Racen met klassieke motoren

De meest chaotische start was op Oschersleben (Duitsland) 2012.
1 van mijn eerste endurances op een internationaal circuit.
Wij waren letterlijk programmavulling en veldvulling.

De wedstrijd werd verreden in de week. The German Speedweek.
In die week waren er ook de voorbereidingen voor het FIM WEC 8H (world endurance championchip). Hun wedstrijd werd in het weekend verreden.

Wij kenden heel die organisatie niet en werden aangetrokken door de zeer democratische inschrijvingsprijzen. 300€ voor een 4h endurance wedstrijd.
Ook gingen we een deel in de nacht rijden. Leuk.
Alleen de afstand was ruim 650km enkele reis. Dus de verstookte brandstof nivelleerde de kosten tot een gewone andere deelname.
Als programmavulling en om het circuit wat te renderen werd er ook een classic endurance georganiseerd.

Wij komen daar aan in onze gammele auto's met onze zeer basic kawasaki gpz1100B1 in een uiterst professioneel kader van tientallen en tientallen vrachtwagens en sportmensen. Om over de WEC motorfietsen maar te zwijgen.
De crème de la crème endurance piloten deden mee en ik denk dat het ook het jaar was dat John Mc Guinness deelnam in het kampioenschap. Maar kan ook later zijn.
Omdat mijn Duits belabberd was, maar mijn frans zeer goed, viel ik dan maar de franstalige teams lastig. 8-) (kenny Foray, Vincent Phillip, legendarische manager en mijn held :Dominique Méliand :W....)

We worden ergens op het plein in een uithoekje geduwd en zien de andere classic endurance deelnemers. Wow. hier is niveau.
We waren op 1 andere na het enige buitenlandse team. Maar zoveel deelnemers waren er niet. 16 teams?

De technische keuring gebeurde tesamen met de allergrootste kanonnen.
HILARISCH en eeuwig zonde dat ik geen foto heb van onze motor die aanschuift achter een YART - motor en wat verder een Bolliger switzerland kawa _O-
Die meewarige blikken van die techniekers. Dat neerkijken, bijna uitlachen. Met de prijs van onze kawa kun je nog geen koppelingsplaten kopen bij hen.
Gaan julle daar mee racen? Het woord "schande" is niet uitgesproken geweest. Maar hun blikken spraken boekdelen
"don't put oil on the track with that bike" werd er nog gezegd.
De technische keuring was verschrikkelijk grondig. Als er op je helm een miniscuul stukje lak ontbrak werd ze afgekeurd. Motorfiets gewogen, nagemeten, er werd aan getrokken en gesleurd dat het geen naam had om zeker te zijn dat er niets zou afvallen.

Dan die briefing.
Een heel leger baancommissarissen met allerlei hoge functies overlopen in het Duits ( nauwelijks engels) de hele FIM regelementering voor endurance en het duurt al snel 1,5 tot 2h lang. Geeuw.
Het zal dan wel tiptop in orde zijn zeker, denk je dan? ( doelend op de organisatie )

We werden hopeloos afgereden door al die Duitse stuka's bij de classics en zijn al blij dat we 1 deelnemer achter ons kunnen houden.
Maar de motor blijft heel en we maken ons klaar voor de start.


216-0929[1].jpg
216-1056[1].jpg


20120809_10703[1].jpg

imgp3917[1].jpg



Onze band heeft net de finisch gehaald. De laatste 10 minuten was het schuiven in het donker door de motregen op het einde. De foto is de volgende morgen getrokken bij het ontbijt.

imgp4011[1].jpg

IMG_5140.JPG

IMG_5122.JPG
 
Laatst bewerkt:
Onthou dus die lange briefing die tot in de details werd doorgelicht.


We maken ons klaar voor de endurance race.
parc fermé gaat open en we rijden het circuit rond tot aan start-finisch alwaar we ons zouden moeten opstellen in Le Mans formatie. Zoals gebruikelijk in endurance.
Als we het rechte stuk oprijden wacht ons niet alleen onze co-rijder of mekanieker van dienst maar ......een hele fanfare ! Hu? Een fanfare? 8)7
Wat doen die op de tarmac?

216-0699.jpg


Hebben we iets gemist in die lange briefing?
We kijken de andere deelnemers aan en ook hun gezicht staat vol vraagtekens.

We stellen ons op tussen de meute koperblazers en kudde slagwerk-spelers.
Wat is hier aan de hand?

We positioneren ons zo goed mogelijk tussen dat allegaartje en ik hou de motor vast en Léon gaat zoals de andere deelnemers aan de overkant staan.

216-0722.jpg


Ok we aanvaarden het onverwachtte extra schouwspel en wachten af. Half genietend, want de adrenaline staat wat hoog en de spanning staat voor de start altijd wat hoger dan tijdens een training. Fanfare's staan bij mij zeer laag op het wenslijstje voor een start. Vooral de soort dat tussen de startopstelling paradeert.

De brave Duitsers geven hun muziektalent ten beste en na 1 lied volgt een 2e en een 3e?
Maar wanneer gaat dit nu stoppen? Ik heb geen bok bij en moet dus noodgedwongen al een kwartier de motor vasthouden.
Ten lange leste, ga ik er maar op zitten en Léon ligt in het gras aan de overkant zoals de helft van het peleton. Surrealistisch!!🥳|(*O*Wij hadden al lang moeten starten.
En een 4e liedje wordt gestart...nee toch? We maken armgebaren dat het al lang welletjes is.


Let op de opgebokte witte motor helemaal links op de foto onderaan. Die waren beter voorzien voor de onverwachtte wachttijd. De piloten en mensen kijken er ongeduldig naar.

216-0715[1].jpg


Op het einde van het 4e lied....begint onverstoorbaar het 5e lied....AAAAAGGGRHhhh :(:(:Z:Z Geef mij een bazooka, snel!!
Maar er moet iets (eindelijk) bij de organisatie binnengekomen zijn, want de fanfare maakte aanstalten om te vertrekken van de tarmac.

De laatste pippo had net zijn voet gelicht en.....
Hop vlag naar beneden
Go Go Go !!!!!!!!

Hoe? Wat? Wij liggen nog in het gras. Moto's opgebokt.

Het was totale chaos.
Piloten die niet wilden lopen, maar breed zwaaiend stonden te protesteren en een 10 tal waren al vertrokken.

AMATEURS. (de organisatie)
en dat gaat overmorgen de WEC 8H van oschersleben in goede banen leiden!! _O-:X

We zijn allen dan maar gestart, maar de eerst hadden al meer dan de helft van het circuit afgelegd.


Man,man,man.
We hebben daar nog lang over nagesproken en gelachen.
We deden toch niet mee voor de ere-plaatsen.


Gelukkig is de rest van de race quasi incidentloos verlopen. (enkel de rotversleten band op het einde in de nacht)

Maar die start.....ho-pe-loos.

_O-_O-
 
Laatst bewerkt:
Ik vond de sfeer wat akelig. Groot , modern, afgeborsteld, indrukwekkend.
Ik was daar niet echt op mijn plaats.
Toch hebben we daar 3 x gereden denk ik.
En een 4e maal om mekanieker te spelen bij een bevriend team.

Maar ik heb de indruk dat dit een beetje mijn topic is.
Er zullen toch nog een hoop anderen zijn met bakken verhalen met hun oude racebrommer niet?

Komaan vertel.:Y
 
Jawel er is toch nog een verhaal ontstaan tijdens die wedstrijd met die chaotische start.
Pure afgang.
Maar omdat ik geen of weinig ego heb, gooi ik het wat later in de groep.:+
 
mijn allereerste race was met motoren die nu klassiekers zijn geworden, dus past het toch een klein beetje.

De meesten zullen de Club MET wel kennen ? De allereerste race noemde nog "4h endurance" (voor niet-licentiehouders) en werd georganiseerd door Koen Viaene (van Movia), na 2 slechte financiele jaren is het dan over genomen door dinges (kom op zijn naam niet) van de Motorsportschool.

Vermits ikzelf niemand kende die ook graag snel reed met de motor gaan polsen bij mijn dealer of hij wilde deelnemen. Desnoods met mijn GPZ600R tussen de zware kannonnen (600's en 1000's reden samen, 250 2T, 400 4T en 650 4T 2cyl reden ook samen). snelheidssverschil vond hij te groot, maar had een klant die een ZXR400L tekoop had. Weekje later was de koop rond, en ik mocht hem eens een dagje komen halen om wat te leren kennen op straat. Mijn eerste ritje met een 400'tje en ik was meteen verkocht :Y

De allereerste race ooit van de Club Met (of toch zijn voorganger dus) was voor ons, de lichte categorie. Nog even een fotootje nu de motor nog heel was (je weet maar nooit :+), ik ben de trotse eigenaar van dat mooie oranje/bruine pak :o . Had nog geen race-pak, en geen goesting om daar direct veel geld aan uit te geven, je weet maar nooit dat het toch niet mijn ding was, dus maar de goedkoopste winkeldochter gekocht die ik kon vinden.

MET.jpg

movia2.jpg

Een hele voormiddag vrij trainen *O*, snelste tijden bepaalden de startposities, in de namiddag 4u race. Helaas slechts een 12-tal geloof ik betalende inschrijvingen, dus had hij een paar van zijn vrienden uitgenodigd om te komen mee rijden om de hoop wat te vergroten. eentje daarvan was Mimo Di Taranto, een (dacht ik) Brusselse Ducati dealer die stieken de pas uitgekomen Monster 600 van zijn vrouw in de cammionet had geduwd en Tom Scheerlinck had mee gesleurd als co-piloot. Tom was 1 van de toprijders uit het Belgisch kampioenschap, ze streden dus niet mee voor de officiele overwinning.

Voor die dag had Koen (mijn dealer) nog grotere sproeiers gemonteerd en dat was een enorme verbetering. hij trok voelbaar harder en de powerband was ineens ook een paar duizend toeren breder. De hele voormiddag verliep vlekkeloos en het begon echt goed te gaan. Zo goed dat ik de 2-de beste tijd had. Koen was gemiddeld een 2 sec trager. De poleman was véél te snel voor iedereen , op een GSXR-400, maar hun voormiddag was net iets minder goed dan de onze : gecrashed en de motor niet meer raceklaar gekregen.

uurtje pauze onder middag, en de weergoden waren ons niet goed gezind : de sluizen gingen open om nooit echt meer dicht te gaan de rest van de dag. soms regende het niet, maar nooit lang genoeg om zelfs maar een droge lijn te krijgen. Regenbanden daar had nog niemand van gehoord toen.
Met een bang hartje (maar toch met een heerlijk-soort-van-trots gevoel - niet iedereen start zijn eerste race ooit op pole 8-)) de pits uitgereden voor een "opwarmrondje" naar de start
. Ik had nog nooit van mijn leven snel gereden of onnozel gedaan in de regen en nu moesten we gaan racen :?
Start was een LeMans start wat weinig spectaculair is als je als eerste staat. start kon beter, tegen dat we de Bianchi uitkwamen en aan het achterste recht stuk begonnen lag ik almaar 4de en op het rechte stuk vloog er nog een ZXR750 me voorbij (geen probleem, was toch buiten competitie). maar de volgende paar ronden hield ik mijn positie, en als ik eens achterom keek was er al een behoorlijk gat, ik zat veel dichter bij de mannen voor mij dan die achter mij. "hmm, doe dat precies zo slecht nog niet" *D , het vertrouwen groeide, de rondetijden zakten en haalde er eentje in. en nog 1 en nog 1 en ..... jawel, nog voor het einde van mijn eerste half-uur stint reed ik op kop (van alles, ook die buiten classement) 🤗🥳🤩🥰 . weet nog dat toen ik de motor had doorgegeven ik met mijzelf geen blijf wist in de pits. Allereerste race, van pole vertrekken, op kop rijden ... in de regen . Denk dat toen op dat moment het racevirus KEIHARD gebeten heeft , ben er nooit meer van genezen geraakt 😎

volgende uren gewoon koppositie kunnen vasthouden, buiten die 5 bij/vlak na de start niemand meer die mij voorbij kwam. Tot mijn laatste stint... zit net in het midden van de Terlamen-bocht als ik in mijn ooghoek iemand zie die mij buiten wil passeren. "Huh, waar komt die vandaan" wordt direct gevolg met het opendraaien van de gaskraan en "dat gaat hier niet waar zijn". en het was niet waar :P tot aan de ziekenhuisbocht (officieel Boldergergbocht) ... Wat ik toen zag trok mijn ogen wagenwijd open ! Het was die Monster 600 - met alle lichten en toeters en bellen er nog aan) en kon dus perfect zien waar die pas begon te remmen ! denk dat ik daar al een versnelling of 2 terug gegaan was. En op zijn rug kon ik duidelijk "Scheerlinck" zien staan (Tom Scheerlinck reed dus normaal altijd samen met Koen, maar zij hadden blijkbaar beslist Tom gewoon veel langer te laten rijden in de hoop zo alsnog als eerste aan te komen)

ik kon alleen maar denken "Foert,we hebben ons plezier al gehad, ik ga erachteraan. crash ik, dan is het maar zo" . bij de Jacky Ickx al wat later kunnen remmen en nu had ik al 2x kunnen zien waar ik normaal remde en waar hij remde. Ondertussen had hij al wat voorsprong. Zoveel dat ik hem kon zien remmen na start/finish nog voor ik mijn normaal rempunt had bereikt en besliste gewoon "ik rem nu pas halverwege mijn en zijn rempunt". en dat ging verassend goed (niet vergeten : allereerste race, allereerste keer vlammen op een kletsnatte baan !) :Y:t Toen volgden de 2 meest leerijke ronden uit mijn leven : zijn lijnen, rempunten, hoe vlot en waar hij tragere voorbij ging, en ik maar alles in mij opnemen en steeds later remmen, tot hij te ver weg was. Na de race kreeg ieder team toen nog een volledige print-out met alle rondetijden. Heb die ergens nog steeds maar vind ze niet direct, maar daarop konden we zien dat ik van de ene op de andere ronde 5 seconden sneller rond ging 😳

Na die 2 ronden maar weer even realistischer gaan rijden -immers deden die toch niet mee voor de echte overwinning- en zo geschiede : mijn eerste race en meteen de eerste overwinning 👍✌️🤟🤘👌🤗🥳🤩🥰😍

5 minuten de race
begon een enorme stortbui, zo erg dat het maar een geimproviseerd podium was in een box :

movia3.jpg
movia4.jpg

Paar dagen na de race stap ik zijn winkel binnen om het financiele plaatje te regelen. Maar als winnaars hadden we een setje Metzelers naar keuze gewonnen, banden die hij gemakelijk aan klanten kon verkopen en daarmee waren eigenlijk alle kosten ineens ook betaald :P
een dag om nooit te vergeten, en ik kan je garanderen : het voelt beter als de beste sex !

P1080330.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat ik eindelijk eens het hele verhaal van Janbros heb gelezen. Ik kende het maar in fracties.
Werkelijk indrukwekkend hoe jij in die eerste wedstrijd er met kop en schouders uitstak. :Y
En nog snel leren ook ! :t
In de regen nog eens 5 seconden van je tijd afhalen in de wedstrijd...i can dream it.
Heb je later nog wedstrijden gewonnen? Podiums?
Beklijvend verhaal.

Mijn eerste wedstrijd was, zoals je helemaal in het begin van dit topic kon lezen, veel minder spectaculair in "performance"
Ik heb veel in de regen gereden. Zeker meer dan 10 (endurance)races, maar nooit op regenbanden. Classic rules oblige.
Ik haat het grondig en kan het niet. Opgeven doe ik nooit, maar progressie boeken ook nooit....;(


Ge ziet geen kl****, die tweetakt wil alleen maar een stap opzij zetten tenzij de motor loodrecht staat en de voorste trommels zijn veel te bruut doseerbaar. Maar mijn 2taktmotor vond het wel leuk in die koele condities. Die wilde niet liever dan powa afgeven.
Regenbanden? You wish.
Het probleem was dat die condities mij niet sterker maakten. Niet beter. Een soort survival knop, maar geen killer, prestatie instinct.
Hier bots ik al snel op mijn limieten....
2015-08-23%202628%20Gedinne[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus die bewuste afgang op Oschersleben na die zeer chaotische start....in 2012 met onze kawa gpz1100b1 en omgebouwde pizzabezorgbak als zadel/kont.

imgp1646.jpg



Eerst wat context.
Léon en Ik komen zeer goed overeen als raceteam.💋 Onze gezamelijk race-filosofie en privé leven is er 1 met zeer veel raakpunten
Maximaal plezier voor zo weinig mogelijk geld. Dat is ons streven op de piste.
Winnaars zijn we nooit geweest, dus geld uitgeven aan prestaties is parels voor ons als zwijnen.

We zijn soms te voorzichtig, maar vallen doet zeer en kost massa's geld. Ook onze respectievelijke vrouwen laten reeds meer dan 1 decennia onze gang gaan als er geen vodden van komen. So far so good. :t:Y

Wij rijden met oude motoren waarvan het motorblok prima draait, maar reeds wat pk's heeft afgegeven in zijn straatleven.
+60000km blokken gebruiken is doodgewoon.
Na enkele races merk je dat er nog eens handenvol pk's en Nm's zijn verdwenen en de olieconsumptie stijgt.
Deze gpz1100 was eigenlijk gaar. Qua prestaties, was een algehele revisie nodig, maar we gingen nog 1x endurance rijden met de bomma.

Als je topsnelheid echt laag is door het ontbreken van pk's dan is dat niet zo fijn racen meer. Tenzij je nog lol hebt bij het remmen en in de bochten, maar ook daar hadden we geen beterschap tov de concurrentie.

Bovendien heeft Léon de neiging om zijn bouten te zwak aan te draaien. (mijn woorden, hij zal dit in alle toonaarden ontkennen :X) 95% doet het te hard, hij heeft maar 1 momentsleutel voor de hele motor en dat is van 5-25Nm naar mijn mening. Vanaf 30Nm op een M10 gaat hij zenuwachtig doen....bij wijze van spreken.
Alles is proper geborgd dus zijn we nog nooit iets verloren, maar op die wedstrijd was de bout van de vooras te los, maar kon niet weg door de splitpen. Trillingen bij het rijden tot gevolg tussen een bepaald toerental.
Hierdoor gingen de remzuigers achteruit in de klauw. Bij het minste rempunt moest je 2x pompen en een stevige rem was 4x of meer. Weg concentratie.

En dan gebeurd er ergens een crash die voldoende ernstig is dat de safety car uitrijdt.
Bij ietwat professionelere organisaties rijden er 2 uit. 1 safetycar zit aan de start/finisch en 1 halverwege het circuit achteraan. Dit om het circuit in 2 gelijke delen te verdelen.

Maar wat iedere piloot ,die naam waardig, NIET wil is een safetycar net voor zijn neus de baan oprijdend. Die mag je niet meer voorbij.
Wat je WEL wil is dat deze net achter jou uitrijdt en zo kun je aansluiten bij de eerstvolgende "slang" en safetycar een halve ronde verder. Dit geeft jou eerstvolgende concurrent een nadeel van 1/2 ronde.
Als je het niet snapt, geen erg. Kijk eens op youtube hoe het in zijn werk gaat.

Nu "race" ik gezwind ("taffelen" zeggen wij hier als het niet bijster snel gaat _O-) toen plots een safetycar naast mij de baan oprijdt.
Nee,nee, nee! Dat gaat niet gebeuren zeg ik tegen mezelf. Die wagen gaat achter mij rijden en win ik een halve ronde op mijn eerste achtervolger. Ik pers alle pk's uit het oude fietsje om voor te blijven.
Nee,nee, nee! dat gaat niet gebeuren denkt de chauffeur in de safety wagen, die piloot moet achter mij aansluiten. Hij perst alle pk's uit zijn Golf turbo gti weetikveel om mij voor te blijven.
:+*O**O*:+


Ik vloek alle demonen van de onderwereld en bovenwereld bij elkaar en zit in een aerodynamische houding achter mijn kuip met 1 domme gedachte : Die - safetycar - blijft - achter- mij !!
Maar tot nu toe gaan we zij aan zij naar de links/rechts chicane.
Hij zal toch wel eerder remmen dan ik, niet? Nee? Wat denk je? Er staat toch "safety" op zijn koekendoos?
Daar is de chicane....
Miljaar dedju ik zit aan de buitenkant! Damn die gast in zijn stoofbuis geeft niet af en remt ook laat !
En....oooo shit,shit,en dikke schit vergeten te pompen voor de chicane!! 😳😳
En hopa, rechtdoor de grindbak in !!!!!

Ik denk dat ik de enige piloot ter wereld ben die kan zeggen dat :

1) hij niet sneller is dan de safetycar op het circuit met een rijvaardig voertuig.
2) is uitgeremd geweest door de safetycar.

Wie doet mij dat na?
Niemand?
:+:]
 
Laatst bewerkt:
Werkelijk indrukwekkend hoe jij in die eerste wedstrijd er met kop en schouders uitstak. :Y
En nog snel leren ook ! :t
In de regen nog eens 5 seconden van je tijd afhalen in de wedstrijd...i can dream it.
je overdrijft een beetje ;)
ja, ik was waarschijnlijk de snelste van de niet-licentiehouders,maar ik stak er zeker niet met kop en schouders bovenuit -hooguit amper. Om een endurance te winnen moet je met 2 snelle piloten zijn, Koen was 2sec trager zoiets maar zat daarmee nog steeds in de betere middenmoot. Anderen hadden een minder goede 2de piloot.
en 5 sec winnen was blijkbaar makkelijk als je nog totaal geen idee hebt van wat mogelijk is, en als je voorraan rijdt heb je ook niet echt de drang/nood om nog sneller te willen gaan.

en niet vergeten : dat was in de tijd dat vrij rijden amper bestond en meer iets was als training voor nationale piloten. amateurs zoals wij deden dat nog niet. Mijn enige circuitervaring tot dan beperkte zich tot het circuit van Nijvel. en toen ik er al eens kwam op weg naar de Ardennen zag dat er al zo uit (foto's van het net) :
Nivelles_1998_rondje_23_Bocht_2.jpg


nijvel.jpg

nijvel 2.jpg

inclusief mos en in het midden van het rechte stuk een berg zand van meer dan 1 meter hoog om te voorkomen dat mensen toertjes draaiden. Maar steeds als ik er kwam was er in het midden een V waar motoren door geraakten. Alweer een voordeel van motoren : auto-freaks zouden veel meer moeten graven hebben om rond t geraken. teveel blijkbaar _O-
 
Dus die bewuste afgang op Oschersleben na die zeer chaotische start....in 2012 met onze kawa gpz1100b1 en omgebouwde pizzabezorgbak als zadel/kont.

Bekijk bijlage 1570285


Eerst wat context.
Léon en Ik komen zeer goed overeen als raceteam.💋 Onze gezamelijk race-filosofie en privé leven is er 1 met zeer veel raakpunten
Maximaal plezier voor zo weinig mogelijk geld. Dat is ons streven op de piste.
Winnaars zijn we nooit geweest, dus geld uitgeven aan prestaties is parels voor ons als zwijnen.

We zijn soms te voorzichtig, maar vallen doet zeer en kost massa's geld. Ook onze respectievelijke vrouwen laten reeds meer dan 1 decennia onze gang gaan als er geen vodden van komen. So far so good. :t:Y

Wij rijden met oude motoren waarvan het motorblok prima draait, maar reeds wat pk's heeft afgegeven in zijn straatleven.
+60000km blokken gebruiken is doodgewoon.
Na enkele races merk je dat er nog eens handenvol pk's en Nm's zijn verdwenen en de olieconsumptie stijgt.
Deze gpz1100 was eigenlijk gaar. Qua prestaties, was een algehele revisie nodig, maar we gingen nog 1x endurance rijden met de bomma.

Als je topsnelheid echt laag is door het ontbreken van pk's dan is dat niet zo fijn racen meer. Tenzij je nog lol hebt bij het remmen en in de bochten, maar ook daar hadden we geen beterschap tov de concurrentie.

Bovendien heeft Léon de neiging om zijn bouten te zwak aan te draaien. (mijn woorden, hij zal dit in alle toonaarden ontkennen :X) 95% doet het te hard, hij heeft maar 1 momentsleutel voor de hele motor en dat is van 5-25Nm naar mijn mening. Vanaf 30Nm op een M10 gaat hij zenuwachtig doen....bij wijze van spreken.
Alles is proper geborgd dus zijn we nog nooit iets verloren, maar op die wedstrijd was de bout van de vooras te los, maar kon niet weg door de splitpen. Trillingen bij het rijden tot gevolg tussen een bepaald toerental.
Hierdoor gingen de remzuigers achteruit in de klauw. Bij het minste rempunt moest je 2x pompen en een stevige rem was 4x of meer. Weg concentratie.

En dan gebeurd er ergens een crash die voldoende ernstig is dat de safety car uitrijdt.
Bij ietwat professionelere organisaties rijden er 2 uit. 1 safetycar zit aan de start/finisch en 1 halverwege het circuit achteraan. Dit om het circuit in 2 gelijke delen te verdelen.

Maar wat iedere piloot ,die naam waardig, NIET wil is een safetycar net voor zijn neus de baan oprijdend. Die mag je niet meer voorbij.
Wat je WEL wil is dat deze net achter jou uitrijdt en zo kun je aansluiten bij de eerstvolgende "slang" en safetycar een halve ronde verder. Dit geeft jou eerstvolgende concurrent een nadeel van 1/2 ronde.
Als je het niet snapt, geen erg. Kijk eens op youtube hoe het in zijn werk gaat.

Nu "race" ik gezwind ("taffelen" zeggen wij hier als het niet bijster snel gaat _O-) toen plots een safetycar naast mij de baan oprijdt.
Nee,nee, nee! Dat gaat niet gebeuren zeg ik tegen mezelf. Die wagen gaat achter mij rijden en win ik een halve ronde op mijn eerste achtervolger. Ik pers alle pk's uit het oude fietsje om voor te blijven.
Nee,nee, nee! dat gaat niet gebeuren denkt de chauffeur in de safety wagen, die piloot moet achter mij aansluiten. Hij perst alle pk's uit zijn Golf turbo gti weetikveel om mij voor te blijven.
:+*O**O*:+


Ik vloek alle demonen van de onderwereld en bovenwereld bij elkaar en zit in een aerodynamische houding achter mijn kuip met 1 domme gedachte : Die - safetycar - blijft - achter- mij !!
Maar tot nu toe gaan we zij aan zij naar de links/rechts chicane.
Hij zal toch wel eerder remmen dan ik, niet? Nee? Wat denk je? Er staat toch "safety" op zijn koekendoos?
Daar is de chicane....
Miljaar dedju ik zit aan de buitenkant! Damn die gast in zijn stoofbuis geeft niet af en remt ook laat !
En....oooo shit,shit,en dikke schit vergeten te pompen voor de chicane!! 😳😳
En hopa, rechtdoor de grindbak in !!!!!

Ik denk dat ik de enige piloot ter wereld ben die kan zeggen dat :

1) hij niet sneller is dan de safetycar op het circuit met een rijvaardig voertuig.
2) is uitgeremd geweest door de safetycar.

Wie doet mij dat na?
Niemand?
:+:]
Mooie anekdote, als je zin hebt moet je eens de 3 uren van Oss komen rijden.
 
Dat circuit van nijvel is ooit een van de mooiste en modernste europese circuits geweest , compleet met tribunes, verharde parkeerplaatsen etc , triest , als je de recente fotos bekijkt !
 
Oss.
Ik vind het eigenlijk maar niets omdat het geen echte race is, maar m'n teammaat zeurt al jaren om eens deel te nemen.
En wat zou het ook? Een regelmatigheidswedstrijd kan misschien best leuk zijn....vooroordelen zijn slechte raadgevers.
De sfeer zou prima zijn en de organisatie perfect.
Ik ga dit volgend jaar proberen mee te pikken. :t


Over Nijvel heb ik in een heel ver verleden eens op de tarmac gereden tussen de zandhopen met mijn cbr600 motorfiets.
Elders te Nijvel was er ook een motor/auto rijvaardigheidscenter (van Peugeot) waar ik een paar keer les heb gevolgd en op de terugweg ben ik op zoek gegaan naar dat oude circuit, want wilde het eens in het echt zien.
Ik dacht dat het nabij of tussen een industriezone zat die al een deel had ingepalmd. Dit is echt heel vaag....20 jaar geleden.

Het was ontstaan door de gehandteerde "wafelijzerpolitiek" in België. Een investering in Vlaanderen, gevolgd door een even grote investering in Wallonië.
Naar het schijnt zou het circuit, zoals hierboven reeds gezegd door jos16, zeer modern en veilig zijn voor zijn tijd, maar nogal saai en zonder ziel. Perfect vlak en clean. Had ik eens gelezen door een formule1 piloot interview uit die tijd.
.Neem dit niet als waarheid aan. Te vaag allemaal.

Hier even google streetview. Je kunt het trace nog steeds herkennen
Naamloos.png
 
Laatst bewerkt:
Dat circuit van nijvel is ooit een van de mooiste en modernste europese circuits geweest , compleet met tribunes, verharde parkeerplaatsen etc , triest , als je de recente fotos bekijkt !
mooiste ? 1 van de simpelste ooit qua lay-out. kan ik geen mooi circuit noemen.
 
Mijn voorlopig laatste race op Gedinne 2018.

Gedinne is een stratencircuit in de Ardennen. Niet zo ver van De Franse grens en ook niet zo ver van Chimay.
Het is een authentiek mooi circuit.
Met minder race-geschiedenis dan Chimay, maar dat compenseert deze door zijn schoonheid.

Door het ontbreken van een pitlane is dit circuit niet geschikt voor lange afstandsraces. (zou toch 1 x plaatsgevonden hebben) Ook de breedte is beperkt voor auto's en daarom worden 4 wielers voor races geweerd.

Op Gedinne race ik reeds sinds 2008 en heb er maar in 2 verschillende reeksen gereden.
In de 500cc tot 1972. en in de Evo-klasse. (de modernste "classic" - klasse)
2015 was het enige jaar waar ik beide klassen tegelijk reed. Voor de zeer conservatieve club (CRMB) was het een ware revolutie om die evo klasse in het leven te roepen.
Het was geen publiek geheim dat een deel van die club 1972 wilde behouden als limietdatum, met enkele klassen tot 1981 als "moderne" motorfietsen en een ander deel die toekomstgericht een klasse in het leven wilde brengen die jonge en of minder gefortuneerde piloten wilde toegang geven tot de classics met motoren tot het jaar 2000 en voorbij.
Moderne 2takten 250cc, 400cc 4 takten of 850cc 1 cilinders.

Een groep organisatoren huivert elk jaar dagenlang bij het aanhoren van die gillende 4 cilinders, verpakt in plastieken omhulsels en niet hun geliefkoosde Italiaanse of Engelse echte roffels te horen.
17" velgen, bandenwarmers, regenbanden, meer dan 130mm breede achterbanden, monoshock, upsd, dubbele zwevende remschijven, zelfs radiale rempompen. Het geeft een grote groep een hartverzakking.
Een hartstilstand zou direct plaatsvinden bij de woorden launch control, quick shifter, Crossplane, mapping, TC,....noem maar op.

Toch waren de 2 groepen waar ik deelnam de meest bevochten categoriën tijdens bepaalde jaren.
Maar ook in de zijspan heb ik soms massa's deelnemers gezien en in de IHRO klasse ook. Maar het gaat op en neer met het verstrijken van de jaren.

Het ronderecord heeft jarenlang (sinds 2006) in handen geweest van een yamaha TZ350. Als dan een gedopeerde kawasaki zxr 400 de tijd scherper stelt da staan er weer enkele organisatorise gezichten op onweer.

Gedinne is niet zo'n bijster gevaarlijk circuit. Naar mijn mening een trap lager dan Chimay tussen de rails, maar in de evo klasse is het flink ruw racen. Het is er te vaak onveilig.

De piloten hebben daar het grootste aandeel in, maar ook de organisatie is niet foutloos.
Door het grote succes en de daarbij horende massale inschrijvingen zijn er heel veel categoriën.
Je hebt maar een beperkt aantal uren om alles in goede banen te leiden en bij een ernstig ongeluk loopt de organisatie vertraging op die ze zeer moeilijk kan ophalen.
Er is al veel ge-experimenteerd. reeds de trainigen op vrijdagmiddag starten, verschillende categoriëen samen starten of met een tussenpauze van 20 seconden. Maar het blijft aartsmoeilijk voor de crmb.

Op een stratencircuit is het onmogelijk oefenen buiten de wedstrijd. Een ander voertuig op de openbare weg kan zeer onaangename verassingen bezorgen.

Het grootste probleem is de zeer,zeer korte trainingstijd voor de wedstrijd.
2x20minuten. Dit is 40minuten. Lijkt u nog redelijk?
In theorie wel, maar in de praktijk komt u hooguit aan 20 minuten.
20 minuten in de zeer competitieve klasse.

In de classic EVO is het veld steeds goedgevuld en staat iedereen zeer scherp.
De banden zijn op temperatuur door de toegelaten bandenwarmers.
Tijdens de trainingen wordt er vanaf de eerste meters gevlamd, al zitten we in de race zelf.
De laatste jaren was er telkens na 5-10 minuten een rode vlag en een herstart van de trainingen binnen het mogelijke van de timing. Soms was het reeds na 10 minuten gedaan.
Een ronde zonder gele vlag was een geluk. Een snelle ronde zonder een piloot die in de weg reed was ook goed meegenomen.

Het werd in 2018 zo erg dat mijn trainigstijd goed genoeg was voor de achterste gelederen. En dat na meer dan 10 jaar, elk jaar gereden te hebben.
Door mijn ,inmiddels verminderde snelheid, mijn standaard motorfiets die niet mee ontwikkeld was tesamen met de concurrentie en vooral mijn te trage opwarmtijd, trage rempunt referentie zoektocht en serie vlaggen die aanstond gaven om het gas dicht te draaien werd ik beloond op een plaats in de kelder van het deelnemersveld.

Beginners moeten hun eerste race aanvatten met een fluo hesje.
Ik heb al een paar keer geschreven dat ik weinig ego heb. Maar ik moest toch slikken bij het postnemen van mijn startplaats dat er nog 3 gele hesjes voor mij te zien waren op de voorste startrijen. Wordt het stilaan tijd voor iets anders?
Mijn ervaring vertelde mij bij het aftellen voor de start dat er een paar niet zonder kleerscheuren zullen doorkomen en hopelijk ben ik er niet bij.
Meer dan 75% kans dat we na de eerste of 2e ronde een rode vlag gaan zien. Je mag dan quasi laatst zijn, je leest de houding van de groep en voelt als het ware de electriciteit door het lawaai en de uitlaatgassen.

Wordt vervolgd

2014-08-23%200904%20Gedinne[1].jpg

DSC_0008[1].JPG

Zonnetje in het gezicht,
de laatste der mohikanen zonder regenbanden van het peleton. Uit gierigheid...:X
regenboogje verderop
je ziet geen r**t wegens verkeerd scherm gekozen....
Hoge toeren blijven rijden met de kawa400 want naar koppel kun je blijven zoeken onderin. Een prima regen-oefen-motor wegens zijdezacht vermogenopbouw.
 
Laatst bewerkt:
Even voor jullie opgezocht :
33e startplaats van de 41 starters.
Een goed gevuld veld voor zo'n smal circuit.

Ook reden er nog 4 125cc 2Takten met ons mee in een aparte klasse.
Deze klasse sterft een stille dood, maar in 2014 waren ze de eerste poging om de classic's moderner te maken. Het is de EVO classe die nu groot is geworden.

Als je achteraan start maakt het niet uit of je goed of slecht vertrekt.
Goed = je komt al snel in een opstropping terecht waar je lang moet wachten om door te stromen.
Slecht = je sluit gewoon terug aan bij het eerste rempunt.

Start je in de voorste helft dan zijn de kaarten anders geschud en kun je doorduwen naar voren toe.

Ik zit werkelijk vast en zie geen kans om op een veilige manier door te komen.
We zitten op een stratencircuit , dus wordt er wel wat meer voorzichtigheid verwacht dan op een permanent circuit.
En dan doemen toevallig die 3 fluo hesjes voor mij op + een 4e rijder die ertussen zit.
Ik heb minder vermogen en moet wachten op een bocht of rempunt.
We nemen een snelle bocht die ik met (geschat)5kmh beter neem dan de 4 anderen voor mij en weet dat nu een slipstream gevecht gaat ontstaan, want het daaropvolgend traject is zo'n 20 seconden gas open.
Maar voor mij ontplooit zich een muur van 4 man naast elkaar.
Heel de breedte van de baan ingenomen. 3 hesjes en 1 zonder.
Ik moet gas lossen. kan er niet door, maar de bloedsnelle links/rechts met maar 1 racelijn komt eraan en ze blijven halstarrig alle 4 naast elkaar racen...
Ik besef dat ik op de voorste plaats zit voor een mooi spectakelstuk. :t 😳8-)
Wedden voor mijn motorfiets dat na die snelle links/rechts ik niet meer de 5e man ben van dat hoopje?
De bordjes 300-200-100m hebben zij genaderd. Actie!

:]:]:]:]


De piloot het meest aan de buitenkant gaat rechtdoor op z'n joe-bars. Vliegt van het talud af en duikt met hoge snelheid het hoge maïsveld in.
Ook de op 1 na meest buitkant piloot heeft problemen en vecht om de laatste kruimels asfalt op de rand.
Meer heb ik niet kunnen zien helaas, want ook ik moet sturen....:Y

Dit wordt een rode vlag situatie. Nog 10-15 seconden en dan zullen we de marshall's zien zwaaien. Het zal dan wel walkie talkie-gewijs doorgegeven zijn.
Nog snel de 2 overgebleven piloten voorbij in de volgende remzone en....jawel, ze zwaaien met rood. Einde race na 1/2 ronde.

De jongeman was ver in het veld geraakt want was motorcross-gewijs op zijn motor gebleven na de vlucht en kon daardoor een mooi traject doorploegen door de 3 meter hoge maïsstengels. Was een heel gedoe om motor en piloot terug op het tarmac te trekken. We waren reeds 30minuten kwijt, wachtend in het parc fermé.
2e deel was nog een race van 4 ronden. Je kunt dit geen race meer noemen, maar is niet zo uitzonderlijk op Gedinne door de vele crashes en uitlopende timing.
Zondag stonden we op de allerlaatste plaats qua timing om te racen. 1/3 was al naar huis want er zijn nog 100den km's te rijden. Maandag is voor velen een werkdag.
Je weet dat ook hier alles gaat uitlopen, dus een race rijden om 18h-19h is veel te laat.
Dan worden het kostelijke race-km's voor de deelnemers aan inschrijvingsgeld en race-licentie.

Zolang de crmb zijn timing niet op orde kan krijgen, kom ik liever gewoon kijken. En dat zal nog niet direct gebeuren, gezien het enorme aantal inschrijvingen per jaar.
De zijspanklasse is om de vingers af te likken:t:t. Super spectaculair met veel deelnemers op (alweer) het smalle circuit.


 
Heb je later nog wedstrijden gewonnen? Podiums?
Er volgt nog een overwinning, en een gegarandeerd podium dat ons ontnomen was door de latere winnaar (die "andere" een Leon Vandale,ne kleine die hard kon rijden).
Omdat er betalende en niet betalende hadden geracet de eerste keer (in de lichte categorie, de zwaardere zat wel goed vol), mochten we als compensatie gratis deelnemen de volgende race. Helaas was de ZXR400 alweer verkocht en hij had niets anders "race-baars" staan. Toch ging ik deze kans niet laten glippen en wat op mijn dealer ingepraat en uiteindelijk ging hij toch akkoord om met mijn GPZ600 (stak en GPX600 blok in, 10pk meer) deel te nemen, vooral omdat hij nu ook een race achter de rug had en wat meer vertrouwen had in zijn kunnen.
alleen de voorremmen van mijn GPZ'tje waren een probleem : enkele zuigers en dat zag ik niet zitten. Koen had een Zephyr550 demo-motor en we besloten die vork in mijn GPZ'tje te steken. zo "betaalde" ik de achterband en hij de voorband en remblokken en waren die kosten ook alweer verdeeld :)
Voor de race had ik geen goesting om al mijn originele plastiek te riskeren, dus alles eraf en een beschadigde bovenkuip erop die ik nog liggen had. Je kan het al raden : de keurmeester zei "NEE, zo kom je het circuit niet op", die uitstekende achterste framebuizen zijn te gevaarlijk" .
Terug in onze box een hele hoop vodden bijeen gegraaid rond de buizen en ingetaped met ducktape en ik weer naar de keuring. het was goed deze keer :P Ondertussen al 4 keer door de pits gewandelt met de motor en een hele hoop meewarige blikken en niets-verhullende commentaren toegeworpen gekregen '(
maar de wraak op velen zou nog volgen :Y8-)
Tijdens de trainingen hadden we al door dat we 1 van de traagste motoren hadden, wat ook bleek na de race: op de rechte stukken waren er maar 2 trager : een GSXF600 en een Duc 750SS.
Weet niet meer hoeveelste we gequalificeerd waren, maar dit keer stonden we eerder achteraan. En dan is een Le Mans start best wel spectaculair . Ik was snel weg (ik neem graag de start, zeker bij endurance races : het begin is het enige deel van de race die je kan vergelijken en een sprint omdat je alleen dan allemaal samen zit), spring op de motor vertrek en zie een quasi lege baan, dus gas er vol op ... om 2 seconden later vol in de remmen te moeten, omdat de rest van de meute intussen de volledige breedte had ingenomen.

Als je als pakweg 40ste op 50 teams start, wil dat niet zeggen dat er maar 9 trager zijn, het wil enkel zeggen dat bij de 49 andere teams er 40 teams zijn met een piloot die een snellere ronde heeft gereden, maar of die dat constant kan en over de snelheid van de andere piloot weet je eigenlijk niets. en met velen daarvan heb ik me toch goed geamuseerd.
Vooral omdat ze op de rechte stukken me voorbij "vlogen" (de superbikes letterlijk, de supersports al iets meer figuurlijk) maar minder hard (durvden) remmen en trager waren in de bochten *D
Een hoop van die eerder genoemde lachers zullen daarna wel minder gelachen hebben. Vooral op het recht stuk start/finish : ze kwamen mij voorbij op snelheid, en terwijl zij "volop" (kuch kuch) in de remmen gingen reed ik vrolijk door om pas later te remmen, of ze bij het insteken van de eerste linker langs binnen of zelfs langs buiten te pakken (remember : we waren allemaal amateurs zonder trackdays, de rijlijnen moesten we zelf maar uitvinden en daar waren soms rare lijnen bij).
op den duur bleven rijders maar achter mij op het rechte stuk omdat ze door hadden dat dat toch niet veel zin had, en dat terwijl iedereen op de pitmuur erop stond te kijken hoe die "rijdende vod" sneller was dan hunne maat _O-

uiteindelijk net iets over de helft van de deelnemers aangekomen , dacht 27ste op 50. niet slecht voor de 3de traagste motor :]

helaas geen foto's.
 
Even voor jullie opgezocht :
33e startplaats van de 41 starters.
Een goed gevuld veld voor zo'n smal circuit.

Ook reden er nog 4 125cc 2Takten met ons mee in een aparte klasse.
Deze klasse sterft een stille dood, maar in 2014 waren ze de eerste poging om de classic's moderner te maken. Het is de EVO classe die nu groot is geworden.

Als je achteraan start maakt het niet uit of je goed of slecht vertrekt.
Goed = je komt al snel in een opstropping terecht waar je lang moet wachten om door te stromen.
Slecht = je sluit gewoon terug aan bij het eerste rempunt.

Start je in de voorste helft dan zijn de kaarten anders geschud en kun je doorduwen naar voren toe.

Ik zit werkelijk vast en zie geen kans om op een veilige manier door te komen.
We zitten op een stratencircuit , dus wordt er wel wat meer voorzichtigheid verwacht dan op een permanent circuit.
En dan doemen toevallig die 3 fluo hesjes voor mij op + een 4e rijder die ertussen zit.
Ik heb minder vermogen en moet wachten op een bocht of rempunt.
We nemen een snelle bocht die ik met (geschat)5kmh beter neem dan de 4 anderen voor mij en weet dat nu een slipstream gevecht gaat ontstaan, want het daaropvolgend traject is zo'n 20 seconden gas open.
Maar voor mij ontplooit zich een muur van 4 man naast elkaar.
Heel de breedte van de baan ingenomen. 3 hesjes en 1 zonder.
Ik moet gas lossen. kan er niet door, maar de bloedsnelle links/rechts met maar 1 racelijn komt eraan en ze blijven halstarrig alle 4 naast elkaar racen...
Ik besef dat ik op de voorste plaats zit voor een mooi spectakelstuk. :t 😳8-)
Wedden voor mijn motorfiets dat na die snelle links/rechts ik niet meer de 5e man ben van dat hoopje?
De bordjes 300-200-100m hebben zij genaderd. Actie!

:]:]:]:]


De piloot het meest aan de buitenkant gaat rechtdoor op z'n joe-bars. Vliegt van het talud af en duikt met hoge snelheid het hoge maïsveld in.
Ook de op 1 na meest buitkant piloot heeft problemen en vecht om de laatste kruimels asfalt op de rand.
Meer heb ik niet kunnen zien helaas, want ook ik moet sturen....:Y

Dit wordt een rode vlag situatie. Nog 10-15 seconden en dan zullen we de marshall's zien zwaaien. Het zal dan wel walkie talkie-gewijs doorgegeven zijn.
Nog snel de 2 overgebleven piloten voorbij in de volgende remzone en....jawel, ze zwaaien met rood. Einde race na 1/2 ronde.

De jongeman was ver in het veld geraakt want was motorcross-gewijs op zijn motor gebleven na de vlucht en kon daardoor een mooi traject doorploegen door de 3 meter hoge maïsstengels. Was een heel gedoe om motor en piloot terug op het tarmac te trekken. We waren reeds 30minuten kwijt, wachtend in het parc fermé.
2e deel was nog een race van 4 ronden. Je kunt dit geen race meer noemen, maar is niet zo uitzonderlijk op Gedinne door de vele crashes en uitlopende timing.
Zondag stonden we op de allerlaatste plaats qua timing om te racen. 1/3 was al naar huis want er zijn nog 100den km's te rijden. Maandag is voor velen een werkdag.
Je weet dat ook hier alles gaat uitlopen, dus een race rijden om 18h-19h is veel te laat.
Dan worden het kostelijke race-km's voor de deelnemers aan inschrijvingsgeld en race-licentie.

Zolang de crmb zijn timing niet op orde kan krijgen, kom ik liever gewoon kijken. En dat zal nog niet direct gebeuren, gezien het enorme aantal inschrijvingen per jaar.
De zijspanklasse is om de vingers af te likken:t:t. Super spectaculair met veel deelnemers op (alweer) het smalle circuit.


Als ik die verhalen zo lees zou ik ook wel eens een race willen rijden, ik ben alleen bang dat ik dan degene ben die het maisveld in verdwijnt :$
 
Als ik die verhalen zo lees zou ik ook wel eens een race willen rijden, ik ben alleen bang dat ik dan degene ben die het maisveld in verdwijnt :$
endurance met youngtimers of "classics" is nog wel te doen wat betreft het uitgeven van harde euro's. Bij onze oosterburen is er deze klasse: KLIK die hadden afgelopen jaar een race op Assen gepland waar ik voor had ingeschreven, ging uiteraard niet door, dus hopelijk komend jaar :t Doe ik dan mee met de snelle versie van mn motor ;) en als het niet in Assen is, dan Oschersleben.

Ik zeg er moeten meer Nederlandse endurance teams meedoen in deze klasse!
 
endurance is zooooveeel plezanter dan sprint, want je doet het met een team en je hebt ook langer "genot" van de adrenaline dan van een sprintje.
ook bij de brommercross doen we bijna uitsluitend endurance'en. 10u van Laon is Da SHIT 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan