Racen met klassieke motoren

Jehonville is 1 van de weinig circuits waar je ook naast een kerkhof raced.
Hier de uitloopronde van een wedstrijd.
En weet je het zwarte kantje van het verhaal ? De begrafenisondernemer van jehonville sponserde ook deze wedstrijd ! :/
Als bewijs heb ik nog het programmaboekje met daarin oa zijn reclame.
racen en sterven. Ik heb het helaas te vaak meegemaakt....
Bekijk bijlage 1575402
ik heb er 3 keer gereden, ik vond het eigenlijk een prima baantje... het kritieke punt was de linker snelle knik na start/finish.
 
Een KB1 en SB1 heb ik wel eens gezien in de parade.
Maar jaarlijks zie ik een DB1 rondrijden.

Wil je scheuren met een bimota, dan heb je een TZ250/350 Bimota nodig.
Die heb ik nog maar 1x gezien en daar word ik blij van.
Foto van het net....

Ringhini002.jpg


Waar je me ook altijd voor mag wakker maken voor italiaanse design is de segale endurance honda.
imgp3917[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
Een KB1 en SB1 heb ik wel eens gezien in de parade.
Maar jaarlijks zie ik een DB1 rondrijden.

Wil je scheuren met een bimota, dan heb je een TZ250/350 Bimota nodig.
Die heb ik nog maar 1x gezien en daar word ik blij van.
Foto van het net....

Bekijk bijlage 1575723

Waar je me ook altijd voor mag wakker maken voor italiaanse design is de segale endurance honda.
Bekijk bijlage 1575727
Magni 🤗
1200px-Magni-Honda_MH2_magni.jpg
 
Ja, de bikersclassics staat altijd op het programma, behalve dit jaar door de covid. Plannen voor 2021 zijn nog niet zeker,
De BikkersClassis is dit jaar gehouden (in aangepaste vorm) , en ik heb een mail gekregen dat hij er in 2021 weer gehouden gaat worden.
 

Bijlagen

  • Bikers Classic 2021.jpg
    Bikers Classic 2021.jpg
    136,8 KB · Weergaven: 11
P1110093[1].JPG


Waarom staan die pijpen zo scheef?
Omdat ik de moto heb laten omvallen....

Maar met stijl. *O* *O* De jury zou er 8-9-8-10-8 voor geven.
Niet zomaar een pikkeltje dat door zachte grond zakt.
Nee,nee. Het vermelden niet waard.
Geen amateurisme bij mij. Direct naar een professionneel niveau lompigheid.
.......

Tussen 2 pretpalen door heb ik iemand ontmoet op het raceplein ter Mettet die zijn caravan verkocht voor een prijs waarvoor je het niet laten kunt. (Had ik het toch maar gedaan....)
Een 750kg max modelletje dus geen keuring nodig.

Het leuke was dat deze was uitgevoerd met uithaalbare platen achteraan om de motor erin te rijden.
Prima. Zo had ik motortransport en een betere slaapplaats.
Ik feliciteerde mezelf met de deal....
090715 Chimay (58).jpg

zwart wit geblokt L+R . Dat kleine extra race-sfeer kreeg ik er gratis bij.

090715 Chimay.jpg
090715 Chimay (57).jpg


Foto's van aankomst Chimay. leuke sfeer, goed gelachen en geslapen.
Goed weekend achter de rug en zondag avond terug naar huis. Moe en voldaan.:t
Ik rij huiswaarts de slingerweggetjes naar de autostrade met gezwinde vaart en in een bocht voel ik aan het stuur dat er achteraan iets niet klopt.
Inmiddels was het donker geworden, maar er is iets totaal verkeerd met de caravan vermoed ik..... De auto wordt naar 1 kant getrokken.

Auto aan de kant want ik hoor krakende en kapot springende panelen in de laatst genomen bocht....
Aiaiai en verdomme wat is er nu....? 😳

Tja...
Een kettingreactie van dingen die mijn caravan totaal gesloopt hebben.
Bij het vertrek had ik een paneel slecht op zijn plaats gestoken achteraan of het is losgekomen tijdens het rijden en heeft het hazepad gekozen. :?:X (hopelijk niemand zijn voertuig beschadigd) Dit heeft het 2e paneel op 1 of andere manier ook uit zijn rails getrild en was de structuur van de caravan totaal verzwakt.
Door mijn gezwinde snelheid is het hele structuur beginnen torderen. Dit heeft ook de ankerpunten van mijn motor ontwricht en is de motor tegen de zijmeubeltjes gaan duwen die op hun beurt de duwende kracht doorgaf aan de zijpanelen. Na 2-3 snelle bochten had ik geen caravan meer, maar was alles in een flinke schuine hoek komen te staan. De motor lag inmiddels bijna volledig tegen de grond van het getordeerd stuk polyester wat ooit een caravan was. Het ding stond zowat 50cm uit de haak naar rechts. Goed gedaan....Merde. 8)7
En nu?
Duimpje omhoog bij elke piloot die dezelfde kant op moest. Gelukkig waren het nog wel wat. Help,.....
Bij de 4-5e trailer had ik geluk en was er nog plaats voor mijn motor.
Een mede piloot heeft mijn motor meegenomen in zijn trailer naar zijn huis. Ik ben hem eeuwig dankbaar.
De caravan heb ik ontkoppeld en leeggemaakt en alles gepropt in de auto. De schuine caravan laten staan in de hoop op een spontane diefstal.:$ (maar dat zal helaas niet gebeuren) Dat ding was niets meer waard.
6 dagen later had ik tijd om mijn motor op te halen bij de behulpzame piloot. Hij woonde niet zo ver van de plaats des onheil en had het gedrocht tot bij hem getrokken. Ik had hem al gevraagd of hij niet iemand kende die er nog iets mee kon. Uiteraard gratis en was zelfs van plan om er nog geld voor te geven om er vanaf te geraken.
Alweer geluk. Hij had 2 neefjes in het dorp ernaast die het wilden hebben om als clubhuis/ muziekkot om te bouwen in de tuin.
Een gewicht ging van mijn schouders, anders had ik nog flinke takelkosten naar huis, een hele lange reeks opmerkingen van de gezinsleden en een gepeperde rekening als afvalkost.

Maar door dat omvallen in de caravan stonden de uitlaten van de motor niet meer perfect in lijn. vandaar de eerste foto.
Misschien was dit ook de aanzet van de geweldige klap op Jehonville wat later omdat er al een beschadiging /scheur was net voor de demper....Ik zal het nooit met zekerheid weten.
Goedkoop is dus niet altijd een goede koop....maar voor mij was ik er nog vrij goed vanaf gekomen.
:t
 
Laatst bewerkt:
Croix en Ternois ligt mij niet echt. Ik vind ze te klein en de leuke bochtencombinatie na de brug is mij veel te kort.
Het is een tochtgat. Kijk naar de windmolens rondom het circuit.
En voor 1 of andere reden heb ik alleen maar in April gereden en steeds koud en nat / droog. De enige keer waar ik bij -1°C heb gereden tijdens vrij rijden om 9h s'morgens.
Bah. Niets voor mij.
Hier met de TDR250. Intussen is het al een aangename +3°C.
130415 tdr 250 001.jpg


Wanneer gaan ze het circuit eens verlengen? Er is nog plaats genoeg. In 2010 spraken ze er al over.

Ik match niet met het circuit. En mijn oude suzuki met trommels vindt het niet tof. Na 4 ronden zijn ze gaar.
Ik ben in gevecht met Filip op zijn strakker rijdende suzuki seeley 500 en geraak er niet voorbij. Het is mijn vriend en dat is een nadeel. _O- :Y

2012-04-15%200951%20Croix%20(Classic%20500)[1].jpg

2012-04-15%200952%20Croix%20(Classic%20500)[1].jpg


Na een ronde of 10 krijgt hij blauwe vlag.
Eindelijk !! Het werd tijd dat de marshalls iets deden.... Hij gaat een beetje opzij en ik kan er snel voorbij.
Maar...
Die blauwe vlag was natuurlijk niet voor de Seeley Suzuki . 8)7
De eerste groep is ons aan het dubbelen reeds!! Het was de laatste ronde en ben voor Filip ge-eindigd.

Hij was natuurlijk niet blij en dat dit niet geoorloofd was.
Natuurlijk ga ik daar geen scène over maken en ga naar de controletoren om de situatie recht te zetten. We wisselen terug van plaats.
Good feeling is back :)

Jaren later. 2019 is dit voorvalletje niet vergeten en spreken we elkaar nog over die blauwe vlag die ik verkeerd interpreteerde en hem voorbij ging.
Jaren later hebben we er de regels op nageslagen en wat blijkt :
Bij een blauwe vlag moet de gedubbelde of de gedubbelden die snellere deelnemer voorlaten en dus niet hinderen.
Maar de gedubbelden mogen, mits zij de snellere piloot /piloten niet hinderen ook nog om hun eigen positie strijden.
Eigenlijk had ik dus niets verkeerd gedaan en moest ik dus de positie niet teruggeven Alleen is het niet zo gentleman-vriendelijk met uw mede concurrent om van deze speciale situatie een voordeel uit te slaan.

Wat ik aan een een blauwe vlag niet leuk vind is dat je niet weet of je moet uitwijken voor 1-2-3 of meer snellere piloten. Dat zie je op dat moment niet. En als je terug je gewone ritme na de snelle piloot aanneemt, kun je nog best een hinderpaal vormen voor de 2e of 3e of meer die aan de staart van het snelle treintje zit....:?
 
nog nooit even achterom gekeken om de situatie in the schatten ?
Neen, dat doe ik niet snel. Tenzij aan het begin van de laatste ronde van een sprintrace om in te schatten wie er nog mijn plaats kan pikken.

Wat moet je doen bij een blauwe vlag?
Niets eigenlijk. Dat hebben de snellere jongens het liefste. Tempo aanhouden en vooral de gewone rijlijn volgen.
Je moet er wel tegenkunnen dat ze je quasi fileren tijdens het inhaalmaneuver. Ze willen zo dicht mogelijk bij de ideale lijn blijven waar jij ook vermoedelijk zit. Snelle rijders zijn meestal ervaren en doen dat snel en goed. Je hebt zelf geen tiende verloren op je eigen rondetijd. Minder ervaren rijders doen dat iets minder goed en doen je ook een beetje tijd verliezen.
Just my 2 cents

IMG_7323[1].jpg

Weinigen kunnen ook zeggen dat ze een wereldkampioen endurance 1983 (Richard Hubin) N°56 en een vice wereldkampioen superbike (Stefan Mertens) achter de N° 56 rondenlang achter zich hebben weten houden zonder blauwe vlag.
Dat ik achter de safetycar reeden inhalen dus verboden was wegens een ongeval met Michel Simeon is in dit verhaal maar een voetnoot en het vermelden nauwelijks waard. *O* :+

De zeer oplettende kijker ziet ook dat (alweer, alweer,alweer) de ophanging van mijn demper het hazenpad heeft gekozen. Dat is de rode draad in al mijn races.:X
 
Laatst bewerkt:
Motorracen is op vele vlakken een geweldige sport.
De vriendschap
Uw technische skills stijgen.
De ontmoetingen met de supersnelle mannen
De levenslessen
....

Over dat laatste heb ik een goede ankdote. Een levensles voor mij.

Mettet 2016 kon ik niet met het gebruikelijke team en motorfiets rijden wegens privé verplichtingen van piloot Léon.
Nog voor ik een andere rijder begon te zoeken kreeg ik een voorstel van een ander team waar ook een piloot niet kon deelnemen wegens een operatie/revalidatie in die periode.

Er werd mij een Martin frame en FJ1100 of 1200 motorblok voorgesteld rond februari voor wedstrijd in mei.
"Nog enkele details af te werken en de motor is ok" werd mij verteld. Nu was ik al ervaren genoeg om dit gecodeerd motorjargon te vertalen naar : "we hebben nog geen meter gereden, maar we zien geen grote problemen (normaal gezien)."
Het team kennende en hun pover finish-percentage moest ik toch zeker om de 2 weken bellen om de stand van zaken op te volgen.
We wonen op 180km van elkaar dus een handje toesteken zat er niet op 1-2-3 bij.
Alhoewel ik dat team een zeer warm hart toedraag en vice-versa waren ze toch wat stijfkoppig en arguwanend dat ik ook maar een poot uitstak naar de fiets. Rijden en zwijgen zoals de beginnende prof-piloten _O-

Waar ik geen grote voorstander van ben zijn al die mooie frames a la Martin die het motorblok omarmen en zeer kwetsbaar zijn bij een schuiver.
Preventief valbescherming plaatsen is 1, maar een motorblok snel eruithalen na een goede val en geplooid framebuis is 2.
Hieronder alweer een martin met geplooid frame probleem. Gelukkig kon het blok er nog makkelijk uit.
DSC_1402.JPG


Mijn oude harris racer was een ramp om blokken te wisselen.
Goed voor sprint, parade of projecten, maar als volbloed endurance minder geschikt om aan te sleutelen.
Wat ik niet heb gezegd is dat ze slecht zijn. De wegligging gaat er een goede stap mee vooruit (meestal) maar ze zijn kwetsbaar.
Mooi zijn ze wel....en duur.8)7

Misschien is uw argument dat een goede val ook de motordeksels verpulverd en de daarachter liggende krukas....ok u heeft gelijk. Maar de meeste armere teams hebben een reserveblok mee en meestal geen reserve race-frame....De rijke teams, die hebben alles in 2-3voud ready to race volledige motoren.


110330 Harris racer (1).jpg


Dan is een laverda knutselpakket wel sneller

IMG_6554[1].jpg


Dus elke 14dagen bellen : ca va?
oui, oui ca va.
Enkele onvoorziene dingen, maar het gaat vooruit.

1 maand voor de race doet de motor zijn eerste plofjes. Alles ok.
2 weken voor de race, de eerste vrij rijden dag (zonder mij ),alles niet ok. Blok kapot. B|:N

Ok, ik maak snel onze gsx1100 raceklaar vertel ik hun....
Non,non,non. We zitten er 24/7 bovenop en we herstellen de boel en maken het reserveblok ook bedrijfsklaar.
Zeker. ZEKER. Maak je niet ongerust....
D-day -2 dagen. Ja het is gelukt. Heb je er mee gereden? Nee? Doen jongens op een verlaten terrein. Zeker doen hé?
D-day -1 dag. Ja, ja,.....ja...wel euh nog enkele kleine dingen.....

D day op Mettet.
Ik als uitgenodigde piloot. 1e keer. Na dit weekend zeker reserverijder in de motogp. Zekers....*O*

WAT IS DAT ???? }:O
WAT-IS -DAT???? :(:(
WAAR IS DE MARTIN FJ 125pk ????

Ja wel euh,..........neen, wel euh.....Ahum. :$:$

EN JULLIE NEMEN DAT DING DAN IN DE PLAATS ???
EN....EN MET DIE ORIGINELE KUTVEREN UIT DE JAREN 70?? WAUW ZE LEKKEN NIET ZEG JE.... TOF.
JA JA COMFORTABEL IS EM WEL. ZEKER WEL. STAAT BOVENAAN DE LIJST VAN ELKE RACER.
IS HET TEN MINSTE EEN FRIS BLOKJE...... OHOO 120000KM !!! NOU KIJK EENS AAN.
VLOT 60PK AAN HET AW VOOR 220KG. WEL DAAR GAAN WE AANDACHT MEE TREKKEN.
JA DAT ZIE IK OOK WEL DAT HIJ EEN VERWAARLOOSBAAR BEETJE OLIE VERBRUIKT. (ze hadden hem gestart en bij elke gas een zwart pluimpje)
EN JULLIE BELLEN MIJ NIET???
Had ik maar de gsx1100 meegenomen. Had ik sowieso eigenlijk moeten doen...dom van mij.
Zo snel als ik kwaad was geworden zo snel zag ik het absurde en het hilarische er wel van in.
Excuses volgden en we zijn dan maar aan de technische keuring begonnen.

Welk scheurijzer ze meegenomen hadden wordt uit de doeken gedaan in deel 2
 
Laatst bewerkt:
Allereerst Happy New Year '21 *O*

Vervolg deel 2 Levensles.



We hebben te maken met een Honda bol d'or 750 F. :/
Ik ben zo vrij om enkele zinnen te stelen van mede forummer RG-Gamma die ik niet ken, maar mooi zegt wat een fiets dit zoal is in de "show your bol d'or - topic"

=>
"ik heb ook een 750 gehad en die deed het nog erger,ook op diverse andere gereden die er ook last van hadden.
Het grootste probleem was de demontabele framebuis,die veroorzaakte de meeste problemen,gevolgd door de achterbrug lagering van kunststof
en de vreselijk slechte achterschokbrekers,op de voet gevolgd door de te dunne vorkpoten en comstarwielen
."

Maar, de soep wordt zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend :

-Het motorblok had een eerste set overmaat zuigers gekregen, maar ze hadden bezuinigd op de klepsteeldichtingen die niet door nieuwe waren vervangen. Ook de distri ketting en ketting spanners waren vernieuwd.
-Er zaten CR's (vlakschuif carbu's) op en een open uitlaatlijn. Hopelijk was alles hierop goed afgestemd.
-stalen remleidingen.
-nieuwe banden
- Psychologisch 900cc zijkapjes gemonteerd. Voor de morele fun. :?:t

Dus vergeet de 60Aw pk's. Het waren er misschien 70-75....in mijn ontgoocheling bij eerste aanblik had ik het motortje verbaal afgebroken.
Maar een CB750F in de endurance classic heeft al zo'n 5-7 jaar geen kans meer.
Hoe gaan wij ons kwalificeren met die motor binnen de 120% van de snelste tijd? En die wegligging!! Ik had al een paar originele honda bol 900's gehad voor de straat en vond het een mooie en leuke fiets en in die tijdsgeest supersnel maar de wegligging was ook toen voldoende. Niet meer. In 2016 gewoon slecht.

De pech was dat er een zeer snelle kwalificatietijd ging gereden worden want er waren kleppers bij :
Richard Hubin, Gregory Fastré (foto), Michel Siméon (foto), Stephan Mertens (foto), Peter Linden (ex 500cc GP rijder), F Tachney (zoon van stichter oud circuit en stichter nieuw circuit), ....en nog anderen waarschijnlijk die ik niet kende. Ook een paar ex 24h piloten uit de jaren 80 en 90.

2016-05-29%200881%20Mettet[1].jpg




Eerste kwalificatie...
Nog wat tips voor mijn eerste rondes...
Let op mijn argwanende blik. :Y
IMGP0677.JPG


Ik startte langzaam en was met een zo open mogelijke mind vertrokken.
We zitten in de shit, laten we er het beste van maken...
Laten we de kleinste opsteker gebruiken voor mijn moreel.

En ze waren er wel. Klein maar aanwezig.

- De motor remt niet spectaculair, maar de remmen blijven ook op temperatuur werken.
- De carbu/ motor/uitlaat zijn redelijk op elkaar afgestemd. Klein gat, maar geen probleem.
- Dat origineel stuur een beetje meer open gaat ook redelijk. Was nieuw voor mij.
- Alle handelingen gaan goed. Gas, koppeling, remmen,...
- genoeg grondspeling. Geen overschot, maar was ok.

Er was te weinig vermogen, maar er was wel iets.

Maar dit alles had 1 grote keerzijde.
De wegligging was slecht.
Dramatisch niet, anders lig je in de grindbak, maar slecht.

Zwabber,zwabber,zwabber
Vering te zacht. We zakten achter ver door en hadden dus te weinig gewicht vanvoor.
Je kon geen bruuske draaibewegingen organiseren. Eerst moest de snelheid eruit en dan kon je draaien.
Bij het zoeken naar foto's moest ik lachen met deze hieronder.
De piloot kijkt naar de uitgang van de bocht, zoals in de boekjes....maar de motor wil niet mee. Die wilde gewoon rechtdoor._O-
Moest mijn eerste rondjes op de motor zijn. (hoop ik)

13325721_10209644454937648_1289420540011737541_n.jpg


Ik probeerde een oplossing te bedenken....en ik had er een kleine.
Ik had na een paar ronden gemerkt dat zowel bij het aanremmen en in de bochten met wat meer middelpuntvliedende krachten de vering ten einde was en de wegligging iets verbeterde.
Ok. we hebben niets te verliezen. Laten we alles op z'n zachtst zetten en proberen. Het is een permanent circuit en geen stratencircuit dus asfalt is vlak.

En jawel. Het was verre van een mirakel, maar van zodra de vering ten einde was kon je een beetje sturen.
Het zwabberen werd wat erger als de vering niet ten einde was, maar het open stuur en niet te hard vasthouden deed het eigenlijk nog goed in de omstandigheden waar we inzaten.
Een kneedown met knie onder een vast hoek en zonder opgebruikte vering was een morse-code op het asfalt door het gezwabber : - ---- --- --- -- - In de praktijk doe je het niet, maar het was mogelijk.:)
Topsnelheid op het recht stuk (lichtjes bergaf) was misschien 150kmh?
Zwabber,zwabber,zwabber,remmen, "toc" (einde slag) zwabber......zwabber.....zwabber....frequentie werd minder.
toch was remmend insturen echt moeilijk met ons beperkt niveau. Rem los en draaien. Dat ging iets beter..... (iets)
Je probeerde de hele tijd rond het wegliggingsprobleem te fietsen met allerlei truukjes als verzitten. Knie onboard, outboard,....nooit werd het goed, maar gevaarlijk ook niet zo. De snelheid was laag.

We reden uiteindelijk een 1min 28.5sec Ik vond dit ok in de omstandigheden.
De snelsten 1min11sec.

En toen lachte het geluk ons voor de eerste keer toe.
De organisatie besloot om iedereen toe te laten, wat de tijd ook was. Niet omdat ze medelijden hadden met ons ceebeetje maar door de vele mechanische pannes die de concurrentie hadden tijdens quali.
9 teams hadden anders niet kunnen deelnemen ! Dat was wat te veel. En omdat Wallonië een socialistische regio is, mag iedereen in de boot blijven. *O*

Maar we hadden nog andere problemen.
Groot benzineverbruik door de CR's. (en dat voor zo'n rondetijd) en olieverbruik.
Een uur rijden zonder tanken halen we niet. Helaas meer tanken en meer pitstops....En ook telkens een kwak olie erbij.

I rest my case. Laatst en traagste tijd. Maar we doen mee.
Op de foto ziet u ons niet op de laatste plaats van de startopstelling. De snelle jongens zonder startmotor moeten achteraan starten voor de veiligheid.
De mooie TZ350 N°74 was mijn favoriet, maar heeft geen deukje in een pak botor geslagen wegens mechanische problemen in de eerste 10min van de race.

IMG_7985[1].JPG


De race nu.....
 
Laatst bewerkt:
Nog een detail.
De snelle Siméon's waren naast ons gebivakeerd en hadden onze capriolen reeds gezien op het asfalt.
Nog in het achterhoofd dat we niet gekwalificeerd zullen zijn vraag ik aan vader Michel of hij een rondje wil rijden met onze brommer.
Nee danku zei hij al lachend. (Ik moest spontaan denken aan : "they don't pay me enough to ride with that thing" historische Roberts-anecdote )
Maar veel geluk en wat tips heb ik wel gekregen.
Foto niet van mij, later gevonden op het net tijdens onze kwali/race.
Zoon Xavier kwam even vader supporteren.

IMG_8499[1].JPG
 
2016 was het eerste jaar waar ook de post classic (max 750cc en max 1991) mochten meedoen.
2016 was het laatste jaar waar op Mettet de 4h endurance in twee werd gedeeld. 2h zaterdag en 2h zondag.
Daarna werden alle ronden over die 2x2h bij elkaar geteld en had het team met de meeste rondes gewonnen.

De eerste reeks van 2h ging vlot voor ons. Verbazend vlot.
Een goede start (ik was getraind met de sprintraces om goed te starten) mijnentwege bracht ons even op de 20e positie van de 34 deelnemers.
Helaas duurde dit tot de eerste bocht.
Na de eerste doorkomst aan de startlijn had ik er nog een 7 tal achter mij
(zwabber, zwabber,zwabber,zwabber,.....)
Na 3 ronden was ik terug bij de 2-3 laatste ;( Ze waren allemaal met een grote boog rond mij voorbij gereden.

IMG_7981[1].JPG

IMG_7999[1].JPG


Maar we deden moedig voort. Niet opgeven. Concentratie.
We verloren veel tijd in de pits met het obligate tanken en olie na 30 minuten. Dat was de aard van het beestje.
Om de tijd een beetje te doden zochten we nog oplossingen om sneller te gaan op deze dweil.
En we vonden wel wat of was het de moed en ervaring? We reden soms 2 seconden sneller dan de qualifs.
Een hoge 1min26. Indrukwekkend niet ? *O*_O-
Die tijd was net snel genoeg om ons wagonnetje aan de voorlaatste te haken en meegezogen te worden.
IMG_8339[1].JPG

Hier een mooie bmw 1000
Heel wat onderdelen hebben nog 24h wedstrijden gereden. Dat ding was niet indrukwekkend statisch, maar verbazend snel in actie.

IMG_7681[1].JPG

Onze valse 900 bol




IMG_8380[1].JPG

Plat op de motor. De Pantah N°26 is de enige nog achter ons. N°20 dubbelt ons voor de zoveelste maal.

IMG_8121[1].JPG

Enkele ronden voor dat deze piloot op de plaat gaat. Slechte houding + brede motorblokken en je schuurt met de carters over de grond en daar ga je dan...

IMG_8072[2].JPG

Bingo! carter-hefboom

Op het einde van de 2h komen we aan. Laatst. Helaas.
Alhoewel, alhoewel.
14 deelnemers zijn uitgevallen. Dat is veel op zo'n korte tijdspanne.
We zijn 20e van de 34 starters.

Morgen starten we terug op de laatste plaats, maar met nog maar 20 motoren.
IMG_8911[1] - kopie.JPG


Ook die race start voorspoedig.
We zitten weer in gevecht met de Pantah voor de rode lantaarn.
Maar de weergoden hebben een verassing in petto. Regen.

Dat zal voor ons een zegen zijn.
We hoeven ons racetempo nauwelijks aan te passen. Wegens de slechte wegligging rijden we met fluelen hand. Elke bruusk maneuver doet onze motorfiets nog meer deinen. Dus gewoon voortdoen. Droog of nat. Het is quasi hetzelfde.
De anderen knoeien, vertragen of vallen (uit)
Wij krijgen snellere motoren in het vizier.
Als ik ze zie, want ik was vergeten een pinlock of productje op het scherm te smeren en zie de eerste natte stint geen hol. Was geen pretje.

IMG_9095[1].JPG


2016-05-29%201262%20Mettet[1].jpg


IMG_9107[2].JPG


Maar dat we sneller gaan dan het gemiddelde peleton was zeker, maar er waren nog steeds genoeg moto's die ons voorbijvlogen, net of het droog was.
Maar het was veel leuker rijden.

En plots een oorverdovend geluid. PWAAAAAAAAAAAAAAA
Ola de demper is eraf gevlogen ! Dat is voor mij een constante. :Y:Y
Wat een lawaai maakte die motor ! Maar we wonnen vermogen bij. Het ging net wat vlotter zonder die kachelpijp.
Alleen werd ik stokdoof op het rechte stuk naast de muur. De weerkaatsing van het geluid was enorm. Maar voor de rest? Gaaaz....(zwabber,zwabber,zwabber)
2016-05-29%201572%20Mettet[1].jpg

2016-05-29%201475%20Mettet[1].jpg


IMGP0712.JPG


Laatste pitstop voor de finish. Tanken.
We hebben een probleem ! Wat is er ?
We hebben geen olie meer...ik zie het nu pas toen je binnenreed.....
Wablief?
We moeten olie bijkappen, die motor zuipt olie!
We hebben er geen meer....
Kap dan iets anders.....vorkolie desnoods. (wist ik veel of dat dit kon)
Vraag aan de buren, snel!
Nee, jullie staan 11e algemeen, ik vertrek.
Ge gaat uw motor verkl*ten maat!!! Doe het niet.
Is niks, ik vertrek. Is mijn motor.
Hij start en praten was niet meer mogelijk door de ontbrekende demper.

Ai ai ai.
Het enige dat ik kon doen was een schietgebedje en vertrouwen op de honda degelijkheid.

30minuten later is de kwelling voorbij.
Hij heeft nog 2 concurrenten verschalkt en we worden een ongelooflijke 9e algemeen met een zwabberbak die ik in het begin verafschuwde.

En het blok ? Tja schakelen ging moeilijk op het einde.... Er zat nog mar 1700ML olie in het carter. Dik onder het minimum.

Maar 9e algemeen !! Ongelooflijk voor ons.

Mijn les hieruit : Sta niet te zagen in het begin als alles reeds verloren lijkt. Doe en zoek naar oplossingen. Het resultaat is soms verbazend beter dan gedacht.....:t*O*:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan