Racen met klassieke motoren

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Mede geïnspireerd door Tomcat's foto topic ben ik zelf begonnen met het bouwen van een motortje voor klassieke races.
Dit leek mij een leuke manier om redelijk betaalbaar bezig te zijn met oude motoren en motorsport.

Ik heb even gezocht maar kon niet vinden of hier al een centraal topic over was, vandaar deze poging.
Het idee is om hier vanalles te verzamelen rondom de klassieke en youngtimer motorsport in NL (en misschien BE/DE), dit zodat huidige deelnemers of aspirant deelnemers elkaar kunnen vinden met vragen, tips en tricks, nieuwe leuke evenementen etc.
Ook leuk als er meer deelnemers aan de verschillende evenementen zich hier voorstellen.

Ook mensen die gewone circuitdagen rijden met hun oude motor zijn natuurlijk van harte welkom, wat mij betreft hanteren we voor de motoren dezelfde leeftijdsgrens als de SAM en BOT (minimaal 25 jaar en ouder)

Zover ik weet kun je in Nederland via de volgende organisaties meedoen aan klassieke demoraces.
SAM Stichting Aanvullende Motorsport. Meerdere evenementen, voor klassiekers en youngtimers
BOT Back On Track motorsport. Meerdere evenementen, voor klassiekers en youngtimers
RMM Stichting Rijdend Motorsport Museum. Meerdere evenementen. Alleen voor de echte klassiekers
HMV Historische Motorsport Vereniging. Meerdere evenementen. Alleen voor de echte klassiekers
CRT Classic Racing Team. Meerdere evenementen. Alleen voor de echte klassiekers (Bouwjaar voor '72)
ZZ-races 1x per 3 jaar race op stratencircuit in Groningen. Alleen voor de echte klassiekers
ART-motor Duitse organisator, oa van 4 uurs race op Assen
Bikerclassics Belgische organisator, oa van 4 uurs race op Spa.
Voor de meeste organisaties gelden ongeveer dezelfde klasses en dezelfde toelatingseisen, er is wel een groot verschil of je wel of niet mee mag doen met Youngtimers.

Evenementen 2020:
- 26 september Classic Race Demonstratie Luttenbergring

Evenementen 2021
- Medio April SAM Toelatingsdag Loenen
- 10 April SAM Testdag Lelystad
- 1,2 mei 4 uur van Oschersleben
- 23 + 24 Mei SAM Demo + Endurance Oss Wordt nieuwe datum voor gezocht
- 19 Juni SAM Brommersprint Genemuiden (aparte inschrijving)
- 2,4 juli Bikers Classics Spa
- 2,4 juli Dutch classic TT assen
- 3 Juli SAM Demo Ermelo Wellicht verplaatst naar september
- 10 Juli SAM Demo Hierden Wellicht verplaatst naar september
- 15 Augustus BOT Drachten
- 21 Augustus BOT 't Harde
- 28 + 29 Augustus SAM Demo + Endurance Etten-Leur
- 18 september Luttenbergring www.luttenbergring.nl
- 2 Oktober SAM Demo Oosterwolde

Motor forum leden met klassieke of youngtimer race motoren:
De Koelman
Motor: Suzuki GS1000R (en nog veel meer)
Bouwjaar:
Klasse: Endurance
Racenummer: 12
fb_img_1577995084002-jpg.1550536


Classicracer #512

Motor: Suzuki TR500, Ducati 250, Benelli 350, Beta 125
Bouwjaar: - , 1964, -, 1954
Klasse: 500cc, 250cc, 350cc. 125cc
Racenummer: 512, 234, 334, 137
568-jpg.1536969


Corgeraets
Motor:
Bouwjaar:
Klasse:
Racenummer:
117920023_3106506306112528_1775539488957787422_n-jpg.1537882


FT500R
Motor: Honda FT500
Bouwjaar: 1982
Klasse: 500cc
Racenummer: ntb
20201115 10.jpg


Goofys
Motor: Suzuki GSXR750
Bouwjaar: 1987
Klasse: -
Racenummer: ntb
20210514-162533-jpg.1635043


Hondac71
Motor: Suzuki GSXR750/1200
Bouwjaar: 1990
Klasse:
Racenummer: 92
motorsportspics_intertrack-7468-jpg.1589101


Hyperjasper

Motor: Honda Nsr250 mc16 Rothmans, Yamaha TZR250?
Bouwjaar:
Klasse:
Racenummer:
a8a14ba2-61e9-4925-a406-125a0d3e99c5-jpeg.1539773
274803ba-4be5-41e9-b4cc-fc9d8dafdb4e-jpeg.1539774


Leotje60
Motor: BMW R100 zijspan
Bouwjaar: 2012 blok van ?
Klasse: zijspan
Racenummer: 99
basse-jpg.1536970


Monoracer71
Motor: Bakker Kawasaki 1325cc, Suzuki GSXR750
Bouwjaar: - , 1985
Klasse: Youngtimer/Classic superbike
Racenummer: ?
cdd57e17-b4d7-4a99-9b23-8656e84de769-jpeg.1536818



Petrolhead
Motor: Honda CBX 750
Bouwjaar: 1984
Klasse: Youngtimer/Classic superbike
Race nummer:
20200904_121752-jpg.1542357


Robinjo
Motor: Suzuki GSXR 750
Bouwjaar: 1985?
Klasse: Youngtimer/Classic superbike
Racenummer: ?
slabby-2019-jpg.1536771


Rudi Sidecar
Motor: Suzuki zijspan
Bouwjaar: ?
Klasse: zijspan
Racenummer: 58
fb_img_1598914705737-jpg.1538927



Sidecarracing
Motor: zijspan
Bouwjaar: ?
Klasse: zijspan
Racenummer: 49
img_7652-jpg.1537019


Supervet
Motor: TR1 Egli Replica
Bouwjaar: blok 1984, frame 2015
Klasse: Big ClassiX (ART-motor)
Racenummer: 239
Afb 06.jpg


Trappatonyfz
Motor: Yamaya FZ750
Bwj:
Klasse:
Racenummer: 143
20ah1-3163-kopie-2-jpg.1587643


Vampiremax
Motor: Honda VF750F
Bjw: 1983
Klasse: 750cc
Racenummer: 58
32a842d0-ab83-43aa-b493-b303bdd3638c-jpeg.1550230



Laat vooral weten of het leuk is om zo een centraal topic te hebben.
Vul ook graag aan met meer informatie, dan neem ik het op in de openingspost.
Wil je zelf ook met je motor worden opgenomen in de openingspost, laat dat dan ook even weten, zorg voor een leuke foto en de gevraagde info over je motor dan voeg ik je toe.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen klassieke racemotor, maar wel alle onderdelen liggen om een z650 op te gaan bouwen als Bimota classic superbike replica.
Waar ik zelf ook graag heen ga, is het circuit van Spa-Francorchamps, en dan in het bijzonder de Bikers Classics, een geweldig evenement met veel oude racers, en dat alles op een heel mooi cicuit.
http://www.bikersclassics.be/?q=nl/...5RQ4m_7KHbxBJOiun1wDO0tvMmNK8sYF3QZk1-kfXOpcA
 
Zeker heel gaaf!
En dan wordt het dus hoog tijd om een projectje te starten!
Ik ga ieder jaar naar Goodwood revival.
Daar wordt met nog ouder spul geraced met als hoogtepunt Troy Corser op zijn BMW met compressor uit 1926 geloof ik.
Heb daar zelf in de paddocks nog onderstaand filmpje gemaakt.
 
CRT en RMM zijn beide ook organisaties met meerdere evenementen.
En ZZ-races is naast de 3-uur van Oss ook de moeite van het vermelden waard.
 
Goedenavond!

Ik ben er helemaal voor om zo'n topic een beetje aan de gang te houden, heb het ook al eens eerder geprobeerd, maar dat liep niet echt.... KLIK
Maar ik ben helemaal in voor een nieuwe poging :t Ik heb verder niet zo heel veel met de BOT of de SAM. Ben 2x gaan kijken bij de 3 uren van Oss en dat is aardig, ik ging kijken met de insteek om deel te nemen het jaar erna. Maar heb er echt een vreselijke klapper gezien in het ONK600 of zoiets, wat ik later hoorde is het niet meer helemaal goedgekomen met die meneer. Dus dat stratencircuit gebeuren heb ik snel aan de kant gezet.

Sinds mijn eigen motor af is KLIK rij ik een paar dagen per jaar op Zolder (is 45 minuten verdrop). Ik heb ook een keer op Mettet en Oschersleben gereden.... Helaas ben je vaak de enige "klassieke" motor, of eigenbouw op zo'n dagje en dat is wel jammer. Je blijft een beetje een vreemde eend in de bijt.

Het grote idee met mijn motor is deelnemen aan een 4-uurs race volgend voorjaar (had eigenlijk dit voorjaar al moeten gebeuren) bij ART-motor, een Duitse organisatie die hele leuke evenementen organiseert voor amateurteams. Is een stuk gemoedelijker en betaalbaarder dan SPA met de Bikersclassic, dat kost een bak geld en gaat echt kneiterhard.

Dus ik zou iedereen willen aanmoedigen om volgend jaar in te schrijven voor de 4-uurs op Assen als die weer op de kalender komt te staan :P

Het zijn overwegend Duitse deelnemers, dus dat kunnen we best wat internationaler maken als het op Assen georganiseerd wordt zou ik denken.

Verder zou het wel mooi zijn als dit topic een verzamelplekje wordt voor MF-ers die met hun klassieke motor zo af en toe eens lekker het circuit op gaan.... Dus laat maar komen die info en plaatjes en links en technische tips en goeie adresjes en bouwverslagen en... en... en...

Afsluiten nog maar een keer met een plaatje, of twee ;) Dat er velen mogen volgen!!


Later,

Loek
 
Leuk topic, dit is mijn 35 jaar oude Suzuki 750 waar ik circuit mee rij.
Er is best wel wat aan verbouwd ondertussen, vooral de vering en de wielen zijn geupgrade, maar het is nog steeds een 750 cc met origineel hoofdframe en achterbrug. Als ik herrie mag maken zit er een klassiek Yoshimura dempertje op ipv de R1 demper.
Slabby 2019.jpg
 
Leuk ding hoor! Maar met 7 Pk worden het wel lange rondjes inderdaad :t Zijn wel de beter fietsjes om zo lekker een rondje over straat te "knallen"
 
Mooi dat er wat enthousiasme is om een topicje bij te houden.
Nu bijna alle projecten naar een eigen subforum zijn verhuisd is er misschien zelfs een mogelijkheid dat dit topic enigszins bovenaan blijft binnen Brikken en klassiekers ;)
@Coert65 Daar was ik zeker bij! Stond precies ter hoogte van de finishlijn dus zag het gebeuren en heb er enorm om moeten lachen. Laat maar weten als je interesse hebt in die topkuip.
@Napoleonb organisaties toegevoegd aan de openingspost, alleen CRT niet want daar kan ik niet direct iets van vinden specifiek voor klassieke motoren.
@supervet motor toegevoegd aan de openingspost. Mijn FT zal erg langzaam zijn dus is meer geschikt voor Mettet of andere Mickey Mouse baantjes dan Assen ben ik bang
@Classicracer #512 motor toegevoegd aan de openingspost, zie dat jouw foto genomen is door een collega. Mede door zijn zoon aangestoken met dit klassieke race virus
@Robinjo motor toegevoegd aan de openingspost
@Dutchy748 Leuk ding, heb je topic ook gevolgd. Aangezien je met je 7 pk waarschijnlijk niet daadwerkelijk het circuit op gaat voeg ik hem nu nog even niet toe aan de openingspost ;)
 
`Bedankt voor het toevoegen, ik hoop dat er nog veel meer bij komen te staan. :t
Raceklasse is Youngtimer/Classic Superbike
 
Mooi dat er wat enthousiasme is om een topicje bij te houden.
Nu bijna alle projecten naar een eigen subforum zijn verhuisd is er misschien zelfs een mogelijkheid dat dit topic enigszins bovenaan blijft binnen Brikken en klassiekers ;)
@Coert65 Daar was ik zeker bij! Stond precies ter hoogte van de finishlijn dus zag het gebeuren en heb er enorm om moeten lachen. Laat maar weten als je interesse hebt in die topkuip.
@Napoleonb organisaties toegevoegd aan de openingspost, alleen CRT niet want daar kan ik niet direct iets van vinden specifiek voor klassieke motoren.
@supervet motor toegevoegd aan de openingspost. Mijn FT zal erg langzaam zijn dus is meer geschikt voor Mettet of andere Mickey Mouse baantjes dan Assen ben ik bang
@Classicracer #512 motor toegevoegd aan de openingspost, zie dat jouw foto genomen is door een collega. Mede door zijn zoon aangestoken met dit klassieke race virus
@Robinjo motor toegevoegd aan de openingspost
@Dutchy748 Leuk ding, heb je topic ook gevolgd. Aangezien je met je 7 pk waarschijnlijk niet daadwerkelijk het circuit op gaat voeg ik hem nu nog even niet toe aan de openingspost ;)

Jou Collega en zn zoon zijn door mij aangestoken, en zijn mijn team maatjes steun & en racecatering Vet & Veel
 
Hier hoort natuurlijk ook een klassieke zijspanracer bij. Er zijn sowieso 3 MFers aktief bij de zijspannen, sidecarracing, Rudi Sidecar en ik zei de gek.
Hier een plaatje Rudi (het rode span) en ik samen met maatje Wim Barneveld. Van sidecarracing kon ik zo gauw geen foto vinden.

rudi en leo.jpg


Het gaat er soms best nog wel spectaculair aan toe.

Basse.jpg


Hier hebben we het bouwen van het span bijgehouden.
www.motor-forum.nl/threads/klassieke-zijspanracer.349461/
 
Leuk ding hoor! Maar met 7 Pk worden het wel lange rondjes inderdaad :t Zijn wel de beter fietsjes om zo lekker een rondje over straat te "knallen"
Dat moet je willen. Soms is het leuker hard te gaan op een langzame motor dan langzaam te gaan op een snelle. Ik heb eem gekietelde FZR1000 waar ik in zijn 1 mijn rbw mee kwijt ben. 3 versnellingen over, op de snelweg. De funfactor van de 37 pk RD is exponentieel groter om een mooie tijd te zetten die het nooit haalt bij 750's 900's en 1000's
 
Jou Collega en zn zoon zijn door mij aangestoken, en zijn mijn team maatjes steun & en racecatering Vet & Veel
Kijk, een kleine wereld! Gerrie en Mitch zijn als wij met werk op motorweekend gaan ook goed in het regelen van de catering dus Vet & Veel klinkt bekend!
Ik heb nu de Beta in de openingspost gezet maar ik zie dat je er nog meer hebt. Laat maar weten welke foto je erbij wilt (ik doe er wel maar 1 per MFer)

@leotje60, @monoracer71 en @sidecarracing ik heb jullie toegevoegd in de openingspost. Ik had nog niet alle gegevens dus laat even weten wat er nog bij moet.

groeten,
Paul
 
Heej, die nr 71, dat is Willem volgens mij? Rijdt hij nog? Ik heb 'm lang niet meer gesproken maar hij kwam altijd op m'n werk (Akzo, tegenwoordig Nouryon) laden, reed voor v/d Lee Transport.

Volgens mij is ie er mee gestopt. En ik dacht dat blauwe span een paar jaar geleden ook te koop hebben zien staan, misschien dat Leo of Rudi meer weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan