intussen is dat blok bijna gepolierd vanonder door al dat gewrijf)
Hij kijkt de FIM hemdjes recht in de ogen en laat zijn handen triomfantelijk zien: Kein öl ! 😅

In poker-termen noemen we dit raise gevolgd door een re-raise / bluffen en overbluffen.

Tja,.... wat valt daar nog op te zeggen? Er ontbreekt een zeer belangrijk puzzelstuk. oliespoor recht naar de bmw, 10meter niets, proper motorblok van de bmw....

Van wie is dan dat oliespoor vraagt er éne ? 🤨
Tja, dat is een wel zeer goeie vraag. Dat valt in de categorie wereld-vraagstukken ; "is er leven in het universum?"
Daar spelen we allemaal een prachtig staaltje van vragende blik+ gefronst voorhoofd+ ophalende schouders.
Stilte.

Ze druipen af........ hoe kan dat nu? Dat kan toch enkel die bmw zijn....ze kijken meermaals achterom. zoekend naar een andere motorfiets. Er zijn er wel wat. Ze gaan de andere ploegen lastigvallen.
Uiteindelijk volgen ze het oliespoor terug in omgekeerde richting. Misschien is aan de andere kant van het spoor wel het antwoord te vinden....wie weet?:Y

Oef. De druk valt weg. We lachen en doen heel het toneelstuk opnieuw en opnieuw. We liggen dubbel van het lachen.
Schouderklopjes voor het perfect opgevoerd nummertje.
We letten niet op.

Maar nen Duits komt steeds terug. (Von Rundstedt offensief begin '45 zagen we ook niet aankomen)
Zo ook hier. 5minuten later met een 4e man.
De uitbater van het terrein als extra. Zijn blik op onweer.
Shit.🥵
Iedereen terug in stelling en we beginnen opnieuw aan ons toneelstuk. De beschuldiging, de (gespeelde) verbazing, het gewrijf onder het blok, het gefrons, het heen en weer gewandel van het einde oliespoor tot de bmw, de moeilijke vraag WIE?....het afdruipen.
Alhoewel toch nog een geldboete voor André voor het wheelien in de paddock en een hele litanie/preek (waar hij geen woord van begrijpt maar de inhoud wel kan raden) over veiligheid, milieu en wereldvrede.

Wat een geluk dat het technisch niveau van die mensen toen niet wat hoger was.
Eigenlijk waren we er niet gerust in dat hun kwartje toch zou vallen en er een 3e inspectieronde zou komen.
We hebben met vereende krachten in een gesloten tentje de voorvork hersteld met bewaking van de overige vrienden buiten.
Gelukkig zijn ze nooit teruggekomen.
Het viel dus al bij al nog goed mee.*O*
 
Laatst bewerkt:
Ongeveer het tegenovergestelde heb ik meegemaakt op een wedstrijd in België, ik dacht in Gedinne. Daar liep een Duitse zijspancoureur door het rennerskwartier een beetje wanhopig te zoeken naar een plek waar hij de inhoud van een bakje olie kwijt kon dat hij had overgehouden na wat reparatie werkzaamheden. Ik zal nooit het gezicht van die man vergeten toen een official het bakje van hem overnam en zonder pardon in het gras onder een heg leeg kieperde.......
 
Met al het respect dat ik voor die vrijwilligers heb zijn er toch een aantal die het zaakje niet au serieux nemen.:/
Maar dat is in elke groep zo.
Ik had er mijn bedenkingen over en ben dan maar zelf eens naast de baan gaan staan als official. Wel, dat valt dik tegen qua concentratie. Bloedheet, dorstig, weinig schaduw en elke motor/zijspan volgen met je ogen. Screenen. Niet als supporter, maar kijken of er niets loshangt, wegstroomt.
Soms is het bloedlink en daar komt de ervaring om de hoek kijken.
Na een paar uur was ik gaar, maar heb de hele dag volgehouden....Daarna een weekend. Maar ik race toch liever.
Maar Marshalls die tijdens hun wedstrijd op hun gsm staan te kijken of geen ehbo noties hebben. Nein danke.

Tip ; maak vrienden onder de marshalls. En wuif eens voor of na de wedstrijd. Dat er een paar mij kenden gaf me een iets veiliger gevoel.
Geen official en vrijwilligers, geen wedstrijd.;)
 
Wuiven naar de marshalls in de uitloopronde is vaste prik, ik ben me er terdege van bewust dat er zonder hen geen wedstrijd is. Bovendien is het voorval dat ik beschreef alweer een flink poosje geleden, maar ook weer niet zo lang dat iets dergelijks op Duitse circuits zeker niet geapprecieerd werd.
 
Dit jaar pis ik,na 3 jaar, naast de pot😏

supersport 400 uitverkocht.😔


Was hier niemand van op de hoogte dat het 27-02-22 opende voor inschrijvingen🤔🙄

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik 17 september niet echt ideaal vind,had meer gedacht dat het juni zou worden.
Verder kon er door overmacht (ongeval),door mijn klasse, maar twee keer gereden worden,,maar de ambiance was weer:t
 
Ja, was bekend gemaakt op Facebook. De eerste dag was de site down. Maandag ging het beter maar de transponders waren snel op. Toen ik er één had geregeld/geleend was dat ook niet meer mogelijk. Je kan op de reservelijst. Moet je een mailtje voor sturen.
 
Ja, was bekend gemaakt op Facebook. De eerste dag was de site down. Maandag ging het beter maar de transponders waren snel op. Toen ik er één had geregeld/geleend was dat ook niet meer mogelijk. Je kan op de reservelijst. Moet je een mailtje voor sturen.

Ik zie net dat ik 13 februari een mail heb gehad om in te schrijven ..
Compleet gemist8)78)7
 
Dit jaar pis ik,na 3 jaar, naast de pot😏

supersport 400 uitverkocht.😔


Was hier niemand van op de hoogte dat het 27-02-22 opende voor inschrijvingen🤔🙄

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik 17 september niet echt ideaal vind,had meer gedacht dat het juni zou worden.
Verder kon er door overmacht (ongeval),door mijn klasse, maar twee keer gereden worden,,maar de ambiance was weer:t
Je moest toch werken 😉
 

Ik heb de foto’s van 2017 even opgezocht en zie angstvallig weinig publiek in het rennerskwartier. Wel af en toe op afstand. Kan een slimme fotograaf zijn, maar is iemand uit dit topic wel eens bij deze historische TT geweest en mag je als publiek inderdaad niet naar de motoren en hun bereiders of schat ik hef verkeerd in?
 

Ik heb de foto’s van 2017 even opgezocht en zie angstvallig weinig publiek in het rennerskwartier. Wel af en toe op afstand. Kan een slimme fotograaf zijn, maar is iemand uit dit topic wel eens bij deze historische TT geweest en mag je als publiek inderdaad niet naar de motoren en hun bereiders of schat ik hef verkeerd in?
dat schat je gelukkig verkeerd in. Bij alle classic demo's mag je als publiek gewoon in het rennerskwartier.
 
Super, en fijn dat ik het verkeerd heb ingeschat. Het door het rennerskwartier lopen en een praatje met de mannen. vind ik er altijd bijhoren, dus bij goed weer tetter ik de bj 2000 ‘youngtimer’ even die kant op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan