Racen met klassieke motoren

Hoe zit het hier met de plannen voor komend seizoen? ;) Het is immers een topic over het racen met klassieke motoren:t Het staat inmiddels vol met briljante verhalen uit het verleden, en daar mogen wat mij betreft wat meer verhalen uit het heden bij.

Inmiddels kan er ingeschreven worden op de site van ART-motor voor de 4-uurs race op Oschersleben op 1 en 2 mei. Dat zal voor mij de eerste wedstrijdervaring worden :9 Nu al zin in. Als er tegen die tijd nog steeds beperkingen zijn i.v.m. bepaalde virussen krijg je je geld terug.

Op de Duitse site kan er nog niet ingeschreven worden zag ik... dus snel even je "klassieker" (zonder 17" wielen) onder het stof vandaan, of je youngtimer (met 17" wielen) uit de schuur en inschrijven maar. Lijkt me SUPERVET als er wat meer teams van hier meedoen.
Regeltjes zijn verder niet heel complex of ingewikkeld, je kunt met één of twee motoren per team meedoen. Circuit is niet te lang (3,7Km) maar wel heel vet als je het mij vraagt. Ik ben in 2019 daar een weekendje gaan vrij rijden om een idee van het geheel te krijgen en was wel verkocht. Afgelopen jaar organideerden ze ook een race op Assen maar die is uitgevallen en voor komend jaar niet teruggekomen op de kalender helaas.

Dus ik zou zeggen maak wat teams en motoren klaar en schrijft u massaal in *O*

Later,

Loek

PS. Nu zit er lekker veel druk op het klaarmaken van mn eigen motor want ik heb al ingeschreven_O-
 
Ben bang dat het demo racen hier in Nederland nog minstens 1 jaar niet door gaat vanwege dat corona gebeuren.
 
Zag inderdaad op Facebook een post van de BOT dat ze nog niet kunnen beginnen aan hun kalender. De gemeentes nemen vergunningsaanvragen nog niet in behandeling.
Hopelijk kan er nog wel wat.
Oschersleben is voor mij en mijn motor wat hoog gegrepen ben ik bang :) komend jaar staat in het teken van rustig opbouwen zowel de motor zelf als ook de race/demo ervaring
 
Hoe zit het hier met de plannen voor komend seizoen? ;) Het is immers een topic over het racen met klassieke motoren:t Het staat inmiddels vol met briljante verhalen uit het verleden, en daar mogen wat mij betreft wat meer verhalen uit het heden bij.

Inmiddels kan er ingeschreven worden op de site van ART-motor voor de 4-uurs race op Oschersleben op 1 en 2 mei. Dat zal voor mij de eerste wedstrijdervaring worden :9 Nu al zin in. Als er tegen die tijd nog steeds beperkingen zijn i.v.m. bepaalde virussen krijg je je geld terug.

Op de Duitse site kan er nog niet ingeschreven worden zag ik... dus snel even je "klassieker" (zonder 17" wielen) onder het stof vandaan, of je youngtimer (met 17" wielen) uit de schuur en inschrijven maar. Lijkt me SUPERVET als er wat meer teams van hier meedoen.
Regeltjes zijn verder niet heel complex of ingewikkeld, je kunt met één of twee motoren per team meedoen. Circuit is niet te lang (3,7Km) maar wel heel vet als je het mij vraagt. Ik ben in 2019 daar een weekendje gaan vrij rijden om een idee van het geheel te krijgen en was wel verkocht. Afgelopen jaar organideerden ze ook een race op Assen maar die is uitgevallen en voor komend jaar niet teruggekomen op de kalender helaas.

Dus ik zou zeggen maak wat teams en motoren klaar en schrijft u massaal in *O*

Later,

Loek

PS. Nu zit er lekker veel druk op het klaarmaken van mn eigen motor want ik heb al ingeschreven_O-
Loek, ben jij een ervaren coureur? Er zit een 115% tijds limiet op, Als nummer 1 aardig de gang er in heeft sta je ernaast. Geen kritiek hoor, maar belangstelling. Gr de Koelman
 
Loek, ben jij een ervaren coureur? Er zit een 115% tijds limiet op, Als nummer 1 aardig de gang er in heeft sta je ernaast. Geen kritiek hoor, maar belangstelling. Gr de Koelman
Dag meneer de Koelman,

Ik ben ZEKER geen ervaren coureur, nog geen wedtrijd gereden, dus in dat opzicht niet ervaren. Wel inmiddels de afgelopen jaren behoorlijk wat circuit uren gemaakt. Dus in dat opzicht redelijk. Ik ben in 2019 een weekendje op Oschersleben gaan vrij rijden juist om te kijken naar hoe hard het daar gaat tijdens zo'n endurance en hoe hard ik zelf kon.... Als ik elk rondje 15 seconde zou verliezen op de voorlaatste deelnemer hoef ik niet mee te doen. Daar wordt niemand vrolijk van.

Wat betreft die 115% denk ik dat je iets door elkaar haalt. Die is van toepassing op Spa bij de EELC (bikers classic) volgens mij, en ook alleen maar als er meer deelnemers zijn dan startplekken. Bij dit clubje is die regel er niet. Als je ingeschreven bent mag je rijden, maar die inschrijvingen zitten normaal wel snel vol....

Door de verschillende klasses rijden er daar motoren rond in die net onder de 1.40 duiken maar er zijn ook teams die met hun snelste ronde maar net 2.00 aantikken. Het hele gebeuren is een stukkie minder professioneel dan de bikers classic. Je moet je voorstellen dat er motoren als een Aprilia RSV mille R samen met een Yamaha R6, maar ook een guzzi 650 op de baan zijn. en alles ertussenin.

Na mijn weekendje vrij rijden had ik dus de conclusie getrokken dat ik daar wel mijn eerste wedstrijd moest kunnen rijden ;) Het zou zeker ook echt een hele toffe wedstrijd zijn voor jullie motoren:t
 
Ik natuurlijk even zoeken....

En er staat inderdaad iets in de regels:t, en wel het volgende:

Origineel Duits:
Der Veranstalter behält sich die Zulassung von Fahrern, die nicht am
Zeittraining teilgenommen haben sowie von Fahrern, deren beste Rundenzeit 115 % der
Durchschnittszeit der schnellsten Fahrer der vier gewerteten Divisionen überschreitet, unter Prüfung
des Einzelfalles vor. Hat der zweite Fahrer eines Teams im Zeittraining keine gültige Zeit erzielt
jedoch im Warm Up, wird das Team in der Startaufstellung 10 P. nach hinten versetzt.


En ook maar in het Google Nederlands:
De organisator behoudt zich het recht voor om chauffeurs die niet rijden goed te keuren
Hebben deelgenomen aan de kwalificatie en aan coureurs met een beste rondetijd van 115% van de
De gemiddelde tijd van de snelste coureurs van de vier geclassificeerde divisies overschrijdt tijdens de test
van het individuele geval. Als de tweede coureur van een team geen geldige tijd heeft behaald in de kwalificatie
in de warming-up wordt het team op de startgrid echter 10 punten teruggeschoven.


Zoals ik dat lees gebruiken ze de regel om deelnemers die langzamer zijn dan 115% juist wel toe te laten tot de race, zij het met een individuele beoordeling..... Of zie ik dat verkeerd :?
Verder is het me niet helemaal duidelijk hoe ze nou komen aan de tijd waarvan de 115% genomen wordt. Er staat dat ze uitgaan van 4 klasses, maar dat zijn er in werkelijkheid 6.
Ik zal er eens een mailtje aan wagen komende dagen. Als ik antwoord krijg houd ik je op de hoogte :t

Bij deze even een linkje: KLIK
 
Één van onze machines
 

Bijlagen

  • IMG_20200804_225627275.jpg
    IMG_20200804_225627275.jpg
    174,4 KB · Weergaven: 13
Dat is goed, maar hou er rekening mee dat er stevig gas gegeven wordt. Hoeveel pk en gewicht heeft jou machine?
Ik weet dat er stevig gas gegeven wordt :t En dat lijkt mij nou precies de bedoeling. De egli heeft nu 65Pk en 80Nm aan het wiel, maar er wordt gewerkt aan meer;). Gewicht is zonder brandstof net onder de 200Kg

Ik heb niet de illusie dat ik daar een topprestatie ga neerzetten, helemaal niet zelfs. Als ik niet laatste in de klasse ga worden vindt ik het prachtig, en ik zorg voor een snelle teamgenoot_O- scheelt ook al veel.
 
Ik weet dat er stevig gas gegeven wordt :t En dat lijkt mij nou precies de bedoeling. De egli heeft nu 65Pk en 80Nm aan het wiel, maar er wordt gewerkt aan meer;). Gewicht is zonder brandstof net onder de 200Kg

Ik heb niet de illusie dat ik daar een topprestatie ga neerzetten, helemaal niet zelfs. Als ik niet laatste in de klasse ga worden vindt ik het prachtig, en ik zorg voor een snelle teamgenoot_O- scheelt ook al veel.
Mooi man 💪 en see you on the track
 
Ik heb de 4 uur van Oschersleben toegevoegd aan de openings post. (Linkje naar de site voeg ik nog toe, helaas is er een hack geweest op het bedrijf waar ik werk en als reactie hebben ze bijna alle sites geblokkeerd. Kan nu niet meer met mijn laptop naar MF en op mobiel werkt het allemaal wat minder)

Hoor ook graag als er andere evenementen moeten worden toegevoegd.
 
Zeker, wat zijn jullie plannen voor 2021? Hadden jullie nou meegereden met het vrij rijden op de bikers classic in 2019? daar kwam ik jullie tegen in ieder geval.
Ja, de bikersclassics staat altijd op het programma, behalve dit jaar door de covid. Plannen voor 2021 zijn nog niet zeker, maar de 3 uren van Oss en Etten-Leur gaan we zeker rijden als covid het toestaat. ART motor is zeker een evenement wat bij ons past, maar dat moeten we nog bekijken. We wilden ook Gedinne en Chimay rijden, maar niet als endurance team, maar een siingle inschrijving.
 
Ik ben niet zo van de stratencircuits geloof ik.... ik ben een aantal keer in Oss gaan kijken en een keer een enorme klapper gezien in onk600 of zoiets. Daar ter plekke besloten dat het dat niet zou worden voor mij.
 
Ik ben niet zo van de stratencircuits geloof ik.... ik ben een aantal keer in Oss gaan kijken en een keer een enorme klapper gezien in onk600 of zoiets. Daar ter plekke besloten dat het dat niet zou worden voor mij.
Nou, wij hebben op een circuit ook wel eens een klapper gezien. Racen is geen dammen. Het kan altijd en overal fout gaan.
 
Het ronderecord heeft jarenlang (sinds 2006) in handen geweest van een yamaha TZ350. Als dan een gedopeerde kawasaki zxr 400 de tijd scherper stelt da staan er weer enkele organisatorise gezichten op onweer.

Je hebt het dus over Gedinne 2018 en dan de IPC / EVO klasse ga ik van uit... de snelste ronde werd toen gereden in race 2 door de winnaar Landolfi Ludovic met een 2:18.882...maar dat is niet het ronderecord. Hetzelfde jaar werd er namelijk bij de Post Classics een 2:17.502 op de klokken gezet.
 
oh and by the way...in 2013 (dus 5 jaar eerder) reed Luke Notton op zo'n 'antieke' 500cc Engelse 1-cilinder viertakt stoomboot al een snelste rondje van 2:20.510...
 
Ik wist
oh and by the way...in 2013 (dus 5 jaar eerder) reed Luke Notton op zo'n 'antieke' 500cc Engelse 1-cilinder viertakt stoomboot al een snelste rondje van 2:20.510...

Ja ik citeerde Luke Notton, maar dacht dat het op een TZ350 was.
En dat ronderecord is in 2018 dan 2 maal gesneuveld. Ludo op de EVO. Ik heb hem goed gekend in 2009 toen hij nog vlot +110kg woog. De fysieke transformatie door een radicale vermageringskuur heeft hem gigantische vleugels gegeven.
Maar ik wist niet dat Dominique Jamin in een andere klasse het ronderecord nog scherper had gezet. Met een japans blok in een martin frame denk ik. Een beer van een man.💪
2018-08-25 0514 Gedinne (Post-Cl 2T & 4T).jpg
 
Jehonville 2009. De dag dat het licht bij mij bijna uitging op een recht stuk.

Helemaal in het begin was ik gestart met een suzuki gt 500. De volgers van het eerste uur weten dit misschien nog wel, anders moet je een 5tal blz terug.
Het zwakke punt aan die motor was zijn veel te zware, slecht ontworpen en slecht opgehangen einddempers.
Ze braken om de 5 voet af en ik had al een slechte reputatie in die klasse met het onvrijwillig rondstrooien van obussen. (de demper brak af en tolde over het tarmac)
Het dieptepunt was Jehonville 2009. |(
In een opwelling van technisch inzicht had ik mijn dempers extra ondersteund tot aan het frame onder het kontje.
Je ziet dat de potten al op half zeven staan op onderstaande foto. (de reden waarom is op zich een verhaaltje waard. komt later)
De 2 rode stangen zorgden voor extra ondersteuning.

P1110093[1].JPG

Strak plan?*O*

Neen, totaal niet.
Tijdens de race doe ik mijn stinkende best.
P1050898[2].JPG

Ineens het geluid van de motor die van toon veranderde. Ola pijp is aan het breken wist ik toen al, maar blijf gewoon gas geven.
enkele seconden later een slag in mijn rug waarbij even alles zwart voor de ogen werd.
eerste reactie : "ik ben aangereden achteraan."
2e reactie : pijn en ademen wordt moeilijk.
Toch slaag ik om de motor aan de kant te zetten en de marschalls de nog draaiende motor in de handen te duwen.
Ik heb totaal geen oog voor de brommer, maar strompel naar een boom en ga zitten.
Amaai mijn rug. Wat een zware slag.

Na een 2tal minuten gaat het beter en kan ik weer ademen.
Wat was er gebeurd : de uitlaat brak net voor de demper (op het dunste punt) en de demper bengelde enkel nog met de rode stangen (zie eerste foto) naast het ronddraaiende wiel.
De demper is toch tegen het draaiende wiel/band gebotst en heeft bliksemsnel een 180° draaibeweging gemaakt door het bevestiging en draaipunt bovenaan het frame. Ik kreeg de demper met een flinke slag in mijn rug tot gevolg.
Had ik die dag geen (verplichtte) rugbescherming gedragen, dan vlogen er enkele ruggewervels door mijn navel. Het leek of er iemand met een hamer in de rug had geklopt.
Ik heb er geen letsel aan overgehouden. Na een kwartier was ik al terug in staat om de motor naar de paddock te duwen.


090625 002.jpg

P1060204[2].JPG
 
Laatst bewerkt:
Jehonville 2009. De dag dat het licht bij mij bijna uitging op een recht stuk.

Helemaal in het begin was ik gestart met een suzuki gt 500. De volgers van het eerste uur weten dit misschien nog wel, anders moet je een 5tal blz terug.
Het zwakke punt aan die motor was zijn veel te zware, slecht ontworpen en slecht opgehangen einddempers.
Ze braken om de 5 voet af en ik had al een slechte reputatie in die klasse met het onvrijwillig rondstrooien van obussen. (de demper brak af en tolde over het tarmac)
Het dieptepunt was Jehonville 2009. |(
In een opwelling van technisch inzicht had ik mijn dempers extra ondersteund tot aan het frame onder het kontje.
Je ziet dat de potten al op half zeven staan op onderstaande foto.
De 2 rode stangen zorgden voor extra ondersteuning.

Bekijk bijlage 1575390
Strak plan?*O*

Neen, totaal niet.
Tijdens de race doe ik mijn stinkende best.
Bekijk bijlage 1575391
Ineens het geluid van de motor die van toon veranderde. Ola pijp is aan het breken wist ik toen al, maar blijf gewoon gas geven.
enkele seconden later een slag in mijn rug waarbij even alles zwart voor de ogen werd.
eerste reactie : "ik ben aangereden achteraan."
2e reactie : pijn en ademen wordt moeilijk.
Toch slaag ik om de motor aan de kant te zetten en de marschalls de nog draaiende motor in de handen te duwen.
Ik heb totaal geen oog voor de brommer, maar strompel naar een boom en ga zitten.
Amaai mijn rug. Wat een zware slag.

Na een 2tal minuten gaat het beter en kan ik weer ademen.
Wat was er gebeurd : de uitlaat brak net voor de demper (op het dunste punt) en de demper bengelde enkel nog met de rode stangen (zie eerste foto) naast het ronddraaiende wiel.
De demper is toch tegen het draaiende wiel/band gebotst en heeft bliksemsnel een 180° draaibeweging gemaakt door het bevestiging en draaipunt bovenaan het frame. Ik kreeg de demper met een flinke slag in mijn rug tot gevolg.
Had ik die dag geen (verplichtte) rugbescherming gedragen, dan vlogen er enkele ruggewervels door mijn navel. Het leek of er iemand met een hamer in de rug had geklopt.
Ik heb er geen letsel aan overgehouden. Na een kwartier was ik al terug in staat om de motor naar de paddock te duwen.


Bekijk bijlage 1575395
Bekijk bijlage 1575399
Oef:? de salto die zo'n demper dan gaat maken verzin je inderdaad niet vantevoren.... beter een driehoekje maken dan, met twee punten bovenaan?!? of hoe is dat uiteindelijk opgelost?
 
Jehonville is 1 van de weinig circuits waar je ook naast een kerkhof raced.
Hier de uitloopronde van een wedstrijd.
En weet je het zwarte kantje van het verhaal ? De begrafenisondernemer van jehonville sponserde ook deze wedstrijd ! :/
Als bewijs heb ik nog het programmaboekje met daarin oa zijn reclame.
racen en sterven. Ik heb het helaas te vaak meegemaakt....
DSC_0034[1].JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan