Racen met klassieke motoren

Tijd voor een anekdote en vervolgverhaal van het motorblokje dat in Eeklo de sprint won. (zie verhaal boven)

Ik eindigde het vorig verhaal met een kerngezonde gsx1100es-blok die we prima konden gebruiken voor het seizoen 2016.
Zo geschiedde tijdens de winter. Na het demonteren uit het frame, werd het motorblok aan een grondige inspectie onderworpen. Blijkbaar toch volledig standaard maar dus in optima forma. Minimale slijtage van de onderdelen (versnellingsbak 50000km) en zodoende was het verdikt al snel : "dichtmaken en in ons frame hangen"
Uiteraard zijn er nog tientallen kleine dingen rond ons motorfietsje die aandacht of controle nodig hadden. "Racers work is never done" zeggen we wel eens in ons midden. Al geldt dit meer voor de tweetakt....;)

Het Mettet 2x2h endurance 2016 had ik reeds achter de kiezen (Léon kon er niet bij zijn) en is ook een klein verhaal waard met een underpowerd bol d'or 750cc waar ik werd uitgenodigd in een ander team. Als gastrijder, als opvulling.:X

De eerste test van het nieuwe blok was voor Chimay 2016. Alweer een jubileumjaar (zoals 2008)
90jarig bestaan van dit stratencircuit. Ook "le circuit des frontières" genoemd wegens niet ver van de Franse en Luxemburgse grens. Formule 1 auto's hebben daar nog gereden, maar nooit opgenomen in het officiële klassement.
Barry Sheen had tot 2015(?) het wereldrecord van snelste gemiddelde snelheid over 1 ronde met een motorfiets. Sneller dan Isle of Man ! Nu niet meer.

Het Chimay endurance classic is een organisatie met een "ruime" kijk op het wedstrijdregelement. Veel minder strenger dan bvb de crmb Gedinne of Endurance Mettet RAC junior.
Hun grote bekommernis was toen voldoende deelnemers aan te trekken. Hun startgeld was steeds bij de goedkopere inschrijvingen, maar er werd geen 4h maar 3h geraced. Als ik mij goed herinner was het 1x2h op zaterdag en 1x1h op zondag. Gelukkig is dit weer 1 race geworden want veel endurance had je niet met zo'n concept. Wij en onze motor zijn geen sprintkanonnen. Wij moeten het hebben van uithouding. Als de anderen sterretjes beginnen zien van vermoeidheid, dan klimmen wij op in het klassement. :Y
Er zijn 2 klassen.
-De classics tot 1982 (ons '83 blok was ok, want ontworpen in 1980 zonder grote wijzigingen) en de post classics.
-De post classics gaan tot 1995 en tot 1200cc ! Daar wringt het schoentje serieus. Een opgevoerde fireblade of gsxr1100 is een raket naast ons standaard gsx1100.
En zo'n getunde gsxr1100 komt goed tot zijn recht op Chimay, want sinds 2015 is het lange rechte stuk chicane-loos en in de afdaling is er 1 opnieuw terug in gebruik genomen. Daar is de veiligheid toegenomen. Voor mij dus een status quo.
Snelheidsverschillen van 100kmh was niet heel uitzonderlijk.
Voeg daar nog bij de belabberde veiligheid en de dodenkruisjes langs het parkoer, de vele inschrijvingen van "locals" en je hebt al snel, slecht uitgedrukt, een mytisch circuit. 8)7

Hier een foto van de start van 2016. Het is gezichtsbedrog, maar er staan 30 motorfietsen aan de start.

opentrophy_53626_767.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoals verwacht reed de motor best vlot tijdens de trainingen.
"Vlot" is mijn persoonlijk vakjargon om te zeggen dat we eens niet in de top 5 laatste waren van het hele peleton.
Natuurlijk worden we soms voorbijgevlogen precies of we staan stil. Maar ik vond de 19e startplaats zeer redelijk van de 30 deelnemers.
Ik was zeer optimistisch voor de race. Een handvol postclassics achter ons is goed. Zeer goed teken.

Blokje draait mooi, geen pannes, prima weer voor te racen en morgen nog van hetzelfde. *O*

Ik wandelde s'avonds rond in het paddock en sla een praatje met andere deelnemers. Het viel mij toen op dat ze allemaal mooie carburatoren hadden.
Mooie CR's, race mikuni's en yosh TMR spul. Bijna of helemaal de waarde van onze endurance motorfiets enkel voor de benzine lucht mengeling!
... er begon zich een idee te vormen in mijn koker. Maar zou Léon daarvoor mee willen doen? Het is zo tegennatuurlijk in het dna van een racer dat het heel de fun van het spelletje onderuit haalt.

Het idee was simpel als bonjour. :t
Chimay bestaat uit veel 100% gas open stukken. Heel veel verbruik. Vooral met dat getuned spul. En dat waren ze quasi allemaal. Want zo'n mooie carburatoren is indrukwekkend voor sprintraces, maar (in mijn vakjargon) "zwarte gaten" van het zwelgen van benzine dat het geen naam heeft.

Kunnen we hun sterkte uitbuiten ? Kunnen wij als tegengewicht de zuinige pegel uithangen? Maw , zou het geen idee zijn om met onze standaard carbu's en motorfiets op de rechte stukken 80-85% van ons volgas te gebruiken ?
Ja, Léon was er wel voor te vinden. En zo geschiedde.:Y

Je moet er stalen zenuwen voor hebben en een masochistische zelfdiscipline. Je hersenen schreeuwen om volgas, maar nee, de pols draait toe. Na elke bocht draaiden we de gas vlot open (iets trager dan "kot open") om dan in de 5e versnelling de gas iets dicht te draaien en het recht stuk af te rijden. Uiteraard verloren we nog eens 10-25kmh topsnelheid en in het begin (ik was gestart) moest je er tegen kunnen om in de achterhoede mee te rijden. Uw fierheid inslikken en afwachten. Onze tijd zou nog komen, daar was ik zeker van.
Proper op de rijlijn rijden zo is het makkelijker om voor de snelle coureurs in te halen. Geen onverwachtte bewegingen. De rempunten waren zuiver. Je reed er iets minder snel naartoe, dus je kon goed inschatten waar je punt zat. Relax en niet vermoeiend. Alleen dat vele inhalen van de anderen werkte op je zenuwen.... :X

In Chimay zijn er steeds behoorlijk wat uitvallers tijdens de endurance. Na 90minuten waren we reeds in de top 15 ! Enkel pitstop voor rijderwissel.
Na 90minuten zag ik de eerste rekenfouten en piloten die stil vielen op een lege tank of onverwachts toch naar de pits moesten rijden voor een extra plas benzine. En dat kost tijd. Veel tijd. We zijn maar amateurs. Ja, het pakt goed uit. We rijden de top 3 van onze klasse binnen.
Het laatste kwartier 2e plaats. Léon rijdt als een metronoom. Het gezond blokje op koppel laten uitacceleren, relatief rustig toeren opbouwen. Geen overtoeren, max 7500tr/min (kon er 9000tr halen)
De overblijvers blijven ons inhalen, maar duiken even zo snel ook de pits in. Dat lange rechte stuk is een brandstofvreter. 260kmh en meer kost hopen brandstof (en olie ook voor onze oude machines)

Hier een foto van de drukte in de pitlane. Op de achtergrond hoor je een gsx1100'tje voorbijzoeven._O-*O*
DSC_0506[1].JPG



pousse11[1] - kopie.jpg

tank leeg? Duwen en zweten....
Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de ketting hier stuk was. Evengoed duwen.


Image55[1].jpg

onze gsx1100

opentrophy_44201[1].jpg

tank 'em maar vol

2016-07-23%200589%20Chimay[1].jpg

rustig de rechte stukken afrijden op 85% van de volgas stand. Een kunst in zelfdiscipline.

IMG_9782[1].jpg


T'is kapot! Alweer een concurrent minder....


IMG_9791[1].jpg
IMG_9791[1].jpg


Enkel een rijderswissel en terug de baan op!!!!


IMG_9787[1].jpg


Op deze mooie morena heb ik nog gereden. Ook zij moeten regelmatig tanken.



Op het einde hadden we de 2e plaats te pakken. Een mooi podium door een slimme tactiek.
2bedenkingen : ik ga dit niet nogmaals doen, want het is oersaai rijden en volgend jaar zullen de anderen zich niet in de luren laten leggen. We zullen iets anders moeten bedenken....

De eerste in onze klasse had 1 ronde voorsprong. En weet je wat? In de uitloopronde breekt de achteras.... game over. Net op tijd hun eerste plaats veilig gesteld. Had het nog,.....dan waren we.....neen aan zo'n denkoefeningen gaan we geen tijd verspillen. ;););)
 
Laatst bewerkt:
Dat is precies het endurance spelletje *O* :t Als je een pitstop kan sparen ben je goed bezig. Heel goed weten hoeveel je fiets verzuipt en kijken dat je daar zo lang mogelijk mee vooruit kan. Of alles uit de kan en volle bak gaan voor die topsnelheid, kijken of je het tanken kan goedmaken met topsnelheid....
 
img_1218.jpg

the top of the top op carburatie classic race technologie.
TMR-MJN dual stack van Yoshimura.
met geoptimaliseerde venturi effect. kijk naar de kelkjes. Het zijn er eigenlijk 2 achter elkaar.
1 op de body en de andere er los van. Dual stack.
Het fijne weet ik er niet van, maar het is verder borduren op de autotechnologie en of motortechnologie die met automatisch regelende korte en lange kelkjes werkten voor koppel of veel topvermogen.
 
En het zijn flatslides? die mogen toch meestal niet :? tenminste niet op de bikers classic op Spa....
 
heeft Leon nog met een FZR400RR meegedaan aan de club MET de eerste jaren ? denk dat ik nog tegen hem geraced heb ;)
 
heeft Leon nog met een FZR400RR meegedaan aan de club MET de eerste jaren ? denk dat ik nog tegen hem geraced heb ;)
Neen, Léon kan niet racen met minder dan 900cc. :X ;) Ik heb hem al gesmeekt op mijn zxr400 of Rs250, maar steeds beleefd afgewimpeld.
En toch heeft hij geraced met kleinere cilinderinhoud
In 1979 of 1980 op Le Touquet met een honda XL250 denk ik (of 500cc?) het was de beginperiode van deze strandrace.
Met trail banden en integraal helm. Thats low budget *O*
Numérisation_20180114 1 - kopie.jpg
 
Die bewuste race te chimay in 2016 staat ook in de top 4 van meest chaotische/amateurische starts in mijn amateur loopbaan.
Ik zal deze 4 chaotische starts 1 voor 1 bespreken.

op de 4e plaats.

Start van de 3h endurance Anneau du Rhin in 2014.
Ik heb geen foto van de bewuste scène. Hier een foto, een fractie ervoor genomen.
De kleinere man in zijn zwartwitte leren pak, zwartwitte helm en zwarte laarzen wat meer achteraan zal enkele tienden van een seconde later een pees scheuren aan de voet. Of over? ik ben geen dokter, maar het had een onmiddellijke val tot gevolg. En niet direct kunnen rechtstaan, want geen kracht op de voet... 😱😨
Dat is natuurlijk één van de meest ongelukkige plaatsen en momenten dat je dit kan voorhebben. Heel het peleton achteraan heeft de onfortuinlijke man kunnen ontwijken, maar het was op het nippertje.
Op 1 of andere manier is de man (op adrenaline) nog op de motor gekropen en een paar ronden gereden. Maar heeft moeten opgeven uiteraard.
divers-92.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig!
Redelijk gevaarlijk ook als je het zo ziet, iedereen schiet uit de startblokken en doordat het moment van wegrijden niet hetzelfde is en iedereen zijwaarts moet wegrijden behoorlijk wat kans op ongelukjes.
Wel heel mooi om te zien.
Vind je getypte verslagen sowieso erg leuk om te lezen!
 
Le Mans starts zijn inderdaad niet zonder gevaar maar wel heerlijk spannend.
2de Club MET race die ik reed was met mijn GPZ600'tje tussen veel snellere 600's en alles daarboven. GPZ'tje bleek de 3de traagste van de hoop op een Duc 750SS en een Soes GSX600F na.
Bij de start dus eerder in de achterste regionen, maar ik was wel zeer snel weg. de moment dat je de motor het rechte stuk opdraait zag ik dan ook een eerder leeg circuit voor mij, en dus vol het gas erop ...
om 2 seconden later volop in de remmen te moeten gaan omdat de rest van de meute ondertussen ook vertrokken was en er van een leeg circuit geen sprake meer was , eerder kompleet volzet :+ .
 
Laatst bewerkt:
Het model met 16inch en de ebkelzuiger remmetjes? Of had je dat aangepast?
voor die ene race vork van een Zephyr 550 gemonteerd van mijn dealer (reed met hem samen) met dubbele zuigers.

en met snelheid bedoelde ik op het rechte stuk. was een leuke race op Zolder, veel vechten met motoren die u op de rechte stukken voorbij gaan om ze weer te pakken tijdens remmen/in de bochten.
27ste zoiets geworden op 50 8-)
 
Op plaats 3 van de chaotische starts : een sprintwedstrijd. Alweer op l'Anneau du Rhin.
2017 denk ik.
Er zijn zeer veel verschillen tussen sprint en endurance. De zenuwen bij de start staan nog hoger gespannen bij sprints. (vind ik)
Veel tijd heb je niet om iets te ondernemen tijdens de race, dus moet het allemaal (snel) lukken. Er wordt ook wat agressiever gereden.

Nu claimen alle organisatoren dat de veiligheid primeert.
Dat herhalen ze tot je gebrainwased zijt. Lange briefings, strenge controles,...elk weekend opnieuw. Voor het minste zetten ze de rode vlag. We zijn gewaarschuwd.
Met de jaren merkte ik dat bij een lang weekend de organisatorische mesjes het scherpst zijn in het begin, voor de eerste wedstrijden. Als alles goed verloopt en er gebeuren geen erge dingen dan ontspant de organisatie gaandeweg het weekend. Je merkt dit. Er wordt meer gelachen. De machine draait geolied. perfect.

Dat bewuste weekend merkte ik de strengheid heel erg in het begin. zeer strenge technische controle in 3 stappen (motor technisch/ kleding/ geluid) 4 stickers op helm en fietsje.

In het parc fermé en tijdens de formatieronde merkte ik de hooggespannen sfeer van de groep. Er werd al agressief gerden en geblokt nog voor we konden starten. Gezien de stickers van Monster en andere dranken waar de motorfietsen mee versierd waren en de blikjes Nalu, Redbull en andere softdrugs overal op de tafels stond 3/4 zowat stijf van de cafeïne. Dat wordt vuurwerk en uit de problemen blijven. B|B|

Ik reed met de beste motor die ik ooit gekocht heb voor geen geld. Een kant en klare fireblade '93 voor 800 of 900€. Ik had er bijna niets aan gedaan. Enkele races mee gerden en toen begaf de versnellingsbak het. Dom van mij om het niet te herstellen (de tandwielen waren duur en onvindbaar) en heb alles verkocht voor 450€. Vaak spijt van gehad.

vitesse-148 - kopie.jpg


IMG_0387.JPG


eerste start, enkel bochten, rode vlag. Oprapen van de ongelukkig(en), opvegen terug opstellen
2e start , enkel bochten, rode vlag. Oprapen..........
3e start, enkele ronden (doe eens gek), rode vlag. Oprapen.....

Nu is er 1 vijand van de organisatorische veiligheid. Een taboe. Dat is Timing.
Als de timing in het gedrang komt en er moeten nog 5 reeksen afgevlagd worden dan komt er zand in de machine.
Vaak wordt alles definitief stopgezet, maar hier nu niet.
Kwestie van keuzes.

4e start. Enkele ronden, alweer koekenbak. Geen rode vlag meer....ontwijken en doorrijden....
Alles wat nu viel was pech. Dat werd later opgeraapt.
Flagrant het verschil tussen vrijdag bij de strenge inspecties en zondagnamiddag tijdens het racen....8)7
 
Op de 2e plaats voor een rommelige start.

De start op Chimay 2016 is toch een grand cru van chaos.8)7*O*
Ik sta aan de start in Le Mans opstelling (zoals gewoonlijk voor een (classic) endurance)

Zit de plaatselijke speaker heel het plein te vermaken en het publiek warm te maken voor de start.
Ook met onze helm op horen we hem luid en duidelijk door de speakers.

Het youtube - filmpje voeg ik toe. Maar vraagt wel heel wat uitleg.
Vooral omdat de actie gebeurde buiten het zicht van de camera.:+
Maar je ziet de startopstelling en je hoort de speaker. Dan heb je een basis om te volgen.
Let op mijn goede start (N°12) :]:]


 
Als je het filmpje aanklikt roept de speaker vanaf de derde seconde al lachend :
"Faux départ, faux depart" ("valse start, valse start "(ja alles in het frans, want we zijn in Wallonië))

De pole position piloot was zo "gefocusd" dat hij niet goed heeft gekeken naar de nationale vlag (die geeft het startsein) en was al de baan overgelopen en op zijn motor gesprongen terwijl de rest nog gewoon op het startsein wachtte.
In zijn "bubbel" had de piloot niets gemerkt, start de motor en vertrekt. Wij stonden nog gewoon te wachten. Hilarisch => hij was weg. Alleen. Bye ! _O- _O- :W:W

Op dat moment (rond seconde 8) valt er een motor omver ergens in de startopstelling. Slecht vastgehouden door de mecanicien of 2e piloot.
Je ziet de omgevallen motor net niet, maar je ziet wel een piloot de baan oversteken om een handje te helpen de motor terug recht te zetten. AMATEURS !! }:O

Op seconde 26 zie je in de verte de vertrokken piloot terug wandelen naar de startopstelling. Terug naar zijn eerste plaats ( misschien hebben ze een straftijd gekregen later in de race, maar dat weet ik niet meer)

Op seconde 42 begint de speaker weer te keelen : "trente seconde/ thirty seconds" Er worden borden getoond (5min/2min/1min/30"/10")
Dus we zitten op 30 seconde van het startsignaal...
De speaker herhaalt nog eens 30 secondes ( 3seconden later)
dan baf :de nationale vlag naar beneden en rennen. Niets van bordje 10 seconden
De speaker roept dan nog GoGoGO, Tja, hem kon je niet op veel accuraatheid betrappen. :z.

Dat heb ik vaak meegemaakt, maar hier was het echt flagrant. Kijk gewoon naar die nationale vlag. De rest is bijzaak op 1minuut voor de start.🧐
 
Laatst bewerkt:
Het slecht regelen van classic races is dus niet uitsluitend voorbehouden aan Spa maar meer een nationale sport. _O-
Nee hoor dat kan overal gebeuren.
4e meest chaotische start FR
3e meest chaotische start FR
2e meest chaotische start B
meest chaotische start D
;)
 
Ooit hebben ze voor de gein op de endurance classic te Magny Court de finishvlag en de nationale vlag gepikt op 2 minuten voor einde.
Paniek in de organisatie.
Piloten vielen 2-3minuten na de voorziene finishtijd met benzine-panne stil op het circuit.
Fijn verhaal voor de bbq debriefings s'avonds in de paddock's.
Van horen zeggen...._O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan