Racen met klassieke motoren

Nou.... de hele stoere amerikaanse meneer in het filmpje durft wel 160 op een B-weg met zijn VFR, he's crazy. Potverdorie als dat geen race is weet ik het ook niet meer _O-
 
als het mijlen zijn is het best hard ja
Nee joh hij zegt echt wow I'm doing 100mph on a VFR on a B road, I'm crazy dude. Maar dan echt zo van dat hij lijkt te bedoelen dat hij echt megasuperstoer is _O- Alsof zo'n vfr moeite heeft met 160 op een stukje kaarsrechte weg :} Kijk maar even vanaf 9:50 ofzo. Lachen man. 100 mijlen zou het inderdaad een iets ander verhaal zijn, dat gaat zo'n vfr750 niet trekken denk ik. 260Kmh op een 750:?
 
als het mijlen zijn is het best hard ja

Volgas haalde mijn VFR750 153,75MPH.... (gemeten op GPS)
Maar een klassieker, nee dat was ze niet...
waves_zps6a92483f.jpg
 
Nou ,men mag hier best een NC30 of NC45 voor de deur zetten. 🤗
Dan zet ik ze zelf wel binnen🥳
 
Thx "De Koelman"
Het wordt nog eens tijd voor een sterk verhaal.
Een heel straf verhaal, vind ik, deze keer.
Dit keer 2/3 als toeschouwer.
Uit het Frans vertaald :

Zeg Michel, zie je het zitten om deel te nemen aan het Europees kampioenschap seizoen 2018?
Het Europees kampioenschap? :W Ja , hallo....
Jawel. Ik (Marc) ben inmiddels de 60 gepasseerd en zou nog 1x willen pieken, samen met mijn broer en ik dacht aan jou als 3e man.
Marc, ik voel me vereerd, maar heb je zeer goed nagedacht? Vooral moto en budget. Wat kun je vrijmaken?
7500€? Maar daar kun je niet ver mee springen....Dat zijn kleppers die meedoen! Dat zijn ex kampioenen uit allerlei motordisciplines die deelnemen....dat weet je toch ook?

Ik trok heel mijn subtiliteit-talent open (bezit ik niet echt) en probeerde hem op ander gedachten te brengen.
Hij zwemt niet in het geld. Ik vind het mijn plicht om minstens dit project kritisch door te lichten.

-Nog 1x pieken? Wanneer heb je gepiekt? 2 deelnames 24h van Spa 83-84? Ja dat is lang geleden.
-Weet je nog een paar jaar geleden met die bol d'or750? Jaja het resultaat was onverhoopt, maar dat was deels geluk. Jullie technische voorbereiding was zeer amateuristisch.
-Uw rijtalent zit op mijn niveau. Dat is te laag voor Europees
- Uw moto is een.......een euh..... "interessante"(:X) machine maar om daar nu als koerspaard te bombarderen is toch 2 bruggen te ver.
-7500€ voor een heel seizoen Europees. 4 wedstrijden ? Minstens 12500€ voor achteraan mee te rijden moet je hebben....
- Uw conditie? 61 jaar? 2x per dag met je stokoude hond wandelen.....dat is niet genoeg op Europees niveau. En de rosé? Ga je dat achterwege laten?
- Je FJ1100 in Martinframe is 100cc te weinig. Je zou de FJ1200 moeten hebben. Elke pk en Nm is broodnodig. Jou FJ's zijn standaard. En niet betrouwbaar. Dat is een werkpunt.
- Sponsors wil je niet, want teveel rompslomp en verplichtingen. Je bedelt niet graag? Slecht idee Marc. Probeer het toch mar. Spaghetti avond?

Lang verhaal (die we 5-6-7keer) hebben gehad. Ik deed niet mee, maar wilde wel helpen waar kan.
Ik geloofde 5% in zijn project. En velen met mij. We wilden hem vooral behoeden van
1) Zware financiële kater. Dat had hij reeds 1x meegemaakt.
2) Zware morele ontchoogeling.
3) zwaar fysiek ongeval.

Kwestie van motivatie en volhouden is er geen probleem. Hij is zeer volhardend.
Al de rest errond kan hij goed organiseren. Heel zijn familie heeft in de catering gewerkt. Ze weten organisatorisch van aanpakken.

Maar hij heeft ook de dikke pech om alle plagen van Egypte op zich af te roepen. En wij (ik en een hele hoop vrienden) wilden hem echt beschermen voor allerlei onheil. Dan moesten kritische vragen aan hem gesteld worden en negatieve antwoorden. Neen, niet doen.
Als er een plas olie is op de baan, dan heeft hij die, ongelukkigerwijs, als eerste onder de wielen met alle gevolgen van dien.
De volgende foto's geven een random idee....

20190706_191756_resized.jpg
IMG_6549[1].jpg
2015-012[1].jpg

IMG_3503.JPG

YVES2403.jpg


Als we racen onder vrienden, willen we eigenlijk dat iedereen het weekend start en ook helemaal kan uitrijden.
Wie ier nu 7e/12e/26e is aangekomen interesseerd ons tot 15 minuten na de race. Enkele maanden later weet niemand nog het resultaat...

Ik heb ooit eens op zijn moeilijke creaties gereden.
Ik denk dat er maar een handvol yamaha xs850 rondrijden op de aarbol in race-uitvoering.
de bijnaam van dit ontwerp : "La vilaine" vertaald : de slechterik/ De lelijkaard

Omdat niets ontworpen was op die motor om te gaan racen ontstaan er regelmatig byzonder rare reacties.
Het frame en wegligging is ok en dan plots een fractie sneller, zwabbert het ding dat het gevaarlijk en onberijdbaar wordt. Alweer een fractie trager en je kan "gewoon" rijden.
Iedereen de er mee rijdt is beducht voor die grens die plots overschreden wordt. Hij noemt dit "karakter". Ik denk : je gaat voorbij het initieel ontwerp zonder aanpassingen. Kan niet goed blijven rijden.

Tot hier de zijsprong.
Marc is koppig en drukt zijn zinnen door. Samen met zijn broer.
7500€/ Zijn martin FJ1100 stock + 1 a 2 motorblokken reserve (ongeopend)
inschrijvingen en licenties betaald.

4 wedstrijden

Le Castellet/ Donington/ Oschersleben/ Imola.

We kruisen allen onze vingers en wensen hem succes. En veel geluk. Zonder fysieke brokken.

Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • DSC_0086[1].JPG
    DSC_0086[1].JPG
    66,2 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Ik heb even met de betrokken avonturiers moeten bellen, want ik heb het overgrote deel niet zelf meegemaakt.

Correctie van het vorige bericht :

In de Martin zat al een FJ1200 en ze hadden een ongeopend FJ1200 blok liggen. (en geen 1100 zoals ik dacht)
Het budget was krap. Veel te krap. 1500€ per wedstrijd. Het totaalbedrag voor het seizoen hadden ze nog niet. Ternauwernood hadden ze samen 1500€ net voor elk raceweekend startte. Kompleet waco. Daar begint geen enkel weldenkend mens aan. 8)78)7

De eerste wedstrijd was Le Castellet.
Wij, de thuisblijvers, hadden heel het weekend onze gsm bij de hand om te horen hoe het ging.
Tot vervelens toe stuurden we (al zijn vrienden) berichten om te supporteren en tips te geven.
Begrijpelijkerwijs heeft hij zijn gsm ergens achtergelaten in zijn caravan om met rust gelaten te worden.

Le Castellet verliep totaal rampzalig.
Motorblok stuk tijdens de trainingen. Ergens niet voldoende smering tussen een glijlager en de krukas.:X
Zaterdagavond staan ze terug thuis......
Terug thuis? Huh?
Hang dat reserveblok er onder !
Niet bij???? WAT????:N:N
Niet eens vergeten. Bewust thuis gelaten want de ploeg vind het niet leuk sleutelen op een betonnen vloer in de paddock.
Een excuus dat kant noch wal raakt.
0 punten voor Le Castellet.

Dit is geen amateurisme meer, dit is.... ( ga ik niet invullen, want kan tegen mij gebruikt worden 8-))

Maar hun fanatisme (op hun manier dan wel), moreel en optimisme had geen deukje gehad. Ongelooflijk.
Ik snap ze echt niet meer en al mijn vrienden ook. Moeten wij ons nu echt zorgen maken en ze beschermen tegen roekeloze gelduitgaven?
Ze onder voogdij zetten?

Ik stel dan voor om voor hun een ander blok te zoeken zoadat er weer een reserve is.
Ik vind er 1 voor 350€ in NL. (marktplaats)
Dikke pech. Het blijkt een internetoplichter en we trappen in de val. De eerste en tot nu toe enige keer dat het mij overkomt en dan net met iemand anders zijn geld. Gênant.
Alweer 350€ lichter. Ik voel mij rotslecht voor hen.

Ach kan gebeuren zeggen ze. Trek het je niet aan

Wedstrijd 2 Donington.
Alweer met de Martin FJ1200 en zonder reserveblok. Bewust.:X

En daar voltrekt zich het eerste wonder.
Dit komt door 3 feiten :
1)Er zijn veel deelnemers ingeschreven voor elke wedstrijd, maar een dik dozijn schrijft zich in voor het hele kampioenschap.
Ze hebben dus een apart puntenklassement.
2)En het verdelen van de punten is ook apart. Je krijgt punten op jou positie halverwege de wedstrijd en aan de finish.
En ze pakken punten. De motor blijft draaien. Ze eindigen 6e en laatste in het europees deelnemersveld. Met meer dan 15minuten achterstand op de voorlaatste (de 5e)) maar achter hen is iedereen in het kampioenschap uitgevallen !
3) Hun volharding. Hun koppigheid.

19 punten gescoord.
Hoeveelste ze geïndigd zijn van alle deelnemers (de deelnemers europees kampioenschap + de 1 wedstrijd deelnemers) weten ze niet meer en interesseert hen geen fluit.

Race 3 Oschersleben
Ik zal erbij zijn als technische ondersteuning, grootmeester tacticus, geldbeheerder, euh nee dat laatste doe ik best niet8-):X....
Ik had net mijn ontslag gegeven en zat tussen 2 jobs met tijd. Ook hun 350€ verlies zat me op de maag en dus had ik geen motivatie extra nodig om mee te komen als hulp voor de 3e wedstrijd.

814-1534.JPG

De sponsors komen in grote getale na het behalen van de eerste europese punten.
Hier SHS ventilatie. Inbreng => Paar bakken pretpalen.
De eeuwige roem komt met rasse schreden.:]
 
Laatst bewerkt:
Dutch classics op tt assen van 2-4 juli toegevoegd aan de OP.
Jammer dat die tegelijkertijd met de bikers classics is in spa?
 
Race 3 van het european classic endurance kampioenschap te Oschersleben.
Dat is reeds de 4 e of 5e maal dat ik daar kom, samen met de grote tenoren van de endurance 8h Oschersleben. Die rijden op moderne motoren voor het wereldkampioenschap. (WEC)
We worden nu niet in een hoekje geduwd, maar worden nog altijd met argusogen bekeken bij de technische keuring. Een authenthieke oldskool stasi ondervraging en inspektie van de motor.
Na het obligate wegen en moeilijk doen over details maakt het team zich op voor de training.
Die verloopt quasi voorspoedig.
Ik merk wel dat het team altijd met bijna volle tank rondrijdt want als de tank nog maar 1/3 vol is kan het reeds gebeuren in lange bochten dat de carbu's niet meer gevoed worden met het brandbare vocht.
En wisten jullie dit al lang? Ja dus. En nooit iets aan gedaan... :N 8)7
Dat beperkt natuurlijk de rijtijd en moeten we dus elke 45min tanken.
De trainigen worden afgewerkt op een voorlaatste totaalplaats.

Wat wel geinig is, is het feit dat de 120% regel hier niet van tel is.
In sommige nationale (Belgische) endurance wedstrijden heb je het zwaard van damocles voor de 120-125-130% regel. Je mag niet te traag kwalificeren of je valt buiten de tijd van de eerste + bvb 25%. In Mettet passen ze dit toe. In Chimay soms en Spa ook vaak.

Rij je Europees, dan gaan ze er van uit dat je wel kunt rijden en is die tijd niet van toepassing. Trage tijd? Je zal wel een mechanisch probleem hebben gehad. Gelukkig maar, want het had anders reeds een enkeltje huiswaarts geweest.
Of is de entreeprijs zo hoog dat iedereen mag rijden? 🤑

Lang verhaal kort. Racetime.
Ik doe de pits en signalisatie en de 2 piloten draaien hun rondjes.
814-1171.JPG

814-1635.JPG
814-0882.JPG


Het tempo van iedereen is verschroeiend. De onze is braaf voorlaatst-laatst. In gevecht met een Ducati.
Als teammanager (8-) ) is het wel een cool gegeven dat de infrastructuur 100x beter is en we een scherm delen met een ander team met de rondetijden en een bolletje dat vooruitgaat op het circuit van alle deelnemers. Makkelijk om iedereen te volgen ipv steeds uren aan de muur.

Wisten jullie dat de qualif tijd van de eerste 3 endurance classics voldoende was om gekwalificeerd te geraken voor de 8h endurance moderne motoren op de achterste startrijen??? Indrukwekkend !!!

MAAR MAAR MAAR
zoals zo vaak wordt het metaal moe, de verbindingen trillen los, de olie brandt en de dichtingen worden poreus.
Tunen is 1, urenlang zwaar belasten is 2.

Na een uur kraakt de éne na het andere team.
Team Force. De snelste die ik ken geeft ook op.

Maar ook wij hebben problemen.
Veel olieverbruik en moeilijk terug starten. Maar het rijdt. Het tuft en hobbelt moeilijk verder.
Voorlaatste pitstop. We staan 3e in de ranking van de europese deelnemers. er rijden er nog maar 4!!!😳 Veel kanonnenbuiten strijd.
Maar het ding zuipt olie en ik laat de oliespuit vallen. Plasje olie dat direct de aandacht trekt van de pitstop-marshalls.
Eerst alles mooi opkuisen dan pas vertrekken. Shit 30 seconden verspeelt door mijn toedoen.
Motor starten. WIl niet meer aanslaan. djiiii-djiiiii-djii-djii-dj....snel de startbooster en het ding slaat aan.

Laatste pitstop. We staan 2e.
Maar de motor staat stil in de pitlane. Wil niet meer aanslaan. (later blijkt een lekkende/verbrande klep en hebben we amper compressie op 1 cilinder).
Duwen dan maar op hoop van zegen van de almachtige. En jawel. na 3 pogingen (en mijn hartslag op 202) slaat de FJ blok met dikke tegenzin en veel rook aan, maar de puf is er uit.
Aan de praat houden en rond taffelen. We moeten al rijdend de finish halen.
Jacques reed nog zo'n 120kmh op de rechte stukken. Aankomen was het devies. Algemene rangschikking van geen tel.
Gehaald!
2e!
Nee, terug naar de 3e plaats.
Te veel tijd verloren met de laatste pitstop.

Yes. Een beker !
Feestje. Felicitaties van de grote teams (Greg Fastré, Stéphan Mertens, Merkel....)
Blij naar huis.

Nog een laatste inspanning voor race 4 in Imola.

Telefoon van Marc enkele dagen later.

Ga efkes zitten.
We zijn vice europees kampioen....
VICE EUROPEES KAMPIOEN !!!!!!!
...euh wat?
Ik kan niet volgen.

Imola is geannuleerd. Gaat niet door wegens (ik weet het niet meer)
Alle grote teams kwaad en gaan een proces aanspannen.
Verloren moeite.

maar eens de puntentelling is afgelopen valt ieders mond open dat het klein lullig teampje de 2e plaats pakt in het kampioenschap!!
Door al dat uitvallen en velen die er maar in slagen om 1 race volledig uit te rijden van de 3 zit de yamaha FJ1200 helemaal bovenaan.

Dit is het verhaal van de schildpad en de haas. Maar zonder de overwinning
Dit is het verhaal in light versie van die shorttracker (ijsschaatsen) Steven Bradbury die tijdens de olympische winterspelen van 2002 goud in de schoot geworpen krijgt omdat iedereen uitvalt of gedisqualificeerd wordt.

Hier verslaat klein duimje de allergrootste

facebo10 - kopie.jpg



Het supersnelle team force

jgo_2510.jpg

Snelle pitstops. Snelle rijders en véééél geld.
jgo_2611.jpg


2018 Team Force. VERSLAGEN *O**O* !!! Square and fair.

Had het seizoen nog 1 race langer geduurt dan was het zo natuurlijk niet afgelopen
Maar alle als'en en maar'en. Het zal niet helpen...
VICE EUROPEES KAMPIOEN. Basta.

Van dan af begin ik steevast als ik ze bel met :

"Hallo, spreek ik met de vice europees classic kampioen van 2018"??? :Y:Y

Wat een avontuur voor hen. En blij dat ik bij 1 wedstrijd kon mee genieten op de eerste rij.
 
Laatst bewerkt:
Race 3 van het european classic endurance kampioenschap te Oschersleben.
Dat is reeds de 4 e of 5e maal dat ik daar kom, samen met de grote tenoren van de endurance 8h Oschersleben. Die rijden op moderne motoren voor het wereldkampioenschap. (WEC)
We worden nu niet in een hoekje geduwd, maar worden nog altijd met argusogen bekeken bij de technische keuring. Een authenthieke oldskool stasi ondervraging en inspektie van de motor.
Na het obligate wegen en moeilijk doen over details maakt het team zich op voor de training.
Die verloopt quasi voorspoedig.
Ik merk wel dat het team altijd met bijna volle tank rondrijdt want als de tank nog maar 1/3 vol is kan het reeds gebeuren in lange bochten dat de carbu's niet meer gevoed worden met het brandbare vocht.
En wisten jullie dit al lang? Ja dus. En nooit iets aan gedaan... :N 8)7
Dat beperkt natuurlijk de rijtijd en moeten we dus elke 45min tanken.
De trainigen worden afgewerkt op een voorlaatste totaalplaats.

Wat wel geinig is, is het feit dat de 120% regel hier niet van tel is.
In sommige nationale (Belgische) endurance wedstrijden heb je het zwaard van damocles voor de 120-125-130% regel. Je mag niet te traag kwalificeren of je valt buiten de tijd van de eerste + bvb 25%. In Mettet passen ze dit toe. In Chimay soms en Spa ook vaak.

Rij je Europees, dan gaan ze er van uit dat je wel kunt rijden en is die tijd niet van toepassing. Trage tijd? Je zal wel een mechanisch probleem hebben gehad. Gelukkig maar, want het had anders reeds een enkeltje huiswaarts geweest.
Of is de entreeprijs zo hoog dat iedereen mag rijden? 🤑

Lang verhaal kort. Racetime.
Ik doe de pits en signalisatie en de 2 piloten draaien hun rondjes.
Bekijk bijlage 1587615
Bekijk bijlage 1587616Bekijk bijlage 1587617

Het tempo van iedereen is verschroeiend. De onze is braaf voorlaatst-laatst. In gevecht met een Ducati.
Als teammanager (8-) ) is het wel een cool gegeven dat de infrastructuur 100x beter is en we een scherm delen met een ander team met de rondetijden en een bolletje dat vooruitgaat op het circuit van alle deelnemers. Makkelijk om iedereen te volgen ipv steeds uren aan de muur.

Wisten jullie dat de qualif tijd van de eerste 3 endurance classics voldoende was om gekwalificeerd te geraken voor de 8h endurance moderne motoren op de achterste startrijen??? Indrukwekkend !!!

MAAR MAAR MAAR
zoals zo vaak wordt het metaal moe, de verbindingen trillen los, de olie brandt en de dichtingen worden poreus.
Tunen is 1, urenlang zwaar belasten is 2.

Na een uur kraakt de éne na het andere team.
Team Force. De snelste die ik ken geeft ook op.

Maar ook wij hebben problemen.
Veel olieverbruik en moeilijk terug starten. Maar het rijdt. Het tuft en hobbelt moeilijk verder.
Voorlaatste pitstop. We staan 3e in de ranking van de europese deelnemers. er rijden er nog maar 4!!!😳 Veel kanonnenbuiten strijd.
Maar het ding zuipt olie en ik laat de oliespuit vallen. Plasje olie dat direct de aandacht trekt van de pitstop-marshalls.
Eerst alles mooi opkuisen dan pas vertrekken. Shit 30 seconden verspeelt door mijn toedoen.
Motor starten. WIl niet meer aanslaan. djiiii-djiiiii-djii-djii-dj....snel de startbooster en het ding slaat aan.

Laatste pitstop. We staan 2e.
Maar de motor staat stil in de pitlane. Wil niet meer aanslaan. (later blijkt een lekkende/verbrande klep en hebben we amper compressie op 1 cilinder).
Duwen dan maar op hoop van zegen van de almachtige. En jawel. na 3 pogingen (en mijn hartslag op 202) slaat de FJ blok met dikke tegenzin en veel rook aan, maar de puf is er uit.
Aan de praat houden en rond taffelen. We moeten al rijdend de finish halen.
Jacques reed nog zo'n 120kmh op de rechte stukken. Aankomen was het devies. Algemene rangschikking van geen tel.
Gehaald!
2e!
Nee, terug naar de 3e plaats.
Te veel tijd verloren met de laatste pitstop.

Yes. Een beker !
Feestje. Felicitaties van de grote teams (Greg Fastré, Stéphan Mertens, Merkel....)
Blij naar huis.

Nog een laatste inspanning voor race 4 in Imola.

Telefoon van Marc enkele dagen later.

Ga efkes zitten.
We zijn vice europees kampioen....
VICE EUROPEES KAMPIOEN !!!!!!!
...euh wat?
Ik kan niet volgen.

Imola is geannuleerd. Gaat niet door wegens (ik weet het niet meer)
Alle grote teams kwaad en gaan een proces aanspannen.
Verloren moeite.

maar eens de puntentelling is afgelopen valt ieders mond open dat het klein lullig teampje de 2e plaats pakt in het kampioenschap!!
Door al dat uitvallen en velen die er maar in slagen om 1 race volledig uit te rijden van de 3 zit de yamaha FJ1200 helemaal bovenaan.

Dit is het verhaal van de schildpad en de haas. Maar zonder de overwinning
Dit is het verhaal in light versie van die shorttracker (ijsschaatsen) Steven Bradbury die tijdens de olympische winterspelen van 2002 goud in de schoot geworpen krijgt omdat iedereen uitvalt of gedisqualificeerd wordt.

Hier verslaat klein duimje de allergrootste

Bekijk bijlage 1587631


Het supersnelle team force

Bekijk bijlage 1587632
Snelle pitstops. Snelle rijders en véééél geld.
Bekijk bijlage 1587633

2018 Team Force. VERSLAGEN *O**O* !!! Square and fair.

Had het seizoen nog 1 race langer geduurt dan was het zo natuurlijk niet afgelopen
Maar alle als'en en maar'en. Het zal niet helpen...
VICE EUROPEES KAMPIOEN. Basta.

Van dan af begin ik steevast als ik ze bel met :

"Hallo, spreek ik met de vice europees classic kampioen van 2018"??? :Y:Y

Wat een avontuur voor hen. En blij dat ik bij 1 wedstrijd kon mee genieten op de eerste rij.
Super verhaal, en dat is het mooie van endurance, blijven rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan